Voor recept ontwormingsmiddel is meer nodig dan vragenlijst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voor recept ontwormingsmiddel is meer nodig dan vragenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:09

http://www.levendehave.nl

Dierenartsen die meewerken aan het verstrekken van ontwormingsmiddelen via internetwinkels lopen de kans dat zij zich moeten verantwoorden voor het veterinair tuchtcollege.

Gisteren maakte de AID bekend dat er nieuwe controles komen van handelaren in ontwormingsmiddelen voor onder meer paarden, schapen, geiten, varkens en runderen. Eerder was gebleken dat dertien van de veertien handelaren hun zaken niet op orde hadden. Het gaat veelal om kleine en grotere administratieve onvolkomenheden.

Enkele van de gecontroleerde handelaren maken gebruik van een dierenarts die na het invullen van een vragenlijst via internet door de dierhouder recepten afgeeft. Sinds juli vorig jaar geldt voor ontwormingsmiddelen een receptplicht. Deze middelen worden URA genoemd: Uitsluitend op Recept Afgeven.

De handelwijze van deze dierenartsen verbonden aan de internetwinkels is vooralsnog geen zaak van de AID maar van de beroepsgroep. Hugo de Groot en Joost van Herten van de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) schreven er een artikel over: ''URA, onduidelijkheid of toch niet?''

De twee medewerkers van het team veterinaire beroeps- en praktijkzaken van de KNMvD stellen dat op basis van een klacht het Veterinair Tuchtcollege de zorgvuldigheid van dierenartsen kan toetsen. ''Jurisprudentie is helaas nog niet voorhanden. Op dit moment zijn er wel allerlei samenwerkingsverbanden tussen handelaren in URA-middelen en enkele dierenartsen, vaak via webwinkels op het internet.''

Goede Veterinaire Praktijk
Grote vraag is of de dierenartsen die hieraan meewerken zich houden aan de regels voor een Goede Veterinaire Praktijk, een beroepscode voor dierenartsen.''Algemeen kan worden gesteld dat een dierenarts die een URA middel voorschrijft het bedrijf en de daarop gehuisveste dieren moet kennen. In beginsel kan een dierenarts slechts op verantwoorde wijze diergeneesmiddelen voorschrijven na een zelf ingesteld diergeneeskundig onderzoek. Het is aan de dierenarts te bepalen of deze voldoende weet van het bedrijf en de dieren of dat nader onderzoek noodzakelijk is. Het uitschrijven van recepten voor URA middelen door dierenartsen die geen enkele relatie hebben tot het bedrijf of de dieren die er gehouden worden, is geen Goede Veterinaire Praktijk'', aldus De Groot en Van Herten.

Deze opvatting is ook terug te vinden in het artikel ''Antiparasitaire middelen en de receptplicht voor paarden'' uit het Tijdschrift voor Diergeneeskunde (voor de volledige tekst zie bijlage). De auteurs, een team van wetenschappers verbonden aan de Universiteit van Utrecht, stelt dat het uitschrijven van een recept op basis van een via het internet door een paardenhouder in gevulde vragenlijst niet tot een Goede Veterinaire Praktijk behoort. Hetzelfde geldt voor het verstrekken van jaarpakketten voor gezonde volwassen paarden, zonder periodiek faecesonderzoek. De handelwijze waarbij na het stellen van enkele vragen over de wijze waarop de paarden gehouden worden een recept wordt afgegeven of een wormmiddel wordt meegegeven, past evenmin bij een Goede Veterinaire Praktijk.

Verwante artikelen:

[VN] Verkopers van ontwormingsmiddelen voor paarden in de fout
[VN] Ontwormingsmiddelen kopen via internet is "volstrekt legaal"

Axel_Valerie

Re: Voor recept ontwormingsmiddel is meer nodig dan vragenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:15

Haha ja ik vind het alleen maar onzin!
Een vriendin van mij ging samen met mij even wormenkuur ophalen bij de dierenarts.. Ik zeg ik moet eigenlijk ook!
Zegt die dierenartsassistente oh dat gaat niet! Zegt me vriendin, ze staat op dezelfde stal als ik...
Toen kreeg ik het gewoon.. Zonder poespas..

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:30

Dat gaat dus betekenen dat je via webwinkels geen wormkuren meer kan bestellen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:36

Ik snap het hele gedoe er omheen eigenlijk niet zo.
Waar zijn ze nou bang voor? Dat je je paard vergiftigt met een wormenkuur? Of willen ze in de gaten houden of je je paard wel vaak genoeg ontwormd?
Hier in Frankrijk zijn wormenkuren bij de DA of bij de apotheek (ja, dezelfde waar ik mijn eigen medicijnen haal) verkrijgbaar. Je hebt echter geen recept nodig.
En een DA heeft ook echt geen tijd om bij te houden hoe vaak jij je paard ontwormd hoor.

Dus mijn vraag is vooral, waarom is dit nou eigenlijk ingevoerd?
En ik ben ook nieuwsgierig hoeveel een wormenkuur tegenwoordig nou kost in NL, betaal je nou ook DA kosten voor het uitschrijven van het recept?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 08:45

Ik vind het ook onzin. Als ik even naar de DA praktijk bel en zeg dat ik 3 kuren nodig heb dan kun je ze ophalen zonder dat er ook maar 1 vraag wordt gesteld voor welk dier het is. Geeft dus ook wel aan hoe mijn praktijk daarover denkt.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:18

Is het niet ingevoerd, omdat de wormen resistent worden?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:20

Ja volgens mij ook maar ik vind het raar dat ik t nu wel op recept MOET halen maar ik het ineens zomaar meekrijg als ik daar sta..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:30

ik kan ook gewoon naar binnen lopen bij de dierenarts en zeggen welke ik wil. krijg ik ook gewoon mee zonder dat er wat gevraagd word hoor, dus wat dat betreft verschilt dat niks met bestellen via internet.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:38

Nee maar als het jou eigen dierenarts is hoort deze alvorens naar het leefgebied van je paard te kijken endergelijke. Deze vrouw kende mij niet, ik mocht me zo inschrijven en toen ik zei dat ik op dezelfde stal stond als mijn vriendin was het allemaal ineens goed. Wat als ik aan t liegen ben? Het maakt ze gewoon niks uit volgens mij...
Ik haal ze nu gewoon bij vroegop is minstens 4.50 goedkoper dan bij de DA en je kunt dan gewoon je recept inleveren die zij dan doormailen naar je arts..

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:48

Vind echt onzin....
Nu zal je ook wel mensen hebben die denken dan maar geen wormenkuur als al die poespas eromheen moet..
Wat houd het recept precies is?

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:54

jeetje wat een onzin.
Dit maakt het alleen maar diuurder waardoor mensen met paarden (niet de paardenmensen) alleen maar eerder het wormenkuuten zullen laten zitten.
En daarnaast als je je paard vanplan was te vergiftigen met warmenkuren bedenkt diegeene echt wel een andere manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:00

Het is gewoon kolder zoals het nu gaat.

Zelf ontworm ik op basis van mestonderzoek met bijbehorend ontwormadvies (meestal hoef ik niet te ontwormen). Toen ik een keer een wormspuit nodig had en deze bij de winkel wilde kopen, moest er een heel vragenformulier ingevuld worden, waarna ik telefonisch wel of geen toestemming zou krijgen van een dierenarts.
Dit terwijl ik een mestonderzoek c.q. wormeitelling had laten uitvoeren (en dit al enkel jaren zo doe) en ik dus wéet of er wel of niet ontwormd moet worden, tegen welke worm en dus met welk middel (hoe effectief kun je zijn?!). En terwijl de betreffende dierenarts mijn paarden niet kent, hun leefomstandigheden niet kent en niets weet van mijn wormbeleid, weidebeheer etc.
Toen ik na een week gebeld werd dat het akkoord was, had mijn paard die wormkuur natuurlijk allang gehad.

Als ze het dan goed willen doen, laten ze het dan ook GOED doen. Dan zou zo'n dierenarts op locatie moeten komen, de paarden bekijken en op z'n minst zelf een mestonderzoek moeten doen, en op basis daarvan wel of geen advies en akkoord geven.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:02

Ja daar ging ik ook een beetje van uit inderdaad!
Ik schreef mezelf in en ik kreeg hem gewoon mee..
Ik wilde me eigenlijk alleen inschrijven in de hoop een afspraak voor dit onderzoek te krijgen.. Maar dat was allemaal niet nodig!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:13

Precies dat ze dat doen,dan weten ze ook meteen dat alles goed is..

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:22

Het is gewoon grote onzin.
Ik moest een wormenkuur hebben, dus op naar de DA, assistent even in de computer kijken, schat het gewicht van mijn pony, schat dat op 300 Kg, vraagt welke werkzame stof ik wil en ik krijg een spuit voor 700 Kg paard mee.
6 weken later ga ik voor een nieuwe spuit (ik bewaar wat ik over heb niet maar gooi het weg en heb graag op tijd een nieuwe) en krijg weer een 700 Kg spuit mee.
Hier gingen dus meerdere dingen mis, ten eerste weegt mijn pony 400 Kg, het is een kruising shetlander haflinger en hij is gewoon groot uitgevallen (1.30 bijna) en grof gebouwd. Ten tweede dus een spuit van 700 Kg, wie zegt dat ik dan alsnog niet onderdoseer of overdoseer. Ten derde wordt er niet gekeken naar welke effectieve stof mijn pony nu zou moeten hebben maar mag ik gewoon zelf kiezen. Ten vierde krijg ik een tweede al 6 weken na de volgende mee, nu wacht ik wel netjes tot 8 weken maar wie garandeert dat aan de DA?
Er is dus in wezen niks veranderd, het gaat net zoals in de winkel, alleen betaal ik 5 euro meer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:47

bluebeauty schreef:
Is het niet ingevoerd, omdat de wormen resistent worden?

Het is ingevoerd omdat een paard een slachtsdier is en voor meds een wachttijd is en daar vallen wormkuren ook onder.
Bepaalde stoffen mogen niet in de menselijke voedselketen terechtkomen omdat ze schadelijk zijn voor de mens. (Hebben we het maar even niet over de 4000 (al dan niet chemische) toevoegingen die in ons voedsel worden gepleurd en suiker wat overal inzit en 125(!!!) negatieve effecten op ons lichaam heeft waaronder demineralisatie 8)7 :roll: >;) :n )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:50

Ik heb het al eerder geroepen: gaan ze dan ook kijken naar DA's die zich door farmaceuten laten omkopen???? Toevallig kwamen we erachter dat een DA hier in de regio helemaal niet het op dat moment beste middel voor de paarden voorschreef, maar het middel waar hij zelf de meeste korting op kreeg en dus het meest op verdiende................ Dit soort praktijken lijken mij ook wel een onderzoekje waard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:54

Het is ingevoerd omdat er veel te veel ontwormd werd, met allerhande middelen. Vaak de goedkoopste, vaak dezelfde. Hierdoor worden wormen resistent. Nu wordt het afgegeven door een dierenarts, waardoor mensen dus niet meer iedere 6 weken kunnen ontwormen. Mensen die het via het internet bestellen hebben het gewoon niet begrepen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:58

en houd die dierenarts bij welk paard welke wormkuur krijgt en wanneer?
Nee dus.....heeft totaal geen zin dus....

en de goedkoopste hoeft niet de slechtste te zijn hoor....sind een paar jaar is het patent verlopen van de werkzame stof ivermectine,dus dat kun je nu redelijk goedkoop krijgen.....

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:52

Vjestagirl schreef:
Het is ingevoerd omdat er veel te veel ontwormd werd, met allerhande middelen. Vaak de goedkoopste, vaak dezelfde. Hierdoor worden wormen resistent. Nu wordt het afgegeven door een dierenarts, waardoor mensen dus niet meer iedere 6 weken kunnen ontwormen. Mensen die het via het internet bestellen hebben het gewoon niet begrepen...

Vjesta girl zie mijn post hierboven, ik was na 6 weken even langs de DA voor een wormenkuur omdat ik toch in de buurt was en hem dan maar alvast in huis had en kreeg de kuur gewoon mee. De praktijk ligt namelijk niet echt bij mij om de hoek en dan moet ik speciaal daarvoor een half uur heen én terug fietsen.
Als alle dierenartsen de ontwormings schema's van hun klanten bij zouden houden en de paarden regelmatig zouden zien zou het geen probleem zijn, maar zo gaat het blijkbaar niet in de praktijk.
Als mijn pony niet ziek wordt ziet de DA hem 1x in het jaar voor het enten en verder niet, hoe kan hij/zij dan een half jaar later inschatten hoe zwaar het beestje op het moment is? Ze hebben bovendien wel meer te doen schat ik zo dan ontworm schema's bij te houden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:17

Het wordt allemaal duurder. Ik denk niet dat ik straks nog kuren voor 5 euro per stuk kan kopen.
Het goedkoopste middel bevat vaak dezelfde werkzame stof als een duurder middel.
Ivermectine is verkrijgbaar in kuren van 5 euro, maar ook in kuren van 15 euro. Tja, ik ga niet de duurdere kopen als er goedkopere zijn met dezelfde werkzame stof.
Overigens, als ik Bimectin wil geven, dan wil ik ook echt dat merk. Wil ik Equiworm F geven, dan vraag ik ook specifiek om dat merk.
Ik vind niet dat een dierenarts een duurder middel met dezelfde werkzame stof kan voorschrijven als waar ik om vraag. Ik verwacht gewoon de goedkoopste, en anders vraag ik er zelf om.
Moxidectine is alleen verkrijgbaar in Equest, dan vraag ik ook specifiek om Equest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:11

germie schreef:
Het wordt allemaal duurder. Ik denk niet dat ik straks nog kuren voor 5 euro per stuk kan kopen.
Het goedkoopste middel bevat vaak dezelfde werkzame stof als een duurder middel.
Ivermectine is verkrijgbaar in kuren van 5 euro, maar ook in kuren van 15 euro. Tja, ik ga niet de duurdere kopen als er goedkopere zijn met dezelfde werkzame stof.
Overigens, als ik Bimectin wil geven, dan wil ik ook echt dat merk. Wil ik Equiworm F geven, dan vraag ik ook specifiek om dat merk.
Ik vind niet dat een dierenarts een duurder middel met dezelfde werkzame stof kan voorschrijven als waar ik om vraag. Ik verwacht gewoon de goedkoopste, en anders vraag ik er zelf om.
Moxidectine is alleen verkrijgbaar in Equest, dan vraag ik ook specifiek om Equest.

inderdaad...dat bedoelde ik...als de werkzame stof hetzelfde is kun je net zo goed de goedkopere nemen....anders ben je toch een dief van je eigen portemonnee?

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:30

Haha, dat is mijn veulentje op de foto!!!!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:40

Snap het eigenlijk niet zo.
Je moet een recept hebben om een ontwormingsmiddel te kunnen kopen, die recepten zijn nodig voor registratie.
Maar waar wordt er dan geregistreerd of/hoe/met welk middel je je paard behandelt???! Waar is dan in hemelsnaam dat receptplicht voor nodig...
Ook dat medisch inlegvel wat nu verplicht is, worden geen ontwormmiddelen op genoteerd naar mijn weten.
Beetje geldklopperij!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:03

Zal ik het nog sterker vertellen? Mijn DA beslist wat mijn ontwormingsschema is, daar doe ik zelf helemaal niets meer aan...