Actie tegen uitbuiting van kermispony's in Leuven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Actie tegen uitbuiting van kermispony's in Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 06:22

www.hln.be

De dierenrechtenorganisatie Bite Back heeft gistermiddag op de Leuvense kermis actie gevoerd tegen de uitbuiting van pony's.

'Dierenslavernij'
Een dertigtal actievoerders toonde aan de ponymolen borden met foto's van pony's en slogans als 'ponymolens zijn dierenslavernij'. De actie verliep zonder incidenten, al werden de manifestanten wel even nat gespoten door de geviseerde foorkramer.

Bite Back wil dat de gemeentebesturen dergelijke attracties verbieden. Eerder namen steden als Antwerpen, Gent, Bilzen en recent nog Tongeren een dergelijke maatregel. "We hadden ook de Leuvense burgemeester Louis Tobback gevraagd om een verbod op te leggen, maar die antwoordde dat zijn stadsdiensten bij vorige controles geen onregelmatigheden vaststelden en er geen wet bestaat om deze attracties te verbieden", aldus Benjamin Loison van Bite Back.

Volgens Loison kan dergelijk verbod worden ingesteld op grond van dierenwelzijnsredenen of ethische bezwaren. "De pony's worden in die molen gedwongen om urenlang rondjes te lopen onder constant hard gedreun van muziek. Ze krijgen honderden lawaaierige ongeoefende ruiters over zich heen. De overige tijd worden ze, zoals we vanmorgen ook in Leuven hebben vastgesteld, in een vrachtwagen dicht op elkaar gestald. Dit alles staat in schril contrast met de behoeften van deze dieren", aldus de Bite Back-woordvoerder.

savath

Re: Actie tegen uitbuiting van kermispony's in Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:24

Hier gaan we weer,dat ze eerst de maneges aanklagen waar de pony's vaak meer moeten verduren,en als ze over lawaai beginnen,wel op de wedstrijden zoals mechelen is ook veel lawaai!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:58

Nou dat ben ik niet met je eens,op de kermis is het toch heel anders en op een hele andere manier.De pony"s zouden op z'n minst in een wei/paddock moeten staan de overige tijd.Dit is geen leven voor ze.Goed dat er actie word gevoerd!!! als mensen willen rijden dan gaan ze maar naar manege's.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:04

Savath, ik ben het ook niet met je eens, die pony's staan van 8uur tot soms veel te laat(20 uur?) rondjes te lopen, geen tijd om te eten, want ze moeten lopen & bewegen.
Als jij op wedstrijd gaat sta je daar geen 10 uur denk 'k ;)
en je paard staat degelijk op de trailer/camion. deze pony's staan op elkander gedrukt zonder hooi, wortelen, enig soort voeder. en daarbij, van deze pony's leer je niets bij, op een degelijke manege leer je paardrijden, lijkt me veel fijner :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:05

ik vind dit ook niks. Ik wist het niet, maar zoals ik het hoor (en ik geloof best dat het helemaal waar is, mensen zijn wel zo) hebben die beesten nog een tien keer slechter leven dan op een manege.

Daarbij krijgen de dieren op een manege nog rust en op een DEGELIJKE manege laten ze ze niet doorlopen met verwondingen waar ik de kermis wel voor aan zie.

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:21

Savath ik ben het ook niet met je eens. Scheer in ieder geval niet alle maneges over 1 kam.

Wij hebben thuis een manege en mijn vader heeft een grote manege in Arnhem. Het welzijn van onze dieren staat voorop. Een ongelukkige slecht verzorgde pony loopt ook niet met plezier in je lessen rond! De pony's/ paarden lopen vaak genoeg 2 uren achter elkaar aan, maar ik weet niet of je wel eens een gemiddelde manege les hebt gezien? Zo hard werken ze niet, met name de pony's niet. Ze lopen vaak in hun eigen dieselstandje de bak rond. En verder geven wij ze veel afwisseling en komen ze zeker vaak los! Zoals Millanka zei laten wij ze ook niet doorlopen tot verwondingen. Als ze niet lekker in hun vel zitten, kreupel zijn of iets hebben, komen ze direct zowieso een week op rust tot ze weer fit zijn :) Als je een paard goed verzorgd etc. zal die het werk ook met plezier voor je blijven doen! :D
Ik moet trouwens wel toegeven dat het heus niet op alle maneges zo gaat, en ik kan er ook zo een aantal op noemen waar van mij wel wat aan mag gebeuren kwa welzijn! Maar het is echt niet bij elke manege zo! ;)

Die kermispony's vindt ik ook echt 10 keer niks! Arme beestjes lopen daar de hele dag rond, vaak zonder voedsel en drinken idd. Voorheen deden ze altijd krantenproppen in de oren, dusja dan hebben ze inderdaad niet last van het geluid ;) Wij hebben regelmatig ponyritjes op concoursen enzo. Maar hebben dan altijd extra pony's mee, zodat elke pony om het half uur/ 3 kwartier even vrij heeft en kan eten of drinken :) Dus van mij mogen ze zeker actie voeren! Ga der mee door zou ik zeggen!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:33

SETEFURII_ schreef:
Savath, ik ben het ook niet met je eens, die pony's staan van 8uur tot soms veel te laat(20 uur?) rondjes te lopen, geen tijd om te eten, want ze moeten lopen & bewegen.
Als jij op wedstrijd gaat sta je daar geen 10 uur denk 'k ;)
en je paard staat degelijk op de trailer/camion. deze pony's staan op elkander gedrukt zonder hooi, wortelen, enig soort voeder. en daarbij, van deze pony's leer je niets bij, op een degelijke manege leer je paardrijden, lijkt me veel fijner :)

Bij ons begint er niet 1 kermis al om 8.00 uur hoor! ;)

Kijk, ik vind het ook geen super-paardwaardig bestaan, maar ik denk dat echt niet àlle kermispaardjes het slecht hebben hoor.
Het liefst zouden we alle paarden lekker vrij zien op een mooie grote oneindige weide, maar dat is nu eenmaal niet zo.

Ik heb ook altijd medelijden met manegepaarden.
Want die krijgen dan misschien wel wat meer rust, zij mogen daarentegen wel een hoop stuiterende mensen op hun rug verdragen die de teugels als een soort van handvat gebruiken waardoor ze maar steeds in die mond hangen.
Sturen bruut van links naar rechts, gaan niet mee in de bewegingen en aansporen wordt helaas makkelijk met een zweepje gedaan.
(ik heb het hier over (veelal) beginners en zo gaat het natuurlijk niet op iedere manege hè! ;) )
Dat gebeurt bij de kermispaardjes dan weer niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:40

Ik vind zoiezo dat dieren niet in een circus thuishoren, maargoed. Ik keek laatst nog Bassie en Adriaan, waar de paarden aan een bit vaststonden, met strakke bijzetteugels de ring ingingen en een aantal kunstjes moesten doen.

Daarentegen, vind ik de vergelijking met manegepaarden echt niet normaal. Ik rijd zelf op een manege, en daar wordt heel goed voor de paarden gezorgd. Wij zijn lid van de FNRS en hebben al eens de regiofinale van de zitcompetitie gehad, dan zul je denken dat dat heel druk is voor de paarden, niemand, behalve wij (die van de manege hielpen), mocht de stal in komen.

De meeste maneges zorgen goed voor hun paarden, daar krijgen ze weidegang, wordt er goed voor ze gezorgd. Kreupele paarden worden gelijk uit de les gehaald e.d. paarden krijgen per paard goede voeding, en ze zijn vaak heel braaf zodat iedereen erop kan rijden.

En, Valina, iedereen begint stuiterend te paardrijden, en trekkend te stoppen. Ik geloof dat er maar heel weinig mensen zijn die gelijk de eerste keer dat ze op een paard stappen goed zitten en heel paardvriendelijk rijden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:46

ik denk dat er hier in nederland maar zat paarden en ponys zijn die het een stuk slechter hebben dan kermis ponys........

toch vind ik het niet meer van deze tijd,als het aan mij zou liggen mag het verboden worden. :j

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:47

Ik ben het ermee eens, Dat niet alle Paardjes het slecht hebben..

Maar de meeste wel hoor...
En, Meestal niet eens een Goedpassend zadel,,,

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:49

Er zijn verschillen in kermis pony's,sommige worden slecht verzorgt en sommige niet.Ik zag laatst op een braderie hoe ze na afloop 6 shetlanders in een kleine trailer propte.Ook liep er een hele magere,oude shetlander mee.Kijk dat vind ik niet kunnen.Voor de rest kunnen kermis pony's wel.
Maar zulke dingen gebeuren ook buiten een kermis een nederland.Dat ze daar ook maar eens goed naar kijken,die actie groepen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:49

De kermissen hier beginnen tegen 14 uur en tegen 20 uur is de ponykraam al dicht.
De ponys staan op de weides van dinsdag tot zaterdag .
Ze hebben nette hoeven,mooie vacht en geen bitten in hun mond waar kids aan zitten te murken.
Ze moeten niet draven met beukende achterwerken in de rug.

Op de vrachtwagens kunnen ze liggen en hebben ze rust.
Iedere goede kermis man heeft twee stellen pony's zodat ze niet elke week werken.

Ken er vier die de foor doen,en ik had eerst ook jullie mening tot ik bij de mensen zelf thuis ben geweest en gezien heb hoe het daar gaat!

Ik zeg ook niet dat elke manege slecht is,men moet ergens leren rijden,maar hoeveel maneges hebben niet eens fatsoenlijk uitziende paarden !!
(lees mager,slecht in de huid om te zwijgen van slechte zadels)

en wat op elkander gedrukt staan van kermis pony's in de camion.
Ze staan met max 8 in een grote vrachtwagen,waar ze wel meer dan 10 warmbloeds induwen naar jumpings.
Deze vrachtwagens voor kermisponys hebben geen schotten,dus de stalling is dus ruimer dan wanneer het in vakjes is gedeeld.

En dan zijn er nog veel kermis mannen die in de buurt van grote foors ergens bij boeren een weide huren om de ponys hun benen te laten strekken en wat gras te laten eten.

Ik vind alles veels te opgeblazen.
Als ik moet kiezen een kermis petitie of manege,wel dan moet ik zeggen dat ik wel weet welke ponys het meeste afzien.
Een mange is Elk seizoen open en de kermis niet,welke hebben dan de meeste rust!

Om maar te zwijgen van de particulieren waar pas echte schrijnende taferelen plaats vinden!!

heb er zo al genoeg opgekocht!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:50

En hoe komen jullie hier dan bij? zelf op een manege gereden?

Enne, jullie weten ook dat Leuven in Belgie ligt?

Hoeveel maneges heb jij gezien? 1 zeker?
Hoeveel kermissen heb jij gezien? ook maar 1?

Hier in Hoogland, zijn er zometeen dorpsfeesten, daar zorgt manege Groenendaal voor ponyritjes.
Dus, men pakt pony's mee. Men zet ze neer, laat ze een dag lopen. En wat zegt de begeleider daarna? Gaan jullie nog maar even rijden. Ofterwijl, meiden lopen een hele dag met pony's die weer kinderen op hun rug nemen, en gaan daarna nog even een rondje galop doen over het veld.
Combinatie manege/kermis/evenement waar het dus FOUT gaat.

En waar zie ik dat wel niet meer? Op onze kermis zijn er geen ponyritjes. In Amersfoort ook niet.
Als wij met de manege iets organiseren, we hadden een paar jaar terug een dag van Polisdirect ofzo, hadden we ook ponyritjes, pony's lopen een kwartier en worden daarna omgewisseld. Teugels aan de neusriem vastgemaakt, dikkere kindjes gaan op de grotere pony's, dunnere mogen op de kleinere.
Combinatie manege/evenement waar het dus wel GOED gaat.

Overal zitten rotte appels. Bij kermissen, bij manege's. Maar gelukkig zijn er ook nog zat goede.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 06-09-09 08:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:53

Een goede zaak,deze dierenkwelling moet stoppen,net als vele andere soorten van dierenkwelling.
Ik heb zulke pony's ook wel een gezien op een kermis in Duitsland,ik kon wel janken...

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:03

Marjoow schreef:
En, Valina, iedereen begint stuiterend te paardrijden, en trekkend te stoppen. Ik geloof dat er maar heel weinig mensen zijn die gelijk de eerste keer dat ze op een paard stappen goed zitten en heel paardvriendelijk rijden.

Ik zeg toch niet dat mensen die niet kunnen rijden, niet op zouden mogen stappen? (het lijkt bijna alsof jij jezelf persoonlijk aangesproken voelt? :oo )
Ik zeg alleen, dat de manegepaarden heel vaak dit soort ruiters op hun rug krijgen en ik ze derhalve veelal zieliger vind dat kermispaardjes, die gewoon hun rondje in stap doen, zonder een (eventueel) slecht passend zadel etc.

In alle disciplines zijn er pony's/paarden die het slecht hebben.
Zowel op kermis, als maneges, als in de spring/dressuur/eventingsport, whatever!
Maar gelukkig zijn er in àl die genoemde disciplines ook zat paarden die het wél goed hebben.

Ik vind dus dat je ze niet over 1 kam mag scheren!!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:04

Traber schreef:
Een goede zaak,deze dierenkwelling moet stoppen,net als vele andere soorten van dierenkwelling.
Ik heb zulke pony's ook wel een gezien op een kermis in Duitsland,ik kon wel janken...

Over Duitsland kan ik niet oordelen, daar heb ik nog nooit pony's zien lopen, evenals in Belgie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:06

Valina schreef:
Marjoow schreef:

Ik zeg toch niet dat mensen die niet kunnen rijden, niet op zouden mogen stappen? (het lijkt bijna alsof jij jezelf persoonlijk aangesproken voelt? :oo )
Ik zeg alleen, dat de manegepaarden heel vaak dit soort ruiters op hun rug krijgen en ik ze derhalve veelal zieliger vind dat kermispaardjes, die gewoon hun rondje in stap doen, zonder een (eventueel) slecht passend zadel etc.

In alle disciplines zijn er pony's/paarden die het slecht hebben.
Zowel op kermis, als maneges, als in de spring/dressuur/eventingsport, whatever!
Maar gelukkig zijn er in àl die genoemde disciplines ook zat paarden die het wél goed hebben.

Ik vind dus dat je ze niet over 1 kam mag scheren!!

Doe ik dat dan? Ik zeg alleen dat iedereen moet leren paardrijden, en dat doen de meeste op een manege. Waarom? Omdat daar brave pony's zijn die niet zeuren. En dan begin je stuiterend.

Zou je dan alleen maar mogen stappen op een pony als je stuiterd?

Ik word er gewoon schijtziek van dat zo'n beetje iedereen manege's zo slecht vind. Terwijl het eigenlijk heel erg meevalt!
Wij zijn een prima manege, op de stands na. En waarschijnlijk zijn er nog veel meer van zulke manege's. Het is zo jammer dat goede manege's ten onder gaan aan een aantal particulieren die er geen hout van snappen of manege's die alleen maar eurotekentjes in hun ogen hebben.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:08

Aan de ene kant ga ik er mee eens, dit is géén leven voor een pony.
Anderszijds heb ik nog nooit magere en verminkte kermis pony's tegengekomen. Ze zijn altijd mooi dik, lekker op gewicht.
Je moet je niet laten misleiden dat omdat ze er een beetje sukkelig bijstaan, ze daarom ook doodziek zijn ect.

De kermispony's die ik bij ons in tegengekomen ben, heb ik vanuit een dichtliggende wei naar "de werkplaats" zien gebracht worden.
De man was erg lief met zijn pony's en praatte vriendelijk tegen ze. Hij heeft ze nooit geslaan (zover ik weet) en hoefde maar één maal te zeggen dat ze mochten lopen of al ze mochten stoppen.

Maar wederzijds vind ik dit ook ECHT geen leven voor pony's , maarja, zo zijn vele maneges hier bij ons in de buurt ook..

Tis zeer 50/50

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:10

waarom wordt die vergelijking nou gemaakt met manege's?
waar slaat dat op? De kermis is heel anders dan een manege!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:12

Waarom moet er altijd een ergere situatie bij gehaald worden? Als iemand in nederland zichzelf mager vind, zeg ik toch ook niet, ach meid in Afrika is het nog veel erger?
Zowel dieren op kermisattracties als in circussen is niet meer van deze tijd evenals slechte paarden op maneges. Beide kan en hoort niet meer.
Maar elke situatie vergelijken met een beroerdere variant is ook een beetje passe hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:13

Dus worden alle manege's wéér over 1 kam gestreken en hebben ze állemaal slechte paarden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:14

Ik vind eigenlijk dat er op de kermis helemaal geen beesten thuishoren, die herrie en dronken hangjeugd... wat mij betreft mag het verboden worden, hoewel ik het als kind het mooiste van heel de kermis vond :+:

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:17

IKbenEllen schreef:
Ik vind eigenlijk dat er op de kermis helemaal geen beesten thuishoren, die herrie en dronken hangjeugd... wat mij betreft mag het verboden worden, hoewel ik het als kind het mooiste van heel de kermis vond :+:

precies.. Dan moet je maar ergens anders heen als kind..

Hangjeugt, Harde muziek Noem het maar op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:18

Ik ook als kind, maar toen vond ik de dierentuin en het dolfinarium ook nog leuk. Ik wist niet beter.
Ik ben laatst met mijn zoontje naar de dierentuin geweest om te laten zien hoe groot een olifant nu wel niet was. Maar ik doe het liever niet dan wel.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:27

Marjoow schreef:
Doe ik dat dan? Ik zeg alleen dat iedereen moet leren paardrijden, en dat doen de meeste op een manege. Waarom? Omdat daar brave pony's zijn die niet zeuren. En dan begin je stuiterend.

Zou je dan alleen maar mogen stappen op een pony als je stuiterd?

Ik word er gewoon schijtziek van dat zo'n beetje iedereen manege's zo slecht vind. Terwijl het eigenlijk heel erg meevalt!
Wij zijn een prima manege, op de stands na. En waarschijnlijk zijn er nog veel meer van zulke manege's. Het is zo jammer dat goede manege's ten onder gaan aan een aantal particulieren die er geen hout van snappen of manege's die alleen maar eurotekentjes in hun ogen hebben.

Dan zitten we blijkbaar tóch op 1 lijn Marjoow: ik vind nl. dat er absoluut wél goede maneges zijn,
evenals er absoluut wél paarden op de kermis zijn die het goed hebben.

En ik zeg niet dat je "alléén maar mag stappen", als je (nog) niet kunt rijden,
ik zei dat manegepaarden daar méér mee te maken hebben dan kermispony's.

En dat is dus niet om de manege-pony's omlaag te halen, maar puur om als voorbeeld te dienen dat er zoveel paarden/ponys zijn die het minder goed hebben dan onze eigen paarden.
Maar dat blijft àltijd!! Zo ook voor huisdieren, of voor bejaarden mensen, of wat dan ook!!
Er zijn àltijd slechtere voorbeelden te noemen, maar er zijn dus ook vaak zat bétere voorbeelden te noemen.

Ik haalde mijn voorbeeld puur aan, om aan te geven dat kermispony's het heus niet áltijd slecht hebben.
That's all! ;)