Anky: Wielrenner Lance Armstrong is mijn grote voorbeeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: Wielrenner Lance Armstrong is mijn grote voorbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 15:27

www.telegraaf.nl

Ik ben fan van Lance Armstrong. De afgelopen drie weken werd ik dus op mijn wenken bediend. De Tour de France wordt bij ons thuis altijd heel uitgebreid gevolgd.

Ik heb niet zoveel helden. Maar Tiger Woods en Lance Armstrong hebben mijn diepste respect. Vooral de laatste. Natuurlijk maakt zijn heroïsche comeback na zijn strijd tegen kanker grote indruk. Maar dat is niet de reden van mijn bewondering. Ik kijk anders tegen deze ziekte aan. De één overleeft het, de ander niet. Dat is niet altijd een kwestie van vechten, maar heeft voor mijn gevoel ook te maken met de factor geluk.

Nee, wat mij vooral intrigeert aan Armstrong is dat hij altijd zijn eigen koers uitstippelt en volgt. De eerste zege in 1999 in de Tour was knap. Maar daarna kwam hij steeds terug en ieder jaar zag je de druk toenemen. Op het einde was het bijna onmenselijk wat er van hem verwacht werd. Maar hij bleef altijd ongelofelijk gefocust en liet zich nooit gek maken.

Bij leven werd hij een legende. Hij stopte op zijn hoogtepunt. Beter kon niet. En dan ineens dit jaar zijn rentree in het peloton. Iedereen - ikzelf incluis - verklaarde hem voor gek. Bij mij kwam ook gelijk die ene vraag boven: waarom doe je jezelf dit aan? Iedereen heeft zeven jaar lang op je gejaagd en nu roep je die ellende weer over jezelf af. Qua prestatie kan het toch ook alleen maar minder worden? Alles, behalve de hoogste tree op het Tourpodium, zal tegenvallen.

Maar dat gebeurde dus niet. Eerst deed hij er alles aan om te tonen dat hij de allerbeste was en toen dat niet lukte, schikte hij zich. Hij moet best even een duw hebben gekregen op het moment dat hij erachter kwam dat hij de Tour niet ging winnen, maar daar was eigenlijk weinig van te merken. Hij bleef rustig, ging niet sippen en stelde zich in dienst van anderen. Er zijn er niet veel die zoiets kunnen opbrengen op zo'n moment.

Juist toen hij die omschakeling maakte, bleek hoe goed hij zijn eigen kwaliteiten kent. Hij legde zich er bij neer en was tevreden over hetgeen hij klaarspeelt op bijna 38-jarige leeftijd. Dat op zich is natuurlijk uniek. En ik merkte dat ook aan de reacties in mijn omgeving. Armstrong had de strijd om de eerste plek niet verloren, hij had duidelijk de derde plaats gewonnen. Iedereen roemt hem om deze topprestatie.

Natuurlijk vergelijk ik bepaalde facetten met mijn eigen carrière. Ik vind Lance een universeel unicum - hij raakt wereldwijd meer mensen dan ik ooit zal doen - maar de manier waarop hij zijn sport beleeft, daar kan ik me aan spiegelen. Zoals hij weigert op te geven. Dat zit in iemands karakter en dat herken ik in mezelf. Als je in iemand anders je meerdere moet erkennen, dan moet je je daar op dat moment in schikken, maar opgeven, dat doe je nooit.

Wat ik verder fantastisch vind, is de wijze waarop Lance Armstrong alles voor elkaar heeft. Zoals hij de aandacht vestigt op zijn strijd tegen kanker, zoals hij tientallen bekende sterren en politici meekrijgt in zijn campagne 'Livestrong'. Of kijk alleen maar eens naar zijn site, allemaal zo professioneel. Het behoeft geen uitleg, dat ik hem natuurlijk ook volg via Twitter. Wat heet, Lance is de reden dat ik twitter. Voor zijn twitter-sessies had ik er nog niet eens van gehoord. Dus heb ik weer iets bijgeleerd.

Anky van Grunsven

Monnie_

Re: Anky: Wielrenner Lance Armstrong is mijn grote voorbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:54

:) inspirerend stuk

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:02

Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Maar dat gebeurde dus niet. Eerst deed hij er alles aan om te tonen dat hij de allerbeste was en toen dat niet lukte, schikte hij zich. Hij moet best even een duw hebben gekregen op het moment dat hij erachter kwam dat hij de Tour niet ging winnen, maar daar was eigenlijk weinig van te merken. Hij bleef rustig, ging niet sippen en stelde zich in dienst van anderen. Er zijn er niet veel die zoiets kunnen opbrengen op zo'n moment.

Juist toen hij die omschakeling maakte, bleek hoe goed hij zijn eigen kwaliteiten kent. Hij legde zich er bij neer en was tevreden over hetgeen hij klaarspeelt op bijna 38-jarige leeftijd. Dat op zich is natuurlijk uniek. En ik merkte dat ook aan de reacties in mijn omgeving. Armstrong had de strijd om de eerste plek niet verloren, hij had duidelijk de derde plaats gewonnen. Iedereen roemt hem om deze topprestatie.

Natuurlijk vergelijk ik bepaalde facetten met mijn eigen carrière.

Anky van Grunsven

Aparte tijding van dit stuk, vooral na de mega score van Edward met Totilas....

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:12

Anky ,ik deel jou menig, mijn zoon denkt precies hetzelfde ,ook die bepaald zijn eigen koers en stippelt die zelf uit,hij kent zijn eigen kwaliteiten,en geeft niet op.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:21

qua prestaties mag het misschien een bijzondere vent zijn, wat karakter betreft is armstrong een ongelofelijk arrogante, egoïstische narcist. dus of het een gezond voorbeeld is... ik weet het niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

Goh.... Ik had het zelf kunnen schrijven :wow:

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

SuperPepeijn schreef:
qua prestaties mag het misschien een bijzondere vent zijn, wat karakter betreft is armstrong een ongelofelijk arrogante, egoïstische narcist. dus of het een gezond voorbeeld is... ik weet het niet.

:?

Jij kent hem dus persoonlijk, mag ik hieruit concluderen? }:0 :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:29

Aimee schreef:
SuperPepeijn schreef:

:?

Jij kent hem dus persoonlijk, mag ik hieruit concluderen? }:0 :+

Denk het niet ;)
Maar, uitspraken en gedrag van hém hoe hij de afgelopen tour heeft gedaan :\ sorry..
hij is een super sporter .. absoluut..

Alleen.. wat een eikel kan dat zijn zeg en inderdaad arrogant

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:31

Arrogant zijn mag ook best imo met die prestaties..
Verder de ballen verstand niet van wielrennen, maar er is dacht ik ook een hoop over hem gekletst..
Wat betreft doping dan ed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:37

Ik heb juist helemaaaaaaaal niet de indruk dat Lance arrogant is :n
Hebben jullie dat stukje uit het programma van Smeets wel gezien? Met die gozer die van kanker is genezen, daarna is gaan wielrennen, nu een boek heeft geschreven en 7 keer één of andere berg heeft beklommen. Hij ontmoette Lance, zijn grote voorbeeld, en ze hadden echt een tof gesprek. Lance was absoluut niet arrogant, had zelfs veel respect voor hem dat hij die berg 7 keer had beklommen. Toen die gozer de tijd noemde waarin hij dat had gedaan, viel Lance zowat stijl achterover.

Bah.... Wat heb ik er toch een hekel aan dat zulke mensen karaktereigenschappen toegedicht worden van totale nono's.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:40

Leuk dat ze dit soort stukken schrijft. Wist het niet.

Ze is juist toch iemand die stimuleert dat nieuw talent of andere goede ruiters ook sucses kunnen hebben dus snap de reactie van linda niet helemaal.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:00

Ik krijg het idee alsof ze hiermee op zich zelf doelt.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:24

Ik heb wel eens zijdelings wat gelezen over Lance Armstrong. Ik ken zijn geschiedenis niet.......en eerlijk gezegd
doet wielrennen me niet veel.

Toch vind ik Lance Armstrong een ander verhaal, hij overwon kanker, heeft zoveel medicijnen
toegediend gekregen. Die man heeft keihard voor zijn leven gevochten, waardoor er een mentaliteits
verandering in hem opgetreden is. Misschien ook nog wel een DNA-verandering door zoveel medicijn gebruik

Misschien is het wel wat voor Anky om een andere trainer/trainster te nemen....een nieuwe weg opzoeken,
als ze werkelijk door wil. Te lang blijven hangen bij 1 trainer werkt *tunnelvisie* in de hand.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:39

Linda2B schreef:
Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl

Natuurlijk vergelijk ik bepaalde facetten met mijn eigen carrière.

Anky van Grunsven

Nee, juist niet, misschien moet zij in Totlias met Edward wel haar meerdere erkennen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:41

wel grappig dat ze een wielrenner als groot voorbeeld ziet, natuurlijk gaat het niet echt om het wielrennen maar meer om de persoon hoe hij alles doet in zijn leven maar toch wel humor aangezien de meeste wielrenners en paarden niet goed samen gaan ( in het verkeer)

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:48

Aimee schreef:
Ik heb juist helemaaaaaaaal niet de indruk dat Lance arrogant is :n

Misschien verwarren ze zich met Contador :D

Ik heb ook zeer veel respect voor Armstrong en het is wel een vergelijkbare situatie waarin Anky nu zit.
Mooi geschreven!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:02

Ik krijg via tv (oké, erg verfijnde bron natuurlijk) ook nooit de indruk dat Armstrong arrogant/narcistisch zou zijn.
Wat ik deze tour voor indruk kreeg binnen de Astana-ploeg was juist dat Armstrong de hele ploeg op sleeptouw nam (als teamspeler) en Contador in het nadeel was. Dat is ook de wederzijdse kritiek geweest geloof ik.

Inderdaad wel opvallend dat ze zichzelf aan Armstrong spiegelt! :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:16

Mooi geschreven.

En wat betreft de arrogantie van Lance Armstrong dat vind ik wel meevallen hoor. Het is iemand die weet wat hij wil, en wat betreft de situatie binnen de Astana ploeg afgelopen tour vind ik wel begrijpelijk. Iemand begon over zijn gedrag en uitspraken over afgelopen tour. Ze hadden met twee goede renners binnen de Astana ploeg gerust niet makkelijk en het is logisch dat beide wilde winnen, wat natuurlijk wrijving geeft. Dat Contador in eerste instantie volhoudt dat er niets aan de hand is en na de tour met allemaal uitspraken komt is imo ook niet netjes, maar daar hoor je niemand wat over zeggen.

Verder ben ik het compleet met Aimee eens.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:23

Ik vindt het een mooi stuk en goed geschreven, Sjef in ook een echte wielren fan, zijn vader beoefende deze sport veel en sjef heeft het ook een tijdje gedaan als ik het goed heb :o waarschijnlijk daardoor voor haar een mooi voorbeeld waar ze beide iets mee kunnen!

Jammer dat een aantal mensen anky zo afzeiken, lees het dan gewoon niet...
Edward is pas haar meerdere als ie ook 3 x oly goud behaald, vergeet niet dat ze nederland flink op de kaart heeft gezet, dikke klasse +:)+ Bewijzen hoeft ze zich niet meer dat heeft ze al gedaan :D

En Erdward en Totilas natuurlijk FANTASTISCH +:)+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:09

als persoon dat hij kanker heeft overwonnen....respect voor...

maar de tour is onmenselijk...

3 weken zo fietsen zonder verboden middellen...ik geloof er niet in...

ik denk dat er over paar jaar wel weer proeven zijn dat er tijdens deze tour wel weer dingen gespoten/geslikt zijn die tegen de regels zijn...

Zoals bv EPO....dat na het wielrennen ook voor paarden is gebruikt,....en dat er toen bij bosjes paarden doodgingen... voornl bij mensen die zelfde da hadden......rond de jaren 96...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:42

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten gesplit, commentaar op nieuws mag direct aan de nieuwsredactie gemeld worden via pb. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:08

sigrid1182 schreef:
als persoon dat hij kanker heeft overwonnen....respect voor...

maar de tour is onmenselijk...

3 weken zo fietsen zonder verboden middellen...ik geloof er niet in...

ik denk dat er over paar jaar wel weer proeven zijn dat er tijdens deze tour wel weer dingen gespoten/geslikt zijn die tegen de regels zijn...

Zoals bv EPO....dat na het wielrennen ook voor paarden is gebruikt,....en dat er toen bij bosjes paarden doodgingen... voornl bij mensen die zelfde da hadden......rond de jaren 96...

Gezien de verrassings bloedonderzoeken denk ik niet dat er veel verboden spul gebruikt geweest is :(:)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:05

Aparte tijding van dit stuk, vooral na de mega score van Edward met Totilas....[/quote]

Nee, juist niet, misschien moet zij in Totlias met Edward wel haar meerdere erkennen.[/quote]

Dat bedoelde ik dus juist... :o

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:06

Lisanne_S schreef:
Linda2B schreef:

Nee, juist niet, misschien moet zij in Totlias met Edward wel haar meerdere erkennen.

Dat bedoelde ik dus juist... :o

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:46

Nistria schreef:
Misschien verwarren ze zich met Contador :D

Ik heb ook zeer veel respect voor Armstrong en het is wel een vergelijkbare situatie waarin Anky nu zit.
Mooi geschreven!

Haha! Dat zou wel kunnen, dan is zo'n oordeel al helemaal erg :=

Al vond ik Contador tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Tour ook geen arrogante indruk maken. Hij zat er zo verloren bij, kon de helft niet volgen, wist dat het niet over hem ging, kon zich geen houding geven. Hij moet zich heel klein gevoeld hebben.