Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 08:24

http://www.gelderlander.nl

Afbeelding
Een uit de hand gevoerde Konik
foto door www.HypoFocus.com

Medewerkers van Free Nature patrouilleren sinds twee maanden in de avonduren en in het weekeinde bij de konikpaarden in de Leeuwense waard bij Boven-Leeuwen. Zij vragen wandelaars de 25 paarden in de waard niet te voeren.

Beheerder Jos Cornelissen van Free Nature zegt dat aan het gedrag van de paarden valt af te lezen dat ze sinds een half jaar ondanks waarschuwingsborden toch regelmatig worden gevoerd. "De paarden denken dat elk mens ze gaat voeren. Daardoor worden ze opdringerig. Ze kunnen gaan duwen met hun snuit en zelfs speels bijten als ze geen eten krijgen."

In Limburg moesten konikpaarden naar de slacht omdat ze te opdringerig werden. Dat wil Cornelissen in de Leeuwense waard voorkomen. "Nu komen de paarden al meteen op je af. Als je ze een flinke klap geeft gaan ze wel weer weg. Maar het kan uit de hand lopen."

Volgens Cornelissen reageert niet iedereen positief op het verzoek de paarden niet te voeren." Laatst had ik nog iemand die zei dat hij zelf wel bepaalde wat hij deed. Daar ga ik niet eens mee in discussie."

Bij Boven-Leeuwen lopen twee haremgroepen. Eén van zes paarden en één van negentien paarden. Cornelissen: "Sinds kort hebben ze het gebied een beetje verdeeld. De grens loopt over de toegangsweg. Daar knokken de hengsten. Als ze gewend raken aan mensen, wordt dat nog gevaarlijker."

De beheerder herhaalt de spelregels in de uiterwaard. "De paarden niet aaien, 25 meter afstand houden en niet bijvoeren." In Beuningen en de Ooij, waar ook konikpaarden lopen, speelt het probleem niet.

In de Ooij voorheen wel. Cornelissen: "Daar werden de koniks zelfs geborsteld. Sommige mensen knipten ook manen af omdat ze het zielig vonden dat daar klitten in zaten. Maar daar krijgen de paarden in de winter last van omdat de manen de hoofdslagader, die door de nek loopt, warm houden."

Hoewel met name op het Waalstandje (de Nijmeegse Stadswaard) de 25 meter afstand in de zomer niet wordt bewaard, heeft dat nog geen 'rare' situaties opgeleverd.

Arabesk

Re: Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:27

Tjonge jonge, dat mensen het normaal vinden om deze beestjes te voeren. Het voeren van andermans paarden in een weitje langs de weg hebben veel mensen ook last van, maar ja mensen menen altijd dat paardjes sielugh zijn en nog wel wat aardappelschillen oid lusten. ^)

Klitten in de manen sielughhhhh 8)7, joh het zijn geen kinderboerderij dieren.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:30

jezus, egt stom dat mensen zich niet aan de regels kunnen houden, het is voor de dieren zijn eigen bestwil dat ze niet gevoerd mogen worden. ik vind het wel zielig dat ze gelijk naar de slacht worden gestuurd, stop ze dan in een grote wei waar niemand bij kan.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:37

dym_whis2 schreef:
jezus, egt stom dat mensen zich niet aan de regels kunnen houden, het is voor de dieren zijn eigen bestwil dat ze niet gevoerd mogen worden. ik vind het wel zielig dat ze gelijk naar de slacht worden gestuurd, stop ze dan in een grote wei waar niemand bij kan.

Denk dat er dan alsnog mensen zullen zijn die de paarden opzoeken en alsnog bijvoeren.

Ik snap echt niet waarom mensen zich niet gewoon aan de regels kunnen houden in het belang van de dieren. Maar daar denken ze dan weer niet bij na..
Zou toch extreem zonde zijn als de dieren afgevoerd moeten worden door de onwetendheid van mensen, denk daarom dat het wel goed is dat er nu op gelet wordt.. Misschien, als mensen 'betrapt' worden, een boete erop zetten? :\

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:37

Hier in Meinerswijk worden ze ook gevoerd en inderdaad zijn de dieren dus erg opdringerig en brutaal.. Maar mensen vinden het alleen maar geweldig, tót ze gebeten worden. Dan zijn het ineens rotbeesten!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:39

Ach, vandaag of morgen wordt er weer een kleuter gelanceerd of een armpje bijna eraf gebeten en dan zijn het 'gevaarlijke rotbeesten'.
Daarna kan de 'natuur' gewoon weer met machines worden beheerd. Want de doorsnee mens kan niet omgaan met 'natuur'.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:43

amen EeCee!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:43

>;) >;) Gewoon natuur gebieden waar dieren lopen, VERBIEDEN voor mensen om te betreden.

De mensen verzieken het zelf als zulke gebieden dadelijk gesloten worden om in te wandelen, kan niemand meer genieten van de wilde dieren, helaas _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:54

Gisteren zelf in levende lijve ondervonden dat de koniks inderdaad nogal opdringerig zijn zodra ze mensen zien.
De hele kudde kwam ineens op ons af rennen....

Ik kan me voorstellen dat niet-paardenmensen zo'n situatie best eng vinden en dan niet weten wat ze moeten doen.
Want je staat binnen de kortste tijd mídden in de kudde, terwijl de hengsten rondom je continu aan het stoeien zijn en soms met een noodgang wegvluchten van een andere hengst. Vrij grote kans op ongelukken in zo'n situatie.

Afbeelding

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:56

Mensen zijn gewoon eigenwijs en vinden het inderdaad leuk die "wilde" paarden toch maar tam te krijgen door ze te aaien en te voeren..op het Waalstrandje lopen de Koniks tussen de zonnende mensen door, wat ook gevaarlijke situaties op levert, zo gaan ze ineens aan de kletter of knokken en dan zie je iedreen overeind vliegen en weghollen..
ik heb ook een bordje aan de wei moeten hangen "niet voeren ivm suikerallergie": stop je er dure voedingssupplementen in en houd je ze schraal omdat ze gevoelig zijn voor suikers, komen er mensen hele witte broden in duwen :(
(offtopic: schitterende foto Femke!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:00

Gelukkig zijn de Koniks die hier lopen (Midwolda) niet zo opdringerig. Blijkbaar zijn de mensen die hier wonen verstandiger. :P ;)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:01

Ik denk dat aan de mensen niet alleen de regels, maar ook het waarom ervan wordt uitgelegd. Helaas worden steeds meer mensen allergies voor regels op al die bordjes. Als daar nou een mooi verhaal
omheenstaat scheelt dat misschien. Zeker ook na die verhalen over overljden van paarden doordat ze niet werden bijgevoerd. Dit kan bij mensen de gedachte opwekken om andere kuddes wel te voeren. Het is maar een voorbeeld. En welke leek weet nu wat de manen voor een paad betekenen. Ik ben het ermee eens dat je er gewoon vanaf moet blijven, maar zo werkt het dus helaas niet. Goed initiatief dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:04

Dom..mischien handig om er waarschuwingsbordjes neer te zetten met erop; waarom ze niet gevoerd mogen worden.Beetje meer voorlichting geven wil ook nog weleens helpen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:05

Wow! Die foto 8-) Fantastisch!

Wat minder als je er tussen staat dus...

Ik ga regelmatig naar m'n hengstjaarling die met 15 vriendjes op een groot land staat. Hier moet ik ook ogen in m'n achterhoofd hebben want ze zijn op zich heel lief en willen allemaal een aai en even aandacht. Alleen wordt onderwel even beslist wíe er nu een aaitje mag en dan moet je soms even stapje opzij doen ;)

Leken gaan rennen en dat zal nog meer onrust geven (vooral dames die er ook hysterisch bij gaan gillen) >;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:12

Wij hebben hier in de buurt ook koniks lopen, alleen de jaarlingen willen nog wel eens op je af komen, de rest komt geen stap dichterbij.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:16

Citaat:
In Limburg moesten konikpaarden naar de slacht omdat ze te opdringerig werden

Waarom moeten die beesten dan gelijk naar de slacht? >;)
Als ze dan toch tam zijn kunnen ze toch ook wel elders verkocht worden?

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:21

jodi schreef:
Citaat:
In Limburg moesten konikpaarden naar de slacht omdat ze te opdringerig werden

Waarom moeten die beesten dan gelijk naar de slacht? >;)
Als ze dan toch tam zijn kunnen ze toch ook wel elders verkocht worden?

Waarschijnlijk dat ze dan té opdringerig worden en gevaarlijk worden voor de mensen..

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:22

'Tam' is een heel groot begrip bij dit ras. 'Tam' wil eigenlijk zeggen dat ze naar mensen toe durven te komen. Verder valt er weinig tot niets te doen met een Konik (tenzij je levensmoe bent :D ).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:23

Ik had begrepen dat er mensen toch wel rijden met Koniks.
En opdringerigheid is ook wel weer af te leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:25

ik vind het een raar geschreven stukje....hoe kun je nu verwachten in een dicht bevolkt land als nederland er geen contact is tussen de koniks en de mensen?

Dan zou je ze in een voor mensen afgesloten gebied moeten zetten....en er is al niet heel veel ruimte voor recreatie voor mens en dier...

Ik blijf het apart vinden dat op postzegel nederland geprobeert word de 'natuur' na te bootsen.
En dan het raar vinden dat er een paar van de 17 miljoen bewoners de koniks leuk vinden en ze een appeltje geven...
Ik praat het niet goed dat ze 'gevoerd' worden,hoewel ik het idee heb dat het een ruim begrip is het 'voeren'....of er moet een penny kans zien met enorme hoeveelheden biks op haar fiets te stouwen...

Geen contact met mensen is dus niet te doen in nederland...dan moet je ze naar de hoogvlaktes van lapland brengen....

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:30

Ongelovelijk dat iemand nog het lef heeft om te zeggen "dat bepaal ik zelf wel." Ik zou daar dus écht niet tegen kunnen. Verder is het moeilijk de 25 meter afstand te houden, omdat de paarden dikwijls op het pad staan. Maar voeren doe ik never nooit, aanraken ook niet. Ik bekijk ze van een afstandje en loop dan door.

Je kan het wel weer afleren, maar dan zijn de dieren alsnog gewend aan mensen. Ik denk niet dat ze dan weer terug kunnen. En zolang mensen ze blijven voeren, aanraken en zelfs borstelen! zal het probleem zich niet oplossen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:31

geerke schreef:
Ik praat het niet goed dat ze 'gevoerd' worden,hoewel ik het idee heb dat het een ruim begrip is het 'voeren'....of er moet een penny kans zien met enorme hoeveelheden biks op haar fiets te stouwen...

Ik sta nergens meer raar van op te kijken, hoor! :D Je kan een zak gewoon in een afsluitbare curverbox doen, die past handiger op de bagagedrager en zo dienttie meteen als voerbak :+

Verder deel ik je mening!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:32

Bij ons op de manege hebben ze ook een Konik. Heb ik ook gewoon op gereden hoor. ;) Maar inderdaad jammer dat die eigenwijze mensen het weer verpesten.

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:33

Wuis schreef:
Gelukkig zijn de Koniks die hier lopen (Midwolda) niet zo opdringerig. Blijkbaar zijn de mensen die hier wonen verstandiger. :P ;)

Dit is niet helemaal waar, er zijn juist al behoorlijk wat problemen geweest met de dieren. Waarschijnlijk ook door voeren/aaien. Vooral in het dek/veulenseizoen gebeuren er geregeld 'kleine' ongelukjes.

Ik kan overigens net als Geerke wel snappen dat mensen de paarden voeren, het is leuk en interessant. Net alsof je in de dierentuin loopt waarschijnlijk! ;)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:36

Nou zelfs hier op stal merk ik dat stalgenoten m'n paarden wel eens wat geven in het weiland. M'n ene paard is namelijk al een behoorlijke aandachttrekker en het lijkt wel of ie steeds opdringeriger word..
Toch maar eens bordjes ophangen ofzo :S