Door een noodlottig ongeval is de preferente Arabisch volbloedhengst Krimh ox gestorven. De door Liberty Arabians in Nijkerk gefokte hengst heeft zeer veel goede halfbloednakomelingen voortgebracht en leek op vrijwel elk paard en iedere pony te passen.
In zijn jonge jaren heeft hij zelf geweldig gepresteerd in de sport (onder het zadel van Alice Naber-Lozeman Z2-dressuur, ZZ-springen en Z-SGW bij de paarden) en zijn afstammelingen hebben de bereidheid en het vermogen om sportieve prestaties te leveren van hun vader geërfd.
Zijn goedgekeurde zoon, de internationale springponyhengst Kanshebber (uit Daisy Brown x. Kebir II ox) is bij leven al haast een legende. Krimh ox heeft in Kanut (mv. Zuidpool) ook een goedgekeurde rijpaardhengst voortgebracht. Eigenaresse Ina Majoor-Schiphorst uit Nijkerk had Krimh afgelopen jaar al uit de fokkerij teruggetrokken.
Ondanks zijn hoge witte benen vond ik dit altijd een zeer aansprekende hengst, mede door zijn sportprestaties!
Imaginaerum
Geplaatst: 24-08-09 16:46
Wat jammer zeg!
Letizia
Geplaatst: 24-08-09 16:48
Volgens de NRPS site is hij overleden door een noodlottig ongeval, iemand enig idee wat er gebeurd is?
isverwijderd
Geplaatst: 24-08-09 16:51
Jammer, had hem nog overwogen in mijn hengstenkeuze. 1 van de beste ponyhengsten!
silvia83
Geplaatst: 24-08-09 16:54
Jeejtje, wat kl*te zeg. was een geweldige hengst. we hebben zelf een aantal nakomelingen van hem. stuk voot stuk geweldige sport pony's met een super braaf karakter.
Karin
Geplaatst: 24-08-09 17:13
Wat enorm zonde zeg. Hij heeft behoorlijk wat nakomelingen lopen die het goed doen in de diverse disciplines.
Ik heb jaren geleden (toen ik studeerde) nog een tijdje bij Ina gereden, ook op enkele nakomelingen van Krimh. Toen heb ik hem ook mogen 'ontmoeten'. Fijne hengst, makkelijk in de omgang.
s6801881
Geplaatst: 24-08-09 17:20
Zonde van zo'n goede hengst. Zat ook een mooie lijn achter. Maar hij heeft toch best een nette leeftijd bereikt voor een sportpaard.
ik ben ook wel benieuwd naar de oorzaak.. Heb een merrie van hem uit een jumbo jet moeder.. Gefokt door henk jan lozeman.. Had em graag nog een keer gezien
Mijn 1e pony was een jonge krimh, heb er op leren rijden dus.. Het zijn echt geweldige beestjes! En krimh zelf heb ik ook 1x in het echt gezien (lang geleden) en we wouden eigenlijk nog een keer gaan kijken naar hem. Maar dit is nu niet meer mogelijk, jammer genoeg..
dynamiek
Geplaatst: 24-08-09 19:49
Jeetje de vader van Dynamiek is er niet meer, zo jammer dat zo'n goede hengst er niet meer is hij heeft echt veel nakomelingen lopen die het echt goed doen in de sport.
Ben ook wel benieuwd wat er dan gebeurt is.
amazingstar
Geplaatst: 24-08-09 20:36
Zonde. Ik ken Ina en haar dochters ook persoonlijk.
Heb nog niets gehoord over het ongeluk...iemand een idee??
Dat is idd ook wat ik heb gehoord: dat hij met een gebroken been in de wei is gevonden. Ze moesten hem toen helaas laten inslapen. Verdrietig hoor, en het kan ieder paard overkomen.
Wij hebben m een jaar of 3 geleden nog geopereerd. Toen gaf je m zijn leeftijd zeker nog niet. Was wel een echte allrounder, en een schat van een dier.