In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:10

www.gelderlander.nl

De vrouw die donderdagavond in de Groesbeekse bossen van haar paard viel heeft ernstig letsel opgelopen. De amazone werd na een zoektocht gevonden door de 16-jarige Job kervezee uit Groesbeek.

Het slachtoffer liep onder meer gebroken ribben, een gescheurde milt en een hersenschudding op.

Abeltje77

Re: In bossen gevonden amazone ernstig gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:11

En daarom zou ik nu nooit alleen naar buiten gaan...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:12

Is het bekend wie het is?
Best dichtbij hier..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:13

Of iig een mobieltje mee met voldoende beltegoed en batterij.

En ik vraag me af waarom ze zijn gaan zoeken? Beetje summier bericht zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:16

Mobieltje met beltegoed heb je niks aan als je buitenwesten bent ;)

Gewoon altijd samen buiten gaan rijden, als er niemand is die met je mee wil te paard, dan in ieder geval iemand op de fiets mee nemen.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:18

mobieltje is goed maar inderdaad als je buiten westen bent heb je er niks aan. en maar de vraag of je bereik heb

cassidy: hoe bedoel je dat. ik hoop toch echt mochten ze me paard vinden mij ook gaan zoeken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:20

Cassidy schreef:

Bellen is best lastig als je buiten kennis bent ;)
Ik ga ook nooit of te nimmer alleen de bossen in. Ook niet met mobiel op zak.

Wat zoeken betreft, vaak gaat een paard wel naar huis of naar een bekende plek. Als een paard dan zonder ruiter aan komt zetten wordt er wel een zoekactie op touw gezet.
Wij hebben een ruiter die wekelijks bij ons komt lessen. Die komt dan onder de man naar de manege toe. Laatst kwam zijn paard alleen aanzetten. Toen werd er ook meteen geprobeert om hem te bellen om te kijken of alles goed was en zonnodig een paar mensen op pad te sturen hem te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 22-06-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

ecyoj schreef:
mobieltje is goed maar inderdaad als je buiten westen bent heb je er niks aan. en maar de vraag of je bereik heb

cassidy: hoe bedoel je dat. ik hoop toch echt mochten ze me paard vinden mij ook gaan zoeken

Waarschijnlijk bedoelt ze hoe zo op het idee gekomen zijn dat er iets fout kon zijn gegaan :)
Misschien dat ze er al een tijdje lag en dat ze het te lang vonden duren?
Brrr.. je moet er niet aan denken :n

Lusitana

Als je alleen gaat rijden kun vertellen welke route je neemt en hoelang je weg gaat blijven. Dan wordt er eerder alarm geslagen als je niet op tijd terug bent en dat scheelt ook al weer. (En mocht je paard alleen terug komen, weten ze ook waar jou te zoeken)
Maar samen rijden is, om meerdere redenen, altijd verstandig.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-06-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:21

misschien omdat paard zonder ruiter aankwam thuis? of zonder ruiter rondliep en een wandelaar bezorgt was gaan zoeken?

Verzin het maar ;) Als je op je mobieltje vlt heb je er ook niks aan want 9 van de 10 zijn dan kapot!

Maar is het niemand van hier?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:25

Cassidy schreef:

Ja, maar dan dus niet dat mobieltje aan zo'n schattig zadeltasje aan je zadel, zoals veel mensen doen. :roll:

Daarnaast is een label met je telefoonnummer aan je zadel ook geen overbodige luxe als je veel alleen rijdt. Vindt iemand je paard dan kunnen ze je nummer bellen, neem je niet op, weten ze dat het serieus fout is en haast moeten maken, neem je wel op, kun je vertellen waar je - ongeveer - bent. Label wel aan je zadel, niet aan je hoofdstel, hoofdstel verliest een paard makkelijker als hij op de vlucht is in't bos.
Daarom wordt je ook geacht je beugels op te steken als je even stopt en afstapt. Gaat je paard er dan vandoor, dan weet degene die hem vindt dat de eigenaar in ieder geval niet van z'n paard gekukeld is. (westernbeugel om de knop met een touwtje werkt als westernalternatief).
Ga je alleen weg, geef dan op stal/thuis door welke route je gaat rijden (en houd je daar ook aan), zodat ze áls ze je moeten zoeken weten waar ze ongeveer moeten zoeken.
Van die kleine buitenrijregeltjes die 't al een stuk verantwoorder maken.

Nooit alleen de bossen is is toch erg jammer als je midden in de bossen woont en geen of weinig kennissen hebt om mee samen te rijden. Ik heb jaren zo gewoond en alleen gereden en daar is niks mis mee. Maar dat zou ik niet doen met een jong, onervaren, onbetrouwbaar of weet ik wat voor paard waar ik niet van op aan durf. Tuurlijk kan er ook wat met m'n bombproof paard gebeuren, maar dat kon ook als ik alleen thuis in de paddock reed en dan was er ook niemand thuis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:30

Francis verwoord idd wat ik bedoelde: een paard kan ook de benen nemen bij een rustpauze of op het moment dat de ruiter vrijwillig is afgestapt. Een paard wat alleen thuis komt of ergens zonder ruiter opduikt, betekend niet meteen dat je van het ergste uit moet gaan.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:33

Ik ga regelmatig alleen naar buiten, maar als mijn paard dan alleen op stal aan komt zullen ze me meteen bellen, en als ik nie opneem zullen ze me meteen komen zoeken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:35

pfff ik heb jaren in mn uppie buiten gereden zonder mobieltje. die waren er toen nog niet. en midden in het bos is het bereik ook niet al te best!
heel vervelend maar het kan gewoon gbeuren. in de bak kun je ook vallen en uren leter gevonden worden hoor...

Riddershow

Tja, daar ga ik liever wel van uit. 't zou wat zijn als mijn paard thuis aan komt en mijn vriend denkt dat ik even afgestapt ben :roll: heb ik liever dat hij gelijk gaat zoeken/bellen en er achterkomt dat er niks aan de hand is.

flynn1

gelukkig is ze op tijd gevonden, lees namelijk dat het in de avond gebeurt is... om 22.00/30 begint het toch al donker te worden

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:36

Waar lees je dat Flynn?
Ik ben op zoek naar een bericht met meer info.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:37

Cassidy schreef:
Francis verwoord idd wat ik bedoelde: een paard kan ook de benen nemen bij een rustpauze of op het moment dat de ruiter vrijwillig is afgestapt. Een paard wat alleen thuis komt of ergens zonder ruiter opduikt, betekend niet meteen dat je van het ergste uit moet gaan.

als het paard alleen thuis komt zal ik alsnog gaan zoeken.
je weet niet wat er is gebeurd dat vind ik nog t ergst.
dus liever zoeken voor jan doedel dan helemaal niet zoeken

vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:38

Ik ga ook altijd alleen, idd is het onverstandig, maar als je niemand hebt die met je mee kan of wil? Niet iedere paardenbezitter in je omgeving wil ook buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:39

Cassidy schreef:

In dat geval zou zo iemand toch wel stal bellen en anderen om te verwittigen dat het paard naar stal komt rennen, ik neem aan dat je ook wel graag een lift terug naar huis wil?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:40

Ik ging ook meestal alleen, maar zorgde er wel voor dat ik dan niet al te ver ging en op redelijk bekend terrein bleef met veel mensen.
Op die manier heb je in ieder geval wat hulp voor handen, mocht er wat gebeuren.

en uiteraard mobiel mee en een kaartje in de rijbroek met nummers voor nood.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:42

Niet alleen buitenrijden vind ik echt onzin. Je gaat toch ook wel eens ergens alleen op de fiets heen, er kan altijd wel wat gebeuren, je kan altijd vallen. Als je gewoon zorgt dat er mensen zijn die weten dat je op pad bent, en je hebt een telefoon bij je, dan is het risico al aardig beperkt.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:43

TE5 schreef:
Is het bekend wie het is?
Best dichtbij hier..

die Job kervezee heeft hyves misschien kan je wel in contact komen en erachter komen wie het is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:44

Sim0ne schreef:
Niet alleen buitenrijden vind ik echt onzin. Je gaat toch ook wel eens ergens alleen op de fiets heen, er kan altijd wel wat gebeuren, je kan altijd vallen. Als je gewoon zorgt dat er mensen zijn die weten dat je op pad bent, en je hebt een telefoon bij je, dan is het risico al aardig beperkt.

Inderdaad.. wat mis je veel als je niet eens alleen de bossen in durft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:47

Sim0ne schreef:

Mee eens. Ik rijd eigenlijk ook alleen maar in mn Remy buiten. Ik ga ook niet vantevoren aan Jan en Alleman doorgeven welke route ik ga rijden, want soms verander ik van gedachte en ga een totaal andere kant op :')
Is dus ook niet handig.