Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:08

Nieuwsredactie

Afbeelding
Buitenrijden gebeurt onder andere in de duinen
foto: Faniek
De Nieuwsredactie is op zoek naar mensen die buiten één of meerdere ruiters zijn tegengekomen die zich op een bijzondere manier gedroegen. Het gaat om zowel positieve als negatieve ervaringen. Hierbij kun je denken aan gebeurtenissen waarbij je tijdens een buitenrit andere ruiters tegen kwam, maar bijvoorbeeld ook dat je getuige was van ruiters die zich op een positieve of negatieve manier richting andere mensen gedroegen. Ook dergelijke gebeurtenissen tijdens buitenritten georganiseerd door maneges en stallen zijn welkom. Of ben je zelf al eens in een dergelijke situatie terecht gekomen waarbij je voor je mederuiters/mensen een goede daad heb verricht of misschien juist dat je je niet volgens de geldende etiquette hebt gedragen?

In het kort gaat het om kleine en grote gebeurtenissen van en over ruiters die zich op een dergelijke manier gedragen tegenover andere ruiters en mensen die de paardensport in een kwaad en/of goed daglicht zetten. Deze verhalen moeten uit eerste hand komen.

Je kunt je reactie sturen naar : redactie@bokt.nl met als onderwerp "Buitenrijden".

p.s. Reacties in dit topic als onderdeel van een discussie zijn ook welkom, maar alleen reacties die op het e-mailadres binnenkomen kunnen worden gebruikt voor het onderzoek.

_Carien

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:23

Wat is het nu hiervan vraag ik me af?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:26

waarom moet alles nut hebben en kan iets niet gewoon leuk zijn om te weten?
Als het niet boeit of je het onnuttig vind dwingt toch niemand je het te lezen laat staan dat iemand je dwingt te reageren.
Altijd dat negatieve gedoe op het nieuws.

Nathalie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:32

het nut is dat je er achter kunt komen wie het was die met een volle galop zonder af te remmen bijna je hond ondersteboven loopt terwijl je lekker aan het wandelen bent in het bos! ik vind het goeie zaak (mijn voorbeeld is al erg lang gelden...)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:33

ik snap je reactie pharagirlke, en als iemand dit in een 'normaal' topic had gevraagd had ik er ook niks achter gezocht, maar aangezien het vanuit de nieuwsredactie komt ben ik stiekem ook wel benieuwd naar de beweegredenen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:36

misschien een stukje "spiegeltje voor houden". Dat we wel met zn alle klagen maar dat we er ook met zn allen aan meewerken dat het niet altijd even eenvoudig is om rustig buiten te rijden ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:38

Ik moet meteen denken aan de post die iemand hier al lang terug eens heeft geplaatst.
Diegene was wat aan de hand aan het stappen, tijdens haar trektocht; ik dacht dat het was om gewoon de benen even te strekken, er was in elk geval niets ernstigs...
En dat er toen bij een luxe zwarte auto een raampje naar beneden ging, om te vragen of ze misschien hulp konden gebruiken. En dat dat Beatrix was.
Dát vond ik nou een leuk verhaal. :)

Ben benieuwd of diegene dit toevallig leest, of iemand dit nog herkent... :P

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:39

geldt dit dus alleen voor de mensen die bijv lekker aan t fietsen is en er komt een stel langs gecrosst of geldt t ook als jij op je paard zit en je bent lekker aan t buitenrijden en er komt dan een onbekend iemand ook langs crosse.. want daar kan ik me ook zo aan opvreten..

niet dat dat vaak gebeurt want rij amper buite maar je hebt van die mensen die rijden in volle galop langs een manege waar ze lekker in de bak aan t ryden zijn enzo ..

en ja ik vind t ergens wel nut hebben..
dus succes emt t onderzoek :D

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:40

Ik bedoel niet dat alles een nut hoeft te hebben. ;)
Wat ik niet zo goed snap is waarom de nieuwsredactie dit wilt weten, we hebben al genoeg vingertjes die wijzen hier op bokt.
Tuurlijk dwingt niemand je om dit te lezen of in mee te gaan, maar ik denk niet dat het veel zal oplossen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:41

Interessant!
Vooral wat je hiervan kunt leren. Misschien dat je dingen in de uitslag kunt lezen die anderen irriteren maar had je het zelf niet eens door. Of ben je misschien gevaarlijk bezig zonder dat je het zelf beseft.
Of zouden er nieuwe regels komen voor het buitenrijden ofzo...

Ik ga eens in mijn geheugen graven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:47

Inderdaad trice,

Carien: misschien is het wel jouw interpretatie dat er veel met het vingertje gewezen word. Behalve naar topruiters dan. Maar voor de rest vind ik het wel meevallen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:50

Allebei D_Mr, maar het gaat vooral om de interactie tussen ruiters en van ruiters naar andere (niet paardrijdende) mensen toe. Hierbij hoeft in principe geen onderscheid gemaakt worden tussen ruiters met privépaarden en begeleidende manegeruiters.

Het is overigs niet zo dat dit in de afgelopen maand gebeurd moet zijn, als het al wat langer geleden is is dit ook prima. Als de situatie maar goed beschreven wordt en uit eerste hand komt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:53

Ik heb een situatie van op wedstrijd maar de weg naar de piste was een soort bospad waar veel op buitengereden word enz. Telt dat ook? Dat was vnl met niet paardenmensen. :) Dus niet in de piste maar echt op dat wegje er naar toe.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:02

TurdusMerula schreef:
Ik moet meteen denken aan de post die iemand hier al lang terug eens heeft geplaatst.
Diegene was wat aan de hand aan het stappen, tijdens haar trektocht; ik dacht dat het was om gewoon de benen even te strekken, er was in elk geval niets ernstigs...
En dat er toen bij een luxe zwarte auto een raampje naar beneden ging, om te vragen of ze misschien hulp konden gebruiken. En dat dat Beatrix was.

Ik kan me dit ook nog herinneren :j

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:04

Volgens mij was dat Lenneke...
Ik kan me het verhaal ook nog herinneren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:09

TurdusMerula schreef:

Dat was ik. Dat was heel bijzonder en zeker een heel goed voorbeeld voor vele andere.

Swinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:10

Nathalie83 schreef:
het nut is dat je er achter kunt komen wie het was die met een volle galop zonder af te remmen bijna je hond ondersteboven loopt terwijl je lekker aan het wandelen bent in het bos! ik vind het goeie zaak (mijn voorbeeld is al erg lang gelden...)

Oe ik ken dit ook. Alleen dan anders om. Ben ik lekker aan het galopperen staat er opeens een hond voor je neus of komen ze je achterna..

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:12

ik ben alleen nog maar mensen tegen gekomen die netjes even afremmen en voorzichtig langs komen

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:13

veel gewone paarden vidnen mennerss wel eng als ze dan langs draven vinden veel paarden dat wel eng

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:26

Ik hoorde laatst een verhaal van mijn instructie. Die was op vakantie op Ameland en was aan het fietsen. Toen zag ze een groep ruiters. Dat waren studenten uit Canada en reden te paard zonder cap en met korte broeken en gympen aan. Als begeleiding was er een meisje mee van 17 jaar. De achterste ruiter begon te gillen omdat haar paard in draf de andere paarden voorbij ging en toen in galop. Het hele spul ging mee in galop. Mijn instuctie zag oa een meisje op de grond zitten met de handen tegen het hoofd en 1 meisje had waarschijnlijk haar been gebroken. Mijn instuctie heeft hulp geboden samen met een vriendin. Later toen ze verder waren gefietst kwamen ze nog ruiters tegen die vies kwamen langs strompelen. Ik vind het echt niet kunnen dat je een groep onervaren ruiters mee laat rijden zonder cap en veilige kleiding en dan 1 begeleidster erbij.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:57

Ik rijd elke dag in het bos met mijn verzorgfjord. Aan de andere kant van het bos is een (luxe) manege. Ik heb al vaak meegemaakt dat die ruiters mij in draf of zelf in galop voorbijkomen. Alsof ze het niet nodig vinden om voor een Fjord te stoppen _-:(

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:58

vind de foto wel passend bij dit bericht :\
volgens mij was dat op de kale duineen in appelscha, een stukje wara je dus juist niet mag komen met je paard in een gebied waar veel ruiterpaden en heel meewerkende boswachters zijn (nog wel)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:15

Jaren geleden liep ik met mijn hond aan het strand, toen er een ruiterloos paard aan kwam draven....
Met enige moeite heb ik het paard gevangen, en daar sta je dan....
Dus ik ben met dat dier teruggelopen naar de richting waar het dier vandaan kwam...
Uiteindelijk ben ik maar op het dier gestapt, omdat het iets wat druk was....
Na heel wat kilometers gestapt te hebben zag ik iemand huilend met rijlaarsjes zweepje en cappie aankomen rennen...
Arme meisje was zo moe...
Dus ik haar weer op haar paard geholpen... Meisje weer helemaal blij.... En ik... kon al die kilometers weer terug gaan lopen naar mijn auto... Mijn hond wilde ook wel weer graag terug naar huis... hihihihi

Dit soort dingen maken mij toch wel weer blij, als ik dan toch heb kunnen helpen voorkomen dat er evt ongelukken zouden kunnen gebeuren...

Overigens maak ik vaker dingen mee die een ander als grote duim-verhalen zou bestempelen...(lijkt wel of ik het over me afroep ofzo)

moppiehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:28

het vervelende is als je in het bos aan het rijden bent op het ruiterpad en mensen daar met hun hond lopen en je roept heel hard pas erop!!! en niemand gaat aan de kant en dan vervolgens ook nog boos worden vind ik egt niet kunnen

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:37

ik vind het wel een interessant onderzoekje :)
Als ik met mijn verzorgpaarden buiten ga rijden moet ik om bij de ruiterpaden/recreatiegebieden te komen altijd een stukje over een landweggetje en daarna langs een wijk. Als een van de paarden dan moet poepen stap ik af om het op te ruimen. Als je zelf je troep achter je opruimt zullen de mensen uit de omgeving ook sympathieker naar jou toe zijn. De paarden zijn als de dood voor springende kinderen op trampolines, dus als we daar langs rijden vragen we altijd even of ze willen stoppen (als tegenprestatie mogen ze dan het paardje komen aaien :D ). Voor de rest hebben we eigenlijk nooit problemen als we naar buiten gaan, op een enkele puberende 20-er in zo'n klein scheur-autotje na :+ . Of dat er op het ruiterpad net een ruiter van de andere kant komt aangegalopeerd als jij nog rustig aan het stappen bent, en dan ook niet even inhouden ofzo :\

wel kregen we laatst een hele scheldbui over ons heen; we moesten keren op de weg, daarbij stapte één van de paarden perongeluk met één voorbeen in het pas gemaaide gazonnetje van meneer die aan de weg woonde. Hij kwam net aan rijden in zijn dikke BMW, hij dacht waarschijnlijk dat we zijn gazon op gingen, dus begint eerst te toeteren (gelukkig brave paarden :+ ), en valt vervolgens uit tegen de eigenaresse van de paarden, ze probeerde het nog uit te leggen maar ze kreeg er geen woord tussen. Uiteindelijk reed hij dus door en liet ons een beetje beteuterd achter.