In veel Europese landen worden duizenden paarden, pony’s en ezels gebruikt als werkdier. Door geldgebrek en onkunde wordt nog wel eens tekort geschoten in de verzorging waardoor dieren werken tot ze er letterlijk bij neervallen.
Het verhaal van werkpaard Javi begint in Roemenië waar de nu achtjarige Javi vanaf tweejarige leeftijd voor een kar werd gezet. De eigenaar mishandelde haar en ze kreeg nauwelijks te eten. Hierdoor vertrouwt Javi geen mensen meer en is ze gevaarlijk geworden. Javi werd van Roemenië naar Nederland gebracht. Op dit moment is het onmogelijk om bij Javi de stal in te gaan, ze slaat iedereen eruit. De hoefsmid en de veearts werden direct aangevallen en de stalhulp heeft al enkele klappen geïncasseerd.
Via een tussenpersoon werd contact opgenomen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland. Tijdens Horse Event op 11, 12 en 13 september in Deurne gaat Annemarie met haar aan het werk om te zorgen voor een aangenamer leven voor één van die vele paarden die nog moeten lijden onder menselijke onwetendheid. Annemarie had eind juli samen met Karel Bauer een eerste ontmoeting met Javi: ‘Toen we de wei in liepen zag ik meteen dat het om een intelligent dametje ging. Ze hield ons constant in de gaten en op het moment dat we iets te dicht in haar buurt kwamen stelde ze zich dreigend op. Ik kwam er ook meteen achter dat het om een gevaarlijk paard ging, tijdens Horse Event leg ik dit nader uit’, aldus Annemarie.
Javi wordt door Annemarie getraind om haar een aangenamer leven te geven. Waar Annemarie het vooral om gaat is dat ogen worden geopend. Er gebeuren nog teveel nare dingen met paarden in Europa, en zelfs in Nederland. Javi is hiervan het levendige bewijs.
Als je Annemarie en Javi wilt zien tijdens Horse event, kun je via Bokt kaarten bestellen met 20% korting.

Annemarie van der Toorn en Javi, foto door Imadia.nl