De gekantelde trailer. Wanneer je goed tussen de trailer en de brandweerauto,
kijkt, zie je in de verte nog net de auto van bianca1980 onder het viaduct staan,
dit ter beeldvorming van de afstand die de trailer heeft afgelegd.
foto: bianca1980 / http://www.fotoserver.nl
Het is de nachtmerrie van iedere paardenbezitter: een aanrijding met een volle paardentrailer.
Dit overkwam bokker bianca1980 enkele dagen geleden terwijl zij over de A50 reed met het
paard van een vriend in de trailer.
Lees hieronder haar relaas!
De ergste nachtmerrie van een paardenbezitter die voor mij werkelijkheid werd. Ik ben aangereden terwijl ik een paardentrailer met inhoud achter de auto had hangen!
Ik was onderweg van Team Nijhof met het paard van een vriend van mij die ik voor hun zou ophalen. Vanzelfsprekend reden we netjes 80 kilometer per uur vanwege onze paardentrailer met paard aan de trekhaak.
Plots op de A50 ter hoogte van Heerde werd ik ineens afgeschoten als een achtbaan, ik besefte direkt dat het foute boel was maar voor ik maar iets kon verder beseffen, schaarde mijn auto naar rechts direkt frontaal op de vangrail. Daarna kan ik me even niet herinneren hoe we verder getold zijn maar gelukkig gingen we niet over de kop.
Toen ik stil stond rende ik mijn auto uit om het paard te zoeken en mijn trailer.. die lag dus 150 meter verderop!!
Toen ik daar aankwam lag de trailer op de zijkant en het paard trapte in de kar om te ontsnappen. Ik heb uit alle mogelijkheid getracht het te kalmeren dat het zou blijven liggen, want de achterzijde van het zeil openen of de klep zou levensgevaarlijk zijn geweest want het verkeer rijdt gewoon door op de snelweg. Ik heb onmiddelijk 112 gebeld en met spoed verzocht om een dierenarts en brandweer (ik ben zelf beroeps).
De dierenarts wilde de klep openen en die heb ik zowat verrot gescholden daar; een 3 jarige hengst waarvan het halster is afgebroken los halen op een snelweg !!!!!!!!! Ik heb geëist dat hij het paard zwaar zou sederen, dit heeft hij via de billen kunnen doen door een arm te steken door het achterzeil.
Daarna heb ik met de bevelvoerder van de brandweer een plan omgezet om mijn trailer te takelen, met spanbanden hadden we de polyester kap gestabiliseerd en de ramen van het dak afgedekt met dekens om alles in de kar donker te houden zodat het paard geen orientatie meer heeft. Zo heb ik de trailer langzaam laten hijsen, het paard is gesedeerd en al rustig mee gekanteld en kwam daarmee liggend op zijn zij op de bodem. Daarna heb ik de kar op de auto ambulance laten zetten en onmiddelijk naar de Kliniek Veluwe laten brengen, de brandweer ging mee naar de kliniek en heeft daar met samenwerking van de arts daar het paard eruit getrokken aan staart en achterbenen.
Al met al een hele nachtmerrie, ik kan het nu redelijk rustig opschrijven maar je kunt je bedenken dat ik daar met knikkende knieen mezelf eiste dat ik mijn kop erbij moest houden voor het paard. Iedereen wilde me daar weghalen omdat ze steeds dachten dat ik zo passe zou gaan maar de bevelvoerder heeft op een gegeven moment steeds iemand bij me gehouden en zei ook, "zij weet het beste hoe ze moet handelen met het paard, dus we volgen haar instructies". ik was gelukkig wel zo bij mijn positieven dat ik niet de deuren en klep heb geopend.
Het getrap van het dier om zichzelf te bevrijden zal iets zijn wat me nog heel lang blijft achtervolgen, evenals de toeterende vrachtwagens die door reden.
Zelf lag ik vrijdagnacht en zondag nog op de polikliniek omdat het niet zo goed ging met mij en heb nu pijnstillers in verband met lichte wiplash verschijnselen. Ik heb mezelf gelijk onder behandeling gesteld van een fysiotherapeut.
Ik kom nu in de zure molen van dagwaarde terecht en ook dat is iets wat ik niet kan verkroppen, je helpt een ander en nu ben je zelf opeens alles kwijt.
Met het paard gaat het naar omstandigheden goed, hij staat nog steeds in de kliniek en zal woensdag helemaal gefotografeerd worden. Eerder had geen zin omdat ook dat dier volledig verzuurd is met zijn lijf en de eerste vitale functies waren intakt.
De veroorzaker verklaart ingehaald te hebben op links en ging naar rechts en heeft de trailer volledig over het hoofd gezien. Het vermoeden bestaat dus dat hij met 120 kilometer per uur op mij is ingereden, want je haalt niet in met 80 kilometer per uur. het was nog licht, dus ik denk eerder dat deze zakenman met dikke leasebak een offerte doornam of zat te bellen. Hij rijdt in ieder geval zo weer een nieuwe leasebak en ik mag vechten voor mijn centjes om nog wat te kunnen kopen.
De arts heeft me gerust gesteld dat ik niet beter had kunnen handelen dan ik nu gedaan heb en dankt de Blomert trailer (waar ik nu dus voortaan bij zweer!) voor zijn zeer sterke chassis en bovenophanging; dat heeft het paard gered, hij is er niet uitgeslingerd want dat had hij niet naverteld. Mijn trailer lag immers 150 meter bij mijn auto vandaan, en dat met zo'n snelheid over de weg!
De trailer is uiteraard ontwricht en ook die is total loss. Door het paard zo snel mogelijk gesedeerd te hebben door mij en het feit dat het om een hengst (hoge pijngrens en brutaliteit) gaat is de arts er positief over dat hij er uiteindelijk geen trauma aan over zal houden.
Klik hier voor nog meer foto's van het ongeluk.
Duidelijkere foto's van de beschadigde trailer volgen nog!
Klik hier voor een ingezonden brief over dit ongeluk naar de Metro.
Bianca1980