Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:06

www.horse-event.nl

AfbeeldingJavi

In veel Europese landen worden duizenden paarden, pony’s en ezels gebruikt als werkdier. Door geldgebrek en onkunde wordt nog wel eens tekort geschoten in de verzorging waardoor dieren werken tot ze er letterlijk bij neervallen. 

Het verhaal van werkpaard Javi begint in Roemenië waar de nu achtjarige Javi vanaf tweejarige leeftijd voor een kar werd gezet. De eigenaar mishandelde haar en ze kreeg nauwelijks te eten. Hierdoor vertrouwt Javi geen mensen meer en is ze gevaarlijk geworden. Javi werd van Roemenië naar Nederland gebracht. Op dit moment is het onmogelijk om bij Javi de stal in te gaan, ze slaat iedereen eruit. De hoefsmid en de veearts werden direct aangevallen en de stalhulp heeft al enkele klappen geïncasseerd.

Via een tussenpersoon werd contact opgenomen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland. Tijdens Horse Event op 11, 12 en 13 september in Deurne gaat Annemarie met haar aan het werk om te zorgen voor een aangenamer leven voor één van die vele paarden die nog moeten lijden onder menselijke onwetendheid. Annemarie had eind juli samen met Karel Bauer een eerste ontmoeting met Javi: ‘Toen we de wei in liepen zag ik meteen dat het om een intelligent dametje ging. Ze hield ons constant in de gaten en op het moment dat we iets te dicht in haar buurt kwamen stelde ze zich dreigend op. Ik kwam er ook meteen achter dat het om een gevaarlijk paard ging, tijdens Horse Event leg ik dit nader uit’, aldus Annemarie.

Javi wordt door Annemarie getraind om haar een aangenamer leven te geven. Waar Annemarie het vooral om gaat is dat ogen worden geopend. Er gebeuren nog teveel nare dingen met paarden in Europa, en zelfs in Nederland. Javi is hiervan het levendige bewijs. 

Als je Annemarie en Javi wilt zien tijdens Horse event, kun je via Bokt kaarten bestellen met 20% korting.

Afbeelding
Annemarie van der Toorn en Javi, foto door Imadia.nl

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:17

Ben benieuwd hoe ze zich na dit zal gedragen.
En die 1e foto ziet er wel érg zielig uit :(:)

ikduss

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:20

Wat vreselijk om aan te zien zeg! Ben ook benieuwd hoe dit paard zich zal gedragen daarna! Ik hoop dat ze een fijn leven krijgt en nog lang kan genieten!
Met goede verzorging en aandacht kan het een heel mooi paard worden! :)

Aprils_joke

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:25

hopen maar dat het nou echt helemaal goed gaat komen met javi
de beestjes hebben al genoeg meegemaakt
gelukkig is het met onze chessy wel helemaal goed gekomen die loopt nu lekker rond en gezond door de wei

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:27

Echt zielig verhaal. Jammer genoeg is het geen uitzondering.
Ik hoop dat ze wat voor dat paard kunnen doen. Goed dat er zulke mensen zijn die zich bezig
houden met het leven van dergelijke getraumatiseerde paarden te verbeteren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:29

Wat ik dus echt niet kan begrijpen is dat die mensen niet beter voor hun beesten zorgen. Ze zijn er afhankelijk van voor hun werk of andere zaken. Zo'n paard of ezel gaat toch veel langer mee als je er een beetje goed voor zorgt.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:30

goh wat een verschil al met de 1ste en 2de foto..

Elisa2

Heel goed! er is nog teveel leed inderdaad,daarom ben ik ook lid van Brooke hospital..dat kan al vanaf 15 euro per jaar.Dat kan bijna iedereen wel missen lijkt me.

Op de 2de foto ziet ze er al een stuk beter uit trouwens.

ponyta

Foto 1 ziet er echt vreselijk uit!

Ben ook wel benieuwd hoe ze zich gedagen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:31

Cookies,die mensen weten niet beter! daarom is er ook Brooke,om ze voor te lichten o.a.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:31

jeetje wat een afschuwlijke foto. ben beni8euwd hoe dit afloopt

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:32

Cookies schreef:
Wat ik dus echt niet kan begrijpen is dat die mensen niet beter voor hun beesten zorgen. Ze zijn er afhankelijk van voor hun werk of andere zaken. Zo'n paard of ezel gaat toch veel langer mee als je er een beetje goed voor zorgt.

Dat verbaasd mij dus ook altijd..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:40

Kirstjuhh schreef:
Cookies schreef:

Dat verbaasd mij dus ook altijd..

Heb er laatst een programma over gezien. Die mensen hebben vaak het geld er niet voor. Ze hebben geld om een ezel of paard te kopen en als ze die gekocht hebben is het geld op. Het beetje wat ze verdienen gaat op aan eten voor hunzelf.. Voor hun is een paard of ezel gewoon een middel om je geld mee te verdienen, niet een levend wezen. Sommigen bedoelen het no gniet eens zo slecht, maar kunnen het gewoon niet betalen, en dan is het of je paard geen eten geven, of je familie geen eten kunnen geven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:41

Elisa2 schreef:
Heel goed! er is nog teveel leed inderdaad,daarom ben ik ook lid van Brooke hospital..dat kan al vanaf 15 euro per jaar.Dat kan bijna iedereen wel missen lijkt me.

Op de 2de foto ziet ze er al een stuk beter uit trouwens.

Ik ben daarom ook lid van Brooke :j Alleen wel jammer dat ze niet in Oost-Europa werken, als je dit zo ziet.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:42

en er zijn dan ook mensen die aan het einde van zo,n werkdag nog 20 km met een paard moeten rijden om een wagentje hooi te gaan halen en dat kunnen ze meestal ook maar 1 keer in de week

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:43

Elisa2 schreef:
Cookies,die mensen weten niet beter! daarom is er ook Brooke,om ze voor te lichten o.a.

Ja maar ze komen toch niet uit een ei? Als je ergens zuinig op bent dan gaat het toch langer mee, dat zouden ze daar toch ook moeten zien. Ik vind dat zo onbegrijpelijk. Zeker mensen die zo arm zijn zouden toch moeten zien dat je spullen langer mee gaan, en dat dit ook voor je paard/ezel geld.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:45

Geweldig dat Annemarie dit doet.. Kijk weer uit naar haar demo's op Horse Event! :)
Het is idd al een behoorlijk verschil tussen de foto's! Je herkent het paard niet meer terug joh!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:45

Citaat:
Heb er laatst een programma over gezien. Die mensen hebben vaak het geld er niet voor. Ze hebben geld om een ezel of paard te kopen en als ze die gekocht hebben is het geld op. Het beetje wat ze verdienen gaat op aan eten voor hunzelf.. Voor hun is een paard of ezel gewoon een middel om je geld mee te verdienen, niet een levend wezen. Sommigen bedoelen het no gniet eens zo slecht, maar kunnen het gewoon niet betalen, en dan is het of je paard geen eten geven, of je familie geen eten kunnen geven....

Idd, en onwetendheid speelt ook mee..

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:46

toch jammer dat bokt eerst alles weigerde wat met deze dieren en actie te maken had, er moest zelfs een apart forum voor geopend worden om dit allemaal door te kunnen zetten...
En nu opeens, nu alles al geregeld is en de paarden hier in nederland zijn en er stukken beter aan toe zijn, wilt bokt te koop lopen met ze...

Ik hoop dat hierdoor bokt wat meer openstaat in de toekomst voor deze acties, en dat bokt dat terecht met zulke dingen te koop kan lopen.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:46

Het lijkt me voor die mensen om te begrijpen dat ze het fout doen aangezien ze niet beter weten. Toch zouden ze de enige informatie moeten leren/weten voordat ze zo'n harde werker aanschaffen.. :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:47

wat ik dan weer niet snap dat zon dier bij een commercieel evenement "behandeld" moet worden..why?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:50

Triest he dat het volgens die mensen niet iets ergs is , door hun onwetendheid :n
De dingen die Brooke doen zijn ook goed en zij proberen de mensen ook wat te vertellen over de paarden, ben altijd erg bezig geweest met Brooke toen ik nog in de 1ste en 2de van vmbo zat.

Dit staat geloof ik buiten Brooke maar vind dit net zo goed!
Moet je zien hoe je zo'n paard kan veranderen al is het alleen al lichaamlijk, het geestelijke komt wel!
Het arme dier weet niet anders dan zich agressief opstellen om zo zichzelf te redden en te verdedigen.

Ik vind het heel mooi om te zien hoe Annemarie al heel dichtbij zit op de foto :)
Ik hoop dat Javi een gelukkig en sterk paard gaat worden ook geestelijk :) en haar vertrouwen in ons mensen terug wint en geen klap na krijgt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:51

randie schreef:
wat ik dan weer niet snap dat zon dier bij een commercieel evenement "behandeld" moet worden..why?

plus dat.

Dier is al wantrouwend, bang voor mensen, en dan wordt het in een trailer geladen, met een hoop heisa en stress naar zo'n evenement gebracht, om vervolgens voor de ogen van honderden mensen opgejaagd te worden..

Ah het is sensatie natuurlijk.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:51

randie schreef:

Om het te laten zien, al is ie dan wel omringt door heel veel mensen waar ze zo bang voor is, das wel sneu ik snap wat je bedoeld

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:52

Ania schreef:
toch jammer dat bokt eerst alles weigerde wat met deze dieren en actie te maken had, er moest zelfs een apart forum voor geopend worden om dit allemaal door te kunnen zetten...
En nu opeens, nu alles al geregeld is en de paarden hier in nederland zijn en er stukken beter aan toe zijn, wilt bokt te koop lopen met ze...

Ik hoop dat hierdoor bokt wat meer openstaat in de toekomst voor deze acties, en dat bokt dat terecht met zulke dingen te koop kan lopen.

inderdaad ik snap bokt ook niet daarover en ik ben er zeker bij met horse event