Altijd in de hoofdrol, maar nu niet meer dan een figurant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Altijd in de hoofdrol, maar nu niet meer dan een figurant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:37

http://www.volkskrant.nl

Afbeelding
Isabell Werth is er voorlopig niet meer bij.
foto door TorinoRK

Blessures bij paarden en dopinggeval bij paard van topamazone Isabell Werth doen hoop op revanche op Nederland vervliegen.

Fluitend struint Sjef Janssen door ‘de tuin van mevrouw de koningin’, zoals hij het wedstrijdterrein op Windsor Castle noemt. De paarden hebben heelhuids de overkant van het Kanaal bereikt, de ruiters weten wat ze te doen staat. En misschien wel het belangrijkste: Nederland is voor het eerst favoriet voor de Europese dressuurtitel.

Zo favoriet zelfs, dat er in Engeland slechts onduidelijkheid bestaat over wie woensdag met het zilver en brons genoegen moeten nemen. Ook bondscoach Janssen spreekt alleen over de kandidaten voor de troostprijzen. ‘Want ik hoor van iedereen dat wij goud gaan winnen.’

Engeland, Denemarken en Zweden zullen het achter Nederland uitvechten, is de voorspelling. En de Duitsers dan? Misschien spelen ze een kleine rol. Maar in het paardensportland bij uitstek wordt er rekening mee gehouden dat het ruim veertig jaar lange abonnement op ereplaatsen deze week afloopt.

Een combinatie van blessures bij de paarden en het dopinggeval bij Isabell Werths rijdier Whisper heeft de recordhouder Europese medailles aan het wankelen gebracht. In een paar maanden is de hoop op een revanche op Nederland, titelhouder sinds Turijn 2007, vervlogen.

De Duitse ploeg die is ingeschreven voor het EK, is geen schim van de ongenaakbare succesmachine die Nederland tot twee jaar geleden altijd onder de duim kon houden. Werth is geschorst vanwege de dopingaffaire waarin ze is verwikkeld. De andere grossen Damen van de dressuur, Kemmer, Salzgeber en Capellmann, ontbreken vanwege blessures bij hun paarden.

Hun vervangers zijn jong en onervaren of ervaren maar veel minder succesvol in grote toernooien. Janssen zal de laatste zijn om zich niet te verkneukelen om de rampspoed bij de grote rivaal. ‘Maar dit is wel erg veel van het goede.’

Heike Kemmer, die brons won achter Anky van Grunsven en Werth bij de Olympische Spelen in Peking, bekende onlangs dat ze zich met angst en beven bij de bondscoach had moeten afmelden. Holger Schmezer moest na de zware valpartij van Ellen Schulten-Baumer zelfs hopen dat hij geen invalster voor zijn invalster hoefde op te roepen. Ze lijkt tot zijn opluchting net op tijd hersteld van haar hersenschudding en whiplash.

Zet er drievoudig Europees kampioene Van Grunsven, Edward Gal met zijn toppaard Totilas, Imke Schellekens-Bartels en Adelinde Cornelissen tegenover en de verschillen met de eeuwige rivaal zijn duidelijk. Een afgang bij het EK doet het toch al getroebleerde imago van de sport in Duitsland geen goed.

De cynici winnen er steeds meer terrein, zegt ook Frank Kemperman. Bij het prestigieuze CHIO werd de Nederlandse toernooidirecteur meer met vragen over doping bestookt dan over de wedstrijden. Het thema wierp een slagschaduw over het evenement, zegt hij.

Hoe kon het ook anders in een periode waarin de Steiner-commissie namens het Duits olympisch comité 53 ruiters en 13 functionarissen ondervroeg over een verband tussen de dopinggevallen bij de paarden van Werth en de springruiters Ahlmann en Beerbaum. Hoewel volgens de commissie geen sprake is van het structureel toedienen van verboden producten door Duitse ruiters, was het kwaad al geschied.

De Duitse tv-zender ARD/ZDF stelde de gesprekken met de Duitse hippische bond over een nieuw eenjarig tv-contract uit tot eind 2009. Het contract is een miljoen euro waard. ‘De sport moet op zijn tellen passen’, zegt Kemperman, die zelf geen grote hinder ondervond bij het CHIO. Het aantal verkochte kaarten bleef gelijk aan 2008 en de tv zond 35 uur live uit.

De uitholling van de nationale ploeg brengt volgens Janssen ook een structureel probleem aan het licht. Hoe kan het dat een land met een enorm ruiterpotentieel en ongeëvenaarde wedstrijdkalender niet op jong talent kon terugvallen toen dat nodig was?

Janssen kent het antwoord. ‘Ze hebben te lang vastgehouden aan de oude hap. Daar zit het geld en de macht. En het ging ook altijd goed. Maar daardoor zijn ze wel vergeten de jeugd fatsoenlijk op te leiden.’

In wedstrijden wordt niet of nauwelijks gescout, zegt Janssen. De 25-jarige Matthias Alexander Rath debuteert volgens hem alleen maar vanwege de klasse van zijn paard en de faam van zijn stiefmoeder, Ann Kathrin Linsenhoff.

Het bevestigt het gelijk van Janssen. Die voorspelde vier jaar geleden na het EK in het Duitse Hagen al dat de gesystematiseerde Nederlandse opleiding het op termijn van de Duitse zou winnen.

Marije_jiplover

Re: Altijd in de hoofdrol, maar nu niet meer dan een figurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:44

Ik vind het persoonlijk een beetje een naar stuk. Voorlopig moet er nog gereden worden en moet men Nederland niet rijker rekenen dan het is. Natuurlijk staat Nederland er goed voor, maar ik vind het hier een beetje dik erbovenop liggen dat het Nederlandse team zich ineens superieur voelt aan de Duitsers.

En waar is dan de Nederlandse nuchterheid gebleven?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:44

Fijn dat NL kans maakt op goud alleen jammer dat het op deze manier moet..

Zou toch wel een flater zijn na deze grootpraat als Engeland, Denemarken of Zweden (of zelfs Duitsland) goud wint.. Hoogmoed komt voor de val? :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:47

Sjef en nuchterheid of Nederlandse bescheidenheid?? _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:49

Ken je dat verhaaltje van die beer en die huid en de verkoop daarvan?

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:49

haha, indd double

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 08:49

Citaat:
De 25-jarige Matthias Alexander Rath debuteert volgens hem alleen maar vanwege de klasse van zijn paard en de faam van zijn stiefmoeder, Ann Kathrin Linsenhoff.

:= wel een hele gewaagde uitspraak.
Daar zal hij geen vrienden mee maken denk ik zo.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:53

je kan van die man zeggen wat je wil, maar verstand heeft ie er wel van...en sommige opmerkingen van hem zijn echt om te gillen, al lijkt het me een verschrikkelijke vent om mee samen te zijn..maar goed, ik zal hem toch nooit zien en geniet ik wel van zijn open opmerkingen en sneren

maar goed, eerst maar eens gaan rijden voordat we al denken dat we goud hebben

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:54

Cayenne schreef:
Citaat:
De 25-jarige Matthias Alexander Rath debuteert volgens hem alleen maar vanwege de klasse van zijn paard en de faam van zijn stiefmoeder, Ann Kathrin Linsenhoff.

heb het idee dat hem dat zeer weinig uitmaakt! :D

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:54

Cayenne schreef:
Citaat:

Maar wel eerlijk ;)
Blijkbaar voelen de duitsers zelf ook hoe de vork in de steel zit. Jammer maar helaas.
Je moet met je tijd meegaan, anders word je ingehaald.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:59

Beetje jammer dit stuk, NL rekent zichzelf al rijk voor het gereden heeft. Ik zou er niet vanuit gaan dat NL goud wint, al staan ze er wel goed voor natuurlijk.
Maar met dit stuk en je wint het niet, dat zou een flinke flater zijn!

Wat betreft het opleiden en scouten van toekomstige talenten zit wel iets in. Daar is NL volop mee bezig en dat is alleen maar goed als er een routinier uitvalt dat er voldoende "talent" is om dat op te vangen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:03

Cayenne schreef:
Citaat:

Ik denk dat Sjef zowiso niet veel 'vrienden' heeft, hij is gekent om zijn uitspraken hé :')
Achja, we zien wel, ik heb ook goede hoop voor België, maar die hebben geen 'team'

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:05

We mogen best eens trots zijn en vol goede moed beginnen aan een dergelijke toernooi. Het moet toch ook een supergevoel geven dat je er zo sterk op staat nog voor de wedstrijd begint? En natuurlijk moet het allemaal nog maar "even" gebeuren, maar de kansen zijn voor Nederland nog nooit zo groot geweest. En laten we eerlijk zijn, zou het niet geweldig zijn als het inderdaad nr 1, 2 en 3 wordt?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:08

idd!!..ben ook erg benieuwd hoe het met Adelinde vandaag gaan!!..heel spannend, natuurlijk ook Imke..maar die is toch stabieler als Adelinde...maar als die knol van haar gaat knallen, dat gaan we zo voor de eerste drie plekken!!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:16

Vol goede moed beginnen? jezelf verkneukelen over de afwezigheid van de belangrijkste tegenstanders, heeft niets met moed maar eerder met onsportiviteit te maken. Ik zou het pas geweldig vinden als ze zouden winnen van de Duitsers op volle
sterkte!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:17

@ Leonora: zoals jij het verwoord, zo kwam dit stuk inderdaad ook op mij over. Verkneukelen omdat de Duitsers eens niet goed zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:23

Het is ook nooit goed: als "we" nu winnen, is dat dus omdat de Duitsers niet op volle sterkte rijden? Tsja, zo is er altijd wel iets te verzinnen. Ik ga in inder geval kijken en hopen dat we 1, 2 en 3 worden.
Even een blonde vraag: Imke moet als eerste rijden, toch vlak na half elf Nederlandse tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:24

1. Edward
2. Anky
3. Adelinde

Gokje. :Y)

Jasmijn76

Leonora schreef:
Vol goede moed beginnen? jezelf verkneukelen over de afwezigheid van de belangrijkste tegenstanders, heeft niets met moed maar eerder met onsportiviteit te maken. Ik zou het pas geweldig vinden als ze zouden winnen van de Duitsers op volle
sterkte!

dat hebben ze in Turijn toch gedaan???...Sjef en Anky waren de eerste die opkwamen voor Isabella W.!..terwijl heel Duitsland haar naar de slachtbank bracht....daarbij, Sjef voorspelde dit probleem 4 jaar geleden al...dus ze hadden ook hun oren te luister kunnen leggen...natuurlijk is winnen van een sterk Duits team beter als zo..maar we moeten de andere zeker ook niet onderschatten, goud is nog lang niet binnen!

Huertecilla

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het persoonlijk een beetje een naar stuk.

Héél naar en er blijkt een nare mentaliteit uit.

Duitsland heeft nu een groot voordeel.
Het kan fris beginnen met het zich richten op de verandere manier waarop naar paardrijden gekeken wordt en waar de ruitersport zich aan zal moeten aanpassen.
Het kan zich profileren daarin en een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ruitersport schrijven.

Dát is in Duitsland een ontwikkeling die een veel bredere basis heeft dan in de meest andere europese landen en zéker in vergelijking tot NL dat nog steeds achter Dhr.Jansen aan de doodlopende weg afrent.
Dát is namelijk een factor die mede een rol speelt van de vreemde pyramide-opbouw van de FEI dressuur in Duitsland.

De ruitersport zal de komende jaren vrij radicaal moeten vernaderen.
Duitsland heeft door de huidige situatie een voorsprong.
NL heeft een dubbel nadeel van ´de remmende voorsprong´; het fenomeen op zich en het feit dat het op een doodlopende weg is en niemand daar wat over durf te zeggen binnen de sport.

hc

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:27

chevax schreef:
Het is ook nooit goed: als "we" nu winnen, is dat dus omdat de Duitsers niet op volle sterkte rijden? Tsja, zo is er altijd wel iets te verzinnen. Ik ga in inder geval kijken en hopen dat we 1, 2 en 3 worden.
Even een blonde vraag: Imke moet als eerste rijden, toch vlak na half elf Nederlandse tijd?

http://eventcontent.hippoonline.de/421/ ... tyle=hippo

ik dacht dat het daar een uur vroeger was??..dus 12.36

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:29

Thanks, Jasmijn! Dan kan ik nu nog even werken... :-)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:30

Het is leuk om een keer favoriet te zijn...maar niet op deze manier.
Ten eerste moeten we het eerst nog maar eens laten zien. Heb blijven allemaal dieren, dus nu al over goud gaan praten...zou ik alleen voorzichtig doen.

Ik blijf het zo ontzettend jammer vinden voor de dressuursport. Natuurlijk wil ik dat Nederland eindelijk Duitsland verslaat. Maar het was pas echt gaaf geweest als Duitsland op volle sterkte was geweest. Dan had Nederland moeten vlammen en alles eruit moeten halen, met volle spanning kijken en dan de ontlading...dát is sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:32

Jasmijn76 schreef:
chevax schreef:

http://eventcontent.hippoonline.de/421/ ... tyle=hippo

ik dacht dat het daar een uur vroeger was??..dus 12.36

Half 11 Engelse tijd.
Half 12 Nederlandse tijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-08-09 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:32

Ik lach me echt suf, als de Duitsers het heel goed gaan doen..