Paarden op hol door Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lien2

Paarden op hol door Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:31

http://www.ijmuidercourant.nl/

Een aantal paarden van een ruiterkamp is er dinsdagmiddag in het Amsterdamse Bos vandoor gegaan. De dieren wierpen hun berijdsters van hun rug en konden uiteindelijk in de buurt van het Olympisch Stadion met behulp van de bereden politie worden gevangen, liet een politiewoordvoerster weten.

Vier meisjes raakten gewond, van wie er drie naar een ziekenhuis moesten. De zegsvrouw kon niets over de aard van de verwondingen vertellen. De paarden maakten deel uit van twee groepen met in totaal vijftien personen. Het is niet bekend of de dieren verder nog schade in het verkeer hebben aangericht.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:03

Ja zag het net ook staan.
Ocharme kindjes, paarden hebben ze kunnen vangen gelukkig :D

Dinniej

Re: Paarden op hol door Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:06

Wat erg. :oo
Maar ik vraag me wel af hoe zoiets heeft kunnen gebeuren. Was de rijvaardigheid van de meisjes niet goed genoeg? Waren de paarden niet "verkeersmak" (daar is in dit geval niet echt van te spreken, maar hoe moet ik het anders noemen). Of nog iets anders?
Ik oordeel niet, maar het is mij een raadsel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:21

Ik vraag me af van welke manege deze groep kwam.
(edit: foto AT5 geeft indruk Amsterdamse manege)

Verkeersmak is in het Amsterdamse Bos niet echt nodig, er loopt maar 1 weg doorheen en het ruiterpad om die over te steken wordt/werd zelden gebruikt. Snelwegen gaan over de viaducten.

Bosmak zijn de meeste paarden wel zo laat in de zomer, die hebben dan al weer genoeg km's gemaakt buiten.

Weet niet of de beheerders nog/weer met de bruggen bezig zijn, paar jaar terug ook ellende gehad, omdat een instructeur over een afgesloten brug ging. Paarden aan de ren, nadat een brugwerker onder die brug vandaan kwam.
(Zelfde instructeur verbood het mij om alleen naar buiten te gaan ivm ongelukken, maar zelf veilig thuis komen was moeilijker)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:22

tamary schreef:
Verkeersmak is in het Amsterdamse Bos niet echt nodig, er loopt maar 1 weg doorheen en het ruiterpad om die over te steken wordt/werd zelden gebruikt. Snelwegen gaan over de viaducten.

Maar al die andere dingen... In het Amsterdamse Bos gebeurt gewoon veel. Het is best gek om een kano onder de brug te horen als je eroverheen rijdt. Kinderen die gillend uit de bosjes komen rennen, loslopende honden die niet onder appel staan, etc.

Er kan zoveel gebeurd zijn, incl. een stomme fout van begeleiders.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:15

Ik kan mijn vorige bericht niet meer aanpassen...
Collega kwam met onderstaand aanzetten.

bron: NRC Next (In beeld) woensdag 12 augustus 2009 schreef:
AMSTERDAM
Zeven pony's van de Amsterdamse Manege sloegen gisteren op hol tijdens een rit in het Amsterdamse Bos. De ruiters, niet ouder dan twaalf, werden één voor één op de grond gegooid. De pony's renden dwars over de drukke Amstelveenseweg. Pas zes kilometer verder, bij het Stadionplein, kreeg de politie de pony's met hulp van voorbijgangers te pakken. Eigenaar Ramon Blijenburgh van de manege is erg geschrokken. "Het is de eerste keer dat ons zoiets overkomt."
De kinderen maakten een bosrit als onderdeel van een ponykamp toen de oudste pony, de 35-jarige pony Doerak, ergens van schrok en op hol sloeg. Zes andere pony's volgden hem in paniek. "Het is een natuurlijke vluchtreactie van de dieren", zegt Blijenburgh. "Als er één gaat, gaan er meer."
Normaal gesproken gaat een gevlucht paard altijd terug naar de stal, weet Blijenburgh. "Maar deze hadden andere plannen. Ik heb geen idee wat hen bezielde."De jonge ruiters konden onmogelijk op de pony's blijven zitten. Vier kinderen bleven ongedeerd, drie werden voor controle naar het ziekenhuis gebracht. "Gelukkig hebben ze al laten weten dat ze morgen gewoon weer bij het ponykamp zijn", zegt Blijenburgh. De pony's galoppeerden "gigantisch hard" door het verkeer. Een fietser werd geraakt, waardoor één pony over de kop sloeg. Binnen tien minuten was de kudde langs de Vrije Universiteit naar het Stadionplein gevlucht. Daar wisten twee meisjes op een scooter, Yvana en Roxanne, de dieren tot stilstand te manen. De politie was er snel bij om de hyperventilerende pony's terug naar de manege te brengen. Twee pony's hadden schaafplekken en werden behandeld door een veearts.
Waarvan pony Doerak schrok is volgens Blijenburgh "totaal onbekend". Het kan een "blaadje" of een "papiertje" geweest zijn. Niet dat de dieren onbetrouwbaar zijn, zegt hij, maar wel "onvoorspelbaar".

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:11

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Natuurlijk kan het makste paard ergens van schrikken, maar dat dan zo'n hele groep zó erg aan de kletter gaat?
Kijk, dat één paard flipt kan ik me voorstellen, en dat de rest dan als reactie een paar galopsprongen maakt ook.
Maar dit?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:15

Dinniej schreef:
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Natuurlijk kan het makste paard ergens van schrikken, maar dat dan zo'n hele groep zó erg aan de kletter gaat?
Kijk, dat één paard flipt kan ik me voorstellen, en dat de rest dan als reactie een paar galopsprongen maakt ook.
Maar dit?

Heel simpel. Kinderen waren niet ouder dan 12 en hebben er misschien bij de schrikreactie of een galopsprong al naast gelegen waardoor de pony's vrij baan hadden. Onderweg de nodige brokken gemaakt waardoor ze maar door zijn blijven gaan.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:30

Als een kind er bij een paar galopsprongen al af zou liggen, is het dan verantwoord om met ze naar buiten te gaan?

Ik denk ook niet dát dat het geval was. Natuurlijk kan het dat de manege een groep selecteert die allemaal ongeveer eenzelfde niveau heeft, maar het is té toevallig dat dan iedereen valt. Elke pony reageert anders, en de ene zit makkelijker dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:56

Het is niet de eerste keer dat er ponies in Amsterdam zo erg aan de kletter gaan. Een boel jaar geleden is een groep paarden van de Hollandse Manege hem gesmeerd uit het Vondelpark. Een aantal ervan werden pas bij de Haarlemmer Houttuinen teruggevonden.

En hooguit een jaar of vijf terug zijn de pony's van Nieuw Amstelland een keer ontsnapt en die waren zelfs bijna de A10 op gerend :=

Tja, kan gebeuren, gelukkig geen ernstige verwondingen.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:35

Dankjewel Lien dat je dit onderwerp niet op het hoofdnieuws gezet hebt.

Ik heb het altijd zo te doen met de manege eigenaar, die mensen hebben het beste voor. Maar paarden blijven onvoorspelbaar. En iedereen weet het weer beter... en iedereen gaat - zie hierboven- weer oude paarden, uhh koeien uit de sloot trekken. Nogmaals bedankt, zo houd jij Bokt gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:37

Slaat dat oude koeien uit de sloot op mijn post? (moet haast wel).

Snap niet wat daar het probleem mee is? :?

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:06

Jammer dat je dat niet begrijpt.
Probeer je eens in te leven in die manege- eigenaren, altijd weer datzelfde ge z...k over iets (negatiefs) dat jaren geleden gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:29

Ik was helemaal niet aan het zeiken... Ik kan het me alleen nog zo goed herinneren. En weliswaar ken ik de eigenaar van de Hollandse Manege niet, maar wel iemand die toen meereed op die buitenrit waarbij het zooitje aan de kletter ging (en ik wéét dat daar toen hele heftige dingen gebeurd zijn) en ik ken de eigenaresse van Nieuw Amstelland wel, en wat daar toen gebeurd is met de ontsnapte ponies werd ook in de manegekrant op humoristische wijze benaderd.

Ik denk dat jij het allemaal iets serieuzer oppikt dan dat ik het bedoeld heb. Het is vervelend dat het gebeurd, maar ik wilde enkel zeggen dat de Amsterdamse Manege niet de eerste manege is in Amsterdam waarbij zoiets voorkomt en waarschijnlijk ook niet de laatste zal zijn.

Dat gebeurt nou eenmaal wel eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:37

Loonse en Drunense duinen altijd wel weer een huurpony/paard die in het weekend aan de kletter gaat en iemand afwerpt, tot gebroken benen aan toe.

Shit happens en in in een groep gaat dat vaak veel sneller. Mijn paard is alleen zo mak als wat, maar in een groep hyper, kinderen vliegen er zo af, dat gaat zo makkelijk en commotie in een groep paarden is er dan ook zo als er een aantal aan de kletter gaan, ruiters er af vliegen en kinderen die gaan gillen.... Het risico van buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:40

Ik weet nog wel een keer dat wij ook aan de kletter zijn gegaan in het bos daar :j Vrachtwagen die zijn remmen ontluchtte op die ene doorgaande weg zo'n 10 meter naast het ruiterpad... achterste pony (ook al een oudje) schrok en joeg de hele groep naar voren...

En een andere keer dat er een ponykampgroep ineens in volle galop het terrein op kwam denderen. Twee oude paardjes die los stonden te grazen op het grasveldje sloten zich aan waarbij de ene (die blind was) tegen een muur knalde ;( later hebben ze hem in moeten laten slapen....

Dat zijn inderdaad de risico's die eraan zitten... wel erg verdrietige risico's ;(

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:42

russel schreef:
Loonse en Drunense duinen altijd wel weer een huurpony/paard die in het weekend aan de kletter gaat en iemand afwerpt, tot gebroken benen aan toe.

En dat is uiteraard geen nieuws omdat ze niet na een paar honderd meter ineens in de binnenstad van Amsterdam staan.. Dat is gewoon het nadeel van een manege/ponykamp/eigen paard in een dichtbevolkt gebied.. er hoeft maar iets te gebeuren en de risico's zijn veel groter. Dat is niet de schuld van de ruiter, manegeeigenaar of wie dan ook, maar gewoon een nadeel van een stal zo dicht bij de stad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:44

Nee, maar ook daar lopen ze ineens in Drunen, of Kaatsheuvel, daar hebben ze ook snelwegen, provinciale wegen en bebouwde kom :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:05

Frekja schreef:
Jammer dat je dat niet begrijpt.
Probeer je eens in te leven in die manege- eigenaren, altijd weer datzelfde ge z...k over iets (negatiefs) dat jaren geleden gebeurd is.

De Amsterdamse manege heeft de laatste 10+ jaar minstens 4 andere bedrijfsleiders/instructeurs gehad (nadat de raad van bestuur de zittende instructeur/beheerder eruit gooide). Voor die tijd gebeurde dit soort dingen niet. De eruit gegooide beheerder heeft de boel zo goed mogelijk draaiende gehouden minstens 20 jaar lang, alle suggesties/plannen zien af ketsen. Was een oude knorrepot daardoor, maar de paarden waren gezond en betrouwbaar, de stallen schoon en het tuig in orde. Dat is sindsdien een aantal keren anders geweest.

Moet wel zeggen dat de huidige leiding goede plannen, etc. heeft, maar ik weet niet wat daarvan terecht is gekomen/zal komen (er was chronisch geldtekort). En die zitten ook met de "ervenis" van de vorige beheerders. Ik ben er nadat ik mijn pony kocht nog een klein jaar regelmatig langs geweest, maar daarna niet meer. Ouders hebben hier allebei lang gereden, maar vader mag niet meer en moeder is elders gaan rijden, nadat er nieuwe regels werden ingevoerd en buitenrijden moeilijk werd.

(Instructeur waar ik het over had was de vorige trouwens)

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:12

Rock schreef:
Ik weet nog wel een keer dat wij ook aan de kletter zijn gegaan in het bos daar :j Vrachtwagen die zijn remmen ontluchtte op die ene doorgaande weg zo'n 10 meter naast het ruiterpad... achterste pony (ook al een oudje) schrok en joeg de hele groep naar voren...

En een andere keer dat er een ponykampgroep ineens in volle galop het terrein op kwam denderen. Twee oude paardjes die los stonden te grazen op het grasveldje sloten zich aan waarbij de ene (die blind was) tegen een muur knalde ;( later hebben ze hem in moeten laten slapen....

Dat zijn inderdaad de risico's die eraan zitten... wel erg verdrietige risico's ;(

Ach, ach blind en inslapen, ziiiiiiieeeeeeeeeeeeelllllllliiiiiiiiiiiiigggggggggggg!!!!!!!!!!!!!
Sorry, jij snapt er echt niets van, als je maar verdrietige foto's kunt/mag zien !!!!!
Ik begrijp niets van kinderen zoals jij.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:16

Rock schreef:
Ik was helemaal niet aan het zeiken... Ik kan het me alleen nog zo goed herinneren. En weliswaar ken ik de eigenaar van de Hollandse Manege niet, maar wel iemand die toen meereed op die buitenrit waarbij het zooitje aan de kletter ging (en ik wéét dat daar toen hele heftige dingen gebeurd zijn) en ik ken de eigenaresse van Nieuw Amstelland wel, en wat daar toen gebeurd is met de ontsnapte ponies werd ook in de manegekrant op humoristische wijze benaderd.

Ik denk dat jij het allemaal iets serieuzer oppikt dan dat ik het bedoeld heb. Het is vervelend dat het gebeurd, maar ik wilde enkel zeggen dat de Amsterdamse Manege niet de eerste manege is in Amsterdam waarbij zoiets voorkomt en waarschijnlijk ook niet de laatste zal zijn.

Dat gebeurt nou eenmaal wel eens!

Ik ken Heleen ook. Maar okee jij bent 24, ik ben minstens 2x24. Maar hou nu eens op met praten over anderen. Wat heb jij nu al in je leven gepresteerd?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:17

russel schreef:
Nee, maar ook daar lopen ze ineens in Drunen, of Kaatsheuvel, daar hebben ze ook snelwegen, provinciale wegen en bebouwde kom :D

en de efteling :Y)

Sneu voor de kinderen hopelijk hebben ze niks ergs opgelopen en mogen ze snel weer het ziekenhuis uit.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:36

pluklief schreef:
russel schreef:

en de efteling :Y)

Sneu voor de kinderen hopelijk hebben ze niks ergs opgelopen en mogen ze snel weer het ziekenhuis uit.

Nu gaan jullie even lekker slapen, en morgen weer gezond = normaal opstaan.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 03:27

@frekja, ontspan, dit is bokt weet je. :+ . je kom op deze manier wat kribbig over, en opvoedkundig niet verantwoord :+ . en wat is er mis met 24? ik ben 46 en heb ook nog niks bereikt in mijn leven :+ .

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 04:12

Frekja, relax, zie dat je vrij nieuw bent (je hebt weinig berichten nog) maar hé, this is bokt.
Mensen geven hier hun mening en ook die moeten gerespecteerd worden. ;)