Meer dan 1200 Amerikaanse renpaarden overleden in 2008

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Meer dan 1200 Amerikaanse renpaarden overleden in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 17:50

www.ap.com / Nieuwsredactie

De haast om veiligheid voor paarden te garanderen nadat Eight Belles vorig jaar moest worden ingeslapen tijdens de Kentucky Derby, heeft weinig uitgehaald voor de paarden die in 2008 om het leven kwamen op de Amerikaanse renbanen.

Hoewel veel renbanen al bezig waren met verbeteringen voordat de populaire merrie twee benen brak nadat zij als tweede finishte tijdens de Derby in mei 2008, is haar dood kenmerkend voor het nationale gezicht van de rensport.

De Associated Press (AP) besloot het aantal fatale ongevallen in 2008 in kaart te brengen, en kwam er zo achter dat er maar een kleine verandering in de cijfers te noemen is. In 2008 stierven er 1217 paarden op de renbaan of door ongevallen op de renbaan, en in 2007 waren dit er 1247. Dat is een te laag verschil (3% ) in vergelijking met het jaar ervoor.

"Als het zo makkelijk zou zijn om ongelukken te voorkomen, dan hadden we veranderingen allang toegepast," aldus Mary Scollay, Medisch adviseur en directeur op de Kentucky renbaan. "We weten dat de verwondingen heel complex kunnen zijn, en daarom zijn er veel dingen waar eens kritisch naar gekeken moet worden."

Race officials en paardenexperts weten nog steeds niet waarom het aantal ongevallen op de renbaan zo hoog blijft, hoewel ze het wel eens zijn dat sterfgevallen op de baan door veel verschillende redenen kunnen gebeuren. Ook zal geen enkele aanpassing er meteen voor zorgen dat minder paarden sterven.

Afgelopen jaar werden open tellingen opgevraagd bij alle Amerikaanse staten met races voor volbloeds. Het AP telde in totaal meer dan 5000 paarden die tussen 2003 en 2007 om het leven kwamen op de renbaan. Het aantal dode paarden bleek in 2007 het hoogst, omdat voor dit jaartal sommige staten het aantal ongevallen nog niet bij hielden.

De zelfde tellingen werden opnieuw opgevraagd voor het jaar 2008. Antwoorden vanuit verschillende staten bleken af te wijken omdat de kleine ren-staten zoals Zuid Dakota en Wyoming wel rapporten van 2008, maar niet van 2007 hadden bewaard. Kansas rapporteerde 7 dodelijke ongevallen in 2007, maar bleek geen tragedies te hebben meegemaakt in 2008 omdat hun grootste baan, The Woodlands, wegens economische redenen werd gesloten.
Andere staten bleken hun methodes voor de tellingen te hebben veranderd.

Dit jaar tijdens de Kentucky Derby werden in bijna alle Amerikaanse staten anabole steroïden verboden, alhoewel een autopsie uitwees dat Eight Belles geen prestatie verhogende middelen in haar bloed had. De renbanen begonnen ook met extra testen van de renbodems, brachten kussens aan in de startboxen, vervingen zwepen met lawaaiige, maar minder pijnlijke zweepjes en een bepaalde soort hoefijzer werd verboden omdat dit veel verwondingen zou kunnen veroorzaken.

"Ik denk, en met mij vast ook veel fans van de renbaan, dat volbloeds tegenwoordig veel veiliger kunnen rennen dan een jaar geleden," aldus Alex Waldrop, president van de National Thoroughbred Racing Association.

Alhoewel aanpassingen zoals de ban op steroiden nogal veel tijd hebben gekost, laat de vergelijking tussen 2007 en 2008 wel zien dat sommige grote renbanen nog steeds een groot probleem hebben.

Van de 26 staten die mee hebben gewerkt aan de statistieken voor beide jaren, lieten 12 staten weten dat vorig jaar zelfs meer paarden overleden dan het jaar ervoor. Dertien staten rapporteerden dat zij minder fatale ongelukken hadden meegemaakt.

Californie is met afstand de staat die de meeste races organiseert wegens de vele renbanen en het uitstekende klimaat voor de sport. Zij hadden vorig jaar opnieuw meer dan twee maal zoveel dodelijke ongelukken als welke andere Amerikaanse staat dan ook. Het AP telde 251 ren en trainings-gerelateerde doden in 2008, tegen 240 van het jaar ervoor.

Louisiana bleek met de beste cijfers uit de bus te komen. In 2007 waren er nog 68 dodelijke ongevallen, tegen 40 in 2008.

Ren officials zijn sterk voor een programma met onderzoeken van paarden voordat ze de renbaan op gaan. Men is vorig jaar al met dit programma begonnen na de bekendmaking van de hoeveelheid doden van 2007 - waarvan de helft om het leven kwam op de renbaan van Evangeline Downs.

Luiz Marquez, renbaan-directeur uit Arizona, waar 81 paarden om het leven kwamen in 2008 en 80 in 2007, liet weten dat het kleine budget ervoor zorgt dat men niet voldoende garant kan staan voor de veiligheid. Arizona is ook voor de onderzoeken, maar er zijn maar liefst 11 mensen te kort om een oogje te houden op de paarden en de mogelijke verwondingen.

"Een dier kan de ene dag perfect in orde zijn, maar morgen kan het opeens ziek zijn en dan laat je het toch rennen," aldus Marquez. "Wanneer je met dit nieuwe programma de paarden kunt evalueren voor ze de baan op gaan, heb je een grote kans op het vinden van blessures voor het uit de hand loopt."

Sommige renbanen die dit programma al toepassen, zagen hun dodental oplopen wegens andere redenen.

Nadat de turfbaan in Florence, Kentucky, werd vervangen door een synthetische ondergrond in 2006, was er geen enkel dodelijk ongeval tijdens de eerste 69 dagen van de races. Maar in de kerstvakantie van 2008 kwamen er opeens op dezelfde baan binnen 1 maand maar liefst 8 paarden om het leven.

Officials van de turfbaan zoeken nog steeds naar de oorzaak van de toename van fatale ongelukken. Een van theorieen zou zijn dat het verbod op de achterijzers met scherpe metalen randen voor het afzetten, niet is doorgezet. Het verbod op voorijzers met deze scherpe randen is inmiddels wel officieel. Toen de ban op deze voorijzers werd ingeluid, heeft de turfbaan het verbod op dezelfde achterijzers opgeheven.

Sinds de dood van Eight Belles heeft de National Thoroughbred Racing Association een checklist laten samenstellen met voorgestelde veranderingen ter bevordering van de veiligheid voor renpaarden. Met deze checklist is een panel in het leven geroepen welke renbanen onderzoekt en deze goed mag keuren wanneer de renbaan aan de veiligheidseisen voldoet. Churchill Down, gastbaan van de Derby, was de eerste renbaan die goedgekeurd werd.

"Ongelukken kunnen gebeuren," aldus een woordvoerder van het panel. "Maar wanneer een ongeluk gebeurt, moeten we zeker kijken of we de gevolgen van het ongeluk kunnen minimaliseren."

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:15

Ik vind die renbanen zo ie zo oneerlijk
op aminmal planet op een grote race ,
liepen 2 jarige, :S

Dierenmishandeling, die renpaarden worden zo ie zo niet echt oud

Ragdollcat

Re: Meer dan 1200 Amerikaanse renpaarden overleden in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:37

Nou nu staat het er: het is wel een gevaarlijk sport voor paarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:07

even voor de duidelijkheid dit zijn wel cijfers uit Amerika, dus deze zijn niet van betrekking op Nederland.
Verder vind ik het super dat deze onderzoeken er zijn maar jammer dat het niet ook in andere takken van de paardensport gebeurd.
Verder vindt ik het een beetje dat je hier geen echte conclusie uit kan trekken.
Want 1200 doden van de hoeveel paarden en hoeveel starts.
Nu is het zo dat elke doden er eentje te veel is hoor daar niet van.
Maar is dit 3% van alle starts bijvoorbeeld of 30%.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:10

@ kyrkelover dus als je 1000 paarden op die renbaan laat rennen een 1000 paarden een dresuurproef laat lopenen en 1000 een pacourtje laat springen zijn er bij allemaal ongeveer de zelfde aantal ongevallen?En dat dan tijdens de sport.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:15

ja inderdaad.. jeetje er zijn zoveel banen in amerika, en zoveel paarden.. het topic starten als 2jarige is nu wel eens afgesloten want daar is genoeg over gediscussieerd. in nl is vooor zo ver ik weet nog geen ongeval geweest. of misschien 1 ofzo..

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:20

Musiess schreef:
Ik vind die renbanen zo ie zo oneerlijk
op aminmal planet op een grote race ,
liepen 2 jarige, :S

Dierenmishandeling, die renpaarden worden zo ie zo niet echt oud

Daar gaan we weer, niet dat ik er veel verstand van heb maar dierenmishandeling is het nou ook niet

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:34

inderdaad, we kunnen nu elkaar voor rotte vis gaan uitmaken qua welke sport beter is, maar iedere tak van onze sport heeft zijn voor en nadelen, ik ben zelf een rensport liefhebber,maar zegt niet dat ik het overal mee eens ben, zo vind ik andere takken ook leuke en minder leuke kanten hebben, het beste voor een paard is dan toch lekker in de wei laten ;)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:35

arme paarden
vind het wel zielig maar het is geen dierenmishandeling

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:03

het is ook zielig,.. paarden vragen er niet om..

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:22

die paarden WILLEN rennen. net zoals jou springpaard WILT springen:)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:38

Gaan we weer hoor.
Als je niks van deze takt afweet, reageer dan niet met, aah zielig etc etc.
Verdiep je je er eerst in.

Ik ga er dus ook niks over zeggen, want ik heb er gewoonweg niet genoeg verstand van.

Het is iig GEEN dierenmishandeling.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:07

Arabier17 schreef:
die paarden WILLEN rennen. net zoals jou springpaard WILT springen:)

:Z

Tja.. wel 1200 teveel. In elke tak van sport waar paardenkwelling in voor komt, zoals dressuur met hun sporen en bitten, springen met hun doping, draait het om het gewin. Zolang er geld in het spel is, zal het nooit echt veranderen..

Goed dat het onder de man gebracht wordt, ook al ontbreekt het aan informatie. Een tak van sport waar zoveel paarden in omkomen kan in mijn ogen geen positieve indruk maken.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:13

wat ik me afvraag is ( misschien heb ik het niet goed gelezen ) waaraan de paarden sterven ? is het dat :

slechte bodem ?
ziek zijnde ?
hartaanval ?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:22

HindaFree schreef:
@ kyrkelover dus als je 1000 paarden op die renbaan laat rennen een 1000 paarden een dresuurproef laat lopenen en 1000 een pacourtje laat springen zijn er bij allemaal ongeveer de zelfde aantal ongevallen?En dat dan tijdens de sport.

om eerlijk te zijn ik zou het niet weten.
Ik weet wel dat er ook in andere takken veel dode vallen maar dat deze veel minder naar boven komen.
Begrijp me niet verkeerd elk dood paard is er een te veel.
Maar ik vind het nogal vervelend om de cijfers zo in te schatten.
Ik bedoel je weet niet hoeveel procent het van het geheel is.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:10

HindaFree schreef:

nou ik denk niet dat er bij de dressuur zóveel ongevallen voorkomen.. ik denk bij springen misschien hooguit een kwart daarvan..
maar net zoals iemand al vermelde, hoeveel procent is het van al die starts... want misschien startten er zovéél paarden dat het 'maar' 3% is en niet 30% ;) 30 procent lijkt me ook trouwens wel héél onaanneembaar.. ;)

misshcien komt die hoeveelheid ongelukken wel doordat de paarden zo jong zijn en nog niet zulke sterke botten en pezen hebben als een 5 jarige? maar dat weet ik niet want ik heb geen verstand van engels volbloeden... :Y) want ik heb gehoord dat ze al heel snel rijp zijn... maar toch lijkt het mij dat in 2 jaar die botten en pezen vast nog niet zo sterk zouden zijn dan de 5 jarigen..
kijk dat is ook weer een punt... laat ze ook uitrekenen op welke leeftijd de meetse ongelukken voorkomen... kijk als nou 80% van de ongelukken voorkomen bij de 2 en 3 jarigen en 20 % bij de 4 jaar of ouder... dan zegt dat misschien wel genoeg.. maar dit is geen waarheid want er staat immers geen leeftijd bij... kan net zo goed zijn dat 80% van de ongelukken bij de 4 jarigen en oudere voorkomen...
dáár ben ik best benieuwd naar eigenlijk.. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:30

Dat is wat ik bedoel palhaco:
Het zijn cijfers maar oncomplete cijfers.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 02:00

En wanneer wordt er onderzoek gedaan naar kissing spines onder spring/dressuurpaarden? Dit is een tendentieus artikel én het gaat nog eens over Amerikaanse banen.

Trouwens, voor het gemak wordt ook maar even vergeten dat rensport en de evolutie van paardgeneeskunde hand in hand gaan.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:42

Yabloko schreef:
En wanneer wordt er onderzoek gedaan naar kissing spines onder spring/dressuurpaarden? Dit is een tendentieus artikel én het gaat nog eens over Amerikaanse banen.

Trouwens, voor het gemak wordt ook maar even vergeten dat rensport en de evolutie van paardgeneeskunde hand in hand gaan.

Ben ik helemaal mee eens!!! Dankzij vele onderzoeken in de rensport lopen vele spring en dressuurpaarden nog op deze wereld zonder pijn en ellende!!!
Maar in Amerika is alles extreem, schulden, verkeerde hypotheken, vele moordaanslagen en extreme dierenmishandeling kijk maar eens naar animal planet!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 07:51

mensen, in Amerika zijn gemiddeld 250 000 renpaarden per jaar in training! 1200 op 250 000 is 0.5 %!

De banen in Amerika zijn ongelooflijk hard en snel, daarbij gebeuren er daar regelmatig ongelukken vanwege de vorm van de banen: de paarden starten heel breed en moeten dan met zn allen de eerste bocht in. Dat is ook het moment waarop veel ongelukken gebeuren. het is een beetje hetzelfde als wanneer je met zn allen op een wegversmalling afrijdt zonder iemand voorrang te willen verlenen en op topsnelheid, dat gaat wel es fout. Racen is een gevaarlijke sport, net zoals autoracen. Dat heeft niets met de leeftijd van de paarden te maken.

In Engeland zijn de banen over het algemeen zachter en anders van vorm en breder waardoor dit soort ongelukken niet of minder gebeuren. Ik heb ze in elk geval in de UK nog niet zien gebeuren (op de vlakkebaan).

In de UK worden de hindernisraces ook altijd in het natte seizoen (herfst, winter, voorjaar) gehouden omdat de baan dan natter en weker is waardoor de kans op blijvende blessures minder wordt. (ook bij een valpartij maar helaas komt een paard soms gewoon ongelukkig terecht)

Ik ben overigens niet echt een fan van het racen in Amerika. De banen zijn eivormig wat doodsaai is en de nadruk ligt op snelheid en baanrecords. Ik zou iemand die de pracht en eenvoud van de rensport wil ervaren aanraden om eens naar de races op de BBC te kijken.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:11

Je hebt helemaal gelijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:41

Als het maar een 0,5 % is, en volgens sommigen dus verwaarloosbaar, waarom is er dan uberhaupt een onderzoek ingesteld?
Ik snap niet dat je het je strot durft uit te krijgen dat dat het dan minder erg maakt.
En nee je kunt best op een paard van 2 gaan racen, het is waarschijnlijk dan toch al op de helft van zijn leven, dus wat maakt het uit. _-:(
Om mijn part mogen ze deze tak van sport afschaffen, zowel in de usa als engeland.
Ja en buiten de baan worden ze vast goed verzorgd en dergelijke, alleen dood heb bar weinig aan die goede zorgen.

Mijn part mogen ze alle takken van sport aan een grondige inspectie onderwerpen. Ook de dressuur en springsport en eventing. Maar waarom het nu weer vergeleken moet worden, dat maakt dit er toch niet minder erg van.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:47

heb ik ergens gezegd dat het minder erg is? je hebt waarschijnlijk nog nooit een renpaardeigenaar/trainer/jockey/groom van dichtbij meegemaakt die zijn of haar paard verloor aan een ongeluk op de baan?

met jouw antwoord doe je net alsof elk renpaard op de baan doodgaat?

ik wil het alleen relativeren dat 1200 op 250 000 niet overdreven veel is.

renpaarden zijn gemaakt voor de renbaan, die dieren doen niets liever.

In het stuk van de Partij voor de Dieren staat nota bene: paarden zijn gemaakt om over lange afstanden te rennen niet om lasten op hun rug te dragen...

dus: hoe paardonvriendelijk is de rensport dan? (mits mensen hun dieren fatsoenlijk behandelen, maar ja je hebt overal rotte appels)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:39

Tuurlijk doen paarden niets liever dan rennen over lange afstanden. En als je jouw stelling van de PvdD erbij haalt is geen enkele sport paardvriendelijk. Ze dragen bijna in elke tak een last op hun rug.

Het is voor een ieder verschrikkelijk een paard te verliezen door een ongeluk, daar hoef je geen trainer of renpaardeigenaar voor te zijn.
Hoe veel je er aan bijgedragen hebt, dat een paard tot een ongeluk heeft kunnen komen is een ander verhaal.

Als bijvoorbeeld een paard omkomt door dat een weiland niet goed is afgerasterd en paard botst tegen een auto, paard dood. Dan moet je bokt eens horen over de verantwoordelijkheden van de eigenaar en geheel terecht. En dat vind ik nou precies hetzelfde bij deze sport. In elke tak van sport met dieren komt dierenleed voor of je het nu in de krul trekken noemt of je je hindernissen voorziet van draad zodat paardlief de volgende keer de benen wat hoger tilt en noem maar op. Sluimerende blessures die het leven van een paard kunnen vergallen. In deze tak van sport gaat het sneller heftiger en noem het al, dus vaker de dood tot gevolg. Maar ik denk dat een renstaleigenaar de dood van zijn dieren wel incalculeerd. Het meeste draait niet om de paarden, maar om de centen, vooral in de usa.

Ik houd het even bij de sport, want als je al het recreatieleed er bij gaat halen zijn we nog verder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:42

Citaat:
Verder vindt ik het een beetje dat je hier geen echte conclusie uit kan trekken.
Want 1200 doden van de hoeveel paarden en hoeveel starts.

Ik vraag me af of met dit aantal dode paarden het aantal startende en deelnemende paarden nog wel belangrijk is eigenlijk...

Wat een bizar hoog aantal paarden dat sterft tijdens de sport zeg, ongelooflijk.