Adelinde Cornelissen doet een flink boekje open

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Adelinde Cornelissen doet een flink boekje open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 08:45

www.dvhn.nl

Afbeelding
Adelinde Cornelissen
foto: www.sjoert.com

De nieuwe Anky?' kopte de krant eind november vorig jaar. Adelinde Cornelissen (geboren 8 juli 1979) had met haar toppaard Parzival haar eerste wedstrijd voor kwalificatie voor de wereldbeker gewonnen. Dat gebeurde in Stockholm waar de dressuuramazone uit Beilen iedereen verraste.

Zij versloeg het boegbeeld van de Nederlandse dressuur Anky van Grunsven én in de Grand Prix én in de kür op muziek. "Het is als een aardbeving dat optreden van Cornelissen", sprak het Zweedse jurylid Gustav Svalling laaiend enthousiast.

Dat Adelinde Cornelissen geen eendagsvlieg was, dat had ze al bewezen, maar dat liet ze nu internationaal ook zien. Dankzij haar goede resultaten in Stockholm en andere kwalificatiewedstrijden plaatste de 29-jarige amazone zich met Parzival voor de finale van de wereldbeker die in het Amerikaanse Las Vegas werd gehouden,

In Amerika kreeg zij de grootste teleurstelling van haar leven op sportief gebied te verwerken. Vlak voor het begin van de wedstrijd moest zij zich terugtrekken vanwege een – achteraf lichte – blessure van Parzival. De combinatie is inmiddels weer topfit en is volgende week (25 tot en met 30 augustus) van de partij op het Europees kampioenschap in Engeland.

Internationaal is Cornelissen als een komeet omhoog geschoten, maar nationaal loopt zij al heel wat jaren mee. Veertien jaar geleden, in 1995, won de toen 15-jarige Adelinde op haar pony Ayesha haar eerste nationale titel. Met die pony, door haar ouders gefokt, werd ze twee keer kampioen. In totaal pakte ze zes nationale titels. Hoogtepunt op dat vlak was (voorlopig?) vorig jaar het Nederlands outdoor-kampioenschap 'Zware Tour' met Parzival.

Hoe het begon.

"Ik was vier jaar toen ik een winterlang een pony mocht verzorgen. Maar de shetlander moest na de winter weer terug. Ik huilde tranen met tuiten en het eind van het liedje was dat ik een pony (Ayesha, red.) van mijn ouders kreeg, nadat ik trouwens eerst lessen had gekregen bij manege Smit in Pesse."

Parzival

"Ik werd door eigenaar Henk Koers uit Hijken gevraagd om Parzival voor te rijden voor mensen die het paard wilden kopen, dat was in 2002 en Parzival was vijf jaar. Een dag voor het voorrijden heb ik even op Parzival gereden.

Mijn hemel, het paard vloog van de ene hoek van de manege naar de andere. Ik kon me met heel veel moeite vasthouden en in het zadel blijven zitten. Het was een enorm woeste rit. Het voorrijden ging wel door, maar de mensen kochten hem uiteindelijk niet. Ik ben vervolgens met hem gaan trainen en het was wonderbaarlijk, zo snel hij leerde. De moeilijkste passen waren en zijn voor hem een fluitje van een cent."

De blessure.

"De blessure is honderd procent genezen. De rust heeft hem heel goed gedaan. Hij is minstens zo goed als voor de blessure en misschien zelfs wel beter geworden, minder kijkerig en rustiger.

Parzival het probleempaard.

"Parzival is inderdaad een probleempaard. Hij schrikt om het minste of geringste. Hij is bang voor andere paarden. Als het tijdens een buitenconcours plotseling begint te regenen en mensen paraplu's opsteken, dan is het mis. Tijdens Jumping Amsterdam heb ik hem terug moeten trekken voor een wedstrijd omdat hij ergens van schrok en niet meer te berijden was. Hij is heel gevoelig. Maar aan de andere kant, hij is zo verschrikkelijk gemakkelijk te trainen. De moeilijkste oefeningen zijn voor hem een fluitje van een cent.
En verder, hij is alert en let heel goed op mij. Dat is het positieve van Parzival. Jaren geleden heeft Koers hem laten castreren en daar is hij wel iets rustiger van geworden."

Te koop

"De eerste jaren was het de bedoeling dat ik Parzival voor verkoop in de kijker zou rijden, maar op een gegeven moment ging het zo super dat ik met Koers om de tafel ben gaan zitten. Ik heb het paard toen voor de helft gekocht en nu is Parzival niet meer te koop. Voor mijn sportieve mogelijkheden is het belangrijk dat ik dit paard onder het zadel houd. Nee, nu wordt er geen bod meer op hem uitgebracht. Iedereen weet nu wel dat hij niet te koop is."

Een nieuwe Parzival.

"Het is niet zo simpel een tweede Parzival te vinden. Ik heb nu een paar jonge paarden waar ik mogelijkheden in zie. En ik heb sinds kort een potentiële topper onder het zadel, Vivace de Jeu. Met dat paard ga ik straks ook de wedstrijdsport in. Het paard heeft al enkele Friese kampioenschappen dressuur behaald. Ik verwacht er veel van."

De nieuwe Anky.

"Die kop in de krant dat ik de nieuwe Anky zou zijn, was wel grappig, maar ik kan me nog lang niet met Anky vergelijken. Ik ben wel blij dat ik iets dichter bij haar in de buurt kom. Zij heeft zo verschrikkelijk veel gepresteerd, maar ik ga er wel voor om zo veel mogelijk te presteren."

Progressie

"Ik loop inderdaad al jaren mee, maar nu beleef ik een explosie van succes. Ik heb de progressie vooral te danken aan Sjef Janssen, de bondscoach. Ik train een paar dagen in de week bij hem en daar leer ik zoveel. Niet alleen wat het pure rijden betreft, maar ook goed zorgen voor de randzaken. Het hele team erom heen moet goed zijn, de hoefsmid, de fysiotherapeut voor Parzival."

Sjef Janssen is de partner van je grote concurrent.

"Dat klopt, maar ik denk en geloof niet dat hij mij minder goed zou trainen om Anky te helpen. En voor mij geldt bovendien dat ik wil leren van de allerbeste op dit gebied en dat is Sjef Janssen."

Alarm op Schiphol.

"Het gebeurt soms dat de alarmbellen op Schiphol afgaan als ik door de controlepoortjes ga. Ik heb twee platen en dertien schroeven in mijn bovenarm, dankzij Parzival. Nee, ik ben er niet afgevallen, maar ik moest een keer zoveel tegendruk geven dat er allerlei dingen in mijn bovenarm zijn gescheurd."

Olympische Spelen

"Ik ben vorig jaar als reserve meegegaan naar de Spelen in Hongkong. Dat betekende dat ik mezelf en Parzival elke keer moest voorbereiden op een wedstrijd. Maar het was wel een heel mooie ervaring. Over vier jaar in Londen hoop ik er zeker bij te zijn. Parzival is dan zestien jaar oud en zou dan op zijn best kunnen zijn."

EK in Engeland.

"Ik ga mijn uiterste best doen. Wij zijn favoriet voor het teamgoud. Nederland heeft trouwens nog nooit zo'n goed team gehad als nu."

Neverhere

Re: Adelinde Cornelissen doet een flink boekje open

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:54

Wat een leuk stuk. Ik hoop dat de stijgende lijn zich blijft voortzetten voor deze sympathieke, down-to-earth zijnde amazone. Vind het een leuk stel.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:55

ik hoop het zo voor haar dat alles nu gaat kloppen!!!...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:56

Leuk stukje alleen bij onderstaand stukje zette ik wel een groot vraagteken...is dat met trainen/rijden gebeurd???

Citaat:
Ik heb twee platen en dertien schroeven in mijn bovenarm, dankzij Parzival. Nee, ik ben er niet afgevallen, maar ik moest een keer zoveel tegendruk geven dat er allerlei dingen in mijn bovenarm zijn gescheurd."

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:58

Yeaahh onze adelinde (woont dicht bij mij in de buurt)
Ze zijn echt heel snel gegaan
D'r moeder is me biologie docente
Eigenlijk heel gek ma je staat er niet bij stil dat de moeder van een olympische ruiter voor je staat

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:01

Wel leuk dat ze zo goed gaat , maar ik schrok ook van die quote hierboven , als dat "tegendruk geven" gebeurde tijdens het rijden en bij haar is in haar arm vanalles gescheurd , wat gebeurt er dan aan de andere kant van die stang & trens ?? :=

En ook snap ik niet helemaal dat eerst gezegd wordt dat haar ouders haar pony zelf gefokt hebben , maar vervolgens hebben ze hem gewoon gekocht :P

Maargoed , leuk voor haar dat ze zo goed gaat , het is wel een mooi verhaal :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 09:04

Het kan ook aan de hand zijn gebeurd. Je weet het niet ;)
Misschien dat ze een schuiver achter hem aan maakte.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:08

Cayenne schreef:
Het kan ook aan de hand zijn gebeurd. Je weet het niet ;)
Misschien dat ze een schuiver achter hem aan maakte.

Precies, als Parzival echt zo gevoelig is en een keer geschrokken is toen ze hem aan de hand had.. Nou dan kan ik me wel voorstellen hoe dat gebeurd is.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:10

Ja dat van die tegendruk snap ik ook niet helemaal....

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:11

Of ze was hem aan het poetsen dat hij opeens begon te draaien en als zij hem niet tegen hield dat ze dan geplet zat tussen hem en de muur?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:15

Het zal wel zoiets zijn als hierboven ja, als hij zo schrikkerig en hij neemt een spurt, dan ligt je arm wel aan barrels denk ik ja als je er niet op voorbereid bent...

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:22

Leuk om te lezen =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:24

Waar slaat die titel op?
Ze doet helemaal nergens een boekje over open, gewoon een interview.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:31

Wat een leuk interview!
En waarom moeten er meteen vraagtekens geplaatst worden? Er kan van alles gebeurd zijn... :+

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:51

euh....gewoon nieuwschierig???
vind het nogal wat als een paard dit bij je voor elkaar krijgt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:05

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om te speculeren over de reden waarom Adelinde platen en schroeven in haar arm heeft. :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:06

sorry :)
was gewoon benieuwd!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:09

Vind de titel enkel wel wat misleidend. Dit is toch maar een gewoon interview. Of anders heb ik een andere idee over 'een flink boekje open doen'.

In elk geval een leuk artikel, en ja qua persoonlijkheid vind ik haar mooi. ze blijft nuchter, een echte doorzetter en straalt sympathie uiT. Dus dat er nog vele successen voor haar in het verschiet liggen!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:16

Wat ik leuk vind om te lezen is dat hij 16 is en nu zijn grote titels gaat proberen te halen.
Hij zal in zijn jongere jaren echt wel hoog in de dressuur gelopen hebben, maar ik vind het positief om te lezen dat hij de tijd heeft gehad om op dit niveau te komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:18

elady schreef:
Wat ik leuk vind om te lezen is dat hij 16 is en nu zijn grote titels gaat proberen te halen.
Hij zal in zijn jongere jaren echt wel hoog in de dressuur gelopen hebben, maar ik vind het positief om te lezen dat hij de tijd heeft gehad om op dit niveau te komen.

Ze doelt in het artikel dat hij 16 is tijdens de OS in 2012 in Londen ;-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:23

En op een paard is pas op z'n top als hij 16/17 is, geloof ik? :+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:28

Janine1990 schreef:
En op een paard is pas op z'n top als hij 16/17 is, geloof ik? :+

Op zijn top, hangt ervanaf e. Afgeschreven vaak nog zeker niet, olympisch goud is niet elk paard gegeven en zeker met de huidige stroom van jong talent (totilas die dat aanvoert :-) )moet je ook realistisch blijven
Maar topjaren zijn meestal tussen de 12 en 14 jaar.
Ach het is in elk geval een goed paard, dus hopen maar dat alles heel blijft, want het moet allemaal eerst gebeuren e.

Ik wens het deze combinatie in elk geval toe

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:35

Amen Bulck!

Maar vanaf 16/17 denk ik niet dat er nog valt te verwachten dat er meer in een paard zit.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:42

Leuk stuk! Vind de titel ook nogal misleidend. Naar mijn idee doet Adelinde helemaal geen flink boekje open :+

Vind het een super leuke meid en wens dr heel veel succes volgende week!!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:24

Leuk stuk :). Ben stiekem ook wel trots op de maker van haar kur, Olaf van Pynthago (voormalig Oot-productions).