Een groep paarden in de wei.
foto door bokker Margreet
Teveel suiker in het rantsoen kan bij paarden leiden tot ongevoeligheid voor insuline. Paarden die hiermee te maken hebben vertonen hetzelfde ziektebeeld als mensen met diabetes.
Dat blijkt uit een onderzoek van de GD en voerleverancier Pavo. Paarden met insulineresistentie kunnen bovendien eerder hoefbevangenheid oplopen.
Vooral rassen zoals Shetlanders, IJslanders, Welsh pony's en Cobs bleken er gevoelig voor. Bij warmbloedrassen en Friezen komt de aandoening nauwelijks voor.
De GD heeft een test ontwikkeld waarmee paardenhouders kunnen controleren of hun paard of pony ongevoelig is voor insuline.
Hoefbevangenheid wordt niet door eiwit in de voeding veroorzaakt, maar vaak door teveel aan suiker in het gras. Paarden kunnen slecht omgaan met veel suiker. Zeker wanneer de dagdosis structureel hoger is dan nodig voor de verbranding in de spieren, kan dit leiden tot ongevoeligheid voor insuline.
Apart overigens dat pavo hieraan meewerkt terwijl hun producten wel veel suiker bevatten. Zouden ze dat dan gaan aanpassen? Ik heb zo'n vermoeden van niet..
Ik heb gezocht op internet maar ik kan het betreffende onderzoek niet vinden. Ook niet op de Pavo of GD site.. Beetje jammer.
Ik geef dus paardenvoedingsadvies en de meeste mensen hebben echt géén idee wat ze eigenlijk in hun paard stoppen en hoe hun paard daarop reageert. Vaak ligt dat inderdaad ook aan de suikers in het rantsoen. 
Van DA's krijgen we complimenten.