Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:08

http://www.ed.nl



Cor van der Linden (56) uit Nuenen is ten einde raad. Na een jarenlange strijd hangt de paardenhouder nu een dwangsom boven het hoofd.

"Ik ben van jongs af aan gek op paarden. Hier heb ik altijd van gedroomd." Maar 'hier', een professionele paardenhouderij achter zijn huis aan de Papenvoortseheide, is nog steeds geen realiteit.

Het laatste hoofdstuk in het lang slepende dossier is een zitting bij de Raad van State deze week. Van der Linden vecht een dwangsom van de gemeente aan. Die is volkomen onterecht, zegt de paardenliefhebber. Want hij is, in tegenstelling tot wat tien buren beweren, níet bedrijfsmatig in zijn gloednieuwe stallen bezig. De zakelijke paarden staan elders.

Er staan wel, hobbymatig, tien paarden in de stal. Dat klopt, blijkt tijdens een rondje. Tien andere boxen worden niet gebruikt.

Van der Linden heeft zwart op wit dat hij tien paarden als hobby mag houden. Hij trekt een papier uit zijn immense dossier. De laatste weken heeft de reumapatiënt zowat dag en nacht aan dat dossier gewerkt, waarvoor hij de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) gebruikte. De belangrijkste ontdekking is een B en W-besluit uit 1993 waarop staat dat een paardenfokkerij wel degelijk in het bestemmingsplan past.

En daar gaat het al jaren over. Er liggen meerdere positieve maar ook negatieve adviezen voor een fokkerij op het perceel. De negatieve adviezen zouden tot stand gekomen door 'voor-soufflering'.

De Nuenenaar voelt zich niet alleen daarin tegengewerkt. Zo krijgen omwonenden het (wel) voor elkaar om een groot huis, tennisbaan of zwembad te bouwen en worden op andere plaatsen wél dezelfde vergunningen afgegeven.
Op een andere locatie die Van der Linden op het oog had, kon ook geen paardenhouderij komen, zei de gemeente. Maar korte tijd later kreeg een ander daar wel een vergunning voor.

Daarnaast was de rechter op een eerdere zitting van de Raad van State partijdig, aldus de ondernemer, vanwege connecties met een van de buren. Die rechter vernietigde de milieuvergunning.
Dezelfde rechter stond voor de zitting van afgelopen week gepland, maar een verzoek voor een andere werd ingewilligd.

Waarom de buren het zo op Lincom Stables voorzien hebben, weten de paardenhouder en zijn partner niet. Ze noemen de gemeente onbetrouwbaar en bang van de buren.

Geëmotioneerd: "Als de dwangsom wordt toegewezen, ga ik failliet. Ik probeer alles op een rechtvaardige manier te regelen. Maar dat het zó gaat, is zó erg. Ik ben onrechtmatig behandeld."

Van der Linden overweegt een civiele procedure tegen de gemeente aan te spannen en naar de Nationale Ombudsman te stappen.

Klik hier voor een foto.

Verwant artikel:

[VN] Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:13

Wat ontzettend gemeen van die buren... :n Ga je gauw in een hoekje zitten schamen en laat die man met rust. Zelfs al propt hij 20 paarden in die stallen; zorg eerst dat je eigen leven perfect is. Dit is echt zeiken om het zeiken.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:18

Als dit verhaal klopt, dan vind ik het diep triest hoe deze man behandeld wordt.
En de buren....daar is geen goed woord over te zeggen... :n

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:19

Gezellig, met zo'n zaken houden ze zich dan wél echt bezig.
ze zouden die man beter met rust laten, aangezien hij goed doet & al degene met hun verwaarloosde dieren wat strenger aanpakken ;)

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:24

Ik zeg niets.... heb het niet zo op de sfeer in (sommige delen van) het dorp Nuenen. Dus zou best kunnen dat het verhaal van die man helemaal klopt...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:30

De gemeente kan zoveel en wij burgers zo weinig. Weet e wat het ergste is? Als die man toch gelijk zou krijgen dan gaan ze hem op een andere manier pakken let maar op.

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:47

Zouden wij als Bokt zijnde niet iets kunnen doen voor deze man.. Al is het maar een hart onder de riem te steken.. Dit zou je toch niet willen overkomen...

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:52

Cayenne schreef:
http://www.ed.nl

De belangrijkste ontdekking is een B en W-besluit uit 1993 waarop staat dat een paardenfokkerij wel degelijk in het bestemmingsplan past.

Op een andere locatie die Van der Linden op het oog had, kon ook geen paardenhouderij komen, zei de gemeente. Maar korte tijd later kreeg een ander daar wel een vergunning voor.


Als dat zo is dan heeft de gemeente een behoorlijke blunder gemaakt en zal de RvS ze maar eens flink aanpakken. Dat heet meten met 2 maten. Veel Nederlandse gemeenten weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn, hoor dit soort dingen wekelijks. Blij dat wij niet meer in dat land wonen, hier tenminste geen problemen en weten ze wel wat wel of niet kan en mag.

Espie
Berichten: 561
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:13

blijf met je hoofd omhoog en vol houden .
want zij maken de blunders,
en de buren hebben die niks anders te doen .dan mensen het leven zuur te maken

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:14

Ik word eerlijk gezegd een beetje naar van de toon van het bericht. Het zit vol emotionele veronderstellingen die het onmogelijk maken een objectief oordeel te vellen. Heel erg dat de man aan reuma lijdt, dat is een vreselijk pijnlijke aandoening, maar wat heeft het van doen met het al dan niet rechtmatig houden van paarden/stalling/activiteiten :? ?

Feit is dat hij de stallen is gaan bouwen terwijl bekend was dat de milieuvergunning mogelijk teniet gedaan zou worden. Neemt niet weg dat ik hem die stallen van harte gun, en dat ik betwijfel of de bezwaarmakers tegen de vergunning er zelf echt wel zo'n last van hebben als daar een bedrijfsmatige stal is, maar zoals gezegd: ik weet niet exact op welke gronden de bezwaren precies zijn gehonoreerd, wie een connectie had met wie, etc. Het zou best kunnen dat de gemeente Nuenen bepaalde flaters heeft geslagen, maar de meneer in kwestie zal heus niet wijzen op de fouten die hij wellicht zelf ook gemaakt heeft.

Als hij zwart op wit toestemming heeft dat hij daar tien paarden hobbymatig mag houden, en hij toont aan dat dat is wat hij op die locatie doet, dan is daar het probleem niet.

Het punt m.b.t. dat bestemmingsplan uit 1993 is natuurlijk wel erg interessant :j .

Wat ik voornamelijk wil zeggen is dat er heel snel geoordeeld wordt zonder de details te weten, en die zijn in een zaak als deze juist heel belangrijk.

Edit: Overigens woon ik als oud-Eindhovenaar met veel plezier in Nuenen :j , maar dat wil niet zeggen dat ik het standaard eens ben met het politieke gebeuren hier, hoor, en zeker ook niet met alle klagers ;) .

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:42

Gwen schreef:
Ik word eerlijk gezegd een beetje naar van de toon van het bericht. Het zit vol emotionele veronderstellingen die het onmogelijk maken een objectief oordeel te vellen. Heel erg dat de man aan reuma lijdt, dat is een vreselijk pijnlijke aandoening, maar wat heeft het van doen met het al dan niet rechtmatig houden van paarden/stalling/activiteiten :? ?


Ik denk niet dat je het zo moet lezen maar meer in de zin van 'hij heeft ook nog eens reuma waar hij veel last van heeft en nu is hij tot diep in de nacht bezig met deze zaak wat lichamelijk voor hem ontzettend zwaar is'.
Maar ik snap jou wel!

Horsie, ja is misschien wel een idee!

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:48

Is dit dezelfde paardenhouder waarover dat andere stuk op de voorpagina ging vorige week, die een stal had gebouwd en daarin paarden houdt terwijl de milieuvergunning vernietigd is? Zo ja, dan spijt het me voor hem, maar dan is hij gewoon fout bezig en houdt de gemeente zich aan de regels.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:55

De moeilijkheid van die vorm van berichtgeving is dat mensen zich daardoor heel snel laten afleiden van de feiten. 'De man voelt zich tegengewerkt' wordt bij een tekst als deze als gauw gelezen als 'zie je wel, die man is tegengewerkt', terwijl het verhaal hier maar heel eenzijdig belicht wordt.

Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat die man geen recht heeft op een professionele paardenstal op die plek omdát de gemeente Nuenen dat zegt en ik wil ook niet zeggen dat die buren niet 'zitten te zeiken'. Maar aangezien ik die buren niet ken en hun persoonlijke verhaal niet gehoord heb kan ik daar niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat de stal zich inderdaad op een steenworp afstand van een kwetsbaar natuurgebied bevindt en dat gemeenten zich steeds meer zijn gaan realiseren dat niet alleen bebouwing belangrijk is, maar ook de omgeving, waardoor wetgeving ook steeds meer gericht is op behoud daarvan.

Waarschijnlijk spelen in deze zaak een heleboel kwesties bijeen, van burenbelang tot natuurbelang en wie weet wat verder nog.

Kaka, ja, dat is die stal :) .

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:00

Gwen schreef:
De moeilijkheid van die vorm van berichtgeving is dat mensen zich daardoor heel snel laten afleiden van de feiten. 'De man voelt zich tegengewerkt' wordt bij een tekst als deze als gauw gelezen als 'zie je wel, die man is tegengewerkt', terwijl het verhaal hier maar heel eenzijdig belicht wordt.

Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat die man geen recht heeft op een professionele paardenstal op die plek omdát de gemeente Nuenen dat zegt en ik wil ook niet zeggen dat die buren niet 'zitten te zeiken'. Maar aangezien ik die buren niet ken en hun persoonlijke verhaal niet gehoord heb kan ik daar niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat de stal zich inderdaad op een steenworp afstand van een kwetsbaar natuurgebied bevindt en dat gemeenten zich steeds meer zijn gaan realiseren dat niet alleen bebouwing belangrijk is, maar ook de omgeving, waardoor wetgeving ook steeds meer gericht is op behoud daarvan.

Waarschijnlijk spelen in deze zaak een heleboel kwesties bijeen, van burenbelang tot natuurbelang en wie weet wat verder nog.

Kaka, ja, dat is die stal :) .


Dat vermoedde ik al. Goed stukje Gwen, je bent niet de enige die zich irriteert aan het inspelen op de emoties. Het is zo makkelijk om de gemeente de schuld te geven, totdat je eigen buurman het plan opvat om op net iets grotere schaal dan hobbymatig varkens te gaan houden, dan is het zomaar niet leuk.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:09

Ik ben het ook met Gwen eens. Wij kennen alle ins en outs niet en kunnen dus niet oordelen wie er gelijk heeft. Wat mij een beetje tegenstaat is dat deze meneer van mening is dat "iedereen" tegen hem is: de gemeente, de buren, de rechter. Dat gaat er bij mij nooit zo in. Als "iedereen" tegen je is hebben ze meestal wel een punt.......

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:24

Roxx schreef:
Ik ben het ook met Gwen eens. Wij kennen alle ins en outs niet en kunnen dus niet oordelen wie er gelijk heeft. Wat mij een beetje tegenstaat is dat deze meneer van mening is dat "iedereen" tegen hem is: de gemeente, de buren, de rechter. Dat gaat er bij mij nooit zo in.Als "iedereen" tegen je is hebben ze meestal wel een punt.......



Ik kan heel wat voorbeelden op noemen waar dit stukje dus echt niet opslaat. Beetje oppassen met wat je zegt.

Als de gemeente hem eerst toestemming geeft om stallen te laten bouwen zijn ze dan echt zo dom dat ze dan niet begrijpen dat daar paarden in komen te staan? Je bouwt toch geen stallen voor de sier of wel soms?

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:31

Dat is ook raar, Horsie :j . Maar de vegunning is pas compleet als je er o.a. ook je milieuvergunning bij hebt. Op het moment dat hij die stallen ging bouwen wist hij dat het nog helemaal niet zeker was of hij die vergunning zou mogen behouden, maar hij koos er voor het risico toch te nemen.

Gabsie

Berichten: 92
Geregistreerd: 11-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:34

Gwen schreef:
Ik word eerlijk gezegd een beetje naar van de toon van het bericht. Het zit vol emotionele veronderstellingen die het onmogelijk maken een objectief oordeel te vellen. Heel erg dat de man aan reuma lijdt, dat is een vreselijk pijnlijke aandoening, maar wat heeft het van doen met het al dan niet rechtmatig houden van paarden/stalling/activiteiten :? ?


Helemaal mee eens :j

Citaat:
Het punt m.b.t. dat bestemmingsplan uit 1993 is natuurlijk wel erg interessant :j .


Niet helemaal mee eens :n . Uit het vorige artikel en discussie kun je duidelijk halen dat het bezwaar is gemaakt op de milieuvergunning. Daar heeft deze bestemmingsplan/RO toezegging (helaas) niets mee te maken.

Citaat:
Wat ik voornamelijk wil zeggen is dat er heel snel geoordeeld wordt zonder de details te weten, en die zijn in een zaak als deze juist heel belangrijk.
:j

NelsonG
Berichten: 44
Geregistreerd: 24-07-09

Re: Paardenhouder uit Nuenen ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:42

Jeetje, wat een gedoe. Moet hij nou alles afbreken?

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:46

Gwen schreef:
Dat is ook raar, Horsie :j . Maar de vegunning is pas compleet als je er o.a. ook je milieuvergunning bij hebt. Op het moment dat hij die stallen ging bouwen wist hij dat het nog helemaal niet zeker was of hij die vergunning zou mogen behouden, maar hij koos er voor het risico toch te nemen.


Dat punt terzijde heeft de gemeente verder ook raar gehandeld. Hij vroeg een andere locatie aan, die werd hem afgeween maar wel aan iemand anders toegewezen? De stallen mogen blijven staan, maar geen paarden er in. Verder dwingen ze hem door middel van dwangsommen om zo snel mogelijk alles op te ruimen. Ik vind dat als deze beste man afstand moet doen van zijn dieren dat de gemeente niet verder hoeft te duperen door er wat boetes er achter aan te kwakken.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:52

xx_Horsiex schreef:
Roxx schreef:
Ik ben het ook met Gwen eens. Wij kennen alle ins en outs niet en kunnen dus niet oordelen wie er gelijk heeft. Wat mij een beetje tegenstaat is dat deze meneer van mening is dat "iedereen" tegen hem is: de gemeente, de buren, de rechter. Dat gaat er bij mij nooit zo in.Als "iedereen" tegen je is hebben ze meestal wel een punt.......



Ik kan heel wat voorbeelden op noemen waar dit stukje dus echt niet opslaat. Beetje oppassen met wat je zegt.

Als de gemeente hem eerst toestemming geeft om stallen te laten bouwen zijn ze dan echt zo dom dat ze dan niet begrijpen dat daar paarden in komen te staan? Je bouwt toch geen stallen voor de sier of wel soms?


Ik geef slechts aan wat mijn gevoel bij dit stukje is. Waarom zou ik dan "op moeten passen"? Dat komt op mij nogal dreigend over, maar ik neem aan dat je dat niet zo bedoelt?

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:03

Roxx schreef:
Ik geef slechts aan wat mijn gevoel bij dit stukje is. Waarom zou ik dan "op moeten passen"? Dat komt op mij nogal dreigend over, maar ik neem aan dat je dat niet zo bedoelt?


Ik bedoelde dat je niet zomaar zulke uitspraken moet doen zoals 'als iedereen tegen je is zullen ze wel een punt hebben.' Ik bedoelde met oppassen met wat je zegt dat je mensen met zulke uitspraken kan kwetsen. Ik was echt niet van plan om je te bedreigen hoor :Y)

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:14

Hihi, gelukkig maar! ;)

Tja, het was het gevoel dat ik bij dit stukje kreeg. Het is niet mijn bedoeling deze meneer te kwetsen, maar als je de publiciteit zoekt kun je nu eenmaal ook mensen treffen die het niet met je eens zijn en die niet voetstoots aannemen dat het eenzijdige verhaal helemaal klopt.

Kweetnietje1

Berichten: 225
Geregistreerd: 09-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:16

Ach wat zielugggggg :n die meneer met al zijn ziektes en paarden.
Heel raar om zo de publiciteit te zoeken en zijn vliegentrekkende paarden te vergelijken met zwembaden en andere bouwsels. Dat hij dat allemaal hetzelfde vindt, geeft mij te denken over zijn paardenkennis.

Je zou er maar zo een in je buurt hebben !!

HarmanyL

Berichten: 2672
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:20

Dat natuurgebied is ook flauw, de koeien tegenover zijn huis staan tegen de bosrand aan, en die stinken veel harder! (meer amoniac).

@ kweetnietje, ken je hem zelf? Ik wel en die man heeft echt het beste voor met z'n paarden, wie zegt dat hij dat van die reuma zelf heeft gezegd!? Ik vind dat overigens ook helemaal niet van belang voor het verhaald, dat terzijde.