Anky van Grunsven heeft flink 'motivatieprobleem'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven heeft flink 'motivatieprobleem'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:57

http://www.nu.nl

Afbeelding
Anky van Grunsven
foto door Coen van Diemen

Met het beste paard van stal onder het zadel werd dressuuramazone Anky van Grunsven dit weekeinde bij de nationale titelstrijd in De Steeg verslagen door Edward Gal. Een zeldzame nederlaag. Van Grunsven heeft moeite met de motivatie.

"Is dit het einde van een tijdperk?", werd Van Grunsven gevraagd. Ze gaf aan daar geen goed antwoord op te hebben.

"Ik heb wel vaker niet gewonnen. In ons land komen er gelukkig steeds meer zeer goede combinaties bij. In de winter Adelinde Cornelissen met Parzival, nu Edward Gal met Totilas. Vroeger was het vanzelfsprekend dat ik won, nu moet ik optimaal zijn. Dat was ik niet in De Steeg."

De oorzaak is mogelijk een motivatieprobleem, bekent de ervaren Nederlandse. "Vijftien jaar geleden haalde ik mijn eerste wereldtitel, ik ben drievoudig olympisch kampioen. Wat is er nog te halen?"

"Ik moet weer op gang komen. Aan de andere kant was dit pas de tweede keer dat ik met Salinero reed sinds de afgelopen zomer. Er is ook nog zoiets als een gebrek aan ritme. De laatste maanden heb ik me wat wedstrijden betreft vooral op Painted Black geconcentreerd."

Aan opgeven denkt Van Grunsven nog niet. "Ik heb op de eerste dag van dit NK drie dikke fouten gemaakt. Dat overkomt me normaal nooit. Het zal met de concentratie te maken hebben. Gelukkig heb ik vaak genoeg bewezen dat ik er op de echt belangrijke momenten wel sta."

Caesar

Re: Anky van Grunsven heeft flink motivatieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:00

Is er uberhaupt wel een goed antwoord op te geven?
Belachelijke vraag.

Het eind van een tijdperk is stoppen met sport. Niet met winnen.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:00

Je kan toch niet altijd alles winnen??

Dit zou haar juist moeten motiveren!!

Prinslover

Re: Anky van Grunsven heeft flink motivatieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:06

Beetje flauw dit :+ . Het kan iedereen over komen. Natuurlijk wordt ook Anky wel eens verslagen. Er zijn meedere zeer goede ruiters. :) Betekend natuurlijk niet meteen dat Anky verloren is... :+

Rambobo

Re: Anky van Grunsven heeft flink 'motivatieprobleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:10

Beetje belachelijk dat men continu alles aangrijpt om maar duidelijk te willen maken dat het "Anky-tijdperk" afgelopen is ...
Zelfs de beste verliezen weleens, en buiten dat Anky heeft met PB een topprestatie neergezet in Las Vegas.

Daar zullen we nog zeker meer van gaan horen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:12

Je haalt er toch juist motivatie uit als je niet meer wint, als je weet dat je het kan wil je het ook doen lijkt mij.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:12

Ik vond de kur van Edward Gal er ook vele malen soepeler uitzien... Beetje flauw wel inderdaad dat men loopt te zemelen over het "anky-tijdperk" afgelopen.. Je kan toch niet altijd winnen, dit keer was die eer voor Edward Gal, en dat is mooi toch! De volgende keer is het mischien Anky die wint.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:16

Denk dat je na al die jaren top sport en bijna alleen aan de top te staan. Je op een gegeven moment ook beetjen "beu" wordt als je het zo kan zeggen. Je moet ook denken Salinero zit gewoon op zijn top, en met PB heeft ze echt goed paard, maar om super goed met de top mee te draaien heb ik daar mijn twijfels toch over.
En zover de buiten wereld weet is er geen nog geen nieuw toppaard voor anky in de maak. Dus is er ook niet echt een vooruit zicht naar een nieuw avontuur. Mss dat een nieuwe topper haar de motivatie terug brengt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:17

kan best begrijpen dat ze eens wat minder gemotiveerd of gefocussed is,
hoelang presteert ze al wel niet op dit niveau!!

Sowieso als ze een keertje niet eerste wordt is dat raar!?? Pfff lijkt me doodvermoeiend om altijd maar eerste te MOETEN worden, omdat je anders gelijk wordt bekritiseerd!

Ik vind dat ze altijd top presteerd, een 2de, 3de plek etc is ook topniveau :j

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:27

tamoreliefje schreef:
Denk dat je na al die jaren top sport en bijna alleen aan de top te staan. Je op een gegeven moment ook beetjen "beu" wordt als je het zo kan zeggen. Je moet ook denken Salinero zit gewoon op zijn top, en met PB heeft ze echt goed paard, maar om super goed met de top mee te draaien heb ik daar mijn twijfels toch over.
En zover de buiten wereld weet is er geen nog geen nieuw toppaard voor anky in de maak. Dus is er ook niet echt een vooruit zicht naar een nieuw avontuur. Mss dat een nieuwe topper haar de motivatie terug brengt.

hoe kan je nou zeggen dat PB niet de volgende topper word??
hij draait nog niet eens zo heel erg lang mee op dit niveau, als je ziet wat hij in LV heeft gedaan denk k dat dat toch echt wel goedkomt! ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:31

Hoewel de proef zelf niet vlekkeloos was vond ik Salinero juist op bepaalde punten weer verbeterd, die is echt nog niet op z'n retour! Anky neemt altijd een "aanloop" tijdens het seizoen en is in de eerste wedstrijden in het seizoen nooit op haar allerbest.

Ik zou me eerlijk gezegd na alles wat zij gepresteerd heeft ook gaan afvragen waarom je jezelf nog een topsportleven aan wilt blijven doen.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:36

Ja LV was goede presatie daar valt niet over te liegen, maar een echte topper gelijk salinero wordt het echt niet. Dat heeft Anky toch zelf al laten vallen;

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:47

Misschien gaat ze wel volop voor de reining?? :D
Is toch een hobby van haar, niet?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:51

Cayenne schreef:
http://www.nu.nl
"Ik heb wel vaker niet gewonnen. In ons land komen er gelukkig steeds meer zeer goede combinaties bij. In de winter Adelinde Cornelissen met Parzival, nu Edward Gal met Totilas. Vroeger was het vanzelfsprekend dat ik won, nu moet ik optimaal zijn. Dat was ik niet in De Steeg."

Dit kenmerkt wel haar nuchtere en sportieve instelling... Zonder poeha stellen dat het goed is voor de sport dat er steeds meer nieuwe goede cominaties bijkomen op topniveau (terwijl zij nu toch door deze combinaties verslagen wordt)

En als je eenmaal zo ontzettend veel gewonnen hebt kan ik mij voorstellen dat de uitdaging soms een beetje weg is... Misschien wekt dit 'verlies' weer extra motivatie op bij haar, maar misschien ook wel niet... Wat valt er voor haar nog te winnen wat ze niet al eerdere keren (meerdere keren) gewonnen heeft?

sambagirl schreef:
Dit zou haar juist moeten motiveren!!

Hoezo 'moeten'? Omdat anderen van haar de verwachting hebben dat ze altijd maar wint? Je kan alleen echt gemotiveert zijn van binnenuit, intrensiek... Zij kan alleen voor zich zelf bepalen WAT haar motiveert. Dat is niet aan jou of mij of wie dan ook.

Voor de sport hoop ik dat zij als topruiter haar motivatie weer vind en nog een tijdje topprestaties levert (wat is mooier dat een wedstrijd met allemaal goede topcombinaties? Nu wordt de topsport weer interessant omdat er meerdere combinaties zijn die zwaar aan elkaar gewaagd zijn) Voor haarzelf hoop ik dat ze vooral plezier blijft houden en voldoende motivatie en voldoening vindt in wat ze doet, of dat nu in de topsport is of in wat anders en dat ze zich niet laat leiden door de verwachtingen die de buitenwereld van haar heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:53

Ik vind het eigenlijk wel een beetje overdreven. Een tegenslag en er zijn meteen motivatieproblemen. Kom op zeg, iedereen heeft wel eens tegenslagen. Schouders eronder en gaan! Ze heeft verdorie hartstikke fijne paarden onder zich waar ze van kan genieten. En een volgende wedstrijd zijn er weer nieuwe kansen. Een beetje concurrentiestrijd kan geen kwaad. Juist hartstikke leuk dat er zoveel andere ruiters zo goed presteren.

En als ze dat niet kan, dan moet ze misschien een nieuwe hobby/baan zoeken. Dat moet ik ook als ik mijn werk niet meer leuk vind en me niet meer kan motiveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:55

Anky moest vele maler harder werken dan Edward om Salinero goed te krijgen. Op het voor terrein hadden de 2 nog flink veel storingen, Anky lette ook meer op Salinero dan op de rest, regelmatig moest ze een noodstop maken om niet tegen een andere combinatie op de rijden.

Het leven bestaat niet alleen uit winnen. Ze heeft alles waar iedereen maar van droomt al gehaald. Niet om haar een hand boven het hoofd te houden, helemaal niet zelfs, maar ook zij heeft mindere dagen.

sammmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:11

Ik vind het helemaal niet zo'n rare vraag. Totilas heeft denk ik uiteindelijk meer vermogen als salinero. Anky is nu 1x verslagen en dat zal echt nog wel een paar keer gaan gebeuren. Dus het "tijdperk" dat ze eenzaam aan de top stond is nu wel voorbij. Natuurlijk ook door adelinde etc.
Neemt niet weg dat anky onze grote ster en en er haar kennende alles aan gaat doen om de concurentie voor te blijven *D Beter concurentie uit eigen land dan van de duitsers! haha

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:30

Ik kan me best voorstellen dat ze het een beetje zat begint te worden. Ze heeft tenslotte ook een gezin thuis met 2 kinderen waar ze ook graag de nodige tijd aan wil besteden. En ik denk dat ze op het moment daar minder tijd aan kan besteden dan ze zou willen. Ik zou het haar van harte gunnen als ze straks zegt "ik ben er klaar mee!!".

En voor de gene zeuren over één tegenslag en dan al motivatieproblemen. Dat is helemaal niet het geval, Anky heeft al langer last van een gebrek aan de echte motivatie die ze aan het begin van haar rijcarriere had. Ze heeft gewoon veel meer doelen en plezieren om voor te leven tegenwoordig (gelukkig). Anky zal in elk geval niet in een zwart gat vallen als ze zou stoppen met de topsport :)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:36

karin1985 schreef:
Ik kan me best voorstellen dat ze het een beetje zat begint te worden. Ze heeft tenslotte ook een gezin thuis met 2 kinderen waar ze ook graag de nodige tijd aan wil besteden. En ik denk dat ze op het moment daar minder tijd aan kan besteden dan ze zou willen. Ik zou het haar van harte gunnen als ze straks zegt "ik ben er klaar mee!!".

En voor de gene zeuren over één tegenslag en dan al motivatieproblemen. Dat is helemaal niet het geval, Anky heeft al langer last van een gebrek aan de echte motivatie die ze aan het begin van haar rijcarriere had. Ze heeft gewoon veel meer doelen en plezieren om voor te leven tegenwoordig (gelukkig). Anky zal in elk geval niet in een zwart gat vallen als ze zou stoppen met de topsport :)

mee eens...al zou ik het persoonlijk erg jammer vinden als ze zou stoppen, want ik vind het nog steeds schitterend om haar te zien rijden, zeker als ze voluit gaat!..neem de kur olypische spelen 2004, daar kan ik echt nog steeds kippevel van krijgen

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:47

Ja ach, je kunt niet alles winnen. Maar moet dat dan?

Mij is ooit vertelt: 'als je nooit valt, kun je ook niet paardrijden'. Nu is Anky misschien eens 'gevallen'. Die klimt er vast gewoon weer terug op. En met een beetje concurrentie is niks mis toch?

En is 2e echt zo slecht? Ik was altijd supertrots hoor als ik 2e werd. (natuurlijk nog trotser als ik won maar dat was ook een stuk zeldzamer)

En dan nog, iedereen heeft wel eens een off-day. Ik snap niet dat de media hier zo moeilijk over doet.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:55

De media weet natuurlijk donders goed dat ze al een paar keer heeft vermeld dat er voor haar niets meer te winnen valt en dat ze ook gelukkig is zonder wedstrijden. Haar kinderen hebben een hele andere kijk op alles gebracht.
Dus als ze een keer tweede wordt ipv eerste, beginnen ze daar over.

Dat zij minder gemotiveerd is dan vroeger, vind ik niet meer dan begrijpelijk.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:58

'Dat licht aan haar motivatie' komop hee.. wat een dom excuus, laat iemand anders ook eens winnen
zij hoeft niet altijd alles te winnen, zij is ook gewoon een mens die fouten maakt, en dan meteen omdat
de motivatie zakt.

Sharrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:59

Er is altijd baas boven baas, en iedereen kan dus een keertje verslagen worden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:02

Sannanasje schreef:
Ja ach, je kunt niet alles winnen. Maar moet dat dan?

Mij is ooit vertelt: 'als je nooit valt, kun je ook niet paardrijden'. Nu is Anky misschien eens 'gevallen'. Die klimt er vast gewoon weer terug op. En met een beetje concurrentie is niks mis toch?

En is 2e echt zo slecht? Ik was altijd supertrots hoor als ik 2e werd. (natuurlijk nog trotser als ik won maar dat was ook een stuk zeldzamer)

En dan nog, iedereen heeft wel eens een off-day. Ik snap niet dat de media hier zo moeilijk over doet.

Als iemand weet hoe ze met verlies om moet gaan, dan is Anky het wel.
Hoe vaak is ze met Bonfire net geen kampioen geworden (en soms onterecht).

Het is gewoon moeilijk om jaren lang de motivatie op peil te houden en je keer op keer op te laden richting grote evenementen, zeker wanneer je ALLES al meerdere keren bereikt hebt.

Ik zou er alle begrip voor hebben dat ze stopt, en tijd maakt voor andere zaken die ze belangrijk vindt.
Zou het overigens wel jammer vinden!!

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:04

Goh, ze wint een keer niet en meteen wordt ze half afgeschreven, het Anky tijdperk is voorbij, enz. Die meid presteert jaar in jaar uit, heeft net haar 2e wedstrijd na de OS erop zitten. Ik snap best dat je, nadat je alles al hebt gewonnen, je motivatie moeilijker kunt vinden.
Ze is nu ook moeder naast het rijden, dat is ook een druk bestaan.