Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 08:05

www.bndestem.nl


De Woensdrechtse paardenbezitters willen dat er meer rekening wordt gehouden met het paard als weggebruiker. Ponyvereniging de Duinruitertjes uit Ossendrecht is begonnen om alle paardenbezitters en paardenverenigingen in Woensdrecht wakker te schudden en actie te ondernemen om het voor de paarden veiliger te maken op de weg.

Marjolein Den Heijer van de Duinruitertjes schrikt zich bijna dagelijks een hoedje, als ze weer eens met volle vaart voorbij wordt gereden door een auto, als ze met haar paard door de omgeving rijdt. Maar ook de andere leden van de Duinruitertjes komen met voorbeelden van roekeloos rijgedrag. "Het zijn niet alleen automobilisten die geen rekening houden met de paarden, maar ook fietsers en wandelaars laten onbewust maar ook regelmatig bewust de paarden schrikken". Zegt Marjolein. "Als een paard schrikt, kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de ruiter, het paard, maar ook voor de andere weggebruikers", zegt ze. Volgens de Duinruitertjes wordt er steeds minder rekening gehouden met paarden op de weg en neemt het aantal paarden in de gemeente Woensdrecht toe. De ponyvereniging heeft contact op genomen met de gemeente en die hebben laten weten mee te willen denken over het probleem.

Paarden moeten volgens de verkeersregels op de weg lopen, maar de Duinruitertjes zouden liever zien dat de paarden gebruik mogen maken van het fietspad. "Dit is een stuk veiliger, maar dan zit je weer wel met de groepen wielrenners die beginnen te schelden als een paard in de weg loopt. De Duinruitertjes gaan binnenkort de andere paardenverenigingen en maneges in Woensdrecht benaderen om gezamenlijk een plan op te stellen om het voor de paarden en de andere weggebruikers veiliger te maken op de weg. Ook de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) steunt de actie van de Duinruitertjes. De gemeente heeft toegezegd om na de vakantie met de paardenverenigingen rond de tafel te gaan zitten.

Klik hier voor een foto.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:40

Goed zo!
Het wordt tijd dat er eens gesproken gaat worden over de hele paard-op-de-weg situatie.
Bij mij in de omgeving hebben de meeste mensen een gruwelijke hekel aan paarden lijkt wel.
Als buurtbewoners mij en mijn paard passeren gebeurt dit regelmatig op een nogal onveilige manier.
Sommige passeren mij zelfs met maar 20 cm ruimte tussen ons in!
Ook heb ik de spiegel van een auto eens tegen mijn elleboog aangehad omdat die vrouw blijkbaar niet wilde wachten tot ze voorbij kon rijden (ivm geparkeerde auto's) of de hele situatie niet kon inschatten.
In beide gevallen vind ik dat die mw eens grondig nagekeken moet worden want in beide voorbeelden is ze een gevaar op de weg.
Anderen rijden zo hard is toegestaan maar kijken niet of de situatie die snelheid wel toestaat.
Ik heb al een paar keer een foto van een auto gemaakt op het moment deze mij passeerde zodat als er iets gebeurt ik tenminste bewijs heb.
Het gekke is dat het regelmatig bejaarde mannen zijn OF vrouwen van rond de 60 in meestal kleine autootjes.
Nog altijd heb ik geen kans gezien om een gesprekje met deze mensen te voeren zonder dat ik bij hun aan de deur aanbel.
Ik spreek ze liever aan op het moment zoiets net gebeurt is want als ze zich aangevallen voelen valt er toch geen gesprek mee te voeren.
Je zou bijna met je video camera gaan wandelen!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:37

Gewoon op het fietspad gaan rijden, wij doen niets anders. Politie heeft er nog nooit een opmerking over gemaakt. Boze wielrenners kan ik echt niet mee zitten.

Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:47

De discussie bestaat al langer.... Vergeet alleen niet dat wij met ons paard een minderheid zijn op de weg. Wij moeten dus laten zien dat we verantwoordelijke bestuurders zijn, ook in deze tijden met druk en snel en soms ook asociaal verkeer. Betekent dat je je paard goed moet trainen en onder controle moet hebben. Dus het meeste werk ligt denk ik bij ons, anders gaan de andere weggebruikers al snel pleiten dat een paard niet op de openbare weg hoort.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:50

De foto bekeken te hebben vindt ik ook dat je erom vraagt met twee breed, waarom niet netjes achter elkaar zoals het hoort. Neemt niet weg dat er beter moet worden opgelet in het verkeer door alle weggebruikers.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:56

Ze doen het goed door op de weg (berm daarvan) te lopen... zo hoort het. Maar no way dat ik dat zou doen als ik een heel mooi fietspad zie liggen naast de weg waar nog een bomenrij en mooie sloot tussen ligt. Ik kachel lekker op het fietspad (of de berm daarvan), maar ik ga echt niet bewust op een weg (berm daarvan) wandelen waar de auto's 80 voorbij mogen razen. (neemt niet weg dat ze op 60km wegen ook met 80 voorbij razen, maar dat is een landweg en geen tweerichtingsverkeerbaan.)

Ik ga er maar van uit dat ze deze foto hebben genomen ter illustratie.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:12

Bij ons lijken de mensen ook te denken dat je ene robot bestuurd.
Ik reed eens in de berm netjes en wat doet een autobestuurder in plaats van op zijn weg helft te rijden ging ie naar de andere kant om lekker dicht langs mij te crossen met 100 over een land weggetje met als gevolg dat mij beestje schrok.
Die ook tegen vracht wagens en tractoren kan.
Het is de manier waarop paarden worden benaderd.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:22

Kelly_ann schreef:
Betekent dat je je paard goed moet trainen en onder controle moet hebben. Dus het meeste werk ligt denk ik bij ons, anders gaan de andere weggebruikers al snel pleiten dat een paard niet op de openbare weg hoort.


:)*

´Het paard is een vluchtdier´ is een effectief schot in eigen voet.

Als dat zo zou zijn namelijk, hoort het er inderdaad niet.

Als het aan de modale ruiterij al niet uit te leggen is dat een paard geen vluchtdier is, zal de rest van de samenleving helemáál niet open staan namelijk.

Het paard is een volwaardig vervoermiddel dat recht heeft op een volwaardige plaats in het verkeer, op de rijbaan.
De ruiter dient het voertuig te beheersen.
Andere verkeersdeelnemer dienen met aangepaste snelheid te passeren.
Dat staat beiden in de wegenverkeerswet. Kwestie van op díe punt voorlichten zowel aan ruiterij als aan gemotoriseerd verkeer.


hc

charlottelot
Berichten: 272
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:43

Ik denk dat het vooral zaak is dat er meer voorlichting komt, voor zowel de ruiters als andere weggebruikers. Ik denk namelijk dat er een heleboel weggebruikers zijn die niets van paarden afweten en zich niet realiseren wat een gevaarlijke situatie is, dus niet uit onwil handelen maar uit onwetendheid.

Daarbij kan ik wel zeggen dat er bij mij in de buurt het onderhoud van de ruiterpaden beter kan. Veel mensen dumpen tuinafval in de paden, waardoor je er niet meer in gaat rijden maar je naar het fietspad verplaatst. dat geeft af en toe veel irritatie bij fietsers die dat niet zo goed begrijpen. ( soms echt ruzie )
als ik met meerdere rijd rijden we tijdens het stappen vaak naast elkaar op de stoep/fietspad etc. maar we gaan meteen achter elkaar als iemand ons wil inhalen.
Sommige ruiters doen dan niet, dat vind ik niet alleen asociaal, maar ook gevaarlijk.

Dus ik denk dat er misschien meer algemeen bekende regelgeving voor beide moet komen!

las trouwens in een ander topic dat er een vrouw d'r paard ging verhuizen en geen trailer wilde huren dus over de autoweg door een tunnel haar paard aan het vervoeren was en toen een boete kreeg. In mijn ogen ben je dan echt niet goed bij je hoofd als je dat doet, maar de reactie van sommige bokkers was nog dat dat gewoon moet kunnen omdat je een weggebruiker bent. Voor dit soort situaties zou ik graag zien dat er duidelijke regels kwamen...

redbutton
Berichten: 1064
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:15

ik ben lid van die ponyclub,, en weetje,, ik ken die vrouw die genoemd word echt totaal niet,,, terwijl ik op de club echt iedereen ken :D
ik vind het wel goed dat er iets aan gedaan gaat worden,, ik heb vrienden en die hebben allemaal een scooter en trekker en daar hadden we een discussie over wat je nou moet doen als je een paard tegen komt,, en weetje hun hebben dus echt geen idee wat voor dier een paard is dat het gevaarlijk is om te toeteren enzo..

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:27

charlottelot schreef:
Voor dit soort situaties zou ik graag zien dat er duidelijke regels kwamen...


Die zíjn er en de ruiter die buiten de bak gaat hoort die te kennen :)*

Er is alleen onduidelijkheid bij diegenen die de wegenverkeerswet niet goed kennen of naar eigen believen willen interpreteren.

1. Een paard is voor het wegenverkeersreglement een voertuig wat in pricipe op de rijbaan hoort en
2. de rest van het verkeer moet met aangepaste snelheid passeren.

hc

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:47

Ik ken de weg op de foto...is soms wel een racebaan maar imo plek zat om te rijden in de berm....fietspad is waardeloos dus de fietsers rijden ook op de weg.
Heb daar al eens bijna een paard door de vooruit van mijn auto gehad maar daar kon ik of het paard niets aan doen....ik ging stapvoets omdat ik aan de ruiterhouding meters tevoor al zag "dit gaat tem niet worden" :D :+

Verder is het natuurlijk een goede zaak om wat meer begrip op te brengen voor paard in het verkeer maar aan de andere kant denk ik dat we het in de gemeente Woensdrecht (met name Ossendrecht}nog zo slecht niet hebben met ons uitgebreid netwerk van ruiterpaden.

De drukste 80 kilometerweg door het dorp heeft een ruime berm naast het fietspad en in de 35 jaar dat ik op het fietspad rij heb ik nog nooit een opmerking gehad van oom agent....ook de tegemoet komende fietsers brommers enz. geen probleem doordat ik tegemoet kom heeft paardlief ze al gezien/gehoord en wijk ik uit naar de berm zodat we geen van allen het verkeer ophouden.
Verder in het dorp rij ik wel gewoon op de weg en/of berm.

Gothika

Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:39

Ik ga in sheerenbroek niet midden op de weg rijden. Dat is een 80 km weg en ik weet uit ervaring dat mensen daar meestal asocial langsheen scheuren met 100. Ook al mag je op dat stuk maar 50.
Ik liep met mijn paard op het fietspad, en ik heb geen klachten gehad behalve 1x een belletje van een fietser.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:59

Huertecilla schreef:
charlottelot schreef:
Voor dit soort situaties zou ik graag zien dat er duidelijke regels kwamen...


Die zíjn er en de ruiter die buiten de bak gaat hoort die te kennen :)*

Er is alleen onduidelijkheid bij diegenen die de wegenverkeerswet niet goed kennen of naar eigen believen willen interpreteren.

1. Een paard is voor het wegenverkeersreglement een voertuig wat in pricipe op de rijbaan hoort en
2. de rest van het verkeer moet met aangepaste snelheid passeren.

hc

3. je mag geen gevaar vormen voor het overige verkeer. In de praktijk vormt een ruiter op de rijbaan een gevaar voor het overige verkeer, door het grote verschil in snelheid.

kr0elkip
Berichten: 863
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: hoorn!!!

Re: Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:15

als wij buiten willen rijden rijden we op een weg waar 1 auto kan rijden en als er ingehaald of er passeert een auto die moet helemaal de berm in...
en de auto's komen ook met dik 50 voorbij...

dus denk dat je het overal wel heb
maar de snelheid kan bij sommige bestuurders denk ik wel wat aangepast worden...
als paard toch op 1 of ander manier schrikt

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:24

Ja ze rijden vlak langs je paard, met flinke snelheid en dan worden ze bos als je paard schrikt en (gelukkkig allen) de spiegel eraf rijd... pff.. Mensen zouden verplicht een mini cursus dieren op de weg moeten hebben!

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:11

tamary schreef:
3. je mag geen gevaar vormen voor het overige verkeer. In de praktijk vormt een ruiter op de rijbaan een gevaar voor het overige verkeer, door het grote verschil in snelheid.


Lees punt 2.
Dat het overige verkeer dit in strijd met de wegenverkeerswet onvoldoende doet creëert geen nieuw punt 3. Het houdt in dat punt 2. gehandhaaft moet worden.

De regels zijn prima. Alleen kennis en interpretatie door ruiterij en gemotoriseerd verkeer schorten eraan.
Dáár zouden voorlichting en strengere handhaving voor op hun plaatst zijn.

hc

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:32

hilden1971 schreef:
De foto bekeken te hebben vindt ik ook dat je erom vraagt met twee breed, waarom niet netjes achter elkaar zoals het hoort. Neemt niet weg dat er beter moet worden opgelet in het verkeer door alle weggebruikers.


Soms is het vanuit veiligheidsoverweging beter om naast elkaar te rijden, of midden op de weg te gaan rijden. Als je netjes aan de kant van de weg rijd, of net in de berm, heb je wel dat ze met grote snelheid langs je heen razen in plaats van snelheid terug te nemen en dan ruim passeren. Je hebt dan zelfs idioten die langs je willen rijden terwijl er tegemoetkomend verkeer is. Dat gebeurd op de fiets al wel, en dat is al vervelend, maar met paard is dat ronduit gevaarlijk. Als je naast elkaar rijdt moeten ze wel afremmen en wachten tot het andere verkeer gepasseerd is voor ze kunnen inhalen.

in verband met veiligheid en het snelheidsverschil rijdt iedereen hier (onder het zadel) bij verplichte fietspaden (80km wegen) in de berm van het fietspad of, bij ongeschikte berm, op het fietspad zelf. Alleen menners rijden nog wel op de weg.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:25

joyce B schreef:
in verband met veiligheid en het snelheidsverschil rijdt iedereen hier (onder het zadel) bij verplichte fietspaden (80km wegen) in de berm van het fietspad of, bij ongeschikte berm, op het fietspad zelf.


Dat is een hoogste eenzijdige perceptie vanuit de ruiterij.

Vanwege de veiligheid van de fíetser heeft de wetgever het paard op het fietspad verbóden.

Het naar eigen believen overtreden van deze regel is niet anders dan het niet aanpassen van de snelheid door gemotoriseerd verkeer.

1. het paard hoort in principe op de rijbaan
2. passeren dient met aangepaste snelheid te gebeuren

Ja, het is gezond verstand, zelf jouw verantwoordelijkheid naar jouw paard, om het GROTE probleem met 2. te vermijden.
De overheid behoort dít probleem te adresseren.
Ze plaatst de ruiterij op de rijbaan en behoort er dus zorg voor te dragen dat deze daar veilig kan rijden.

Een ruiter met een niet verkeersveilig paard op de rijbaan is een gevaar op de weg. Niet omdat deze op de rijbaan rijdt maar omdat deze met een niet verkeersveilig paard in de openbare ruimte rijdt.
Dat is ook een punt wat geadresseerd moet worden.

Het paard hoort in principe op de rijbaan.
De ruiteriij dient en hoort daar met een verkeersveilig paard te kunnen rijden.

hc

redbutton
Berichten: 1064
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:06

dat is zo.. je bent bestuurder en moet op de weg.. ik woon daar in de buurt en wij moeten daar op de weg.. omdat anders fietsers en wandelaars overlast van ons hebben,, maar ze rijden daar allemaal ontiegelijk hard dat ik mn leven niet ga wagen en op de weg ga rijden

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:58

Ik ben momenteel wat informatie aan het verzamelen over een ontheffing voor het rijden op een fietspad. Wij hebben hier in de buurt namelijk een natuurgebiedje waar mooie fietspaden liggen waarbij aan beide kanten ruimte genoeg is om in de berm te rijden.

Afbeelding

Maar hier mogen wij dus niet komen met de paarden. Nu rijdt iedereen dus gewoon door de polder, waar vooral doordeweeks veel vrachtverkeer e.d. rijdt waarvan in veel gevallen de bestuurders geen rekening houden met ons ruiters.

Ze willen het allemaal veiliger, maar noodgedwongen moet je wel op onveiligere plekken rijden. Terwijl er zoveel mogelijkheden zijn die nu niet benut kunnen worden door die kromme wetgeving.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:20

_Sigrid_ schreef:
Terwijl er zoveel mogelijkheden zijn die nu niet benut kunnen worden door die kromme wetgeving.


De wetgeving is niet krom maar volstrekt logisch.
Waar het aan schort is aan handhaving naar de betrokken bestuurderspartijen toe.

Wat krom is dat er in het algemeen in een klein land als NL voor alles en iedereen separaat wat ingericht moet worden.
Het schort aan voldoende inschikkleijkheid om gezamelijk van fietspaden, wandelroutes, atb-paden, crossbanen, ruiterpaden etc gebruik te maken.
Exact dáárom zijn paarden van de fietspaden verbannen. Poep op de stoep en ander voetgangersgebied is een vergelijkbaar probeel wat tot een perceptie van overlast = poepverbod op straat leidt.

Wees blij dat voor de wegenverkeerswet het paard een voertuig is, want dat houdt in dat je het hele voor dit verkeer toegelaten deel van de openbare wegennetwerk mag gebruiken!

hc

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:45

En als de handhaving dus niet goed uitgevoerd kan worden, dan vind ik dat je de wet daar op aan moet passen. In het theorieexamen voor rijbewijs B wordt ook héél weinig voorlichting gegeven over paarden en ruiters.

Uiteraard moet overig verkeer rekening houden met ruiters en niet rakelings voorbij scheuren. Sommige mensen doen dit wel, sommige zijn zich helemaal van niets bewust en zijn enkel bezig met zo snel mogelijk van A naar B te komen. Deze laatste groep zien paarden als een obstakel, iets wat zelfs irritatie opwekt bij automobilisten. En deze types zullen dan ook echt niet rustig en ruim je paard passeren.

Maargoed, je mag ook niet met teveel alcohol op achter het stuur kruipen en tóch gebeurt dat ook. Ook al wordt daar redelijk streng op gecontroleerd en zijn er fikse straffen. Met andere woorden; je kunt het allemaal wel mooi bedenken, maar als mensen zich er niet aan houden... Dan kan je er 100 agenten extra op zetten, maar dat lost het nooit helemaal op natuurlijk.

Als je als ruiter nou gewoon in de berm langs/op het fietspad mag rijden, dan lijkt me dat een veiligere situatie voor zowel ruiter als automobilist. Dus wat is er mis mee om hiervoor te pleiten?

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:11

Simpel vraagje HC. Als je kon kiezen (en je woonde in NL)
Waar zou jij dan liever rijden met je paard?

Hier
Afbeelding

Afbeelding

of daar:
Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:16

_Sigrid_ schreef:
Simpel vraagje HC. Als je kon kiezen (en je woonde in NL)
Waar zou jij dan liever rijden met je paard?


Ik rij hier op veel listiger provinciale wegen en mijd toeristisch drukke wandel-/fietsroutes.
Voetgangers en fietsers houden met recht geen rekening met een paard. Ik belast hen daar niet mee, ook al heb ik dat 'recht' hier wel.
Ik zou heel graag in de zomer langs de kust over de stranden rijden, maar dat mag ik terecht niet. Daarover zeuren is contraproductief. Ik kan beter streven naar het veilig kunnen rjden waar ik dat zou moeten kunnen.

Ik rij ook wel eens in uniform te paard en merk dat het gemotoriseerde verkeer dán ineens wél met aangepaste snelheid kan passeren.
Dat is het enige probleem.

Het wegenverkeersregelement is prima.
- paard op de rijbaan
- aangepaste snelheid bij passeren
De overheid behoort dit te handhaven. Voorlichting wat dát betreft is terecht.

hc