Schotse paardeneigenaren in paniek door aanval van poema

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Schotse paardeneigenaren in paniek door aanval van poema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:05

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

Paardeneigenaren in Schotland zijn door de politie gewaarschuwd nadat afgelopen week een paard werd aangevallen door een grote katachtige.

De eigenaar van het paard vond het paard afgelopen vrijdag met zware verwondingen in het weiland.
Na grondig onderzoek door een veearts werd geconstateerd dat het paard is aangevallen door een wild dier. Volgens experts wijst alles naar een grote kat, waarschijnlijk een poema.

Volgens een woordvoerder van de politie is afgelopen mei in hetzelfde district een zeer grote kat gezien door een collega. De kat zou zandkleurig zijn en zo'n 1.20m hoog en 1.80m lang.

De politie van Strathclyde sloeg hierop groot alarm. Volgens de woordvoerder zal de kat niet zo snel een mens aanvallen, maar is het vee niet veilig. Paardeneigenaren worden ook opgeroepen hun dieren scherp in de gaten te houden. Mensen die het dier spotten worden opgeroepen dit te melden bij de politie.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:09

oei,stoute poes.
Wat raar dat er zomaar zo'n beest rond kan lopen,illegaal meegesmokkeld?
Ik zou niet alleen bang zijn voor mijn veestapel eerlijk gezegd,ook voor mijn kinderen ;)

Yessy

Re: Schotse paardeneigenaren in paniek door aanval van poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:13

Wow, een kat van 1.20 bij 1.80... ik zou m'n dieren waarschijnlijk echt niet meer zonder toezicht buiten durven laten lopen. Leven dat soort beesten daar in de natuur of is het zoals Traber zegt meegesmokkeld en losgelaten?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:14

Is die van de veluwe het kanaal overgezwommen? ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:14

ik moet het nog zien.... dat was toch ook zo'n hele ophef 2 jaar terug in Nederland en Belgie, bleek ook gewoon een kat te zijn... (okee hier is een dier gewond geraakt, maar of het een poema is.....)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:14

@Yessy, Er worden al jaren grote katten gesignaleerd in onder andere Wales en andere delen van Engeland.
Niet iedereen daar geloofd er daadwerkelijk in, maar als je de beelden e.d ziet ga je toch nadenken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:15

een poema ? die leven toch helemaal niet in schotland... en als ik zo'n groote kat voor bij zag wandelen zou ik toch best raar op kijken..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:17

Van oorsprong niet nee, maar vroeger werden er door de mensen van adel daar wel veel grote katten gehouden als statussymbool.
Nadat het door de wet verboden raakte, hebben veel mensen hun grote katachtigen losgelaten of gewoon gedumpt in het wild.
Dus helemaal uitgesloten is het niet.

filmpje :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:17

Het zijn idd geen native animals in Schotland, maar er ontsnapt er hier en daar wel eens eentje uit gevangenschap of er wordt wat losgelaten. ;)
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-07-09 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:17

Cayenne schreef:
@Yessy, Er worden al jaren grote katten gesignaleerd in onder andere Wales en andere delen van Engeland.
Niet iedereen daar geloofd er daadwerkelijk in, maar als je de beelden e.d ziet ga je toch nadenken..

Categorie monster van lochness en yeti dus. Tot die ineens je paard opvreten, jakkes...

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:19

Traber schreef:
oei,stoute poes.
Wat raar dat er zomaar zo'n beest rond kan lopen,illegaal meegesmokkeld?
Ik zou niet alleen bang zijn voor mijn veestapel eerlijk gezegd,ook voor mijn kinderen ;)

:n ik snap jou vraag van meegesmokkeld maar het is in schotland daar woorden veel vaker poema's gespot
wat ik vreemd vind is dat poema's meestal geen volwassen paarden aan vallen tja je dieren en kinderen goed in de gaten houden dus het is natuurlijk de natuur dus kun je er weing tegen aan gezien de poema's beschermd zijn en dus niet afgeschoten mogen worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:30

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:31

Albert schreef:
Cayenne schreef:
http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie
De kat zou zandkleurig zijn en zo'n 1.20m hoog en 1.80m lang.

Een ontsnapte Leeuw?

Dat dacht ik eerst ook ja :D Poema's en Leeuwen heb je natuurlijk allebei in zandkleurige uitvoeringen :=
Maar ik zou allebei liever niet tegen willen komen :D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:34

Tja, waarom zou het niet zo kunnen zijn? De leefomgeving in Schotland is natuurlijk perfect voor een (berg)katachtige. Het is er ruig, veel schuilplaatsen en zat te eten. Ik zou niet weten waarom dit niet waar kan zijn. Zelfs tegenwoordig houden veel mensen nog steeds katachtigen in hun tuin, alhoewel dit niet legaal is. Het zou me dus niets verbazen als er inderdaad dieren vrij rondlopen daar.
Ik ben echter wel veel nieuwschieriger naar de overlevingskansen van dit paard. Leeft hij/zij nog? Is er nog iets te redden of was afmaken de enige optie? Jammer dat dit niet wordt gemeld.
Tja en dan nu maar weer op jacht met de videocamera! En de dieren alleen overdag naar buiten.
De eigenaar van mijn manege fokt Friezen in Canada en heeft zijn paarden daar overdag gewoon op het land staan. In de schemer MOETEN die naar binnen, want daar lopen zowiezo lynxen en beren rond die graag veulens en paarden eten.

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:59

ik ben vorig jaar in schotland geweest. Als je het gebied daar ziet, zou ik me er niet over verbazen hoor ;) Maar in schotland is grotendeels wild schapen. Heel schotland is 1 schaap. Dus dan zouden ze toch wel meer schapen zien liggen langs de weg?

En die poema op dat filmpje is toch helemaal niet zandkleurig?

Gadsie, je zal je paard maar vinden..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:11

Geloof er niets van, een poema is al niet zo groot als de afmetingen die genoemd worden. En als het paard al zwaargewond was, had die grote kat hem ook wel gedood en, in ieder geval voor een deel, opgegeten. Een lynx zou nog kunnen misschien, maar die pakt wel een schaap. DIe zijn er daar zat. Of nog kleiner wild. Ik denk veel sensatie, en het trekt weer veel nieuwsgierigen. Hier in Nederland verdienden ze ook aan Poema ritten te paard. In Schotland zijn ze ook nog harstikke bijgelovig. Er zal best iets goed mis gegaan zijn met het betreffende paard, maar ik denk dat er misschien ook nog andere mogelijkheden zijn wat er met het arme dier gebeurd is.
De kat op het filmpje tegen de horizon is denk ik ook een huiskat, hij komt tenminste niet boven het droge gras uit. Tenzij het gras echt hoog staat, en dan zal het alsnog denk ik gewoon een grote huiskat zijn.
En de zwart kat op het filmpje, dat zou een zwarte panter moeten zijn, geen poema. Maar ja, ze hebben het daar al over ´alien cats´. Kan je toch niet serieus nemen, ook al denk ik dat wij niet de enige levende wezens in dit universum zijn. Maar een alien/cat gaat mij veel te ver.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 23-07-09 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:15

nou bah zeg dus zal je paard maar wezen of zoals op het filmpje je schapen bah

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:22

Met "alien cats" bedoelen ze geen "buitenaardse katten", het zal hier gewoon over "vreemd, niet inheems" gaan.

Overigens vallen poema's wel degelijk volwassen paarden aan, ze springen op de rug van het paard. Een paard doden zal ze niet zo snel lukken, maar wel heftig verwonden.
Maar dit soort "sightings" zijn al eeuwen oud en op diverse plekken in Engeland, Schotland en Wales worden "grote katten" gesignaleerd. Dus bepaald nieuw is het niet!
Ook in gebieden in Frankrijk wordt gesproken over grote katten die o.a. schapen doden.

Gek genoeg is er nog nooit een gevangen, maar de gebieden waar ze zouden rondlopen zijn dan ook zo onherbergzaam dat een schuw dier zich daar heel goed en heel lang schuil kan houden.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-07-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:25

Mijn ouders zitten op dit moment in Schotland, zal ze wel even bellen om te zeggen dat ze oppassen! :+

Maar zonder gekheid, als ik dat filmpje van Cayenne bekijk dan begin ik er wel in te geloven dat het mogelijk is. Die 'katten' op het filmpje zijn behoorlijk uit de kluiten gewassen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:37

Mousmous schreef:
Geloof er niets van, een poema is al niet zo groot als de afmetingen die genoemd worden. En als het paard al zwaargewond was, had die grote kat hem ook wel gedood en, in ieder geval voor een deel, opgegeten. Een lynx zou nog kunnen misschien, maar die pakt wel een schaap. DIe zijn er daar zat. Of nog kleiner wild. Ik denk veel sensatie, en het trekt weer veel nieuwsgierigen. Hier in Nederland verdienden ze ook aan Poema ritten te paard. In Schotland zijn ze ook nog harstikke bijgelovig. Er zal best iets goed mis gegaan zijn met het betreffende paard, maar ik denk dat er misschien ook nog andere mogelijkheden zijn wat er met het arme dier gebeurd is.
De kat op het filmpje tegen de horizon is denk ik ook een huiskat, hij komt tenminste niet boven het droge gras uit. Tenzij het gras echt hoog staat, en dan zal het alsnog denk ik gewoon een grote huiskat zijn.
En de zwart kat op het filmpje, dat zou een zwarte panter moeten zijn, geen poema. Maar ja, ze hebben het daar al over ´alien cats´. Kan je toch niet serieus nemen, ook al denk ik dat wij niet de enige levende wezens in dit universum zijn. Maar een alien/cat gaat mij veel te ver.

Een poema is voldoet wel degelijk aan de genoemde afmetingen. Het heeft niets te maken met bijgelovigheid, na een beetje gegoogled te hebben vond ik deze site http://www.britishbigcats.org/ die al lang de aanwezigheid van grote katten in Groot Brittanie onderzoekt. Ik denk niet dat alle beelden zo echt zijn, maar 1 ding is zeker, de dieren op de beelden bewegen veel te 'langzaam' om een gewone huiskat te zijn. Vergelijk het met de tred van een warmbloed vs die van een shetlander dan weet je wat ik bedoel. Het filmpje heeft overigens niets direct te maken met het artikel, ze gaan niet expliciet over een poema in dat gebied, maar over grote katten in het algemeen. Alien kat is in deze context niet bedoeld als zijnde buitenaards. Alien kan ook betekenen 'vreemd.' In de context van het filmpje bedoelen ze ermee grote katten in Groot Brittanie die hun natuurlijke habitat ergens anders op de wereld hebben.

Naar aanleiding van bv die site kan ik best geloven dat er wat vreemds in die heuvels rondspookt, wat niet op zijn natuurlijke plaats is. De site laat ook enkele reeds gedood/gevangen grote katten zien. Dus zo onwaar en onbekent is het hele fenomeen ook niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:41

Oh, ik wist niet dat ze wel eens dieren gevangen hadden!
Weer wat bijgeleerd :o .
Dat het geen bijgeloof was wist ik wel.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:08

Op het filmpje zeggen ze dat er nog nooit een grote kat is gevangen.
De kat op het filmpje kan dan wel traag zijn, het paard beweegt vrijwel helemaal niet.
Als ze met alien niet buitenaards bedoelen brengt het programma het toch aardig in x/files stijl.
Anders had ik ook wel begrepen dat ze uitheems bedoelen.
Het zal op de lange duur wel uitwijzen of het waar is, net als de poema op de Veluwe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:16

Mousmous schreef:
Op het filmpje zeggen ze dat er nog nooit een grote kat is gevangen.
De kat op het filmpje kan dan wel traag zijn, het paard beweegt vrijwel helemaal niet.
Als ze met alien niet buitenaards bedoelen brengt het programma het toch aardig in x/files stijl.
Anders had ik ook wel begrepen dat ze uitheems bedoelen.
Het zal op de lange duur wel uitwijzen of het waar is, net als de poema op de Veluwe.

Je snapt duidelijk niet wat ik bedoel met traagheid. Best moeilijk uit te leggen maar ik zal het proberen. Vergelijk het met de draf van een warmbloed, die bewegingsafloop is veel geleidelijker, trager dan het bij wijze van spreken rateldrafje van een shetlander. Snap je, de bewegingsafloop is gewoon totaal anders. Hetzelfde met die beelden. Heb je de site bekeken die ik heb neergezet? Daarop staan zelfs foto's van gevangen dieren, en als je googled kom je er nog tig tegen, met foto's. Dus ze hebben er zeker al gevangen. En komop dat ze daarmee niet buitenaards bedoelen is toch echt vrij logisch. Komop, katten uit de ruimte??

edit: Hier nog twee interessante sites:
Met kaarten waarop de plaatsen waar grote katten door de jaren gezien zijn gemarkeerd zijn: http://www.bigcats.org.uk/
Een hele pagina met jaartallen, personen en uitleg over gevangen/gedoodde/losgelaten katten: http://www.bigcatsinbritain.org/escapeandcaptures.htm
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 23-07-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:17

Citaat:

Ach, dat is nou typisch Engels/ Schots. Die praten graag in mysterieuse stijl. Buitenaards is een vertaling van "alien", maar hier absoluut niet van toepassing.
Er is niks buitenaards aan die katten, maar dat ze niet inheems zijn is wel duidelijk.
Apart volkje hoor, die Britten.

De Britten hebben nou eenmaal nogal wat mysterieuze verhalen en voorvallen:
het monster van Loch Ness, de beroemde " Jamaica Inn" op Bodmin Moor ( waar ook grote katten zijn gesignaleerd), "haunted houses", etc. Maar buitenaards; neeeeeeeeeuuuuuuh.

Een "illegal alien" bijv. is ook gewoon een illegale buitenlander en geen marsmannetje ;) 8-)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:37

Lara Silver, snap heel goed wat je bedoelt, en zie ook heel goed het verschil in bewegingsafloop van de ene beweging van het ene dier of van het andere. Of van de ene gang van een paard in vergelijking met dezelfde gang van een ander soort paard. De bewegingsafloop kan ook zeer verschillen bij paarden van hetzelfde ras. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat als mijn katten op de uiterwaard op pad zijn ze op exact dezelfde wijze kunnen bewegen als de zwarte kat in het filmpje. De derde kat op het filmpje kun je dan ook duidelijk zien dat dat geen huiskat is.

Uitheemse rassen die in vrijheid voorkomen is idd heel verklaarbaar als het gaat om ontsnapte of losgelaten dieren.
Als dat het geval is in Schotland dan zal dat op den duur wel blijken.