Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

tamary schreef:Verkeersmak is in het Amsterdamse Bos niet echt nodig, er loopt maar 1 weg doorheen en het ruiterpad om die over te steken wordt/werd zelden gebruikt. Snelwegen gaan over de viaducten.
bron: NRC Next (In beeld) woensdag 12 augustus 2009 schreef:AMSTERDAM
Zeven pony's van de Amsterdamse Manege sloegen gisteren op hol tijdens een rit in het Amsterdamse Bos. De ruiters, niet ouder dan twaalf, werden één voor één op de grond gegooid. De pony's renden dwars over de drukke Amstelveenseweg. Pas zes kilometer verder, bij het Stadionplein, kreeg de politie de pony's met hulp van voorbijgangers te pakken. Eigenaar Ramon Blijenburgh van de manege is erg geschrokken. "Het is de eerste keer dat ons zoiets overkomt."
De kinderen maakten een bosrit als onderdeel van een ponykamp toen de oudste pony, de 35-jarige pony Doerak, ergens van schrok en op hol sloeg. Zes andere pony's volgden hem in paniek. "Het is een natuurlijke vluchtreactie van de dieren", zegt Blijenburgh. "Als er één gaat, gaan er meer."
Normaal gesproken gaat een gevlucht paard altijd terug naar de stal, weet Blijenburgh. "Maar deze hadden andere plannen. Ik heb geen idee wat hen bezielde."De jonge ruiters konden onmogelijk op de pony's blijven zitten. Vier kinderen bleven ongedeerd, drie werden voor controle naar het ziekenhuis gebracht. "Gelukkig hebben ze al laten weten dat ze morgen gewoon weer bij het ponykamp zijn", zegt Blijenburgh. De pony's galoppeerden "gigantisch hard" door het verkeer. Een fietser werd geraakt, waardoor één pony over de kop sloeg. Binnen tien minuten was de kudde langs de Vrije Universiteit naar het Stadionplein gevlucht. Daar wisten twee meisjes op een scooter, Yvana en Roxanne, de dieren tot stilstand te manen. De politie was er snel bij om de hyperventilerende pony's terug naar de manege te brengen. Twee pony's hadden schaafplekken en werden behandeld door een veearts.
Waarvan pony Doerak schrok is volgens Blijenburgh "totaal onbekend". Het kan een "blaadje" of een "papiertje" geweest zijn. Niet dat de dieren onbetrouwbaar zijn, zegt hij, maar wel "onvoorspelbaar".
Dinniej schreef:Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Natuurlijk kan het makste paard ergens van schrikken, maar dat dan zo'n hele groep zó erg aan de kletter gaat?
Kijk, dat één paard flipt kan ik me voorstellen, en dat de rest dan als reactie een paar galopsprongen maakt ook.
Maar dit?

Vrachtwagen die zijn remmen ontluchtte op die ene doorgaande weg zo'n 10 meter naast het ruiterpad... achterste pony (ook al een oudje) schrok en joeg de hele groep naar voren...
later hebben ze hem in moeten laten slapen....
russel schreef:Loonse en Drunense duinen altijd wel weer een huurpony/paard die in het weekend aan de kletter gaat en iemand afwerpt, tot gebroken benen aan toe.
Frekja schreef:Jammer dat je dat niet begrijpt.
Probeer je eens in te leven in die manege- eigenaren, altijd weer datzelfde ge z...k over iets (negatiefs) dat jaren geleden gebeurd is.
Rock schreef:Ik weet nog wel een keer dat wij ook aan de kletter zijn gegaan in het bos daarVrachtwagen die zijn remmen ontluchtte op die ene doorgaande weg zo'n 10 meter naast het ruiterpad... achterste pony (ook al een oudje) schrok en joeg de hele groep naar voren...
En een andere keer dat er een ponykampgroep ineens in volle galop het terrein op kwam denderen. Twee oude paardjes die los stonden te grazen op het grasveldje sloten zich aan waarbij de ene (die blind was) tegen een muur knaldelater hebben ze hem in moeten laten slapen....
Dat zijn inderdaad de risico's die eraan zitten... wel erg verdrietige risico's
Rock schreef:Ik was helemaal niet aan het zeiken... Ik kan het me alleen nog zo goed herinneren. En weliswaar ken ik de eigenaar van de Hollandse Manege niet, maar wel iemand die toen meereed op die buitenrit waarbij het zooitje aan de kletter ging (en ik wéét dat daar toen hele heftige dingen gebeurd zijn) en ik ken de eigenaresse van Nieuw Amstelland wel, en wat daar toen gebeurd is met de ontsnapte ponies werd ook in de manegekrant op humoristische wijze benaderd.
Ik denk dat jij het allemaal iets serieuzer oppikt dan dat ik het bedoeld heb. Het is vervelend dat het gebeurd, maar ik wilde enkel zeggen dat de Amsterdamse Manege niet de eerste manege is in Amsterdam waarbij zoiets voorkomt en waarschijnlijk ook niet de laatste zal zijn.
Dat gebeurt nou eenmaal wel eens!
pluklief schreef:russel schreef:Nee, maar ook daar lopen ze ineens in Drunen, of Kaatsheuvel, daar hebben ze ook snelwegen, provinciale wegen en bebouwde kom
en de efteling
Sneu voor de kinderen hopelijk hebben ze niks ergs opgelopen en mogen ze snel weer het ziekenhuis uit.