Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:10

http://www.partijvoordedieren.nl

De Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord is zeer verontwaardigd over de verloting van een pony bij manege Hippisch Centrum ‘De Delft’ in Assendelft. Op 6 september organiseert de manege een bingo loterij met als hoofdprijs een cheque van 500 euro die kan worden ingewisseld voor een pony.

Het is in Nederland verboden om dieren als prijs weg te geven, maar op deze manier probeert de manege de wet te omzeilen. De Partij voor de Dieren werkgroep Noord-Holland Noord vreest dat de winnaar de hoge kosten en de benodigde tijdsbesteding die bij de verzorging van een pony komen kijken, niet kan overzien. De werkgroep roept de winnaar daarom op de cheque in geld uit te laten betalen in plaats van in te ruilen voor een pony.

De Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord maakt zich met name zorgen, omdat veel kinderen zullen deelnemen aan de loterij. Het is de grootste droom van menig paardenmeisje om een eigen pony te hebben en het zal daarom voor de ouders moeilijk uit te leggen zijn dat ze de pony niet mogen hebben. Gevreesd wordt dat ouders toch zullen instemmen met de aanschaf van de pony zonder daarvan de consequenties te overzien.

Maar al te vaak komen paardeneigenaren pas na de aanschaf erachter dat de verzorging van een paard of pony jaarlijks duizenden euro’s kost aan stalling, voeding, veearts en hoefsmid. Paarden en pony’s hebben daarnaast veel aandacht en verzorging nodig; elke dag rijden, stal schoonhouden, vacht en hoeven onderhouden etc. Dit houdt in dat een paardeneigenaar elke dag een paar uur met zijn/haar paard in de weer is en daar moet voor de aanschaf goed over nagedacht worden.

Ook is de Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord bezorgd over het feit dat de pony gemakkelijk in handen van een handelaar kan vallen. De woordvoerster van de manege verklaarde, toen de Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord contact zocht met de manege, dat deze verloting al 25 jaar plaats vindt en dat de winnaar van de pony goede begeleiding krijgt van de manege. Op de vraag of er dan uitsluitend lootjes verkocht werden aan mensen die bekend waren bij de manege, werd ontkennend geantwoord. In theorie kan een handelaar een lootje kopen en na het winnen van de cheque de pony via het internet verkopen. Dit maakt het voor de manege onmogelijk om te controleren waar het dier terecht is gekomen en daarmee maakt zij haar belofte van goede begeleiding niet waar. Waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat er niet aan het welzijn van het dier wordt gedacht. Tenslotte vindt de Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord het verloten van dieren onethisch. Het dier wordt zo gereduceerd tot een ding.

De Partij voor de Dieren Noord-Holland Noord adviseert de loterijwinnaar volgende week de cheque in te wisselen voor het geldbedrag en niet voor de pony. De werkgroep hoopt daarnaast dat de manege doordrongen is van de gevaren van het weggeven van een dergelijke hoofdprijs en haar verantwoordelijkheid daar voor neemt.

CM_

Re: Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:12

Ehm maar de winnaars kunnen toch ook gewoon met dat geld naar de markt gaan om een pony van het bedrag te kopen?

Mensen die niets met paarden hebben zullen immers liever het geld nemen dan een pony toch?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:13

Ben absoluut geen voorstander of aanhanger van de PvdD maar hier ben ik het mee eens. Absurd dat een stal zoiets doet.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:17

Ik snap de commotie niet zo. Je kan toch zelf kiezen of je mee doet aan de loting (wetende dat de pony de hoofdprijs is).
Je kan ook beslissen op ieder willekeurig moment van de dag 500,00 euro te geven aan de stal en een pony te kopen. Ook de impulsieve kopers.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 06-09-09 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:20

CM_ schreef:
Ehm maar de winnaars kunnen toch ook gewoon met dat geld naar de markt gaan om een pony van het bedrag te kopen?

Mensen die niets met paarden hebben zullen immers liever het geld nemen dan een pony toch?

Maar de kans is groot dat de cheque alleen maar inwisselbaar is tegen de pony, dus niet in geld omgezet kan worden. Als de manege slim is hebben ze op die manier gedaan; anders moeten ze geld uitkeren en de cheque heeft een "waarde van 500 euro" , de pony waarschijnlijk niet......... ;) Daarbij is er altijd een kans dat de pony op de manege blijft staan ( in pension) en dus nog meer geld in het laatje brengt.

Hoe dan ook een belachelijk idee, er mogen geen dieren verloot worden, ook niet op deze slinke wijze :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:21

Ik zie het probleem ook niet zo. Iedereen kan altijd een pony kopen. En handelaars zijn ook voor hun handel niet afhankelijk van die ene loterij lijkt me zo. De PvdD reageert zo vreselijk impulsief - ze laten hun beleid afhangen van krantenberichten lijkt het wel, ipv een heel klein beetje te kijken naar de grotere lijnen. Als ze wat aan de omstandigheden bij handelaars willen doen, kijk daar dan naar ipv je druk te maken om 1 individuele loterij die helemaal zo verkeerd niet is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:22

ElCid schreef:
Maar de kans is groot dat de cheque alleen maar inwisselbaar is tegen de pony, dus niet in geld omgezet kan worden.

Het lijkt me dat dat dus niet legaal is.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:26

Persoonlijk vind ik het onetisch om een dier te verloten. Het is geen produkt! :(

Iedereen kan op die open dag een lot kopen, dus ook mensen die weinig verstand hebben van paarden. Dochterlief wint pony en ouders vinden het wel grappig. Gooi de pony in een weitje en dochtertje mag er af en toe een rondje op rijden. Zonder te weten dat de pony regelmatig bekapt moet worden, een wormenspuit moet krijgen etc. Ik zeg niet dat alle 24 bingo-ponies zo geeindigd zijn maar waarom zou je het risico nemen? Wat is de meerwaarde van een pony-bingo voor een manege? :?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

Mijn eerste pony is gewonnen op een paardenmarkt met een loterij, niet door ons, maar wij hebben haar uiteindelijk van de winnaars gekocht, omdat de pony te klein bleef voor de eigenaresse.
Hardstikke leuk beestje trouwens, echt een schatje, maar wel hebben we er veel tijd in moeten steken om haar weer vertrouwd te maken met mensen bij haar achterkant, want ze was geprikt met van die wandelstokken door handelaren op de markt, dus je mocht niet aan haar kont komen.

Ben zelf geen voorstander van het verloten van pony's, verloot dan een broodrooster of 10 lessen ofzo.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:33

Shadow0 schreef:
Ik zie het probleem ook niet zo. Iedereen kan altijd een pony kopen. En handelaars zijn ook voor hun handel niet afhankelijk van die ene loterij lijkt me zo. De PvdD reageert zo vreselijk impulsief - ze laten hun beleid afhangen van krantenberichten lijkt het wel, ipv een heel klein beetje te kijken naar de grotere lijnen. Als ze wat aan de omstandigheden bij handelaars willen doen, kijk daar dan naar ipv je druk te maken om 1 individuele loterij die helemaal zo verkeerd niet is.

De grote lijnen halen de media niet, is niet interessant voor de kranten. Wil niet zeggen dat de grote lijnen er niet zijn.

Shadow0

Lauralco schreef:
Iedereen kan op die open dag een lot kopen, dus ook mensen die weinig verstand hebben van paarden.

Elke gek kan op elk moment van de dag een paard kopen, dus wat is het probleem?

Jacky91

ik weet nog dat mijn vader vroeger lootjes kon kopen voor het winnen van een pony
maar toen was het misschien nog niet verboden

maar goed, je weet op deze manier nooit bij wie zo'n pony terecht komt, dus ben het er eigenlijk wel mee eens dat het niet meer mag

MilleniumK

Ik ga er zo heen, maar vind ook niet dat een pony verloot moet worden. Idd verloot dan een jaar lessen of iets dergelijks!

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:35

Shadow0 schreef:
Lauralco schreef:
Iedereen kan op die open dag een lot kopen, dus ook mensen die weinig verstand hebben van paarden.

Dat deze manege dus dit gedrag in de hand werkt. Die zou beter moeten weten.
Het is inderdaad al erg genoeg dat iedere gek een pony kan kopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:37

En de partij voor de dieren heeft weer iets gevonden om te bespringen :+

Als het winnende lot ingewisseld kan worden voor een pony zie ik echt het probleem niet... Impulsieve mensen kunnen ook van die 500 euri een pony kopen zonder te weten wat er mee moet gebeuren :(:) En mensen die echt niks met pony's hebben zullen het geldbedrag houden. Mensen die iets met pony's hebben misschien ook wel aangezien ik denk dat ze dat lot om willen wisselen tegen een shet en die zijn 9 van de 10 keer geen 500 euri waard ;)

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:41

Rianneke schreef:
Mensen die iets met pony's hebben misschien ook wel aangezien ik denk dat ze dat lot om willen wisselen tegen een shet en die zijn 9 van de 10 keer geen 500 euri waard ;)

Het gaat niet om een shet hoor, tis echt een rijpony! D of E-pony gok ik, foto staat op website manege. Denk dat de handelaar daar wel EUR 1.000,- voor geeft. Tel uit je winst!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:44

Lauralco schreef:
Het gaat niet om een shet hoor, tis echt een rijpony! D of E-pony gok ik, foto staat op website manege. Denk dat de handelaar daar wel EUR 1.000,- voor geeft. Tel uit je winst!

Nou in deze crisis tel ik geen winst meer hoor :7 Ik denk dat als je nou een simpel rijponietje verkoopt voor 1000 euro dat je ontzettend blij mag zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:45

Shadow0 schreef:
Lauralco schreef:

Omdat mensen die normaliter waarschijnlijk niet naar de paardenmarkt of handelaar zouden gaan om een pony te kopen, omdat het niet in hun bedoeling ligt. Win je een 500euro inwisselbaar voor een pony op de plaatselijke manege, nemen mensen die waarschijnlijk uit zichzelf nooit een beestje aan zouden schaffen, misschien nu wel een, want het wordt ze in de schoot geworpen en dochterlief vindt het zo leuk. Dat is het probleem. De PvdD is niet impulsief, maar mensen die op die manier een pony in het bezit krijgen zijn impulsief.

Ik eet nooit rollade en koop er in de winkel ook niet een, maar win je er een op de bingo van de voetbalclub, neem je hem toch mee naar huis.

Ook al gaat het wel om een shet. Maakt dat het minder erg dan? Shetten zijn volgens mij een van de meest verwaarlossde rassen hier in het land.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:46

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:46

Waarom is bij een dier verloten het dier een product en is het onethisch en vinden ze dieren (ver)kopen niet onethisch? Dan is het toch ook een product? Ik zie het verschil niet.
Verder zie ik inderdaad vooral problemen met kinderen die zonder meeweten van de ouders een lot kopen en de drama's erna als papa en mama het toch niet goed vinden dat ze dat dier willen houden als ze winnen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:52

Nou ik heb de pony in kwestie even bekeken en ik zou gaan voor de 500 euri :o

Nezzie schreef:
Verder zie ik inderdaad vooral problemen met kinderen die zonder meeweten van de ouders een lot kopen en de drama's erna als papa en mama het toch niet goed vinden dat ze dat dier willen houden als ze winnen.

Tsjah ik neem aan dat er bij het loten verkopen enigzins word gecontroleerd of niet alleen kids zonder ouders lootjes kopen :(:)

Nezzie schreef:
Waarom is bij een dier verloten het dier een product en is het onethisch en vinden ze dieren (ver)kopen niet onethisch? Dan is het toch ook een product? Ik zie het verschil niet.

Ik zie dat verschil ook niet...
En daarbij word er nu meteen van een ramp uitgegaan dat een pennymeisje met ouders zonder verstand dat beest wint, maar misschien word ie wel gewonnen door iemand die er wel het beste mee voor heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:56

Nezzie schreef:

Omdat een pony bij iemand toch een ander gevolg heeft als hoofdprijs van een bingo, dan een rollade. Die bak je en eet je op en een pony gaat je geld kosten. Word daar door de kopers van de bingoloten vooraf wel bij stil gestaan.
Het is onethisch omdat een eventuele winnaar misschien wel helemaal niet de financiele middelen of de kennis heeft om dit levende dier te houden en onderhouden. En daar geef je dan een levend dier willens en wetens aan mee, zonder te kijekn of het dier het daar wel goed gaat krijgen, daarom.
Citaat:
Tsjah ik neem aan dat er bij het loten verkopen enigzins word gecontroleerd of niet alleen kids zonder ouders lootjes kopen

Ouders zijn ook niet altijd even verstandig en dus geen garantie. Hoeveel ouders kopen konijnen voor de kinderen en laten het beest vervolgens verpieteren, omdat het kind het niet meer leuk vindt

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:57

Nezzie schreef:

Rianekke schreef:
Ik zie dat verschil ook niet...
En daarbij word er nu meteen van een ramp uitgegaan dat een pennymeisje met ouders zonder verstand dat beest wint, maar misschien word ie wel gewonnen door iemand die er wel het beste mee voor heeft :)

idd
Laatst bijgewerkt door liza_x op 06-09-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:58

Hopelijk komt het beestje inderdaad bij kundige mensen terecht, maar mag je als manege zo'n gok nemen? Ik vind het onproffesioneel van een manege om dit te doen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:04

bij ons in het dorp hebben wij heel lang een ponycomissie gehad met carnaval, dan kon je lootjes kopen en de hoofdprijs was ook een pony.
dat is echt heel veel jaren zo gegaan, ik heb altijd geduimd dat ik de pony won maar helaas.....
die kwam bijna altijd bij iemand terecht die de ballen verstand van paarden had en het ook weinig intresseerde.....
er was er zelfs eentje bij die er meteen biefstuk van heeft laten maken....
ben wel blij dat het nu niet meer mag, ik lees dit topic dan ook met gemengde gevoelens....
enerzijds komt het meisje van vroegahh weer kijken en denkt voor die manege kids ja leuk een pony winnen!
maar nu ben ik oud en wijs genoeg om te snappen dat niet alle pony's even goed terecht komen, van mij mag de partij voor dieren hier een verbod op leggen