Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 08:05

www.levendehave.nl

De Sectorraad Paarden wil een toekomstig registratiesysteem voor paarden en eigenaren onder meer gebruiken voor onderzoek. ''Daarom is het van belang dat ook de niet-georganiseerde paardenhouders in het systeem komen'', aldus de SRP in de nieuwsbrief van juli.

De SRP is vóór een systeem waaraan íedere paardeneigenaar moet bijdragen. Onderzoeken op het gebied van welzijn en gezondheid en projecten als het Nationaal Hippisch Kenniscentrum kunnen hiermee gefinancierd worden. ''Als sector hebben we gekozen om zelf het initiatief te nemen, te houden en dit niet over te laten aan de politiek. Deze keuze heeft financiële consequenties en kost ons dus als sector geld.''

Gewerkt wordt nu aan een plan van aanpak. Tijdens de bestuursvergadering van de SRP op 17 september volgt een eerste tussentijdse rapportage. Medio oktober wordt het plan van aanpak besproken met het ministerie van LNV. De SRP verwacht dat Minister Verburg wacht met het innemen van een definitief standpunt totdat de SRP een helder plan van aanpak heeft opgesteld.

Mariska_28

Re: Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:06

Waarom heb ik het idee dat het ons, als eigenaren van paarden met een chip, geld gaat kosten...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:26

Dat was toch van tevoren al bekend dat de chip hiervoor gebruikt zou gaan worden. Ze hebben het nooit hardop gezegd, maar het enige onderzoek wat er mee gefinancierd gaat worden is hoeveel ze kunnen vorderen....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:33

dit was al duidelijk van tevoren...
geldklopperij!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:34

Mariska_28 schreef:
Waarom heb ik het idee dat het ons, als eigenaren van paarden met een chip, geld gaat kosten...

My thoughts exactly

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:41

Sterker nog, zou me niets verbazen als Virbac hier ook bovenop zit. Want die hebben alle belang bij dat wij paardeneigenaren HUN kosten gaan betalen ;)

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:50

Surprise surprise....NOT.
Vroeg me al af hoe lang het zou duren....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:50

Cayenne schreef:
De SRP is vóór een systeem waaraan íedere paardeneigenaar moet bijdragen. Onderzoeken op het gebied van welzijn en gezondheid en projecten als het Nationaal Hippisch Kenniscentrum kunnen hiermee gefinancierd worden. ''Als sector hebben we gekozen om zelf het initiatief te nemen, te houden en dit niet over te laten aan de politiek. Deze keuze heeft financiële consequenties en kost ons dus als sector geld.''

Ik krijg een sik van die gallige SRP :(
Hoezo heeft 'de sector' gekozen zelf initiatief te nemen in wat?!?!?!?

De chip is ons opgedrongen eerst via het KNHS en toen via LNV. Er is ons niks gevraagd en sindsdien wordt ons óók niets gevraagd!

Onderzoeken van welzijn en gezondheid? Wat is daar nog aan te onderzoeken? Een paard moet je zo natuurgetrouw houden, incl. voeding, zo moeilijk is dat niet.
En projecten als het Nationaal Hippisch Kenniscentrum? Wat is dat voor iets vaags? Hebben wij - als sector - daar om gevraagd? Ik kan me niets heugen.
Daar zoeken ze maar fijn een sponsor voor als ze dat zo nodig willen.
Waarom zou iemand die nergens bij aangesloten is of wil zijn, gewoon een paardje of pony voor z'n lol in de wei heeft lopen hier aan mee betalen?

Het is wel heel duidelijk dat we worden uitgemolken :( Kl*ten SRP!

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:43

ranna schreef:
Ik krijg een sik van die gallige SRP :(
Hoezo heeft 'de sector' gekozen zelf initiatief te nemen in wat?!?!?!?
De chip is ons opgedrongen eerst via het KNHS en toen via LNV. Er is ons niks gevraagd en sindsdien wordt ons óók niets gevraagd!
En projecten als het Nationaal Hippisch Kenniscentrum? Hebben wij - als sector - daar om gevraagd? Ik kan me niets heugen.
Waarom zou iemand die nergens bij aangesloten is of wil zijn, gewoon een paardje of pony voor z'n lol in de wei heeft lopen hier aan mee betalen? Het is wel heel duidelijk dat we worden uitgemolken :( Kl*ten SRP!

Het is de minister die de SRP wou. En dat wou ze omdat er vanuit dierenwelzijnsorganisaties steeds meer roep om verbetering van paardenwelzijn kwam. Voor je het weet springen dierenbevrijdingsfronten op de paardenwereld en laten ze s nachts paarden los, net als ze nu met nertsen doen. Dat soort dingen. Vandaar de oprichting van de SRP, waarin alle organisaties samenwerken. Een Hippisch Kenniscentrum is opgericht om de Dierenwelzijnsorganisaties te laten zien dat de paardenwereld (incl paardensporters) goed willen doen voor hun paarden.

Je kunt dan inderdaad op je klompen aanvoelen dat dat de paardenhouder geld gaat kosten. En nee, je hebt niet om een chip gevraagd en ook niet om een soort paardenbelasting. Het Kenniscentrum, waarvan niemand nu weet wat ze precies doen en waar je ook niet kon solliciteren voor een baan (maar er zijn wel mensen aangesteld), gaat geld kosten. En dat moet van de paardenhouders zelf komen.

Iedereen die ergens bij is aangesloten (KNHS, whatever), die heeft via die organisatie toegestaan dat de SRP werd opgericht en dat deze besluiten kwamen. Dus is je wat gevraagd? Als je ergens bij aangesloten bent, dan is je wel degelijk wat gevraagd. Alleen had je het niet door...

Als je nergens bij aangesloten bent, en je roept 'boe' tegen deze gang van zaken, dan sta je nergens. Dan kun je je beter wel aansluiten bij een organisatie, waar je samen 'boe' mee wilt kunnen roepen.
De Vereniging Eigen Paard is in principe daarvoor opgericht. En de Bond van hobbydierhouders. Of je richt zelf iets op.

Maar waar je in feite een sik van krijgt is wat de minister heeft besloten als reactie op de aandrang van dierwelzijnsorganisaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:17

Even een paar geluiden die ik afgelopen maanden hier heb opgevangen:

- We maken ons zorgen over een ziekte uitbraak onder paarden die in het ergste geval ruimingen tot gevolg kan hebben.
- We zien de fraude die gepleegd wordt met zieke en afgekeurde paarden, paardenhandel is verrot.
- Heel veel eigenaren zijn op zoek naar het verleden van hun paard.
- Mensen die paarden verwaarlozen hebben een paar maanden later weer een kudde lopen.

Velen roepen als oplossing dat er een centrale database voor registratie van paarden moet komen die bovenstaande problemen kunnen ondervangen. Echt weer typisch holland's om met z'n allen te klagen en op het moment dat ér iets gaat gebeuren niemand thuis geeft om een paar tientjes per jaar bij te dragen :r .

We hebben één van de duurste hobby's die er zijn en we gaan ons hier zorgen over maken? Dat is dan maar één dekje minder per jaar voor het welzijn van onze en andere paarden. Bij de veehouderij is dat trouwens heel mooi geregeld. Daar betaal je over elke zak/kilo voer een paar centen die rechtstreeks worden afgedragen aan de Dienst Regelingen.

Dit is echt geen geldklopperij maar bittere noodzaak om te voorkomen dat de nitwits van de tweede kamer zich ermee gaan bemoeien en besluiten dat ook onze hobby aan de gele oorflappen moet.

Het wordt eens tijd dat paardenhouders hun arrogante houding laten varen en in gaan zien dat ook hun hobby door de ontstane omvang (terecht) gereguleerd moet gaan worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-08-09 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:19

Ik ben bang dat het niet bij een dekje blijft, maar dat het hondenbelastingachtige toestanden gaan worden. Gewoon een nieuwe melkkoe....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:23

Why am I not surprised?

@ Juliette: als er onderzoek moet komen, dan zijn daar middelen voor te vinden. Niet voor niets financieerd bijv. de AQHA onderzoek naar erfelijke ziektes binnen het Quarter Horse ras. Door middelen van de rasorganisatie en sponsoren van buitenaf. Aan dergelijke onderzoeken ben ik gerust bereid om mijn bijdrage te leveren. Vrijwillig, zonder chip, zonder pistool op de borst.

Alleen zijn er zo weinig in mijn ogen echt zinnige onderzoeken waarvoor er geld nodig zou zijn. Alle onderzoeken over de veiligheid van de chip (achteraf onderzocht, toen er allang een chipverplichting bestond) zijn in mijn ogen onzinnig. Als dergelijke onderzoeken dan ook nog een keer van land tot land herhaalt moeten worden omdat men het zo graag zelf onderzocht wil hebben, vind ik dat een verspilling van geldmiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:41

Voor de hondenbelasting krijg je niets terug behelave een poepzuiger die overal komt behalve bij jouw voordeur. Die database zal veel gaan betekenen voor afgekeurde paarden en de gevolgen beperken als er echt eens een uitbraak is.

@Cassidy, je hoort mij ook niet over het onderzoek. Al zie ik wel bij elk onderzoek dat hier op bokt neer wordt gezet dat mensen reageren alsof ze de wijsheid in pacht hebben. De paardenwereld is op dat gebied zo arrogant dat ze elk positief initiatief direct afbranden. Of iedereen wist de uitkomst al en als de uitkomst niet in hun denkwijze paste dan was het onderzoek zelf niet goed uitgevoerd. De waiberhoeve bestaat om een hele goede reden niet meer, niemand wilde ervoor betalen. Lijkt mij niet meer dan eerlijk dat iedere paardeneigenaar standaard iets bijdraagt en dat ze niet hoeven te bedelen voor wat geld voor onderzoek.

Waarom onderzoek? Velen roepen hier dat de straffen op mishandeling en verwaarlozing omhoog moeten, en dan heb ik het niet alleen over uitgehongerde paarden met te lange hoeven maar ook over de geestelijke marteling van sportpaarden. Hoe bepaal je mishandeling/verwaarlozing? Je kan geen wetten baseren op aannames, tradities en ons eigen gevoel. Door middel van onderzoek kan zwart op wit en onomstotelijk worden vastgelegd welke zaken het welzijn aantasten. Ook als dat betekend dat er resultaten komen die wij ook wel verwacht hadden. Dan pas kunnen er meters gemaakt worden in het opstellen van paardenbesluit, zoals dat ook voor andere diersoorten bestaat.

De keuze voor bepaalde wetten cq regels moet je nu eenmaal wetenschappelijk kunnen onderbouwen. Regels op basis van ervaring en gevoel zou je ook nooit kunnen verdedigen in de handhaving ervan. Het is bijzonder onwenselijk dat een rechter een grote dierenbeul in het gelijk moet stellen, simpelweg omdat de gestelde wetten op niets gebaseerd zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:49

Met de hondenbelasting in het achterhoofd denk ik zomaar niet dat de situatie voor paarden anders gaat zijn als er wel paardenbelasting wordt ingevoerd. De centrale database waar alle paarden in geregistreerd moeten worden om effectief in te kunnen grijpen bij grotere uitbraken van ziektes kan nooit, en ik herhaal NOOIT up to date gehouden worden met al die bewegingen van paarden in Nederland. Ritje naar les, wedstrijd, clinic, hengstenhouder enz. Een dergelijk systeem is pas zinvol als de informatie bijgehouden wordt. En aangezien dat niet mogelijk gaat zijn, weiger ik eraan mee te betalen.

En effectief ingrijpen bij een uitbraak, wat houdt dat in? Op grote schaal paarden gaan ruimen, zoals het met koeien, schapen en geiten is gedaan bij de MKZ? Ik zou goed gek zijn als ik mijn medewerking zou verlenen aan een systeem dat me mijn paarden kan kosten op het moment dat het menes is.

Sorry, maar daar heb ik geen vertrouwen in...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:50

Maar waarom moet alleen ik daarvoor betalen?? Dat is een zaak van alle belastingbetalers, niet alleen de paardenbezitters. En de rest van al die onderzoeken mogen ze in hun ... steken. Enige wat ze met het geld mogen doen van mij is het direct overmaken aan brooks hospital..

Juliette86 schreef:
Bij de veehouderij is dat trouwens heel mooi geregeld. Daar betaal je over elke zak/kilo voer een paar centen die rechtstreeks worden afgedragen aan de Dienst Regelingen.
Nou, dan verdienen ze aan mij niet zoveel, voer bijna geen brok.. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:28

Wat een verrassing....

Citaat:
Hoe bepaal je mishandeling/verwaarlozing? Je kan geen wetten baseren op aannames, tradities en ons eigen gevoel. Door middel van onderzoek kan zwart op wit en onomstotelijk worden vastgelegd welke zaken het welzijn aantasten. Ook als dat betekend dat er resultaten komen die wij ook wel verwacht hadden. Dan pas kunnen er meters gemaakt worden in het opstellen van paardenbesluit, zoals dat ook voor andere diersoorten bestaat.

Ik denk dat de meeste wetten wel degelijk gebaseerd zijn op cultuur, traditie en onderbuikgevoelens.

Onomstotelijk iets vastleggen over welzijn lijkt me ook zeer moeilijk...

Dat dit zou gaan gebeuren was voor vele mensen al lang duidelijk (ook zonder onderzoek).
Ik denk dat het wel nuttig is om te volgen wat voor soort onderzoek er nu eigenlijk gefinancierd gaat worden en welke spelers daar een rol in spelen.

Want ik zit als paardenhouder namelijk niet te wachten op onderzoeken naar de beste scenarios om het op grote schaal ruimen binnen zon maatschappelijk kader te plaatsen dat de individuele paardenhouder verketterd gaat worden als hij dat probeert tegen te gaan, zoals bij de MKZ zo handig gespeeld werd dat de publieke hysterie tot ongekende hoogten steeg.

Hoewel ik vermoed dat dit soort dingen ook zonder paardenbelasting wel onderzocht wordt.

Ik zit ook niet te wachten op het ene na het andere onderzoek waaruit zal blijken dat sportpaarden de gelukkigste dieren ter wereld zijn en dat paarden die LDR getraind worden de happieste athletes zijn die er bestaan.

En wat dat betreft vrees ik het ergste....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:34

Hier trouwens een link over de totstandkoming van dat kenniscentrum. De bestuursleden en doelstelling zijn er min of meer te vinden.

http://www.agro-co-brabant.nl/news/Kenn ... assen.html

Verburg belooft financiele steun, alleen vertelt ze er nog even niet bij hoe ze die wil realiseren (maar net als Bos zorgt ze dat de belastingbetaler haar belofte kan waarmaken): :D

http://www.fnrs.nl/~fnrs/UserFiles/File ... menten.pdf

En na een zoektocht naar de website van dat NHK vind je ineens dit, en dan vraag je je oprecht af of er nog wel een NHK nodig is. Kennelijk is de Hippische sector allang de handen ineens aan het slaan om tot een betere kennisoverdacht te komen.

http://www.stichtinghip.info/index.htm

Wie kan me trouwens de website van de NHK wijzen? Zou wel te gek zijn dat een organisatie die zich zogezegd richt op het verbreiden en verdiepen van kennis, niet eens een portaal als een website heeft...
Zegt toch al wat, denk ik zo... want er ís al enorm veel kennis, beetje paardenhouder surft over het web en vindt alles wat ie nodig heeft.

Zou wel handig zijn als de NHK onderzoek toegankelijk zou maken, bijv. door het te publiceren en in het Nederlands te vertalen.
Maar doen de diverse paardenbladen tegenwoordig ook al niet enorm veel aan welzijn en het verspreiden van kennis over paardengedrag en alles wat maar met het welzijn van paarden te maken heeft?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 01-08-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:39

echt belachelijk als we straks idd een soort van 'paardenbelasting' moeten gaan betalen. betaal me al scheel aan de hondenbelasting.. m'n paardenhobby is al duur zat. heb ik er graag voorover, omdat ik ervan geniet, maar waarom moet de overheid of wie dan ook zich er weer zo nodig mee moeien, waardoor het nog duurder wordt...??!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:53

Oh ja.. belasting betalen zodat de sectorraad onderzoeken kan laten doet waarin staat dat manegeponys van aangesloten fnrs bedrijven het best goed hebben en nog meer veiligheidsgeneuzel heel hard nodig is.

Laten ze dat onderzoek overlaten aan onderzoekers die niet betaald worden door degenen die belang hebben bij de uitkomst. En het geld bij de aangesloten leden ophalen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:32

hondenbelasting is een gemeentelijke belasting en komt nog uit de tijd dat honden gebruikt werden als werkhonden... paardenbelasting bestaat nog steeds maar heet dat (vroeger) de wegenbelasting...
en heeft hondenbelsting niets met hondenwelzijn te maken :D

vwb uitbraak... als men weet wat de paarddichtheid is in een bepaald gebied, kan men er dus voor zorgen dat er geen verplaatsingen meer mogen plaatsvinden binnen dat gebied, zodat andere paardenhouders niet betroffen raken....

tja en als je dan zo egoistisch bent om niet mee te werken en dat daardoor mogelijk andere paardenhouders de dupe er van worden....

en wat dit alles nu weer te maken heeft met Virbac of de KNHS?? is me nog steeds niet duidelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:45

Alane schreef:
Citaat:
tja en als je dan zo egoistisch bent om niet mee te werken en dat daardoor mogelijk andere paardenhouders de dupe er van worden....

Ik vind het ook puur egoisme om je paarden niet te laten ruimen hoor...
Zoals bij de MKZ die rotlui die zich tegen het ruimen verzetten, of die hun hobbykuddes liever wilden enten dan laten ruimen, eigenlijk zwaar egoistische rotlui waren...

Op het moment dat een besmettelijke ziekte uitbreekt, wordt het verplaatsen van paarden verboden, met of zonder chip... en de handhaving vindt plaats op de openbare weg. Wat dat betreft heeft registratie weinig waarde.

Ik kan me voorstellen dat de paarddichtheid wel gevolgen heeft voor het de gekozen bestrijding, bijv. bij een heel grote paarddichtheid verplicht enten of ruimen, terwijl bij een lage paarddichtheid in een gebied ophokken en vervoersverbod afdoende zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:56

Oh maar ik wil mijn paard best laten registreren.. ik wil het alleen niet betalen aan de sectorraad. Want ik vertrouw die club voor geen meter ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:28

is geen kwestie van willen, maar moeten Anya... je moet je paard laten registreren... en hoe willen ze dan mensen laten betalen?
mischien wel na aankoop paard dat die registratie nieuwe eigenaar 2 euro meer kost..
Of via het voer... 10 eurocent toeslag..
of via de antiwormmiddelen, mischien dat dat de reden is waarom je ze niet meer vrij kunt kopen en alleen via recept...
of via de verenigingen... fok- , sport- etc verenigingen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:15

ah welnee die ontworming is europese regelgeving. En ik geef je op een briefje dat er slechter door ontwormd wordt. Want niet iedereen heeft de DA op de hoek zitten.

Hoe je het laat betalen maakt me niet zo uit, maar dat geld door de sectorraad laten gebruiken om 'onderzoek' te laten doen.. Dat vind ik dus niet oke. Dat is zo'n beetje een farmaceut die onderzoek laat doen naar zijn eigen middelen. Op een of andere manier heb ik dan toch geen fijn gevoel bij de uitkomsten van onderzoek. En je kunt onderzoek best goed manipuleren.. Dan stel je gewoon andere vragen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:05

En dan nog, zoals al vermeld in een ander topic, waar staat geregistreerd waar de paarden wonen, dat staat nl niet in het paspoort. En wat als je paard in Duitsland woont, moet ik dan wel in Nederland belasting betalen?

Waarom zou een oude boer die twee shetjes in de wei heeft voor zijn lol mee moeten betalen aan onderzoek naar bijvoorbeeld sportpaardenwelzijn?

Een heffing op brok oid lijkt me zo slecht nog niet. Al mogen ze van mij ook (een deel van) de huidige wegenbelasting daarvoor gebruiken, als dat van vroeger heen toch de paarden belasting was.. :D