Simulatiepaarden van B naar Grand Prix op Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Simulatiepaarden van B naar Grand Prix op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:00

www.horses.nl

Leren paardrijden hoeft tegenwoordig niet meer op een echt paard, je kunt je eerste ritjes ook op een simulatiepaard maken. Met de interactieve dressuur simulator van Racewood kun je zelfs allerlei dressuuroefeningen onder de knie krijgen, van appuyeren tot piaffe en passage.

Door middel van sensoren onder het zadel, aan de zijkant van het paard en aan het hoofd worden lichaamsbewegingen, teugeldruk en beenligging vastgelegd en omgezet naar bewegingen, vergelijkbaar met een echt paard. Op een computerscherm voor je zie je de omgeving waarin je rijdt.

Tijdens Horse Event kun je in het PrimeVal Wellness Centre kennis maken met de dressuur simulator. Ook zie je het simulatiepaard terug in diverse programma onderdelen op het plein ‘interactie Ruiter/Paard’. Dit plein is gesitueerd in het Field Lab van NHB Deurne, waar innovatief onderzoek wordt gedaan. Natuurlijk hebben bezoekers van Horse Event zelf de mogelijkheid om een ritje te maken op de simulatiepaarden. Horse Event vindt plaats op 11, 12 en 13 september op het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:04

die simulatiepaarden lijken mij super interessant. Al is het maar om eens te voelen hoe een piaff of een passage onder je aan voelt. Zonder dat je hiervoor een goed paard misschien wel onbedoeld hinderd. :j

hafjelinger

Re: Simulatiepaarden van B naar Grand Prix op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:14

Lijkt me wel gaaf!!! Maar ik vind dat je het uiteindelijk wel op een echt paard moet leren, maar de simulator kan je wel helpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:31

Het lijkt me wel kicken om dat te voelen :D Wij gaan naar HE, dus dat ga ik doen :D :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:39

Coool, Dat wil ik wel eens doen!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:51

Mhh dat lijkt mij ook enorm grappig!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:06

Ik zou ook best een tijdje willen lessen op een simulatiedressuurpaard om beter te leren hulpen te geven. Een instructeur kan je ook makkelijker in je lichaam corrigeren als hij naast je staat en je kan bijsturen door je been iets te verleggen, je handen moet dragen, je gewicht moet verleggen etc.

Beweegt het paard onder je ook zoals in de gangen of oefeningen? Als ik het zo lees wel toch?
Dat lijkt me wel belangrijk om het juiste gevoel en ritme te krijgen...
Timing van hulpen is volgens mij bijna net zo belangrijk als hoe je je hulpen geeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:08

als die maar braaf is :D :D :D

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:14

Vorig jaar (of was het nou al 2 jaar terug...) stond er al zo'n simulatie-paard bij Equitana (of Horse Event).
Ik weet niet of dat paard ook de piaffe enzo deed, maar je kon wel stap/draf/galop oefenen en kon je zien hoe je zit was gesteld.

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:31

Zou hij ook kunnen bokken??? hihi
Denk dat t wel goed is om dingen aan te leren voordat je t je paard moet aanleren....
Je hebt namelijk niet altijd een goed leerpaard tot je beschikking.

Maar lijkt me leuk om t eens te voelen hoe je b.v. in piaffe zit!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:00

Piaffe zit echt grappig en best wel fijn:D Lijkt me inderdaad wel grappig om eens op zo een simulatie paard te ''rijden''.
Maar beweegt niet alleen het scherm? Of beweegt heel het zadel enz. mee?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:06

Het lijkt me voornamelijk erg leerzaam. Mijn instructeur kan niet altijd zien hoeveel teugel en kuitdruk ik geef en op zo'n simulatie zie je hoe het paard dan reageerd en of jij dus teveel of te weinig geeft. Of zit ik er nu heel erg naast?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:33

hahaha nou ik ben er 3 dagen dan moet het toch mogelijk zijn om daar eens op te klimmen, lijkt me lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:52

hahaha ik moet er stiekem wel een beetje om lachen _O- wie verzint zoiets nou! :)) Ben wel heel benieuwd!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:52

hopelijk komt er straks op elke manege/ trainingscentrum zo'n ding te staan, dan kan het nivo van heel paardrijdend nederland omhoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:54

garny95 schreef:
hopelijk komt er straks op elke manege/ trainingscentrum zo'n ding te staan, dan kan het nivo van heel paardrijdend nederland omhoog

Op een echt paard leer je veel meer als op zo'n simulatieding lijkt mij..
Je kan de hulpen van de oefeningen misschien wel leren, maar op een echt paard lijkt het me echt een stuk anders en moeilijker als "op een computer"..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:55

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:56

__Marloes schreef:
garny95 schreef:

Je kan de hulpen van de oefeningen misschien wel leren, maar op een echt paard lijkt het me echt een stuk anders en moeilijker als "op een computer"..

al zou je het voor beginnende ruiters doen, dat ze de vaardigheden al goed te pakken hebben en het paard niet zo storen en misschien voor de gevorderde ruiter ook wat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:58

Zou wel handig zijn in een manege hoor als het net echt lijkt, voor de beginnelingen. Dan hoeven de manegeponys dat eerste getrek aan de teugels en geschop iig niet mee te maken.
Kunnen ze eerst daar even een beetje op gaan oefenen.

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:02

Op de Equitana van afgelopen winter stond er inderdaad ook zo'n paard. Een ontzettend lange rij met mensen die zich hadden ingeschreven ernaast ;)

Ik heb een kwartiertje staan kijken en de amazone's (heb geen mannen erop gezien haha) die erop gingen hadden het best moeilijk.

Veelal gebeurde het dat de hulpen tegengewerkt werden door de zit die iets anders doorgaf aan het paard ;)

Ben benieuwd hoe jullie dat zullen gaan ervaren :)

carlotte2909

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:03

Het lijkt mij inderdaad ook wel wat.
Vooral voor beginners, die kunnen dan rustig aan oefenen
en leren inderdaad, en zoals ztugwell zegt, hoeven de manegepony's dat eerste getrek aan de teugels en het geschop
niet mee te maken. Ik denk dat je er echt veel zou kunnen leren.
't Zou ook wel goed zijn voor mijn zit...(A)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:05

Ik vind em cool, ga alleen niet in zo'n apepakkie erop zitten, maar het zal wel druk zijn lijkt me.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:07

Dat lijkt mij wel wat, ik zou het wel willen proberen !

Ik denk zeker wel dat er mensen van leren, ook dat veel ruiters er dan achter komen hoe ze 'echt' moeten rijden, dan word ik denk ook álles aangevoeld door die stimulator, dus je kan wel goede beenhulpen geven maar als je toch iets verkeerd doet met je zit, kun je het vergeten denk ik ! :+

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:09

garny95 schreef:
ben heel benieuwd, want ik vind niet dat het echt uitnodigd om op zo'n ding te zitten ( in style :D )
http://racewood.com/dressage.php

Hahaha ja met je dressuur outfit incl. hoedje!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:12

__Marloes schreef:

Het lijkt mij ook geen vervanging van maar een aanvulling op. ;)

Bij rijvaardigheids- en luchtvaartopleidingen zijn simulatoren heel normaal - en ook geen 'vervanging van', want idd leer je dingen pas echt in de praktijk. Maar het kan wel een heel zinvolle aanvulling zijn.