Anky van Grunsven en een interview over haar westernambities

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven en een interview over haar westernambities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:51

http://www.westerntoday.nl

Afbeelding
Anky en Hildas Smart Chic
foto: www.gerahoving.nl

Anky van Grunsven rijdt al jaren Reining en sinds een paar weken rijdt ze de welbekende 'Whizashiningwalla BB' van de Eifel Gold Ranch. De redactie van WesternToday mocht haar een paar vragen stellen.

Wanneer en hoe ben je precies in aanraking gekomen met de reining?
Ik denk dat ik rond 1996 voor de eerste keer in aanraking kwam met de Reining. Ik ken Rieky Young al heel erg lang en toen deed ik al wel eens een demonstratie reining of cutting samen met haar. Maar alles puur voor de lol. Soms was ik er wat intensiever mee bezig en dan weer 10 maanden niet. Na de Olympische Spelen in Hong Kong kreeg ik een westernzadel cadeau. Vanaf dat moment besloot ik echt meer mijn best te gaan doen. Anders zou het natuurlijk ook zonde zijn van het zadel..! Ik besloot het een half jaar te proberen en ben toen regelmatig bij Rieky gaan lessen.

Klik hier voor het volledige interview.

Klik hier voor een foto.
(foto met dank aan http://www.westerntoday.nl)

DDW1190

Re: Anky van Grunven en een interview over haar westernambities

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:56

ik denk dat ze hiermee de western wereld een stuk bekender maakt omdat anky een heel belangrijk iemand is in de paardenwereld!

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:57

wat leuk :D
Dat anky ook andere bezigheden op paardengebied heeft dan alleen dressuur ;)

Sjoert

Re: Anky van Grunven en een interview over haar westernambities

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:00

Ze kan toch mooi vertellen :D

Citaat:
Als ik een dressuurproef rijd kan ik soms met bepaalde hulpen toch iets helpen. Dan doe ik een beetje dit en een beetje dat en dan lukt het vaak wel.

:D

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:08

Sjoert schreef:
Ze kan toch mooi vertellen

Haha, inderdaad. Dan heb je 3 x goud op de OS en dan zeggen dat je 'een beetje van dit en een beetje van dat' doet :D

xJolijn

Re: Anky van Grunsven en een interview over haar westernambities

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:10

wat grappig! mn vriendin zit altijd te zeuren dat anky niet goed is in dressuur enzo(zij rijd western en ik dressuur/springen) dat ze niet goed voor de paarden zorgt enzo, nu anky weer western gaat rijden zal dat wel over zijn!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:27

geweldig hoe ze dit durft. Van springen naar dressuur en visa versa is geaccepteerd maar western.......
Ook mega knap zijn toch wel ook andere hulpen en houdingen lijkt me.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:02

Citaat:
Op de Olympische Spelen behaalde ik de gouden medaille in de dressuur. Op dat moment had ik het gevoel dat ik alles bereikt had. Ik zocht naar nieuwe uitdagingen en vond dat in de Reining. Ik vind het erg leuk om nieuwe dingen te leren en het houdt me scherp.

Super! +:)+
Ze heeft een leuk paard onder d'r kont! :D

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:05

Ze heeft een super leuk paard onder d'r kont.... Leuk dat ze nu laat weten dat ze het rustig aan doet en kijkt hoe het loopt. +:)+ +:)+ +:)+

Sommige mensen hier op bokt hebben daar behoorlijk over lopen zeuren ( zoals normaal ) :+

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:13

Ik heb er ook over gezeurd hoor ;) Maar vindt in dit interview super naar voren komen waarom ze het doet.. ;)
Zeker in dat stukje wat ik heb gequote, want had het zelf ook een beetje, maar dan op veeeel minder niveau ;) Jij snapt 'm cheeky! :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:26

Alsof ze dat zadel nu ook echt gebruikt... :D

Ik ben vooral blij met deze zin:
En ik kan wel paardrijden, maar dat betekent nog niet dat ik meteen in het Nederlandse Team van de Reining kom.

Dat geeft een hoop duidelijkheid in al het gespeculeer en klopt naar mijn idee ook helemaal. Ik vond dat gepraat over Kentucky nogal denigrerend naar de reiners toe die daar wél serieus naartoe willen en niet voor 'erbij'. Alsof Anky zich daar met twee vingers in de neus wel even tussen zou rijden. Ik weet niet of deze houding van Anky zelf kwam of door het gespeculeer, maar ik ergerde me er nogal aan.

Fijn dat ze daar nu zelf duidelijkheid over geeft, al had ik nog liever gezien dat ze had gezegd: Kentucky? Nee joh! Daar ben ik nog lang niet aan toe! Over 10 jaar misschien, als ik het serieus aanpak.
Dat ze het toch als mogelijkheid blijft zien vind ik niet helemaal oké. Als ze het wel kan, petje af, maar ik moet het eerst zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:05

Anky is eeuwig realistisch :j Heerlijk vind ik dat aan dat mens! Super dat ze dit er bij doet, leuk toch dat de dressuurkoningin ook open staat voor andere dingen :j

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:14

als ze goed genoeg is, waarom zou ze dan niet mee kunnen dingen naar een teamplaats. Maar moet dan wel op basis van kwaliteit gaan en niet op naam ;-) Zij heeft zoveel paardengevoel dat ik niet denk dat ze er 10 jaar training voor nodig heeft

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:29

Leuk dat ze eens wat anders probeert, verandering van spijs doet eten nietwaar :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:07

LindyH schreef:
Alsof ze dat zadel nu ook echt gebruikt... :D

Ik ben vooral blij met deze zin:
En ik kan wel paardrijden, maar dat betekent nog niet dat ik meteen in het Nederlandse Team van de Reining kom.

Dat geeft een hoop duidelijkheid in al het gespeculeer en klopt naar mijn idee ook helemaal. Ik vond dat gepraat over Kentucky nogal denigrerend naar de reiners toe die daar wél serieus naartoe willen en niet voor 'erbij'. Alsof Anky zich daar met twee vingers in de neus wel even tussen zou rijden. Ik weet niet of deze houding van Anky zelf kwam of door het gespeculeer, maar ik ergerde me er nogal aan.

Fijn dat ze daar nu zelf duidelijkheid over geeft, al had ik nog liever gezien dat ze had gezegd: Kentucky? Nee joh! Daar ben ik nog lang niet aan toe! Over 10 jaar misschien, als ik het serieus aanpak.
Dat ze het toch als mogelijkheid blijft zien vind ik niet helemaal oké. Als ze het wel kan, petje af, maar ik moet het eerst zien.

ik vind dit erg negatief, sterker nog, ik vind het naar jaloersie neigen... ?
maar ik denk dat als er iemand zichzelf niet overschat op het gebied van paarden betreft dat dat Anky dan wel is.
en tuurlijk is het een andere tak maar als je zovaak goud hebt gewonnen heb je vast iets minder tijd nodig als een doorsnee ruiter om hoger in de sport te presteren.. je hebt de feeling of je hebt t niet..

ik vind het erg leuk om te lezen hoe ze zich (na al die ervaring die ze al heeft) nog meer wil verdiepen in de paarden sport... ben je dan sportief of sportief?? :D leuk!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:01

Sjoert schreef:
Ze kan toch mooi vertellen :D

Citaat:
Als ik een dressuurproef rijd kan ik soms met bepaalde hulpen toch iets helpen. Dan doe ik een beetje dit en een beetje dat en dan lukt het vaak wel.

:D

echt prachtig! zeker als je 'de dressuurkoningin' bent :D :D

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:13

Ik doe ook wel eens een beetje van dit en een beetje van dat.....en dan lukt het nog niet :+

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:27

Ik vind het jammer dat sommige mensen verkeerde conclusies trekken uit een paar speculaties. Wel goed dat ze het zelf voor een groot deel recht zet in dit interview.
Anky rijdt gewoon dressuur en vindt het leuk om af en toe op een westernpaard te gaan zitten. Dat is toch niets negatiefs richting de reiners die serieus hard trainen om naar het WK te kunnen. Als ze naast de dressuur was gaan schaken had er waarschijnlijk niemand moeilijk over gedaan.

Het zou me trouwens niet verbazen als ze nog een heel eind komt met haar western carrière. Topsport is toch vooral een manier van leven, een hoop doorzettingsvermogen en mentaliteit om elke keer weer te trainen en jezelf steeds maar te willen verbeteren. Daarnaast heeft ze ook nog eens gevoel voor paarden.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:54

Leuk stukje :D Mooi dat ze dit ook erg leuk vindt om te doen.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:58

Superleuk dat ze dat erbij doet :D Maar haar rug blijft nog altijd recht, een echte cowboy-zoutzak zal onze dressuurkoningin nooit worden ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:37

Ach, ik denk dat haar paardje blij is dat ze mooi rechtop zit... Zal menig paardje wat gebukt gaat onder een zoutzakzittende cowboy jaloers op zijn ;)

You go Anky!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:56

DDW1190 schreef:
ik denk dat ze hiermee de western wereld een stuk bekender maakt omdat anky een heel belangrijk iemand is in de paardenwereld!

Daar sluit ik me bij aan. En misschien dat er nu veel mensen minder negatief over westernruiters gaan praten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:58

negatief?
zo zie ik het niet echt! zie het meer als een hele onbekende wereld!
vraag mij echt niet hoe ik de teugels moet houden op een western paard en wat bijvoorbeeld reining betekent :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:58

SusanW schreef:
Ach, ik denk dat haar paardje blij is dat ze mooi rechtop zit... Zal menig paardje wat gebukt gaat onder een zoutzakzittende cowboy jaloers op zijn ;)

Een wereld van begripsverwaaring in een notendop.

Lees eens wat over de anatomisch correcte zit SusanW.
Staat een verhelderende samenvatting op http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf

In tegenstelling tot wat DrBennett claimt is ook er eerder, fundamenteler werk: The Anatomy of Dressage, Schusdziarra.

Het eerste werk wat er serieus op in gaat is de Reitlehere van Müseler en hoewel hij de anatomisch correcte zit nastreeft creëert hij de begripsverwarring die tot de foutieve zit van vandaag heeft geleid.

Het is te hopen dat Mevr. van Grunsven door westen een betere zit krijgt en dat niet western nadelig beïnvloed wordt door de bindebling van ´Ankíííí´.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:51

Ahum..wat een *vrolijke* foto. Ze heeft wel een abonnement op notenkrakerbitten zeg -O-