Een Schwarzwalder Fuchs op stand.
foto door Wereldhummel
Het stamboek van de Schwarzwalder Fuchs vindt mogelijk een onderkomen bij de Koninklijke Vereniging Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger (KVTH). Dit stamboek heeft ook de Dartmoor en Connemara al onder haar vleugels en is in gesprek met liefhebber en fokker Marja de Bruijn over het verzorgen van de administratie voor de Schwarzwalder Fuchs.
Harry van Rossum, secretaris van de KVTH, beaamt dat er gesprekken worden gevoerd. ,,Allereerst moet er een erkenning komen voor het stamboek. Daarin steun ik hen, omdat we weten wat er nodig is voor een eventuele erkenning. Voor ons is het belangrijk dat eerst die erkenning er komt en dan voeren wij alleen de administratie.” De Bruijn denk al verder. ,,We hopen dat we zo in Nederland straks een hengstenkeuring en merriekeuring kunnen gaan houden.” In Nederland zouden ruim honderd Fuchsen lopen. ,,Via mijn Hyves-site hebben zich er al zeker 81 aangemeld. Ik hoop dat dit gaat lukken en dat we met z’n allen een mooi fokprogramma kunnen opzetten.” Daarnaast wil De Bruijn Schwarzwalder Fuchs-dagen en shows organiseren.

vind het zulke mooie paarden!
Erg mooi ras die Schwarzwälders!