Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 16:12

www.demorgen.be

In de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Gent zijn wetenschappers erin geslaagd een verlamd veulen opnieuw te doen lopen. Tijdens een 3 uur durende operatie werd gebruik gemaakt van technieken die tot nu toe enkel bij kleine huisdieren mogelijk waren. Met behulp van een door de onderzoekers zelf gebouwd rolwagentje is het veulen, Vitelle, nu aan een sterke revalidatie bezig. Dat meldt de universiteit vandaag in een persbericht.

Na een onderzoek bleek dat een letsel aan het ruggenmerg aan de basis van de verlamming lag. Bij de operatie van begin juli werd een wervelboog verwijderd. Daarnaast werd ook de cyste die op het ruggenmerg drukte weggenomen. Deze techniek wordt regelmatig toegepast bij kleine huisdieren maar werd nooit eerder bij grotere dieren uitgevoerd. Daarom werd intensief samengewerkt tussen chirurgen van kleine en grote huisdieren.

Bij de nabehandeling kreeg het veulen antibiotica, zware pijnbestrijdingsmiddelen en fysiotherapie. Vanaf de vierde week ondergaat het dier intensieve revalidatie waarbij gebruik wordt gemaakt van een speciaal ontworpen wagentje om het dier te ondersteunen. Vitelle maakt nu dagelijks een ommetje in de hal van het ziekenhuis. Het veulen slaagt er al in beide achterbenen te verzetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:18

Is het de bedoeling dat dit ook een rijdier word? :=

Sja wat moet je hier van vinden, aan een kant "leuk" dat ze zoveel kunnen... Maar of dat ook ethisch verantwoord is? Is het fair om dergelijke dingen te doen enkel omdat het kan? :\

"zware pijnbestrijdingsmiddelen" .... Tja...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:23

Als het beest pijnloos de wei op kan later, prima.
Om als rijdier te fungeren, toppunt van egoisme denk ik dan >;)

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

zelfs als het pijnloos zal kunnen fungeren, is dat alleen al dit lijden waard? :\

_Inga

Het lijkt mij dat dit ook goed is voor het onderzoek, pharagirlke.

Sommige mensen wensen nou eenmaal kosten wat het kost een dier te houden.
Maar ik denk dat het hier vooral gaat om het onderzoek en de ontwikkeling wat hier belangrijk is

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:24

Oakland1990 schreef:
Als het beest pijnloos de wei op kan later, prima.
Om als rijdier te fungeren, toppunt van egoisme denk ik dan >;)

Waarom ?
als het paard nu pijnloos op de wei kan en nog kan bereden worden ook (recreatief bedoel ik dan)
Maar de vraag blijft natuurlijk of het lijden nu opweegt tegen het leven van later ...
Maar als het veulen nu weinig tot geen pijn heeft zie ik niet echt een probleem..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:26

_Inga schreef:
Het lijkt mij dat dit ook goed is voor het onderzoek, pharagirlke.

Sommige mensen wensen nou eenmaal kosten wat het kost een dier te houden.
Maar ik denk dat het hier vooral gaat om het onderzoek en de ontwikkeling wat hier belangrijk is

Vandaar de vraag of het ethisch verantwoord is om zo ver te gaan. Enkel omdat het "kan". Om daar dan een onschuldig dier voor te gebruiken dat het omwille van gewicht en instinct ook nog een stuk moeilijker zal verteren. Zowel fysiek als mentaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:26

pharagirlke schreef:
Is het de bedoeling dat dit ook een rijdier word? :=

Sja wat moet je hier van vinden, aan een kant "leuk" dat ze zoveel kunnen... Maar of dat ook ethisch verantwoord is? Is het fair om dergelijke dingen te doen enkel omdat het kan? :\

"zware pijnbestrijdingsmiddelen" .... Tja...

Ja tuurlijk, anders moet het dier z'n hele leven in de wei staat, da's zielig! :roll:
En je snapt zelf toch ook wel dat als je er zoveel geld aan besteed je er niet alleen maar naar wilt kijken? Nee dan wil je erop rijden ook. :Y)

Pfff mensen mensen mensen...
Waar is dit in vredesnaam goed voor?
Ik geloof niet dat dat veulen ooit normaal zal worden...
Het is niet zo bedoeld geweest, laat dat beest dan ook.

Ik wil niet eens weten wat bv. brooke animal hospital met dit geld had kunnen doen... :x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:30

Ik snap sowieso niet dat dit dier al dit leed word aangedaan... :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:42

is denk ik een hele simpele reden voor
onderzoek , is dit een operatie die zinvol is , is er een zinvolle operatie van te maken
om die vragen te beantwoorden, zul je ze toch moeten uitvoeren om te kijken wat daadwerkelijk de mogelijkheden zijn
computermodellen en theoretische casussen kunnen de werkelijkheid niet exact benaderen

of het wel of niet etisch is is een ander verhaal idd, zolang het dier geen pijn lijd etc , zal het vast wel door de comissies komen
ben stiekem wel benieuwd hoe het dit diertje gaat verlopen , of het idd op den duur in ieder geval pijnvrij de wei in kan zonder rolstoeltje

het leed...sja in de naam van verterings en voedings onderzoek lopen er vast nog wel ergens dieren rond met een gat in hun zijde waardoor je makkelijk toegang tot de verterings organen hebt ...
en zo is er nog veel meer lijden uit de naam van onderzoek
ik denk dat een deel van de onderzoeken echt wel nuttig kunnen (gaan) zijn
en hoop maar gewoon dat dierwelzijn goed in het oog word gehouden , zolang ik niet weet hoe het dier gehouden word(bewegingsvrijheid, toegang tot sociale contacten met soortgenoten en pijnbestrijding ) ga ik maar geen oordeel over vellen
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 03-08-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:43

Tja wat heet geen pijn lijden? Vertellen zal die het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:44

ik ga hier denk ik met Phara mee.............. sommige dingen moet je gewoonweg niet willen kunnen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:48

om eerlijk te zijn ben ik het ook absoluut met jullie eens,

maar daarom zou ik ook wel graag willen weten wat het exacte doel is , is het puur dit beestje op proberen te lappen (tegen beter weten in ) of is er een ander doel waar dieren wel mee geholpen gaan zijn ...
het exacte waarom en de verdere omstandigheden

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:51

Zag laatst op een tv een hondje in zo'n wagentje keihard achter een balletje aan scheuren, nou die leek toch verdomd happy :) Blijft lastig vraagstuk natuurlijk, moet je het wel willen zoiets?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:52

pharagirlke schreef:
Ik snap sowieso niet dat dit dier al dit leed word aangedaan... :\

ik wil niet rottig doen hoor maar volgens mij overdrijf je nu een beetje!! :o

maarja,

als het veulen er niet aan lijdt,dan maakt het me niet zo veel uit!

ik heb ook een pony, en die heeft last van de voorbenen,maar ik wil wel het beste voor haar doen,
kijk pony in profiel,Boogie Woogie

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:53

Een hond is een roofdier en moet niet rennen om te overleven, zolang zijn maag gevuld blijft maakt die zich nergens druk om. Een paard is een vluchtdier, die moet op elk moment kunnen rennen, als dit dier een keer schrikt kan die enkel concluderen dat hij een vogel voor de kat is want zijn benen willen niet mee..

maritboogie waarom overdrijf ik? Lees jij ook "zware pijn medicatie"? Weet je hoeveel mensen zich góed beroerd voelen van hun pijnmedicatie na en operatie? Maar wij kunnen het tenmisnte zeggen... Een veulen heeft het maar te pakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:54

Etisch verantwoord?

Is het etisch verantwoord om een gehandicapt kind, geboren zonder arm/been of wat voor ernstige aandoeningen te laten leven? Het kind leeft niet voor niets, het veulen in mijn ogen ook... Ik zie geen verschil.
Altijd dat gezeur dat we niet mogen beslissen over een mensenleven, maar wel over een dierenleven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:57

Tja, ik heb tussen gehandicapten gestaan en van sommige vroeg ik me ernstig af of die wel zo gelukkig waren met hun leven... En of het niet egoistisch was om ze te verplichten hier te blijven. Dus daar valt ook over te discussiëren maar als je dat uit denken mensen meteen het recht te hebben je uit te schelden en je aan te vallen ipv verder na te denken. Dus ja, ik denk er bij mensen net zo over als bij dit veulen. Verschil is wel: een normaal denkend mens kan zelf beslissen "wil ik dit wel?" een dier moet maar mee gaan. Plus dat een mens kan spreken "de pijn is nog niet helemaal weg, valt daar wat aan te doen?" "ik voel me niet goed van deze medicatie, kan er andere gegeven worden?" en dokters kunnen uitleggen wat je voelt en waarom... Dit veulen heeft er het raden naar. "ik heb pijn, ik moet vluchten! Oh verrek mijn benen doen het niet..."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:06

ik denk inderdaad dat het humaner is om mensen die met ernstige afwijkingen geboren worden te euthaniseren ja..........

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:10

pharagirlke schreef:
zelfs als het pijnloos zal kunnen fungeren, is dat alleen al dit lijden waard? :\

Als het diertje evrder pijnloos kan leven waarom niet?
Hetdier heeft wat en moet dus eigelijk maar terplekke afgemaakt worden terwijl ze iets hebben waarmee het weer kan lopen sorry maar dat vind ik pas egoistisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:12

ik vind het egoistisch om iets in leven te houden wat geen leven heeft......... of qua pijn of qui beweging

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:14

KiWiKo schreef:
ik vind het egoistisch om iets in leven te houden wat geen leven heeft......... of qua pijn of qui beweging

Nou het veulen leert toch weer lopen een paard word toch geboren om vrij tezijn niet om persee erop tekunnen rijden als het verder pijnloos kan leven wat is het probleem dan? Miss is het wel een leuk paardje voor gehandicapten als poetspaardje en de dingen die erbij komen kijken of weidemaatje.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:16

Het is goed dat ze deze resultaten hebben kunnen bereiken met een veulen. En waarschijnlijk kunnen we in de toekomst zo meerdere dieren helpen.
Maar het idee van het geknutsel aan zo'n veulen vind ik helemaal niks, ik vraag me zowiezo af waarom de eigenaren voor deze oplossing hebben gekozen. Maar het is altijd makkelijker om te oordelen over paarden als deze niet van jou zijn.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:17

Marijkjuh schreef:
Het is goed dat ze deze resultaten hebben kunnen bereiken met een veulen. En waarschijnlijk kunnen we in de toekomst zo meerdere dieren helpen.
Maar het idee van het geknutsel aan zo'n veulen vind ik helemaal niks, ik vraag me zowiezo af waarom de eigenaren voor deze oplossing hebben gekozen. Maar het is altijd makkelijker om te oordelen over paarden als deze niet van jou zijn.

Als je het niet probeerd zul je er ook nooit achterkomen of je paard daarna nog een paardwaardig leven heeft als dit een oplossing is dan kunnen er zo meedere paarden en pony's beter gemaakt worden om zo maar tezeggen :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:18

Mirr84 schreef:
Zag laatst op een tv een hondje in zo'n wagentje keihard achter een balletje aan scheuren, nou die leek toch verdomd happy :) Blijft lastig vraagstuk natuurlijk, moet je het wel willen zoiets?

Op mijn werk hebben we zo'n hondje.
Die ging nog verdomd hard, maar een paard is niet te vergelijken met een hond.
Ik vraag mij dus ook af of je het dier hier een lol mee doet.
Net als met het paard met die scheve neus, dat vind ik echt gestoord!
Helemaal omdat er dan nog geld ingezameld word om dat te bekostigen. :roll: