Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:58

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Een nakomeling van Uptown aan het grazen.
foto: http://www.sjoert.com

Een Nederlands onderzoeksteam heeft de bouw, genen en prestaties van 44.840 Nederlandse Warmbloedpaarden die op topniveau in de dressuur en/of springen lopen geanalyseerd om te kijken of ongelijke voeten een carriere kunnen beinvloeden. Tevens werd er gekeken of de ongelijke voeten gerelateerd zijn aan andere kenmerken van de bouw.

Volgens de onderzoekers worden ongelijke voeten meestal niet doorgegeven aan de nakomelingen, en de bouw van de voorbenen, zoals de hoogte van de kogel en de lengte en hoek tussen de kogel en de hoef, de schofthoogte en de lengste van de hals is vaak mede verantwoordelijk wanneer een Nederlands Warmbloed paard ongelijke voeten heeft.

De studie wees uit dat grote paarden met een korte hals de grootste kans lopen op de ontwikkeling van ongelijke voeten.

"Het viel ons op dat ongelijke voeten steeds vaker voorkomen bij sportpaarden, en we wilden onderzoeken of er misschien een genetische reden achter schuilt, of dat het door training komt dat de ene voorvoet zich anders ontwikkeld dan de andere voet," aldus Bart Ducro van de Universiteit in Wageningen.

Blessures aan de voorbenen zijn de grootste reden voor vroeg pensioen bij sportpaarden, en ongelijke voeten komen vaker voor bij kreupele paarden, dan bij dieren die wel rad lopen.

De onderzoekers kwamen er achter dat ongelijke voeten meestal niet door de nakomelingen worden ge-erfd. Dit wijst dus uit dat ongelijke voeten ontstaan wanneer het paard groeit.

"Veulens hebben vaak de voorkeur om te grazen met een been naar voren," aldus Ducro. "Bij mensen noemen we dit links- of rechtshandigheid."

Een kortere hals en een hoge schofthoogte kan ook bijdragen aan ongelijk gewicht bij het groeiende veulen, waardoor de hoeven niet gelijk groeien.
Er bleek een connectie tussen ongelijke voeten, de schofthoogte en de lengte van de hals; ongelijke voeten kwamen beduidend vaker voor bij grote paarden met een korte hals.

De onderzoekers zijn van mening dat fokkers goed moeten opletten tijdens fokprogramma's en bij de training van jonge paarden. "Over het algemeen gezien gaan sportpaarden vaak met pensioen door blessures aan de voorbenen, en ongelijke voorvoeten zijn ook een van deze oorzaken."

Door goed in de gaten te houden of een veulen de voorkeur heeft voor een bepaalde stand tijdens het grazen, kun je problemen voorblijven.
Volgens de onderzoekers zou je bijvoorbeeld het veulen op een weide met hoger gras kunnen zetten. Daardoor komt er minder druk op de benen omdat het veulen met een korte nek en lange benen, zijn hoofd hoger kan houden tijdens het grazen.
Ook goed hoefbeslag op jonge leeftijd kan helpen om het ontwikkelen van ongelijke voeten tegen te gaan.

Bloem24

Re: Onderzoek naar ongelijke voorvoeten bij Nederlands Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:17

Mijnes heb ook ietwat ongelijke voetjes. Hier heeft zij helemaal geen last van gelukkig.
Ooit wil ik er een veulen uit halen, ben benieuwd of het veulen het dan zal erfen!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:30

Citaat:
Er bleek een connectie tussen ongelijke voeten, de schofthoogte en de lengte van de hals; ongelijke voeten kwamen beduidend vaker voor bij grote paarden met een korte hals.

....Jazz nakomelingen ?

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:31

Mijn paardje heeft ook ongelijke voorbenen, rechts zet ze die scheef neer, maar meeste problemen zijn toch om te lossen met een goede hoefsmid en wat training!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:12

Spierproblemen zijn ook de oorzaak van ongelijke voeten
Veulen glijdt uit, en het been van de geblesseerde kant zet het steeds naar achteren
Daardoor krijg je op de lange duur een voorkeurs-stand/houding, en er ontwikkeld een graasvoet/bokkevoet
het beste kun je de aangedane schouder laten behandelen en door een goede hoefsmid zeer regelmatig de voeten laten corrigeren
belangrijk is om er zo vroeg mogelijk bij te zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:23

En wat gaat het KWPN met deze informatie doen m.b.t. de stamboekopname/ sterverklaring en de hengstenkeuring? Of nemen ze het voor kennisgeving aan?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:34

Zit wat in. Mijn KWPN-er met ongelijke voorvoeten heeft ook een korte hals, en had, zeker als veulen, hele lange benen. HIj kon echt onmogelijk op een normale manier bij het gras als je de foto's ziet. Ik denk dat bij ongelijke voorvoeten je hoefsmid ook heel bepalend is. Blessures aan voorbenen komen voor een groot deel door slecht bekapte en beslagen hoeven.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:38

hmm misschien een idee om niet meer zulke hoogbenige paarden met kleine hoofdjes te fokken????

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:50

leuk onderzoek maar ik neem aan dat je als eigenaar op de hoeven van je (opgroeiend) paard let, en de bekapper zo deskundig is dat hij er voor zorgt dat de afwijkende hoef zo goed mogelijk in evenwicht met de normale hoef groeit?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:52

LoesjeVis schreef:
hmm misschien een idee om niet meer zulke hoogbenige paarden met kleine hoofdjes te fokken????

Ik denk dat het meer een idee is om de smid tijdig - preventief- naar een veulen te laten kijken en eventueel te corrigeren waar nodig. Ik denk dat daarmee een hoop problemen al te voorkomen zijn.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:00

Het gebeurt heel snel dat veulen een blessure oploopt aan een voet, bv een kneuzing en dan de hoef ontziet. Doordat zo'n veulen heel snel groeit, zal die pees, die tijdelijk minder belast wordt, minder opgerekt worden. Dit kan al een steilere stand en dus een smallere voet opleveren. Dat moet dus weer gecorrigeerd worden en als dat niet gebeurt, dan loopt het uit de hand en krijg je een paard met ongelijke voeten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:11

Cayenne schreef:
http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie

De onderzoekers kwamen er achter dat ongelijke voeten meestal niet door de nakomelingen worden ge-erfd. Dit wijst dus uit dat ongelijke voeten ontstaan wanneer het paard groeit.

"Veulens hebben vaak de voorkeur om te grazen met een been naar voren," aldus Ducro. "Bij mensen noemen we dit links- of rechtshandigheid."

Dus fokkers kunnen hun fokprogramma er niet eens op afstellen.

Bij veulens ontstaat er door het eenzijdig met een voet naar voren staan een graas voetje, dat is een van de vele zaken die tijdens de opgroei gecorrigeerd kan worden door de hoefsmid.

Zoals gewoonlijk weer veel onnodige tijd gestoken in iets dat in de praktijk gewoon door fokkers opgelost wordt, beetje triest dat er weer meteen naar de fokkers of een hengst gewezen wordt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:15

Is de te korte hals dan de oorzaak of het feit dat paarden steeds hoogbeniger worden waardoor normale hals niet meer bij het gras kan?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:19

amaze schreef:
Citaat:

....Jazz nakomelingen ?

Absoluut een goed voorbeeld, en niet alleen de grote jazzen hoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:21

DendroFleur schreef:
Is de te korte hals dan de oorzaak of het feit dat paarden steeds hoogbeniger worden waardoor normale hals niet meer bij het gras kan?

Lijkt me kul

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:24

sarabande schreef:
DendroFleur schreef:

Lijkt me kul

1+ 1 = 2

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:32

Korte hals is helemaal gen fokdoel

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:06

Iemand met ogen in zijn hoofd ziet duidelijk, dat de voet die het steilst is, altijd achter staat met grazen. ELK paard staat met 1 voet naar achteren, 1 voet naar voren te grazen. Door de verschillende drukrichtingen zal de voet die achterstaat steiler worden en de voet die naar voren staat vlakker. Kijk naar een paard op vlakke grond met de voeten naast elkaar en je kunt zien, welke voet het naar achteren houdt bij het grazen. Als je dat wilt voorkomen, heef thet paard geen leven meer. Jong beslaan helpt ook niet echt en is een onding, in mijn ogen. Jong beslaan alleen als het heel erg nodig is en echt niet anders kan. En je paard niet meer op de wei vind ik ook niets. Dus moeten weleven met ongelijke voeten. Ik vind anders wel, dat er de laatste tijd dingen "ontdekt" worden, die voor een beetje paardenmens gesneden koek zijn. Of horen te zijn dus. Wat staan we toch ver van de natuur af, we weten er gewoon niets meer van.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:22

Beslaan is wel een laatste redmiddel maar volgens mij kom je met een beetje kappen en vijlen al een heel eind.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:49

@btelaan: dan zou elk veulen ongelijke voeten hebben.

Paarden met ongelijke voeten wisselen te weinig af met l of r naar voren te wijzen tijdens het grazen. Die oorzaak is lastig te voorkomen of tegen te gaan. Alleen n goeie smid kan wat corrigeren.
Ik zie om mij heen ook 'probleempaarden' met ongelijke voeten, steeds vaker en extremer. Erg jammer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:03

Jammer dat ze alleen topsportpaarden onderzoeken, die hebben veelal al jaren een goede smid waardoor de ongelijkheid een heel eind opgelost kan zijn.

IMO kunnen ze beter eens dit onderzoek plegen op veulens en die volgen tot ze 3 zijn.

En wat betrefd het graasvoetje... wat zal er dan voor advies komen? Niet meer de wei op :x

Ik heb altijd geleerd dat ongelijke voeten een erfelijksfactor hadden, en dat of het zich verder zou ontwikkelen toch vooral te maken heeft met de frequentie en kwaliteit van de smid die erbij komt...

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:08

@ crossmonster: dat vind ik ook jammer, dat ze topsportpaarden hebben onderzocht en niet of en waarom paarden met ongelijke voeten de top moeilijker of helemaal niet bereiken.
Je kan tegen n veulen niet zeggen dat hij zn graasvoet moet afwisselen.
Er heeft n paar jaar geleden n artikel over dit onderwerp gestaan waaruit bleek dat ongelijke voeten nadelig waren voor de sportprestaties. Ook gevolgen van ongelijke voeten zoals spierproblemen ed. Weinig nieuws dus eigenlijk.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:17

LoesjeVis schreef:

Je kunt ook zorgen dat ze de eerste tijd in een weide met hoog gras lopen voor de ontwikkeling!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:25

amanda2 schreef:
@ crossmonster: dat vind ik ook jammer, dat ze topsportpaarden hebben onderzocht en niet of en waarom paarden met ongelijke voeten de top moeilijker of helemaal niet bereiken.
Je kan tegen n veulen niet zeggen dat hij zn graasvoet moet afwisselen.
Er heeft n paar jaar geleden n artikel over dit onderwerp gestaan waaruit bleek dat ongelijke voeten nadelig waren voor de sportprestaties. Ook gevolgen van ongelijke voeten zoals spierproblemen ed. Weinig nieuws dus eigenlijk.

Dan heb je nog nooit de voeten van Roven XX gezien. In breedte ongelijk en ongelijke verzenen. En toch het allerhoogste lopen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:40

bterlaan schreef:
Iemand met ogen in zijn hoofd ziet duidelijk, dat de voet die het steilst is, altijd achter staat met grazen. ELK paard staat met 1 voet naar achteren, 1 voet naar voren te grazen. Door de verschillende drukrichtingen zal de voet die achterstaat steiler worden en de voet die naar voren staat vlakker. Kijk naar een paard op vlakke grond met de voeten naast elkaar en je kunt zien, welke voet het naar achteren houdt bij het grazen. Als je dat wilt voorkomen, heef thet paard geen leven meer. Jong beslaan helpt ook niet echt en is een onding, in mijn ogen. Jong beslaan alleen als het heel erg nodig is en echt niet anders kan. En je paard niet meer op de wei vind ik ook niets. Dus moeten weleven met ongelijke voeten. Ik vind anders wel, dat er de laatste tijd dingen "ontdekt" worden, die voor een beetje paardenmens gesneden koek zijn. Of horen te zijn dus. Wat staan we toch ver van de natuur af, we weten er gewoon niets meer van.

Ja klopt, net zo als dat omvangrijke onderzoek waar Machteld op promoveerde. Uitkomst: een paard is een gezeldschapsdier...... :)*

Ongelijke voeten hoeft helemaal niet, gewoon regelmatig dat graasvoetje door de smid laten bijhouden.