Christian Ahlmann niet welkom op Olympische Spelen in 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Christian Ahlmann niet welkom op Olympische Spelen in 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:58

http://www.anp.nl

De Duitse springruiter Christian Ahlmann weet nu al dat hij niet welkom is op de Olympische Spelen van Londen in 2012. Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft dat vrijdag bepaald.

De uitsluiting van Ahlmann is het gevolg van diens dopingvergrijp op de Spelen van 2008 in China. Ahlmanns paard Cöster werd daar positief bevonden op het verboden middel capsaïcine. Het leidde tot een schorsing van acht maanden voor de Duitser.

Het IOC beroept zich op de lengte van die schorsing; atleten met meer dan zes maanden schorsing mogen voortaan niet meer meedoen aan de Olympische Spelen.

Verwante artikelen:

[VN] Springpaard Cöster positief getest op doping tijdens Spelen
[VN] Naast Cöster nog 3 andere paarden positief getest op doping
[VN] Olympische Springfinale gaat gewoon door
[VN] KNHS: Dopingzaak is zeer slecht voor de sport
[VN] Equiblock is de boosdoener in dopingzaak springruiters
[VN] Ahlmann draait mogelijk op voor transportkosten Spelen
[VN] Christian Ahlmann per direct uit Duitse A-kader gezet
[VN] Eerste dopinggevallen behandeld in Lausanne
[VN] Christian Ahlmann vecht startverbod aan met kort geding
[VN] Dopingszaak Christian Ahlmann escaleert in Duitsland
[ON] Ahlmann voorlopig niet 'back on track'
[VN] Springruiter Christian Ahlmann vier maanden geschorst
[VN] Opvallend beroep van FN tegen uitspraak Christian Ahlmann
[VN] Duitse sportbond wil zwaardere straf Ahlmann *update*
[VN] Christian Ahlmann verbaasd over mediaheisa dopingaffaire
[VN] Duitse federatie daagt Christian Ahlmann voor het tribunaal
[VN] Uitspraak in de zaak Ahlmann uitgesteld
[VN] Christian Ahlmann dient klacht in tegen CAS

moonie

Re: Christian Ahlmann niet welkom op Olympische Spelen in 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:15

is te bezopen voor woorden

moet iedereen die doping gebruikt/ of doping heeft gebruikt maar gestraft blijven worden

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:36

Dus dat gaat dan uiteindelijk ook betekenen dat Isabella Werth niet naar Londen mag??? pfffffff...

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:39

belachelijk, te idioot voor woorden 8)7
Ik dacht dat hij genoeg gestraft is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:41

Aan de ene kant vind ik het zeker in orde dat ze zo streng zijn tegen doping. Geen enkel excuus is in mijn ogen goed om met dit doel doping te gebruikten. Het verhaal van Werth vind ik net weer anders liggen.

Buiten dat is het wel een behoorlijke straf om te blijven uitsluiten, zeker gezien dit de laatste kans is voor de spelen. Uiteindelijk is het wel een waarschuwing naar alle combinaties: doping en langdurige schorsing=geen spelen. Met zo'n maatregel is de kans van terugdringing van dopinggebruik in de topsport wel hoger. Dat deze combinatie hiervoor als voorbeeld moet duiden is wel jammer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:43

chitra schreef:
Dus dat gaat dan uiteindelijk ook betekenen dat Isabella Werth niet naar Londen mag??? pfffffff...

Dat vraag ik me dus ook af... Is het al bekend hoelang zij niet mag starten?
Dan kan Isabell dus ook geen enkele OS meer verschijnen, in 2012 niet, maar in 2016 ook niet....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:44

Citaat:
Het IOC beroept zich op de lengte van die schorsing; atleten met meer dan zes maanden schorsing mogen voortaan niet meer meedoen aan de Olympische Spelen

Zolang was ze toch niet geschorst?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:52

MLoeser schreef:
Citaat:
Het IOC beroept zich op de lengte van die schorsing; atleten met meer dan zes maanden schorsing mogen voortaan niet meer meedoen aan de Olympische Spelen

Zolang was ze toch niet geschorst?

Volgens mij is er nog geen uitspraak, maar ze riskeerde 1 tot 2 jaar.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:54

Ik dacht dat er sprake was van verzachtende omstandigheden, en inderdaad, er is nog geen uitspraak. Maar meer dan een halfjaar zou best balen zijn, want dan mag ze nooit meer naar de OS...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:56

Ik vind het ook een beetje dubbel. Aan de ene kant is het een behoorlijk strenge straf, maar aan de andere kant, laat diegene die doping gebruiken het echt maar eens voelen. Hoe het nu gaat werkt het blijkbaar niet, want er komen toch iedere keer weer nieuwe gevallen bij. Een strengere aanpak is dus noodzakelijk.

Doping gebruiken is op de blaren zitten. Eigen schuld, dikke bult?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:37

moonie schreef:
is te bezopen voor woorden

moet iedereen die doping gebruikt/ of doping heeft gebruikt maar gestraft blijven worden

Ja dus.
Geen zooi in je paard spuiten, heb je ook geen probleem. Heel simpel.
't is toch te achterlijk voor woorden dat paarden vol doping gespoten moeten worden om door te kunnen lopen. Dat een sporter dat bij zichzelf doet moet'ie fijn zelf weten (vind ik ook niks meer met sport te maken hebben maar dan doet'ie het in ieder geval zichzelf aan), maar een paard heeft er niet om gevraagd 'topsporter' te zijn. Van mij mogen ze nog veel strenger worden, al die zooi verbieden en wie er misbruik van maakt hangt z'n cappie maar mooi aan de wilgen en gaat maar fijn motorcrossen ofzo. Mag'ie net zo veel sleutelen als'ie wil.
(Heb ik het dus niet over de enkele gevallen van medicijngebruik waarbij geen positief effect op prestaties beoogd wordt, maar aangezien de grens nu nog veel te vaag is ben ik voor het standpunt 'beter niets dan iets'. Als een paard niet 200% gezond is hoort hij sowieso niet op een wedstrijd thuis, dan moet'ie lekker thuis blijven tot'ie beter is. Pech voor de ruiter, kan'ie daar niet mee omgaan, dan gaat'ie ook maar motorcrossen).
Lijsten met middelen zijn bekend, iedere DA hoort te weten wat waar in zit en wanneer je dat geeft dus 'perongeluk' en 'behandeling voor iets onschuldigs' en dat soort smoezen trap ik niet in. Bij een dergelijk sportpaard bedenk je - als je hem nog uit wilt kunnen brengen - eerst of hij het middel mag hebben, bevat het doping dan bedenk je dus of je't wilt geven en hem daarmee 'ongeschikt' maken voor een aantal wedstrijden. Je maakt mij echt niet wijs dat op dat niveau zomaar middelen aan paarden gegeven worden zonder over de effecten wat betreft dopingcontrole na te denken, dat deed ik verdorie nog toen ik m'n Paint op nationale shows showde...

Wie z'n kont bandt moet op de blaren zitten hoor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:03

Maar er zijn dan dus verdomd veel ruiters niet welkom als ze eerlijk zijn en de regels voor iedereen hanteren.

Ik denk dat ik maar eens wat beter mijn best ga doen, de kans wordt erg groot op deze manier dat gewone ruiters in Londen belanden om deel te nemen..... Aan de andere kant, er zijn ruiters voor de rest van hun leven geschorst en die zie ik overal ook heel vrolijk rondrijden :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:14

daniella74 schreef:
Maar er zijn dan dus verdomd veel ruiters niet welkom als ze eerlijk zijn en de regels voor iedereen hanteren.

Dat zegt dus al genoeg... Da's toch droevig!
Je zegt het zelf, 'gewone' ruiters... dat zouden zij toch ook moeten zijn. Maar blijkbaar vind men het normaal dat als je niet 'normaal' kunt winnen je het talent van jezelf en je paard maar een handje moet helpen met foute middelen. Ik vind dat erg betreurenswaardig. We krijgen steeds meer wielrenner/bodybuilding praktijken zo, waar gebruik eerder standaard dan uitzondering is. Dat heeft nog helemaal niks meer met sport te maken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:42

Francis schreef:
daniella74 schreef:

Je zegt het zelf, 'gewone' ruiters... dat zouden zij toch ook moeten zijn. Maar blijkbaar vind men het normaal dat als je niet 'normaal' kunt winnen je het talent van jezelf en je paard maar een handje moet helpen met foute middelen. Ik vind dat erg betreurenswaardig. We krijgen steeds meer wielrenner/bodybuilding praktijken zo, waar gebruik eerder standaard dan uitzondering is. Dat heeft nog helemaal niks meer met sport te maken?

Tatááá.

Goede zaak en zou normaal, automatisch moeten zijn.
Zou van alle páárdenliefhebbers onder de ruiters wel steun hebben.

Inderdaad heeft ´het´ niets met sport en dubbel niets met paardensport te maken.

hc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:16

Francis schreef:
daniella74 schreef:

Het grote verschil blijft wel dat met wielrennen en bodybuilding je jezelf bewust die middelen inspuit. Je paard kan niet kiezen, en moet de bijwerkingen maar voor lief nemen.

Als je ziet wat er naast doping nog meer achter de schermen gebeurd word je echt niet happy. Soms schaam ik me echt voor wat wij topsport noemen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:38

eindelijk eens gerechtigheid. laat degene die wel sportief blijven maar eens winnen en niet de valsspelers.

Vind het sneu dat altijd het dier doping toegevoegd moet krijgen. dan weten we al dat de ruiter het paard onderschat. slechte zaak.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:39

Ik vind het iets overtrokken allemaal. Het wordt de hoogste tijd dat ze die nuloptie eens gaan herzien. (Let wel dit is mijn mening)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:53

Als er nu al zoveel mensen zich niks van de 0-opie aantrekken, wat denk je dan dat er gebeurt als de regels juist soepeler worden?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:55

Francis schreef:
Als er nu al zoveel mensen zich niks van de 0-opie aantrekken, wat denk je dan dat er gebeurt als de regels juist soepeler worden?

Dat vind ik dus ook. Het wérkt blijkbaar niet ;). Dus eigen schuld, dikke bult! 'Ze' hebben het er zelf naar gemaakt.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:57

Ik denk dat het wel mee zal vallen, dan heb je in ieder geval de mogelijkheid om een zalfje op een onschuldig wondje te smeren zonder dat die daarvan een maand later nog positief van is. Daarbij is er zoveel doping die je niet terug vind in het bloed. Waarmee je dus niet gepakt kunt worden. Zoals ik net ook zei dit is mijn mening :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:01

Maar bij dat zalfje smeren moet je dus even nadenken als topsporter (uh.. ook als niet-topsporter vind ik trouwens).
Er zijn ZAT dopingvrije alternatieven dus waarom een 'fout' zalfje smeren. En van een zalfje zit echt een maand later geen doping meer in't bloed hoor dan moet je er toch wel hele potten tegenaan gaan gooien of korter voor een wedstrijd zoiets gebruiken. En kort voor een wedstijd medicijnen gebruiken betekent dat het paard dus eigenlijk niet fit was voor die wedstrijd. Zo simpel denk ik er over.
Maar goed, 't is algemeen bekend dat waar 'geld verdienen' aan de orde komt het welzijn van dieren op tweede plan komt. Niet alleen bij paarden....

En voor die paar gevallen dat het idd om sporen gaat na gebruik van iets onschuldigs is 't jammer, maar soepeler regels geeft de overgrote meerderheid van oneerlijke onsportievelingen alleen maar meer mogelijkheden om met nog meer rotzooi aan de gang te gaan. Dat moet je niet willen, dan maar even wat harder zoeken naar een zalfje of hoestdrankje zonder verboden middelen. (nog zo'n mooie.. hoestdrankje. Ik rij m'n paard helemaal niet als'ie dusdanig hoest dat 'ie medicijnen nodig heeft, laat staan dat ik er een grote wedstrijd mee ga rijden. Dié mentaliteit zou al moeten veranderen.)
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-08-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:04

Sommige medicatie blijft gewoon lang in het bloed zitten ook al is het paard allang weer fit. Ik begrijp wat je bedoeld, maar er zit gewoon een keerzijde aan het verhaal!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:07

Had het hierboven al aangevuld... Die keerzijde vind ik niet belangrijk als de voorzijde daarmee 10 keer zo groot wordt.
Helaas lijden de goeden onder de kwaden, maar 't aantal kwaden is vele malen groter dus daar stel je je regels op vast.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:15

Tsjah kwaden wat zijn de kwaden in zulke gevallen? De mensen die van de paarden/sport/handel leven en daarvoor keihard moeten werken. Zolang het niet prestatieverhogend is vind ik het sowieso niet een probleem. Ik denk dat dit een discussie zonder einde wordt omdat we allebei een andere visie hebben op het onderwerp!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:57

Rl_PrincEsS schreef:
Tsjah kwaden wat zijn de kwaden in zulke gevallen? De mensen die van de paarden/sport/handel leven en daarvoor keihard moeten werken. Zolang het niet prestatieverhogend is vind ik het sowieso niet een probleem. Ik denk dat dit een discussie zonder einde wordt omdat we allebei een andere visie hebben op het onderwerp!

Je zou je eens moeten verdiepen in wát op de a en b lijst staat.
Op de ene staan stoffen die niet voor medicinaal gebruik zijn en wel prestaties beïnvloeden.
Op de andere stoffen die mogelijk medicinaal nut hebben en ook prestaties beïnvloeden.
Beiden zijn competitievervalsend = hoort niet tijdens wedstrijden in het bloed. De nul-optie is prima.

Opzet of reden dat het er eventueel toch in zit zijn irrelevant. Het is bekend wat er nul in mag zitten = klaar.
Medische behandeling met wat dan ook is prima mogelijk; deelname aan wedstrijden pas als de stoffen op de lijst nul zijn.
Hoe eerlijk en helder wil je het hebben.

Naam en toenaam van overtreders dienen op de kerkdeur genageld te worden.
De regeling is laagdrempelig beschikbaar.
Ook is het niet bepaald dat de paardensport op serieus niveau geen mogelijkheden heeft.
De enige onduidelijkheid is die welke door Smoezenboek & Rookgordijn graag veroorzaakt wordt.

Straffen en bij herhaling of zeer ernstige overtreding naar huis.
´Ja maar... als het sabotage is...´ Toon dat dan maar aan.

Sponsoren zouden hun geld ook zeer streng voorwaardelijk ter beschikking moeten stellen. Uiteindelijk maken zíj het ongewenste gedrag mogelijk door dit financieel te stimuleren. Door strenge voorwaarden met ontslag en fincieringsstop (terugvordering) voorkomen ze dit. Op die manier ondersteunen ze op dit punt schone paardensport.

hc