Grote wedstrijd Massenhoven gaat ondanks rhinodreiging door

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote wedstrijd Massenhoven gaat ondanks rhinodreiging door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:08

http://www.horses.nl

De Nationale Cyclus jonge paarden dat plaatsvindt van 26 tot 28 juni in Massenhoven (België), gaat door ondanks de recente gevallen van rhinopneumonie in de omgeving van Antwerpen. Een aantal andere wedstrijden in de omgeving zijn wel uit voorzorg afgelast.

FEI-erkend dierenarts Marc Schellekens onderzocht de toestand van de paarden op de Massenhoven Riding Club en trof geen dieren aan met symptomen die wijzen op rhino. Daarom is besloten de wedstrijd door te laten gaan. De organisatie raadt eigenaren en betrokken partijen wel aan hun paarden tegen rhino te vaccineren.

Verwant artikel:
[VN] Rhinopneumonie uitgebroken bij stal in provincie Antwerpen

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:00

Sorry maar ik weet niet waar jullie je informatie halen ;) 8)7
De wedstrijd jonge paarden ( LRV) gaat dit weekend door in het
ZILVEREN SPOOR te MOORSELE :o
Dat is provincie WEST VLAANDEREN ...=/- 150 KM van de getroffen manege ....in de provincie WEST VLAANDEREN. :(:)
Voor meer info kijk op
http://nationaaljongepaarden.googlepages.com/ ;)

Manege Massenhoven ligt inderdaad in de provincie Antwerpen maar zij organisweren dit weekend niets.
Zie hun site :
http://www.massenhovenridingclub.be

Ik vind dit weer wat kort door de bocht >>> Die domme Belgen !!!! :+

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:07

Izzy19

Re: Grote wedstrijd Massenhoven gaat ondanks rhinodreiging door

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:49

Ik vind het maar weer vreemd hoor, overal op de lrv-website staat nog steeds dat het doorgaat in Moorsele en nu ineens zou het massenhoven zijn? Vanwaar die verandering en waarom ineens naar het gebied met rhino trekken?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:49

hey devi ja er is een verschil tussen lrv en federatie e

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die dit riskeren. want ok, de stal op zich is zogenaamd rhinovrij, mar wie zegt dat alle deelnemende paarden dat zijn?!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:50

Is federatie op dezelfde dag? ah ok nu volg ik weer :) Maar ik snap inderdaad niet dat mensen riskeren om daar te gaan rijden :n

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:52

Ja blijkbaar ... ;)
Ik was ook al helemaal verontwaardigd >>> Hoe kan dit ...
Maar blijkbaar VLP in Massenhoven
en LRV in Moosele

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:38

Ik snap ook niet goed dat er mensen zijn die het riskeren om daar te gaan rijden. De stal is dan wel rhino vrij maar daarom zijn alle paarden die daar komen dat niet.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:34

is er al meer bekend over andere lrv wedstrijden?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:35

Andere LRV wedstrijden gaan gewoon door ;)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:43

Onvoorstelbaar dit #)

Er worden nog steeds nieuwe gevallen van Rhino gemeld in de omgeving en er wordt ook aangeraden om pas 4 weken na het laatste "koortsgeval" weer op concours te gaan.
Bij ons op de manege geldt nog steeds: er komen geen nieuwe paarden op het terrein. Als er iemand toch weg gaat, prima, maar dan kom je het terrein niet meer op.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:25

Izzy19 schreef:
Andere LRV wedstrijden gaan gewoon door ;)

vreemd, er staat ook op de site verder niks van gemeld...

ik vraag me af hoe lang dit goed gaat gaan, of heel t seizoen gaat in de mist lopen zo!!
ik heb nog al wat wedstrijden staan die kant op in juli en augustus...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:53

Zwaar belachelijk, iedereen houdt expres de paarden thuis, geen wedstrijd, geen les en zoiets gaat dan gewoon door? Ik kan er met mijn pet niet bij.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:18

Die van mij worden al jaren geënt tegen Rhino. Maar zelfs dan nog zou ik het toch niet riskeren om naar een besmet gebied te gaan.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:18

Wij weten hier op stal gewoon niet meer wat doen.
Wij annuleren onze eigen wedstrijd uit voorzorg (terecht), maar al de andere wedstrijden gaan door.
Geen enkele ruiter mag erop (mensen met gezond verstand/verantwoordelijkheidszin houden hun paard op stal/weide) en niemand mag eraf.
Maar als je dan hoort dat overal rondom ons de wedstrijden doorgaan, je ruiters op straat tegenkomt ...

En als de wedstrijden doorgaan en er zitten enkele rhino-gevallen tussen dan is er geen stoppen meer aan. 100-den paarden en mensen door elkaar van over heel Vlaanderen. En die gaan 's avonds lekker terug naar hun manège.
Laat het verspreiden op grote schaal beginnen...

En rhino is er nog steeds, net weer een geval gemeld in noordelijk Antwerpen.

Is dat zo moeilijk om de dierenarts meldingsplicht te geven en een stal in quarantaine te plaatsen?

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:22

ik snap niet dat ze wedstrijden nog toelaten, gisteren was er geval van rhino bij ons op stal, van mensen die op wedstrijd zijn geweest, je zou toch denken dat ze slimmer zijn dan dat en dat ze zo heel de stal in gevaar brengen...

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:02

Dan zou in principe de nationale wedstrijd voor jonge paarden in Moorsele ook afgelast moeten worden. Want daar komen ongetwijfeld ook heel wat combinaties uit het Antwerpse naartoe.

Idem voor andere nationale wedstrijden.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:27

yep ik heb hoogstraten volgens mij ook ergens begin juli staan...

wel eng :S

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:39

Als je ook weet dat deze cyclussen tellen voor het Belgisch Kampioenschap, kan ik het nog een beetje begrijpen.
Als je geselecteerd wordt, kan je Belgisch Kampioen Jonge Paarden worden, sommige mensen denken alleen hier aan en naar Gesves gaan, en niet aan het Rhino gevaar.

Ik ken heel wat mensen dat meerijden, maar er zijn er ook veel dat afzeggen, dan maar geen Gesves en geen kampioenschap...

winstonGR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:04

Ik snap niet dat er nog steeds wedstrijden in het Antwerpse doorgaan. Er zijn nu reeds op verschillende plaatsen rhinogevallen vastgesteld.Gaan ze wachten tot er een echte epidemie is.
Bij ons op stal is er een quarantaine ter preventie en daar ben ik heel blij om.
Ik vraag me af waarom er geen officiele meldingsplicht is, dit is toch geen onschuldig griepje.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:06

Als iedereen moest afmelden, dan werd er echt wel een vervangdatum voor dat kampioenschap gevonden en de voorafgaande selecties. Echt zo kortzichtig allemaal.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:41

Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt om met mijn paard buiten te komen. Het welzijn van je paard gaat toch voor op alles zeker wat is me dat nu toch!

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:33

Ik heb zojuist begrepen dat er in Schoonbroek 4 gevallen van Rhino zijn geconstateerd. Wij hebben zelf een aantal paarden staan en zijn vandaag met dit bericht gebeld (overigens niet door een DA) ter waarschuwing. Ik begrijp idd niet waarom ze het door laten gaan. VLP verplicht voor bijwonen van wedstrijden te vaccineren maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat je paard geen rhino krijgt. Wij blijven in ieder geval voorlopig thuis!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

Nu inspuiten zal zelfs averechts kunnen werken, want eigenlijk spuit je ze dan (weliswaar in beperkte dosis) rhino in, zodat het lichaam anti-stoffen kan maken.
Gewoon alles aflasten voor een maand, verplicht maken dat iedereen in orde is met entingen (je zal verbaasd staan van hoeveel er zelf niet in orde zijn met basisentingen), want nu vragen ze gewoon om problemen

Silly99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:48

inderdaad zoiezo alles voorlopig niet door laten gaan.. en ja ik weet het als een paard al drager is dan kan het erger worden maar ga er maar vanuit dat geen enkel paard bij ons drager is :-s. Gelukkig zijn wij verder altijd helemaal in orde met de entingen...Ben eens heel erg benieuwd wat het LRV gaat doen met de tornooien, duurt ook niet al te lang meer.