Salinero en Anky heroveren verloren terrein in Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Salinero en Anky heroveren verloren terrein in Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 14:50

http://www.dehoefslag.nl

Wereldbekerwinnaar 2009 Steffen Peters uit de Verenigde Staten is met het Nederlandse paard Ravel op dit moment de te kloppen man op het dressuurtoneel. In Aken won de Amerikaan eerst de Grand Prix, meetellend voor het landenklassement, vervolgens de Grand Prix Special en op zondagochtend de Kür op Muziek met een score van 85.600 %.

Intussen lijken Anky van Grunsven en IPS Salinero steeds beter op elkaar ingespeeld te raken, na de lange rustperiode na de Olympische Spelen van Hongkong. In de Grand Prix liep het nog niet zo lekker maar in de GPS ging het stukken beter, wat resulteerde in een tweede plaats. Die tweede plaats was er ook in de Kür op Muziek om de Grote Dressuurprijs van Duitsland op de slotdag van het CHIO Aken. De score was 84.500%.

Intussen is ook Hans Peter Minderhoud bezig verloren terrein in de Nederlandse dressuurtop terug te winnen met Exquis Nadine. Zij zorgden in de door Nederland gewonnen landenwedstrijd niet alleen voor de beslissing, in de Grote Prijs werden zijn derde met 80.000 %. De Engelse amazone Emma Hindle werd vierde met Lancet, eveneens een Nederlands paard (79.500% ).

sterre2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:06

Met verbazing heb ik gekeken naar de scores die ons NL jurylid F. Verbeek aan de Nederlanders heeft gegeven.

Dat Verbeek een hekel heeft aan alles wat riekt naar de van Baalen familie is niets nieuws,
maar dit sujet zorgt er ook elke keer voor dat de Nederlanders er altijd heel bekaaid afkomen.

Deze theetante moet gewoon lekker thuisblijven.

FriesWytske

Re: Salinero en Anky heroveren verloren terrein in Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:08

Ik vond Anky niet rijden zoals ze kan. Had ook niet verwacht dat ze tweede zou worden. Eerder derde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:34

Word het nog ergens uitgezonden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:39

Het is vanochtend en vanmiddag live uitgezonden via WDR (internet).
Misschien vanavond bij Studio Sport?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:40

sterre2009 schreef:
Met verbazing heb ik gekeken naar de scores die ons NL jurylid F. Verbeek aan de Nederlanders heeft gegeven.

Dat Verbeek een hekel heeft aan alles wat riekt naar de van Baalen familie is niets nieuws,
maar dit sujet zorgt er ook elke keer voor dat de Nederlanders er altijd heel bekaaid afkomen.

ik denk dat je beter naar het totaal jureren kan kijken de afgelopen dagen, wat een drama.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:51

Ik ben weer een illusie armer...

Steffen Peters... :n

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:54

vond het niet de beste kur van de amerikaan, te hectisch...

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:14

Wat mij betreft had Anky dit moeten winnen! En had Happie net zo goed tweede kunnen staan.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:37

Zijn de beelden ergens terug te zien?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:03

Kaja schreef:
Ik ben weer een illusie armer...

Steffen Peters... :n

Ik deel je mening. Anky was zeker beter dan Steffen Peters.
Ik vind dat Salinero een stuk beter in het front is geworden. Hans-Peter vond ik ook goed maar het geheel doet wat overhaast aan.
Ik begrijp zowiezo weinig van het jureren op dit nivo. Er wordt met punten gesmeten terwijl er zat mis gaat. Het is heel wat anders als in de basissport, daar krijg je ze niet kado.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:11

deel helemaal je mening hopla.
Menig paard liep niet aaneen gesloten.
Salinero was het best afgerichte paard in de baan.
In de basis kun je je zoveel fouten je niet veroorloven, dan scoor je echt geen winst. ( zag bij veel paarden spanning, hoef je hier in de basis niet mee aan te komen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:15

ja idd ik vond anky zeker een mooier beeld dan die amerikaan.
Maar persoonlijk vond ik HP het beste. spijtig van die eners in de eerste lijn, maar de tweede keer waren ze goed, dus had meer verwacht.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:16

Wat mij opvalt is dat Steffen heel correcte proeven rijd, bijna zonder fouten, maar zijn rijstyle vind ik minder.Teveel gepluk.(als ik het me goed herrinner) Ik erger me ook aan zijn handhouding. Vind tevens dat Ravel erg vaak achter kruipt en teveel "gemaakt" gereden word.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:20

was een heel onrustige kur deed erg hechtisch aan waarbij Ravel naar mijn inziens zelf in de uitgestrekte gangen op de voorhand kwam. Veel spanning....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:20

Norway_girl schreef:
Wat mij opvalt is dat Steffen heel correcte proeven rijd, bijna zonder fouten, maar zijn rijstyle vind ik minder.Teveel gepluk.(als ik het me goed herrinner)

Zeker hele mooie proeven van Steffen maar de pirouettes waren echt niet goed. De aanleuning is zeer fraai van Ravel maar zijn handen doen rare dingen.
Hij had van mij tweede of derde mogen worden. Ik vond Lancet in de draf ook erg goed, in de galop liet ze punten liggen.
Heike Kemmer vond ik ondermaats maar die kreeg toch nog 77.900% >;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:24

idd die kemmer had echt slecht gereden. Bij passage en piaffe had ik steeds het idee; nu gaat hij in de acheruit of staak. en dan paar comm-en kijkfouten. spijtig voor dr. Kvond die Belagur ook weinig bepunt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:25

Ik heb de proef niet gezien, ik heb alleen nog maar het plaatje van las vegas in mijn hoofd zitten :o

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:30

sterre2009 schreef:

Kun je wat voorbeelden geven?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:35

Blijkbaar ben ik dus niet de enigste... B-)
Maar het jureren lijkt de laatste tijd nergens meer op!
Ik weet dat roepen vanaf de zijlijn de gemakkelijkste weg is, maar kom op zeg.
Het gaat de laatste tijd wel vaker mis, ook in Nederland.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:55

Tijd voor vernieuwing van het jurycorps? In mijn beleving is dressuur teveel een politiek spelletje geworden.

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:38

sterre2009 schreef:

wie versta je onder 'deze theetante' ? de fam. van baalen of het jurylid?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:00

hopla schreef:
Tijd voor vernieuwing van het jurycorps? In mijn beleving is dressuur teveel een politiek spelletje geworden.

Kun je jouw beleving van de scores van vandaag misschien uitleggen?
Er heeft een Amerikaan gewonnen bij 4 van de 5 juryleden (die Pool wist zeker nog niet dat Anky niet meer automatisch wint ;) )
Er was helemaal geen jurylid uit Amerika bij, waar zit dan de politiek en waar het spel.
In mijn beleving (wiskundig/statistisch gezien) vond ik ze nogal eensgezind vandaag, maar jij interpreteert de uitslag kennelijk anders.

@Sterre2009
Ik zie niet dat de jurering van Francis Verbeek significant afwijkt van de andere juryleden, waarop baseer je wat je hier beweert.

Hier de uitslag:
http://results.chioaachen.de/resultpage09/DRE/D10.asp

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:38

Het valt mij de laatste tijd op dat er nogal vreemd omgegaan wordt met de artistieke score van de kür op muziek.

Het gaat al lang niet meer om de door de FEI voorgeschreven richtlijnen, waaraan de juryleden zich behoren te houden.
Elk jurylid heeft zo zijn eigen regels gecreerd. Als ik zie hoe rommelig de kür van Steffen Peters in elkaar steekt, zowel kwa choreografie als kwa muziek, dan kan ik niet begrijpen dat de artistieke waarde hoger scoort als de kür van Anky.

Het stukje van SP en Ravel van uitgestrekt galop naar piaffe en daarna stap is muzikaal een aanfluiting en choreografisch
gezien flanswerk.

De muziek van Steffen is heel herkenbaar, maar daar mogen de juryleden niet op letten. Ze mogen alleen maar cijfers
geven voor het passend zijn van de muziek. Natuurlijk weten we allemaal dat dit wel gebeurd maar dat is tegen de regels.
Verder moet een kür op muziek kwa choreografie symmetrisch zijn en een goede verdeling van de rijbaan in zich hebben,
maar ook deze regel is al lang vaarwel gezegd. Ook dient er cohesie te zijn met betrekking tot de orchestratie,
weer iets dat de laatste tijd ongestraft met voeten getreden wordt.

Kortom hoe de juryleden in Aken tot een artistieke score van boven de 90% gekomen zijn is mij een kompleet raadsel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:04

Precies +:)+

De objectiviteit is ver te zoeken, wat een misselijk staaltje jureren zeg!