Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:23

www.refdag.nl

Een 54-jarige inwoner van Oud-Beijerland vindt dat zij door de politierechter ten onrechte is veroordeeld voor de mishandeling van een boer en een boerin bij Klaaswaal.

In hoger beroep probeerde de vrouw het Haagse gerechtshof woensdag ervan te overtuigen dat zij zich uit noodweer heeft verdedigd tegen de volgens haar agressieve boer. Volgens de boer was het echter de vrouw die zich agressief gedroeg.

De dochter van de vrouw reed op 8 juli 2007 op een paard bij Klaaswaal toen het dier schrok. Om het paard rustig te krijgen, reed de dochter enkele rondjes door een weiland. Moeder en dochter kregen het daarop aan de stok met de boer, die vond dat het paard zijn land beschadigde.

Uitspraak over twee weken.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:26

Ik snap best dat ze in weiland gaat rijden om paard rustig te krijgen
maar je kan ook afstappen en aan de hand gaan lopen om het paard rustig te krijgen.
Snap best dat die boer kwaad wordt als je land vertrapt wordt.

elibeest

Re: Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:27

voor allebei wat te zeggen. maar ja. lastig zulke situaties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:29

Idd voor allebei wel iets te zeggen, maar dat het zo uit de hand moet lopen dat het een rechtszaak wordt gaat em toch wat te ver :+ Dan is 1 van de 2 toch een beetje buiten het boekje gegaan ;)

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:31

Mishandeling slaat natuurlijk nergens op! Dat staat absoluut niet in verband met wat er is gebeurd.
De vrouw had echter niets te zoeken op het land van een ander, als zij besluit de weg op te gaan met een paard, vind ik dat ze er voor moet zorgen dat dat veilig is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:32

ach wat zou de schade aan het gewas nou zijn?
Heb ook wel eens gehad dat paarden ontsnapten en toen dwars over het land met jonge bietenplantjes zich lekker gingen uitleven. Boer even gebeld en excuses aangebocen en aangeboden schade te betalen. Niets aan de hand.

Hier zal er wel sprake zijn van twee geirriteerde mensen die beide niet meer voor rede vatbaar waren. Jammer.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:34

jury schreef:
ach wat zou de schade aan het gewas nou zijn?

Je weet het nooit.. Mijn paarden waren met nat weer ontsnapt en die hebben echt kraters achtergelaten in het land, nu is de boer mijn vader zelf, dus ik hoefde niks te betalen, maar kwaad wastie wel :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:38

idd die boeren steken hartstikke veel tijd en energie in hun grond (= eveneens hun job en inkomen)

Uiteraard spreken we hier wel om verzachtende omstandigheden, want heel begrijpelijk dat je even de rijbaan afgaat met je paard in een situatie zoals omschreven in het artikel.

In mijn ogen verontschuldig je je dan en nemen ze daar geen genoegen mee, dan maak je een minnelijke schikking e.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:40

venga schreef:
Mishandeling slaat natuurlijk nergens op! Dat staat absoluut niet in verband met wat er is gebeurd.

ken je de precciese situatie dan? of ken je dit ook alleen van het verhaal boven aan.
wie weet is er wel ruzie geweest waarbij lichaanlijk contact is geweest.

voor beiden wat te zeggen idd,maar als er schade aan het land is door jou beslissing het paard het land in te laten lopen,vind ik wel dat je die schade hoort te vergoeden.

zou wat zijn als er een paard onrustig is of schrikt en iemand stuurt hem mijn tuin in om rustig te worden. als er schade is is een vergoeding terecht.

overigens kan ze dit volgens mij gewoon via haar w.a regelen. mijn w.a dekt ook schade die mijn pony bij andere aanricht

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:40

Wat vervelend dat het zo moet gaan.. Er is voor beiden wat te zeggen.. Ik snap alleen niet dat het zo moet escaleren.. :(:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:41

maar schade aan grasland?
als het net gezaaid is, ok, maar dan hark je even en gooi je er wat graszaad bij.
Als het hooiland was, laat het dan 1 of 2 balen minder worden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:42

Het gaat om een weiland. Nog steeds niet leuk, maar ik neem niet aan dat dat meisje in voltes heeft lopen draven/galoperen. Als je een paard rustig wilt krijg ga je even een paar rondjes stappen... Kan ik mij best voorstellen. Wij zijn laatst ook even in een (open) weiland gaan staan omdat er landbouwmachines aan kwamen.

Maarja... wat is mishandelen? Een verdedigende tik, of is die vrouw vol met haar nagels in de man zijn voorhoofd gaan zitten? Is nogal een verschil en we weten het niet.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:43

jammer dat het zo moet lopen. neem aan dat men een vezekering heeft. schade betalen en klaar?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:43

Ik weet niet hoe het gegaan is maar het klinkt voor mij een beetje alsof de boer boos werd (terecht) en dat de vrouw daar waarschijnlijk veel te fel tegenin is gegaan ('ja maar ik kon niet anders, mijn paar werd wild') en dat die boer daardoor gewoon nog kwader werd. (ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten)
Als je fout zit moet je dat maar accepteren, ik kon er toen ook niks aan doen dat mijn paarden waren ontsnapt :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:45

Idd op een grasland kan je toch afspreken dat je ofwel zelf komt gelijktrekken en de plekken inzaait. Of bij hooiland geef je de man de prijs van een baal of 5.

Het is en blijft zijn grond...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:50

Wie zegt dat het paard daadwerkelijk geschrokken is? Of heeft het meisje het paard bewust even lekker laten rennen op het weiland? Want daar zal wel niemand bij geweest zijn op dat moment.

Vriendin van mij flikte dit kunstje ook altijd. Ging altijd een weiland in en liet der paard gewoon gaan. Als dan de boer kwam zei ze dat het paard geschrokken was. Lekker makkelijk.

En trouwens, als mijn paard schrikt, los ik dat niet op met rondjes galopperen in een weiland van een ander!
Ik zou er ook wat van zeggen als ik iemand zie galopperen op mijn land.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:50

jury schreef:
maar schade aan grasland?
als het net gezaaid is, ok, maar dan hark je even en gooi je er wat graszaad bij.
Als het hooiland was, laat het dan 1 of 2 balen minder worden.

met een natte ondergrond wordt er behoorlijk wat vertrapt en vaak komt er ipv gras onkruid terug op die plekken. Kan me voorstellen dat die man niet blij is als er zomaar mensen op zn land rijden.

Verder is het natuurlijk niet duidelijk wat er precies gebeurt is, maar t is volgens mij wel aardig uit de hand gelopen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:57

bulck schreef:
Idd op een grasland kan je toch afspreken dat je ofwel zelf komt gelijktrekken en de plekken inzaait. Of bij hooiland geef je de man de prijs van een baal of 5.

Het is en blijft zijn grond...

Helemaal mee eens. Die moeder had in elk geval aan de boer kunnen vragen wat de schade was...

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:02

marieminime schreef:
ken je de precciese situatie dan? of ken je dit ook alleen van het verhaal boven aan.
wie weet is er wel ruzie geweest waarbij lichaanlijk contact is geweest.

voor beiden wat te zeggen idd,maar als er schade aan het land is door jou beslissing het paard het land in te laten lopen,vind ik wel dat je die schade hoort te vergoeden.

zou wat zijn als er een paard onrustig is of schrikt en iemand stuurt hem mijn tuin in om rustig te worden. als er schade is is een vergoeding terecht.

overigens kan ze dit volgens mij gewoon via haar w.a regelen. mijn w.a dekt ook schade die mijn pony bij andere aanricht

Ik ken de situatie inderdaad niet, maar mishandeling staat niet in verhouding (volgens mij had ik dat woord moeten kiezen ;) ) tot het onbevoegd rijden op een weiland.
Dat zou inderdaad met excuses en een evntueel herstel van de schade opgelost moeten worden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:06

Tja, ik ging eens met een vriendin buiten rijden en haar paard werd aangereden. Dat gaf zo'n klap dat de mijne aan de kletter ging. We zaten vlakbij een snelweg. Toen heb ik hem een akker in getrokken en stopte hij door de mulle ondergrond zo.
Er kwamen mensen kijken/helpen en aan 1 van hen vroeg ik van wie die akker was, om de schade te vergoeden. Hij zei dat het van hem was en dat ik geen schade hoefde te vergoedden en dat hij blij was dat het goed was afgelopen, hij had het zien gebeuren.
Wel zocht hij nog scholieren om prei te planten, dus als ik er nog kende...
Dus heb ik een paar weekenden prei gepland, samen met een vriendin. kreeg het ook gewoon uitbetaald.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:10

als het land van de boer is, heb je als ruiter daar niks te zoeken, dus heeft de boer alle redenen om hier iets van te zeggen
ken idd genoeg mensen die het leuk vinden even paard te laten rennen op een stuk grond

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:11

Ben erg benieuwd welke boer dit is geweest, heb zelf 17 jaar in Klaaswaal gewoond en de meeste zijn toch wel schappelijk dus zal het land of erg kapot zijn gereden of de vrouw nou niet echt beleefd zijn geweest.

Wel snap ik weer dat ze het land op rijd met haar paard, heb dit zelf ook een keer gedaan omdat ik niet anders kon . Toen het paard rustiger was ben ik er wel meteen afgestapt en van het land af natuurlijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:14

dat is nog eens een leuke reactie, Raket.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:22

Als er een boze boer op je afkomt (wat begrijpelijk is) en je zegt sorry, ik zal de schade vergoeden, dan kán het haast niet escaleren.
Als ik het zo hoor, is het inderdaad gewoon een "dame" die veel te fel heeft gereageerd.
Kijk... veiligheid voor alles! Als het nodig is ga ik ook liever door iemand zijn bloemperkje crossen dan te worden platgereden, maar ik ben daar voor verzekerd en daarnaast wéét ik ook dat dat kan gebeuren.
Ook weet ik uit ervaring dat je beter de boeren te vriend kan houden als je een paard hebt.
Bij mij in de buurt zijn er zelfs boeren die hun trekker helemaal uitzetten als er iemand te paard aankomt. SUPER!

Dus.... MIJN conclusie: aggressief mens.... moet gewoon dr straf ondergaan... geen gezeur!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:24

pardy schreef:
Als er een boze boer op je afkomt (wat begrijpelijk is) en je zegt sorry, ik zal de schade vergoeden, dan kán het haast niet escaleren.
Als ik het zo hoor, is het inderdaad gewoon een "dame" die veel te fel heeft gereageerd.
Kijk... veiligheid voor alles! Als het nodig is ga ik ook liever door iemand zijn bloemperkje crossen dan te worden platgereden, maar ik ben daar voor verzekerd en daarnaast wéét ik ook dat dat kan gebeuren.
Ook weet ik uit ervaring dat je beter de boeren te vriend kan houden als je een paard hebt.
Bij mij in de buurt zijn er zelfs boeren die hun trekker helemaal uitzetten als er iemand te paard aankomt. SUPER!

Dus.... MIJN conclusie: aggressief mens.... moet gewoon dr straf ondergaan... geen gezeur!

_/-\o_ helemaal met je eens