"Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 06:31

Nieuwsredactie / SID

De straffing wat betreft dopinggebruik in de sport moeten opnieuw op de schop, aldus Peter Danckert. "Ik ben ervoor om de paarden te schorsen en niet de ruiters," aldus de voorzitter van het Bundestags sportcomite in zijn functie als president van de regionale paardensportorganisatie Berlin-Brandenburg tijdens een discussie met de Sport Informatie Dienst (SID). Het zou volgens hem fout zijn om de ruiter te straffen voor dopinggebruik.

Recentelijk kwam Michael Mronz, de grote baas van het concours CHIO Aken, al met een vergelijkbaar voorstel. Hij is echter van mening dat de straf additioneel moet zijn en niet vervanging van de straffen voor de ruiters.

Volgens Danckert is het bijna onmogelijk om verboden medicijnen, goedgekeurde medicijnen en doping uit elkaar te houden. "De meeste veterinairen kunnen het allemaal niet meer volgen. Daarom zeg ik: "Doping is verboden, medicijnen voor behandelingen zouden wel toegestaan moeten zijn. Iedere ruiter, veterinair en paardeneigenaar zal het hiermee eens zijn. Een topsporter hoeft niet ieder klein middeltje te melden."

Volgens Danckert is de dopingzaak rondom de vijfvoudig Olympische winnares Isabell Werth zowel dom en tragisch. "Ze had zich gewoon veel beter moeten laten informeren, maar het is wel extra tragisch dat het nu zo'n goede sportvrouw moet treffen. Ik denk echt dat ze dit niet bewust heeft gedaan."

Verwant artikel:

[VN] Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst
[VN] Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"
[VN] Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging
[VN] Isabell Werth volgende week niet welkom op CHIO Aken
[VN] Isabell Werth blijft voorlopig geschorst volgens Tribunaal
[VN] Ook Michael Whitaker geschorst na positieve dopingtest
[VN] Regels voor toedienen van medicijnen wordt niet versoepeld
[VN] Isabell Werth voelt zich enorm in de steek gelaten
[VN] Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma
[VN] Isabell Werth breekt met haar vaste veterinair

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:46

Cayenne schreef:
De straffing wat betreft dopinggebruik in de sport moeten opnieuw op de schop, aldus Peter Danckert. "Ik ben ervoor om de paarden te schorsen en niet de ruiters," aldus de voorzitter van het Bundestags sportcomite in zijn functie als president van de regionale paardensportorganisatie Berlin-Brandenburg tijdens een discussie met de Sport Informatie Dienst (SID). Het zou volgens hem fout zijn om de ruiter te straffen voor dopinggebruik.

Hier ben ik het niet mee eens :=
Je weet toch dat je paard daarmee is ingespoten ? beetje eigen schuld dan toch? Dus ook de ruiter gewoon schorsen. Anders komen ze er wel erg makkelijk vanaf!

Anoniem

Re: "Straf de paarden voor dopinggebruik, maar niet de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:47

Juist de ruiter schorsen, en neit het paard. Paard heeft zichzelf niet ingespoten hoor. Wat een bullshit dit, zeg :\

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:50

Paard zegt zelf geef mij maar een medicijn _O- ... komop!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:55

Daar gaat het natuurlijk niet om - je straft op deze wijze de ruiter (paard misschien alleen maar blij... }> ) maar in een mildere vorm omdat hij/zij met zijn andere paarden toch kan blijven deelenemen aan wedstrijden.
Ik zou er trouwens niet aan moeten denken dat een toppaard door deze handelswijze teruggetrokken zou moeten worden uit de sport.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:58

haha...

het paard geeft zich zelf mediceinene.. PFFF

dat doet de ruiter toch dus: die is verandwordelijk..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:10

Ik ga helemaal met Kendra mee. Veel betere oplossing.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:16

Vreemd, de dopingregels zijn er om de paarden te beschermen tegen foutief handelen van ruiters. Dus zeker wel de ruiter schorsen om andere paarden de beschermen.
Ga er vanuit dat een veroordeling terecht is. Is dit niet het geval dan moet daar naar worden gekeken, maar een paard schorsen i.p.v. een ruiter komt (nu) op mij over als een hele kromme oplossing...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:29

Weer een voorbeeld van het zíeke van het wereldje. Mensen die zo denken horen helemáál niet in deze sport, dus levenslang geschorst te worden.

hc

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:29

Alsof het paard zelf doping neemt, omdat hij de sport de zwaar zou vinden, of graag zou willen winnen.
Juist de ruiter schorsen (mits deze natuurlijk bekend was met de doping en het niet door iemand als troef is toegedient).

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:34

Dit slaat nergens op, alsof het paard zelf ervoor kiest om zichzelf doping in te spuiten. Je moet juist in ieder geval de ruiter schorsen, paard kan altijd nog.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:38

jongens / meiden het word bedoeld dat alleen dat paard geschorst word :+

maar ik sta e ook niet achter, het is wel degelijk de fout van de ruiter. voor je je paard met zoiets inspuit hoor je gewoon te kijken of het op de lijst staat. het is nu eenmaal de verantwoordelijkheid van de ruiter ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:41

Wibo schreef:
paard kan altijd nog.

Waarom? Zodra de verboden stof uit het bloed is kan het weer meedoen wat dat betreft.
Het paard is het sláchtoffer.

Het is weer gewoon het zoveelste rookgordijn. Het gaat om het uitbannen van sjoemelaars.
Van het voorkomen van vervalsing van de competitie door gesol met de welzijnsrechten van het paard.
Het zijn mensen met een puur foute mentaliteit die sjoemelen en vergoeilijken. Een ménsenmentaliteit die juíst paardensport inherent dient te ontberen omdat ze anders haar bestaansrecht kwijt is.
Ophouden met geneuzel en de gevallen die nu aangeven een puur ongewenste mentaliteit te hebben levenslang schorsen.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:42

Het paard???
Heeft die het zichzelf toegediend?
Nee hoor gewoon de ruiter.
Die is verantwoordelijk voor wat het dier krijgt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:55

Die paarden hebben best vakantie verdiend!
Maar de ruiters ook! :P

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:05

MMM een paard straffen omdat hij medicijnen in zijn lijf, wat wij als mensen bepalen dat een paard medicijnen krijgt. Beetje raar! Ruiters, grooms en dierenartsen moeten zorg dragen voor het welzijn van het paard.

Met het huidige doping beleid is het lastig om een paard te kunnen behandelen als hij iets heeft. Vind wel dat het paard kwa gezondheid voorop moet komen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:11

Denk dat het paard niet erg onder de indruk is van zijn straf: uitgesloten worden van wedstrijden voor bepaalde periode.

Maarja zoals altijd....het paard heeft het gedaan :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:41

Wat is een topruiter zonder toppaard?
Als je het paard schorst wordt de drempel vele malen hoger om het paard dmv doping aan te zetten tot betere prestaties....
Mocht bij een ruiter het vaker voorkomen dat een paard uit de sport moet ivm doping, zal die ruiter waarschijnlijk minder vaak paarden aangeboden krijgen van eigenaren....
Zonder paard geen ruiter.....

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:56

Dit is werkelijk te belachelijk voor woorden. Dus als je paard eigenlijk al verkocht is dan kun je doen en laten wat je wilt want het probleem is voor de volgende eigenaar?? Tjonge het moet niet gekker worden. De ruiter blijft verantwoordelijk hoe dan ook! Dat de regels moeten worden aangepast is al jaren heel duidelijk maar het moet eerst flink mis gaan voor men actie onderneemt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:03

Ik vind de oplossing ruiter schorsen toch beter.
Als het paard mee mag doen dan moet er maar een andere ruiter komen, want deze kan zich blijkbaar niet aan de regels houden.
Als het paard geschorst wordt, doet de ruiter gewoon weer vrolijk mee op waarschijnlijk een ander paard. En of nu het toppaard niet mee kan doen of de topruiter die er verantwoordelijk voor is, doe mij maar die ruiter.
En als een ruiter vaak uit de sport is ivm doping krijgt die ook minder paarden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:04

Nou jaaaaaaaaaa zeg, dat paard vraagt toch niet om een shotje?!?!
Wat een onzin zeg!!

Dan hadden ze moeten koppen met:

"Isabell Werth geschorst na toediening doping onder dwang van eigen paard"

Ik snap dat ze op deze manier de ruiter niet willen benadelen, maar die maakt toch de beslissing om dat paard te laten behandelen met een fout medicijn. Ongelofelijk....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:11

:')

Jullie zijn grappig. Helemaal verontwaardigd omdat het paard 'gestraft' wordt, 'maar die kan er toch niets aan doen!'

Wat is in dit geval nou de 'straf'? Dat ie geschorst wordt? Kan dat paard wat schelen joh! Die is waarschijnlijk alleen maar blij!

Je kunt wel zeggen als paardlief op stal blijft staan (want wei zullen ze ook niet veel zien neem ik aan) 'foei paard, nu mag je niet op wedstrijd!'. Paard neemt nog een hapje hooi en snapt er niets van.

Je straft hoe dan ook de amazone/eigenaar, want die kan niet op dát paard de wedstrijd in.

Je kunt hooguit zeggen: schors het paard en niet de amazone.

Met straffen van paard heeft dit toch helemaal niets te maken...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:25

Ik snap de denkwijze wel, inderdaad, wat is een topruiter zonder zijn beste paard?

Probleem is echter dat je daarmee wellicht dan de ruiter wel straft, maar ook de eigenaar van het paard.

Combinatie straffen is dan mischien effectiever. Dan is de ruiter waarschijnlijk ook per direct zijn top paard kwijt.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:31

gewoon de ruiter schorsen, meeste topruiters hebben meerdere paarden op top niveau lopen, kijk maar naar anky die heeft ook pb en salinero (en wie weet vergeet ik er nog wel 1)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:40

trustHim schreef:
gewoon de ruiter schorsen, meeste topruiters hebben meerdere paarden op top niveau lopen, kijk maar naar anky die heeft ook pb en salinero (en wie weet vergeet ik er nog wel 1)

Inderdaad.
De ruiter moet je aanpakken.
Laat die maar mooi een tijd thuis zitten, met alle paarden.