Veulen geboren een jaar na overlijden biologische moeder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Veulen geboren een jaar na overlijden biologische moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 20:30

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Op vier augustus is in New York een veulentje geboren. Niks bijzonders zou je zeggen. De biologische moeder, Rebaqua, is echter een jaar geleden al overleden. Rebaqua overleed aan koliekverschijnselen.

Het veulen, Mira, is geboren dankzij dierenkliniek "Cornell Hospital for Animals" in Texas. Zij beweren de eerste te zijn die succesvol eitjes hebben weggehaald bij een overleden merrie. Vervolgens zijn deze eitjes bevrucht en ingeplant bij een draagmoeder.
Andere manieren om follikels te redden bij overleden merries, zoals de hele eierstok eruit halen hebben wel tot enkele zwangerschappen geleid, maar nog niet tot levende veulens.

De wanden van beide eierstokken zijn op een secure manier geschraapt om zo de follikels op te vangen. Het proces is tijdrovend en erg complex, de eitjes zijn van microscopisch niveau en moeten binnen een paar uur verzameld zijn. De eitjes zijn onder een microscoop gescheiden en daarna gewassen. Negen eitjes zijn gered van de merrie, Rebaqua. Vijf van deze negen eitjes zijn in de kliniek via incubatie gerijpt en daarna geïnsemineerd met diepvriessperma van de hengst Frenchmans Guy. Twee ontwikkelden zich tot embryo’s. Deze twee embryo’s zijn bij een merrie ingebracht die de juiste cyclus had voor een zwangerschap.

De betreffende draagmoeder is vervolgens aangekocht door Rebaqua’s eigenaar die de merrie over liet brengen naar New York. Bijna elf maanden later beviel deze merrie van een gezond merrieveulen.

Kijk hier voor een foto van het veulen met de surrogaatmoeder.

chocobroodje

Re: Veulen geboren een jaar na overlijden biologische moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:34

in amerika kan alles dat blijkt maar weer

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:46

als je graag een veulen wild van een merrie dat onvruchtbaar is vind ik het nog kunnen maar om nou bij een overleden merrie eitjes weg te halen vind ik wel een beetje raar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:47

Tja, een tijd terug was er een topic van een hengst die dood ging maar waar ze nog sperma van hebben proberen te halen, dat vond iedereen normaal, dus dit zal ook wel normaal zijn.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:11

Ik kan er geen probleem van maken. 't Is te hopen voor de man dat het veulen kwa uiterlijk en karakter op de moeder lijkt.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:14

foto kan ik niet zien :=
wel erg leuk, ook voor de eigenaresse dat ze toch nog iets heeft van de merrie :)

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:26

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:57

Niet alleen emotioneel gezien is dit mooi, ook op gebied van het conserveren van bepaalde bloedlijnen is dit een mooi stukje wetenschap.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:10

Aan de eene kant enorm knap... maar aan de andere kant? hmm.. Ik denk niet dat ik hiervoor zou kiezen...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:25

Alles voor de wetenschap!! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:41

Tja klonen, sperma winnen van overleden hengsten, follikels van de overleden merrie. Ik vind dat morele en ethische grenzen worden overschreden, wat is de volgende stap, het op mensen uitproberen voor een kind op bestelling. Laten ze de wetenschap maar voor nuttiger dingen gebruiken en daar geld in steken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:45

mindim, maar op deze manier wordt er wel steeds meer bekend over hoe het lichaam werkt, dus ik zie eigenlijk niet in waarom dit niet bij zou dragen aan "de toekomst van de wetenschap". Ik zie er eigenlijk niets verkeerds in. Ik hoop dat ze er dan toch alleen wel een HEEL leuk paard aan over houdt :+

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:48

wopkelover schreef:
als je graag een veulen wild van een merrie dat onvruchtbaar is vind ik het nog kunnen maar om nou bij een overleden merrie eitjes weg te halen vind ik wel een beetje raar

De eitjes van een merrie die onvruchtbaar is, zullen bij een andere merrie nog steeds onvruchtbaar zijn :Y)

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, instinctief is het nee, maar als je erover nadenkt kan het een mooi cadeau zijn van een (bijvoorbeeld) te vroeg overleden merrie.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:49

wakker worden dames! paarden die in de sport lopen (merries) krijgen altijd op deze manier nakomelingen en zijn dus nooit zelf drachtig... eitjes of follikels worden overgeplaatst in een draagmoeder zodat er toch nakomelingen zijn maar er dus geen grote negatieve gevolgen zijn voor de merrie die kan door blijven lopen en loopt geen risicos met dragen en bevallen...
dit is de eerste keer dat t lukt van een overleden merrie...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:53

Knap hoor! Ik vind het geen probleem, mooi juist dat ze dit kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:54

Mjay schreef:
wakker worden dames! paarden die in de sport lopen (merries) krijgen altijd op deze manier nakomelingen en zijn dus nooit zelf drachtig... eitjes of follikels worden overgeplaatst in een draagmoeder zodat er toch nakomelingen zijn maar er dus geen grote negatieve gevolgen zijn voor de merrie die kan door blijven lopen en loopt geen risicos met dragen en bevallen...

Tja, dat had ik begrepen hoor en daar ben ik ook van op de hoogte, maar juist de grens overschrijden om het ook al bij kadavers weg te halen, daar nijpt het hem bij mij. Mensen willen een aandenken aan hun dode dier, en ik vind dat een vreemd uitgangspunt voor dit soort zaken. Begin opnieuw met een ander veulen, er worden er immers genoeg op normale manier verwekt.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:11

maar het kán natuurlijk zijn dat de merrie heel veel emotionele waarde had bij de eigenaren en dat zij heel graag een veulen van die merrie wilde hebben. Ik snap dat wel.. je merrie ben je kwijt, maar er is toch nog een stukje dat uit haar komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:42

Nou noem je precies hetgene me tegen de borst stuit. Het is jammer dat de mensheid niet meer kan accepteren dat een dood paard geen veulen meer kan opleveren normaliter. Maar om een emotionele behoefte te bevredigen, dit soort ingrepen worden uitgevoerd.
Ik kan de wetenschap een heel eind volgen in de zoektocht om ziektes zoals kanker een halt toe te roepen, maar niet omdat iemand haar paard mist. Hopelijk hoeft het veulen geen al te veel verwachtingen waar te maken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:03

hebben jullie enig idee wat dit grapje kost????
het hele medische team, paard kopen, paard laten overvleigen (alleen al een paar duizend).
dit is echt niet alleen emotie hoor maar gewoon business volgens mij (zal wel een goede merrie zijn geweest en dit veulen is veel publiciteit ed)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:44

Tja... Moeten we het doen enkel omdat het kan?... :n

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:51

Zijn jullie het topic over de "tweeling" die op dezelfde manier geboren ie vergeten? :+ Mensen zijn gek. Ik ga helemaal mee met mindim. Paard dood? Jammer dan, helaas kan die zich niet meer voortplanten. Met zulke dingen hebben wij ons niet te bemoeien. :n

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:13

ik snap heus wel de eigenaar dat die een aan denken van de merrie wil maar dit gaat wel te ver
klinkt hard maar dood is dood je moet de natuur met rust laten
straks doen ze het ook nog bij mensen
en wat dit grapje ook kost daar kun je het geld beter voor bestrijding van ziektes gebruiken dan hebben meer paarden /mensen profijt van

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:29

Noem me cru, maar ik vind dit echt fantastisch.
Niet alleen eitjes overplaatsen, maar ook klonen en alles wat daar bij hoort vind ik super interessant.
Ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:02

Mjay schreef:

Juist dit wordt hier in NL ook al volop gedaan :o ik vindt dit een geweldige stap voor het behoud van unieke bloedlijnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:58

Pienb schreef:
hebben jullie enig idee wat dit grapje kost????
het hele medische team, paard kopen, paard laten overvleigen (alleen al een paar duizend).
dit is echt niet alleen emotie hoor maar gewoon business volgens mij (zal wel een goede merrie zijn geweest en dit veulen is veel publiciteit ed)

Tja het zal niet om een paar honderd euro gaan, dat kan elke simpele ziel wel bedenken :+
Ik weet niet of het om een goede merrie gaat. Hier in de buurt zijn er ook mensen die de eicellen van hun sportpaarden overplaatsen in een draagmoeder, dat vind ik nog wat. Ook al sta ik daar ook niet voor te juichen hoor.
Maar om met kadavers te gaan morrelen uit sentiment of om bloedlijnen, ik vind het geen gezonde vooruitgang. En dan met het laatste maar hopen dat de professionele fokkerij er verantwoordelijk mee omgaat.