Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lien2

Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 20:56

http://www.ijmuidercourant.nl/

De gemeenteraad van Velsen wordt niet serieus genomen, want hoe graag de raad ook wil dat er wordt opgetreden tegen bijvoorbeeld paardenpoep - het gebeurt niet. Op 'uitvoerend niveau' wordt simpelweg geen bekeuring uitgeschreven, ook niet als overduidelijk een overtreding wordt begaan.

Santpoorter Hans de Jonge heeft zijn bezorgdheid daarover geuit in een brief aan de gemeenteraad.

De Jonge strijdt tegen hufterig gedrag van ruiters die de poep van hun paard op straat laten liggen. Andere vormen van hufterig gedrag zijn honden laten schijten op straat, de asbak uit je auto midden op straat legen, je muziek zo hard zetten dat andere mensen er last van hebben, wildplassen, grof vuil op straat dumpen en dergelijke.

Sinds kort heeft de gemeente een tweede middel om dat allemaal aan te pakken. Naast de APV is er ook een nieuw handhavingsbeleid vastgesteld. ,,Graag wil ik uw aandacht vragen voor het inzetten van de bestuurlijke boete'', zei VVD-gemeenteraadslid Henny Langendijk laatst nog tegen de burgemeester. De bestuurlijke boete is een boete die niet de politie, maar de gemeente mag uitschrijven in de persoon van stadswachten of buitengewone opsporings ambtenaren (boa's).

Binnenkort besluit de gemeente wat er gedaan gaat worden.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:25

Ben benieuwd......
Tja en hoe gaan we dit nou weer oplossen.... toch die zak onder de staart van mijn paard.
Ik kies in iedergeval niet voor de VVD bij de gemeenteraadsverkiezingen.

_Carien

Re: Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:56

Pfffff hier wordt je toch moe van....hoe wil je dit tegen gaan??
Wat wordt er gezegd over de veiligheid om van je paard af te stappen en de mest op te ruimen??

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:59

Ik ben erg benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:09

zie mezelf al zitten op me paard me een opvouwbare poepschep en een mega grote plastigzak hahahaha

en dan precies bij het oversteken moet ie ff mesten.....

ja, denk dat het een denderend succes zal worden......

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:11

als wij gaan mennen en ze gaan poepen ruimen we het altijd op, tenzij we in een bos zijn ofzo... en als we op paard zitten en ze gaan schijten vlakbij de stal dan gaan we later terug om het op te ruimen.. maar verder ook niet dan moet je geluk hebben als je een berm naast je hebt, als je op straat rijdt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:34

sommige mensen hebben nou eenmaal niks beters te doen denk ik :z

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:38

Kom op he mensen, ik stap altijd af en schuif de poep even in de berm of goot, is dat nou zoveel moeite? Daarmee voorkom je een hoop gezeik. Ok je rijlaarsjes worden er wel vies van, maar die kun je gewoon weer afspoelen.

Ik erger me ook kapot aan al die ruiters die luid kakelend met een hele groep over straat klepperen en als een paard kakt, lopen ze gewoon door, want o wee als hun Anky laarsjes maar niet vies worden. :(

Met als gevolg dat andere mensen dus enorm gaan zeiken over paardenstront op straat en we straks met zo'n zak moeten gaan rijden.

Wij krijgen zelfs al gezeik naar ons hoofd voordat de paarden scheiten, omdat mensen er vanuit gaan dat ruiters toch wel asociaal zijn. Begint een oud vrouwtje mijn vriend uit te schelden van 'ja ruim je poep op' terwijl zijn paard niet eens poept. Probeert hij rustig uit te leggen dat wij wél afstappen en het opzij schuiven naar een plek waar niemand er last van heeft. Nee tegen dovemansoren.

Kijk poep midden op de rijbaan is heel snel plat en weg, maar op het fietspad en stoep moet je er echt wat aan doen, kleine moeite, even afstappen. En als dat niet gaat omdat je paard te groot is, of te lastig aan de hand moet je lekker in de bak blijven rijden.

Zo, ik ben ook weer een frustratie kwijt :7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-06-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:39

Tja je heb van die mensen die zich de hele dag vervelen dan, gaan ze onmogelijke dingen bedenken. B-)

In de gemeente Velsen zijn zo veel paarden dan moeten ze op elke hoek een controleur neer gaan zetten.
Misschien een nieuw idee....... Poepflitspaal?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:44

Ben ik even blij dat ik daar niet meer woon ;)
Ik had dan vast en zeker een boete gehad.
Ik ben namelijk erg klein en het paard waar ik op rijd mega groot en kom er dus niet mee op als ik de poep op moet ruimen.

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:51

Tjonge hebben ze werkelijk niets anders te doen in Nederland dan dit soort gezeur. Laten ze maar strenger optreden tegen wildplassers, mensen hebben tenslotte een keuze waar en wanneer ze het doen. Straks moet iedereen nog een verplichte peperdure cursus volgen in Nederland, "hoe richt ik mijn paard zo af dat hij op commando mest". Whahaha het is echt te belachelijk voor woorden. En trouwens hoe zit het met het beleid van de KNHS over veilig paardrijden. Is wel veilig toch als je paard mest, je moet afstappen om vervolgens uit je rugzak een mestschep te halen, je paard of los te laten staan, aan een lantaarn vast te binden (OK gemeentelijk verkeersbord nog beter :+ ), om de mest even op te ruimen. IK ZIE HET AL HELEMAAL VOOR ME WHAAHAHA denk dat een tekenfilmpje ter promotie wel leuk kan zijn maar dan met z'n alle wel heel hard lachen over het verspilde geld van de gemeente aan een duur en heel comisch filmpje en de volgende dag lekker met de hele rijvereniging bij het gemeentehuis op de stoep gaan staan :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:52

Arabesk schreef:
Kijk poep midden op de rijbaan is heel snel plat en weg, maar op het fietspad en stoep moet je er echt wat aan doen

Kortom, als de ruiters op de voor hun bestemde plaats op de weg rijden heeft er niemand last van. Op een fiets of voetpad heb je met je paard niets te zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:55

nee maar bijna niemand doet dat. Als je van hier naar Petten fietst moet je slalommen om de drollen heen. En zo ook het fietspad van Heiloo naar Egmond. Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen in de buurt er strontziek van worden.

Dat de ruiters soms op het fietspad rijden kan ik me dan wel weer voorstellen, als de andere optie een 80 km/h weg is :7. Automobilisten snijden je af, toeteren en wijzen naar hun voorhoofd als je daar gaat rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:59

Arabesk schreef:
nee maar bijna niemand doet dat. Als je van hier naar Petten fietst moet je slalommen om de drollen heen. En zo ook het fietspad van Heiloo naar Egmond. Ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen in de buurt er strontziek van worden.

Dan lijkt het me simpeler om gewoon de ruiters die zich daar bevinden op de bon te slingeren. Ze bevinden zich op een plaats die voor hun niet toegestaan is. Als ze er niet komen ligt er ook geen poep. Laat van de boete-opbrengsten een mooi ruiterpad aanleggen en iedereen is uiteindelijk blij.

Dat automobilisten zich misdragen moet geen aanleiding zijn om zelf ook de regels aan de laars te lappen.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 19-06-09 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:00

Slinger ze maar op de bon, maar laat ze alsjeblieft die zakken niet gaan verplichten.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:02

Hetgeen jij aangeeft lijkt me nou net een actiepunt voor de regioconsult van de KNHS. Daar is ie nou net voor aangesteld.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:02

Arabesk: Ik kan me dat ook heel goed voorstellen dat mensen zich eraan ergeren.
Natuurlijk is het wel zo netjes als iedereen in de gelegenheid is om ze poep even aan de kant te krijgen.
Maar in deze omgeving zijn het heel veel kleine stukjes weg tussen de ruiterpaden in.
Het is niet zo dat je je nek er over breekt.
Hier gaat het meeste om de weg/rijbaan.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:06

Net als een motorrijder moet je met je paard soms ook gewoon de rijbaan claimen. Dan kan je dus beter middenop de rijstrook gaan rijden zodat ze er wel achter moeten blijven. En tegen opgestoken middelvingers werkt een opgestoken duim met een sarcastische smile nog het beste heb ik door ervaring geleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:08

waarom moet er in hemelsnaam iemand last hebben van de poep van mijn paard.........

ik vind het niet meer dan terecht.

goed paardenpoep stinkt niet (vinden wij dan he!!) het verteerd makkelijk...... ja over een week of 3 is het wel weg.......

nee hoor ik ga in deze helemaal met Arabesk mee

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:11

Ik rij niet, maar ik men. Kleine moeite om even een emmertje achter in de menwagen te zetten, en een schepje mee te nemen. Wederhelft, die wel rijdt, stapt ook gewoon even af, en schuift de keutels met laars van het wegdek. Kleine moeite.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:17

als je paard bij mijn achterbuurman mest, rent hij zo blij als een klein kind naar buiten met een schep om deze verse, gratis mest over zijn rozen te gooien, daar groeien ze zo goed op schreeuwt hij je dan nog na. ... een poepzak achter mijn paard? nee dan worden we echt een gevaar io straat als ze er vervolgens voor op de loop gaat, afstappen, en met een draaien paard midden op de weg stil staan om het op te ruimen lijkt me ook niet zo veilig,...

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:21

Maar je rijdt toch niet mídden op de weg?

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:38

Op de boulevard hier op scheveningen liggen ook wel eens hopen (danwel niet al half opgegeten door vogels oid). En die zijn écht niet van gewone burgers. Ik heb een politieagent te paard nog nooit zien afstappen :n

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:39

Dan moet de politie ook op de bon wegens wildschijterij

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:39

Helaas is de tolerantie in dit land steeds minder. We wonen hier in het buitengebied en dat betekend dat er dus paardenstront op de weg kan liggen maar ook een verdwaalde kool, modder, er wordt middenin de nacht nog op het land gewerkt etc. Zelf kan ik me storen aan dreinende kinderen in een winkel maar die hoeven dan toch ook niet buiten geparkeerd te worden.
Kan me wel voorstellen dat het in een woonwijk hinderlijk is. Gelukkig is de stront met een regenbui weg en als er een auto overheen is geweest is hij ook al bijna verdwenen.
Is er overlast doordat er bijv een stal veelvuldig door een bepaalde straat gaat dan moet dat onderling opgelost worden. Maar laat de gemeente zich daar niet mee bemoeien. Buitenbakken worden al verboden, binnen de bebouwde kom mag je al amper paarden meer houden en straks moeten ze ook nog een roetmeting.