Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:37

http://www.dehoefslag.nl

Misschien was het een poging van Ludger Beerbaum met zichzelf in het reine te komen. Zijn uitspraken in een zondagskrant zijn echter niet in goede aarde gevallen bij de beleidsbepalers van de Duitse springsport.

Volgens Beerbaum is zijn beleving over doping altijd geweest dat ‘alles wat niet gevonden kon worden, was toegestaan.’ Iets wat hij naar eigen zeggen in de huidige situatie niet meer kan volhouden. Een woordvoerder van de Duitse FN zegt in een reactie dat de bond geschrokken is over de zienswijze van Beerbaum, die in zijn geheel niet overeenkomt met de al tijden bestaande reglementen.

Dat Beerbaum nog altijd niet beseft dat het vijf voor twaalf is, blijkt uit diens opmerking in hetzelfde interview dat hij weinig voelt voor het bijhouden van een medische logboek voor de paarden die deel uitmaken van het Duitse kader. ‘Zo loop je het risico dat een mogelijke koper van een miljoenenpaard alle informatie in dit boek wil hebben.’ Beerbaum heeft zichzelf met zijn uitspraken geen goede dienst bewezen.

Eerder in de week maakte de afdeling springen van het Duits Olympisch Comité voor de Paardensport DOKR nog bekend dat het Duitse springicoon en zijn werknemer Marco Kütscher lid konden blijven van het springkader. De bewijsvoering dat beide gemanipuleerd zouden hebben op de Olympische Spelen. Nu staat de kaderplek voor beiden opnieuw op de tocht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:41

Cayenne schreef:
Eerder in de week maakte de afdeling springen van het Duits Olympisch Comité voor de Paardensport DOKR nog bekend dat het Duitse springicoon en zijn werknemer Marco poedersuiker lid konden blijven van het springkader. De bewijsvoering dat beide gemanipuleerd zouden hebben op de Olympische Spelen. Nu staat de kaderplek voor beiden opnieuw op de tocht.

ik vraag me af of hij echt poedersuiker heet :D :D :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Reputatie van Ludger Beerbaum brokkelt verder af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:42

Boktcensuur :D
Ik heb het even aangepast :)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:52

Dan ga je je toch afvragen wat die paarden allemaal krijgen om op dat niveau te kunnen presteren. Hij is in ieder geval wel erg eerlijk in zijn uitspraken.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:00

Het is toch algemeen bekend dat de hele paarden sport er zo over denkt. En dan 99% van de paarden onder de ´doping´ staan daarnaast heb je doping en doping. Gewone mok mag je niet behandelen omdat de zalfjes onder doping vallen. In mijn ogen is doping pas doping wanneer het een piek geeft in de prestatie op wedstrijd. Paarden wat hulp geven zodat ze op meerdaagse wedstrijden minder spierpijn hebben moet wat mij betreft gewoon kunnen! Gelukkig kunnen ze nog niet alles vinden en kunnen ze zo nog een beetje geholpen worden zonder dat je de prestatie drastisch verbeterd en zonder dat het paard daar schade aan ondervind.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:01

morelia schreef:
Dan ga je je toch afvragen wat die paarden allemaal krijgen om op dat niveau te kunnen presteren. Hij is in ieder geval wel erg eerlijk in zijn uitspraken.

Ben ik met je eens. Hij is tot nu toe de enige die aangeeft dat er wel degelijk doping wordt gebruikt. De rest geeft altijd de groom of een andere derde de schuld en wast zijn of haar handen in onschuld. Er valt veel voor te zeggen, het is alleen hoe je het wilt opvatten en begrijpen hoe iemand het uiteindelijk bedoelde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:02

Cayenne schreef:
‘Zo loop je het risico dat een mogelijke koper van een miljoenenpaard alle informatie in dit boek wil hebben.’

Dit lijkt me juist super.
Ik hoop ook nog steeds op een systeem aan de chip gelinkt waar alle medische handelingen op komen te staan. Dit in combinatie met een centraal data systeem.
Zo kan bijvoorbeeld een paard dat afgekeurd is niet meer zo maar de markt opgegooid worden. Ook peesblessures blijven zichtbaar. Lijkt me echt ideaal, maar we dromen nog even door.....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:05

Je kunt niet eens hoofdstellen normaal schoonmaken want daar zitten ook stofjes in die als doping aanslaan.

Ik vind het allemaal maar een dikke heksenjacht. Hoe kunnen we mensen kapot maken, daar lijkt het meer op!

Systeem aan de chip?? Als ik later ooit een paard koop dan wil ik er niet eens een chip inhebben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:27

tja, blijf dan maar weg uit België aangezien het hier verplicht is...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:31

Daar kom ik ook zeker niet :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:34

Romy18 schreef:
Het is toch algemeen bekend dat de hele paarden sport er zo over denkt. En dan 99% van de paarden onder de ´doping´ staan daarnaast heb je doping en doping. Gewone mok mag je niet behandelen omdat de zalfjes onder doping vallen. In mijn ogen is doping pas doping wanneer het een piek geeft in de prestatie op wedstrijd. Paarden wat hulp geven zodat ze op meerdaagse wedstrijden minder spierpijn hebben moet wat mij betreft gewoon kunnen! Gelukkig kunnen ze nog niet alles vinden en kunnen ze zo nog een beetje geholpen worden zonder dat je de prestatie drastisch verbeterd en zonder dat het paard daar schade aan ondervind.

:(:) Ik zou het leuk vinden als je voor jezelf sprak... Ik maak deel uit van de sport en denk er zo absoluut niet over.

Het is in Nederland toch ook al verplicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:39

Het probleem met doping in de paardensport is dat alle lichaamsvreemde stoffen verboden zijn.
Stel je voor: je hebt een wondje behandeld met betadine (ik noem maar wat). 2 weken later ishet wondje genezen en ga je weer op concours. Sommige stofjes (ik weet niet of het bij betadine ook zo is) kun je dan terugvinden en worden gezien als doping. Soms tot wel een aantal maanden nadat je het paard ermee hebt behandeld.
Je brengt ruiters op die manier in een onmogelijke positie. Wat moeten ze dan doen? Niet behandelen? Of hun goede paard (en dus hun broodwinning) een aantal maanden niet laten starten?

Het wordt gewoon tijd voor een nieuw reglement, waarin enkel spullen die prestatiebevorderend zijn niet zijn toegstaan. Kleine dingen zoals wondjes behandelen moeten gewoon veilig kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:41

Er zullen vast medicaties zijn die toegelaten zijn, met een goede DA valt daar beslist wat op te vinden... Je kan het ook overdrijven... Voor een schaafwondje hoef je hem ook geen maanden stil te laten staan := En als het een haak is die nog net niet genaaid moet worden is het sowieso niet verstandig om op wedstrijd te gaan, dat is met betadine echt niet sneller genezen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:45

@ pharagirlke:
Je kan wel behandelen met iets anders, maar je moet wel voor álles toestemming vragen aan de dierenarts. Alle papierwerk daarbij horend moet in orde zijn.
Eén onoplettende groom en je hebt een probleem. Of wat als je je stallen hebt ontsmet je paard krijgt per ongeluk wat van dat goedje binnen (via het stro bijvoorbeeld)? Ook een pepermuntje geven kan je al een positieve dopingtest geven.

Ik vind het gewoon raar dat het bij de paardensport zo anders gaat dan in andere sporten. Ik vind doping niet kunnen, laat dat duidelijk zijn! Maar alleen als je daarmee je prestatie bevorderd. Bij andere stoffen hoeven ze van mij echt niet zo streng te zijn.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:46

Ik vind een medisch dossier prima voor paarden maar dit mag nooit en ten nimmer een argument zijn voor de verkoop van paarden. Met zo een dossier in de hand gaan mensen afdingen zeiken terwijl dit vaak ongegrond is.

Ik kan me in het argument van Beerbaum vinden dus onder strikte voorwaarden moet zo een dossier kunnen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:49

Volgens mij kun je hier de chip nog 'afkopen' met een DNA test; ook goed; daar kun je het ook wel aan hangen. :P

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:50

In de paardensport wordt doping gebruikt, op eender welk niveau. Dit kan bijna niet anders, als men soms ziet wat paarden moeten presteren. Daarnaast worden er ook veel medische ingrepen gebruikt om hen toch nog in de running te houden, al is het maar een paar maanden, zodat ze nog geld kunnen opbrengen. denk hierbij aan pezen die worden overgesneden, enzovoort. Denk niet dat we naïef hierover moeten doen. Een vroegere lesgever van mij, een DA in de paardenkliniek van Merelbeke, gaf zelf toe dat hij soms in twijfel zat met zijn ethiek. En hij behandelde toppaarden. Eentje hiervan ( ik ga geen naam noemen) is gestorven aan hoefbevangenheid aan de 4 benen, door doping en opspuiten om het einde van het seizoen rond te komen. De eigenaars wisten van niks, want zij hadden hun paard te goeder trouw meegegeven aan die topruiter!! ze krijgen hem terug, en daags erna stond die daar halfdood. Ze hebben nog geprobeerd hem te redden, door hem om het uur om te draaien met een kraan, weken aan een stuk. Hij heeft een kleine opflakkering gehad, nog een maand geleefd en toen hervallen, en hebben ze hem laten inslapen. Sindsdien heb ik nooit nog naar een springwedstrijd gekeken....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:50

brigitta1987 schreef:
@ pharagirlke:
Je kan wel behandelen met iets anders, maar je moet wel voor álles toestemming vragen aan de dierenarts. Alle papierwerk daarbij horend moet in orde zijn.
Eén onoplettende groom en je hebt een probleem. Of wat als je je stallen hebt ontsmet je paard krijgt per ongeluk wat van dat goedje binnen (via het stro bijvoorbeeld)? Ook een pepermuntje geven kan je al een positieve dopingtest geven.

Ik vind het gewoon raar dat het bij de paardensport zo anders gaat dan in andere sporten. Ik vind doping niet kunnen, laat dat duidelijk zijn! Maar alleen als je daarmee je prestatie bevorderd. Bij andere stoffen hoeven ze van mij echt niet zo streng te zijn.

met een onoplettende groom ben je niets als je in topsport rijd. Als die het goedje binnen krijgt; over het algemeen zijn die dingen vrij giftig dus dan moet er sowieso een DA bij en die kan je dan best een verklaring geven :j
Doe je iets in de topsport, dan heb je daar meer papierwerk mee dan iemand die in de basis rijd. Dat weet je voor je er aan begint en volgens mij overdrijf je het zwaar. Heb iig twee vriendinnen of mijn lesgever er nooit over horen klagen. Maar misschien dat het in de dressuur minder erg is dan in de jumping dat kan ook. Dat je met veel papierwerk bezig bent is jammer, heb je dat er niet voor over, moet je geen topsport gaan doen. Je weet op voorhand dat ze er op controleren en toch begin je er aan dus...

Lante: nee mag niet meer, lees dat nieuwsbericht maar.
Bovendien; als ik deze uitspraken zo hoor, is het maar goed dat het er zo streng aan toe gaat. ;) Blijkbaar hebben de ruiters zelf er niet zo'n problemen mee om doping te gebruiken... Dan maak je het er toch ook naar?

Die gruwelverhaaltjes zijn niet realistisch... Zo kan ik je ook een hoop verhalen vertellen over mensen die niet eens in de topsport zitten, rotte appels heb je overal ;) Het is makkelijk om iedereen maar over 1 kam te scheren... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:56

@Pharagirlke: Wat betreft de groom, daar heb je gelijk in en dat topsport meer papierwerk is ook.
Maar ik overdrijf zeker niet, van de kleinste dingen kan je paard positief worden bevonden, niet alleen in de topsport óók in de basissport. Zie bijvoorbeeld --> [WD-V] Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:57

Adriana schreef:
Je kunt niet eens hoofdstellen normaal schoonmaken want daar zitten ook stofjes in die als doping aanslaan.

Ik vind het allemaal maar een dikke heksenjacht. Hoe kunnen we mensen kapot maken, daar lijkt het meer op!

Systeem aan de chip?? Als ik later ooit een paard koop dan wil ik er niet eens een chip inhebben.

Helemaal mee eens.
Enige vraag die in mij opkomt is: Who's next??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:57

brigitta1987 schreef:
@Pharagirlke: Wat betreft de groom, daar heb je gelijk in en dat topsport meer papierwerk is ook.
Maar ik overdrijf zeker niet, van de kleinste dingen kan je paard positief worden bevonden, niet alleen in de topsport óók in de basissport. Zie bijvoorbeeld --> [WD-V] Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?

En is het werkelijk zo'n ramp om een paard geen pepermuntje te geven? Je hebt ook paardensnoepjes met munt in.
Nee, ik snap die drukte er om niet. Bezint eer ge begint is wat in mij op komt. Kan je niet tegen de strenge regels, begin er dan niet aan. Ik zit in de basissport en heb werkelijk nog nooit een probleem gehad en heb nooit iemand gekend die er problemen mee had.. Dus dat zal ook al wel meevallen of de Belgen zijn een stuk braver als de Nederlanders. Dat kan ook nog maar dat betwijfel ik dan weer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:01

pharagirlke schreef:
brigitta1987 schreef:

En is het werkelijk zo'n ramp om een paard geen pepermuntje te geven? Je hebt ook paardensnoepjes met munt in.

Snoepjes met munt mogen volgensmij ook niet, maar daar gaat het me toch ook niet om ;)
Het gaat me er om dat pepermunt totaal niet prestatiebevorderend is, maar wel verboden. Dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Door alles te verbieden ga je je doel volgensmij voorbij. Prestatiebevorderende middelen zijn doping, die moet je verbieden omdat ruiter A dan voordeel heeft over ruiter B, bij bijvoorbeeld pepermunt is dat niet het geval. Het helpt de ruiter niet, het is gewoon wat lekkers. Waarom telt het dan toch als doping?

Edit: ik zie nu pas je toevoeging ;)
Natuurlijk hoor je je aan de regels te houden, alleen ik vind de regels in dit geval niet nuttig. En nee, ik ken niemand die hierop is uitgesloten, maar dat komt meer omdat er te weinig (lees: nooit) wordt gecontroleerd in de basissport.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:02

Waar leg je de grens? Jij vind dat pepermuntjes mogen, een ander vind dat zware pijnstillers mogen :j

De grens lijkt overdreven maar dit is de enige manier om het fair te doen en zonder al te veel discussie. Niets mag, dus geen gedoe om "waarom mag dat wel en dit niet". Zo gaat het met een hoop dingen en daar klaagt niemand over. Het is gewoon de enige manier om dergelijke regels in stand te houden. Als jij zegt pepermuntjes mogen, en iemand komt met iets anders aan dat hij niet zo erg vind. Dan komt ie he "waarom mogen pepermuntjes dan wel, dan moet je dat OOK verbieden!"
Uitzonderingen werken in dit soort gevallen simpelweg niet omdat de mens niet buiten zijn eigen referentiekader kan treden als die iets wil bereiken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:04

pharagirlke schreef:
Waar leg je de grens? Jij vind dat pepermuntjes mogen, een ander vind dat zware pijnstillers mogen :j

Door zware pijnstillers te geven loopt je paard rad, terwijl hij dat anders niet zou doen. Je bevorderd dus zijn prestatie. Bij pepermunt bevorder je zijn prestatie niet.
Daar ligt wat mij betreft dus ook de grens, middelen die prestatiebevorderend zijn mogen niet, andere lichaamsvreemde stoffen zijn geen doping en mogen wel.