Sjoert
Afgelopen week vond in De Steegh het Nederlands Kampioenschap voor de Junioren, Young Riders en Senioren plaats. Tevens werden de KNHS kampioenschappen in de klassen ZZ-Licht, ZZ-zwaar en Lichte Tour verreden. Uiteraard werd er ook gesprongen op dit evenement, maar ik heb me de afgelopen dagen voornamelijk bezig gehouden met dressuur.
Het complete evenement werd gehouden op het beeldschone terrein van Landgoed Middachten. De kampioenschappen werden verreden over twee pistes. Op het hoofdterrein werden de nationale kampioenschappen verreden. De KNHS kampioenschappen waren te vinden in een andere dressuurpiste. Overigens was de afstand tussen die twee pistes best groot. Ik heb, ondanks dat ik met mijn accreditatie over het ruiterpad mocht, best wat meters gemaakt. Elke keer had ik weer medelijden met de grooms die met zware tassen vanaf de tenten naar het hoofdterrein moesten lopen.

De strijd om het Lichte Tour KNHS kampioenschap werd gewonnen door Hans Peter Minderhoud en de Olivi-zoon Ucelli T(Foto). Daarachter volgden Tommie Visser/Santo Domingo (v. Krack C) en Imke Schellekens/ Rhapsody (v. Lancet). De prijsuitreiking volgde direct na de kür. Echter was op dat moment op het hoofdterrein ook al de Grand Prix Special begonnen. De huldiging voor de Lichte Tour kampioen werd dus bijgewoond door maar een stuk of 20 mensen. In mijn ogen een belediging voor de ruiters, die toch drie dagen achtereen een super prestatie hebben neergezet.

Na een inspannende proef kon men bij de dressuurbaan mooi meekijken hoe de concurrentie het ging doen. Hier werd dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Mooi om te zien was ook hoe goed de sfeer was onder de ruiters onderling. Af en toe werd er iemand afgesneden, maar gelukkig konden ze allemaal tot tien tellen, dus bleef het een vrolijke boel
.
Tijdens het evenement werden er dagelijks paarden getoond die in de openbare verkoop gingen. Grote namen (oa. Matty Marissink, Tim Coomans etc) hadden paarden meegenomen die op het evenement voorgereden werden. Daarnaast bestond tevens de mogelijkheid om de paarden uit te proberen.
Een van de paarden is de hieronder afgebeelde Atlantic (Gribaldi x Goudsmid).

Helaas heb ik niet veel tijd vrij gemaakt voor het NK Junioren en Young Riders. Stom stom stom.
De titel bij de Junioren ging naar de altijd vrolijke Angela Krooswijk met de enorm gave hengst BMC Roman Nature (Foto). Achter haar eindigden Brigit van der Drift/Twister en Sanne van Grotel/VPS Melvin V.

Het Nederlands Kampioenschap van de Young Riders viel ten prooi aan Lotje Schoots. Zij reed met de geweldenaar Torricelli(Foto) constant op een eerste positie. Tweede werd Marjolein Cho Chia Yuen/Cho's Pepper gevolgd door Marrigje van Baalen/BMC Don Cardinale.

Dat de dressuur een emotionele sport is, werd wel weer duidelijk de afgelopen dagen. Sander Marijnissen verscheen, ondanks eerdere ontkennende berichten in de media, toch aan de start na overleg met de bondscoach aangezien dit NK toch een meetmoment was. Na de eerste proef trof ik Sander in de losrijpiste aan waar hij Moedwill aan het uitstappen was. Op mijn vraag “en?” antwoordde hij: “fantastisch was het, ik zit hier gewoon te genieten”. Hij reed zich twee keer in de top vijf, maar besloot de kür op muziek niet te rijden. Als reden werd aangegeven dat hij de afgelopen tijd vrij veel internationale wedstrijden had gereden en ze vonden het wat te veel worden om Moedwill nu weer drie dagen te laten pieken. Hierbij in het achterhoofd houdend dat zij ook nog internationaal hopen te starten in Rotterdam en/of Hickstead. In overleg met Sjeff Janssen werd toen afgezien van de start in de kür.

Na de Grand Prix Special (twee GP proef) liep ik met het team van Edward Gal terug naar het voorterrein. Bij allen, inclusief zijn partner, stonden de tranen in hun ogen. Zichtbaar hadden zij genoten van de proef. Wie niet eigenlijk? Edward vatte het eerder goed samen..

Donderdag was het erg wisselvallig weer, de ene combinatie reed in de stromende regen, terwijl een andere combinatie tien minuten later in de stralende zon zou rijden. In de avond was het voor mij erg moeilijk fotograferen met het weinige licht in de hoofdpiste. Ik vraag me af of het bijvoorbeeld voor de juryleden goed te beoordelen was wat er in de avond werd verreden.

Zaterdag werd het kampioenschap om de ZZ-Zwaar titel verreden. Hieronder zie je Imke Schellekens gespannen toekijken terwijl op dat moment Mischa Koot met U2 haar kür op muziek laat zien.

De uiteindelijke overwinning ging naar Johan Rockx met Verdi de la Fazenda(Foto). Deze combinatie kwam overigens vorig jaar ook uit voor Nederland tijdens het Wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden in Verden. Rockx werd gevolgd door Mischa Koot/U2 en Arthur van Rooij/Spotlight.

Zaterdag werd ook de voorronde verreden in de klasse ZZ-Licht. Adelinde Cornelissen(Foto) had alle reden tot lachen. Zij was maar liefst met twee paarden geplaatst voor de kür op muziek. Uiteindelijk koos ze ervoor om te starten met de door Emmy de Jeu gefokt Vivace de Jeu (v. Contango). Met de KNHS titel ZZ-Licht ging Kimberley de Jongh uiteindelijk aan de haal. Zij reed de KWPN-gekeurde Inspekteur, met wie zij nog niet zo lang een combinatie vormt, naar de overwinning.

Imke was compleet back on track met Hunter Douglas Sunrise. Alle drie de proeven werden, zoals elke keer werd gezegd tijdens het NK, met het mes tussen de tanden gereden. Op en top tevredenheid bij Imke. Ze zal vast en zeker met Indoor Brabant nog in haar achterhoofd hebben gereden. Sunrise stond er zo super aan dat zelfs Tineke het na de eerste proef niet kon laten om lekker hard te juichen. Op de foto zie je een close-up van Imke enkele minuten voor ze moet beginnen aan de kür.

Edward Gal en Moorlands Totilas (foto); Ik zou eigenlijk niet weten wat ik daarover verder nog moet zeggen. Op het voorterrein werd enorm ontspannen ingereden en de proeven zagen er ook elke keer weer gigantisch gemakkelijk uit. Edward genoot zichtbaar tijdens zijn laatste twee proeven. De glimlach op zijn gezicht op het moment dat hij de laatste lijnen reed, verdween gewoonweg niet. Het slotstuk van dit kampioenschap was natuurlijk de kür op muziek. Aangezien het licht in de ring niet optimaal was stond ik de hele tijd op het voorterrein. Een hoop gespannen gezichten bij elkaar daar, dus ik moest me stil houden. Na elke kür werd het applaus van het publiek harder. Bij Hans Peter ging het voor het eerst echt los, daarna volgden Imke en Anky. Nog altijd kon ik mij bedwingen om niet zelf te gaan kijken. Toen Edward Gal als laatste de baan in mocht, liep ik dus mee naar de ring. Damn, daar stond het al rijen dik. Op de enige plek waar ik nog echt wat kon zien, werd ik weggestuurd. Inmiddels was de muziek al begonnen. Ik ben overgestoken naar de andere zijde. Gelukkig had ik een kaart dat ik naar boven mocht bij de VIP, maar ook daar stond het rijen dik. Het is me dus echt gelukt... ik loop 4 dagen op een evenement en mis gewoon het klapstuk van de dressuur. Het is maar goed dat op dat moment niemand mij tegenkwam..

Brons: Imke Schellekens-Bartels. Goud: Edward Gal. Zilver: Anky van Grunsven.

Sjoert.
foto's: http://www.sjoert.com