Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Eerder in de week maakte de afdeling springen van het Duits Olympisch Comité voor de Paardensport DOKR nog bekend dat het Duitse springicoon en zijn werknemer Marco poedersuiker lid konden blijven van het springkader. De bewijsvoering dat beide gemanipuleerd zouden hebben op de Olympische Spelen. Nu staat de kaderplek voor beiden opnieuw op de tocht.
morelia schreef:Dan ga je je toch afvragen wat die paarden allemaal krijgen om op dat niveau te kunnen presteren. Hij is in ieder geval wel erg eerlijk in zijn uitspraken.
Cayenne schreef:‘Zo loop je het risico dat een mogelijke koper van een miljoenenpaard alle informatie in dit boek wil hebben.’
Romy18 schreef:Het is toch algemeen bekend dat de hele paarden sport er zo over denkt. En dan 99% van de paarden onder de ´doping´ staan daarnaast heb je doping en doping. Gewone mok mag je niet behandelen omdat de zalfjes onder doping vallen. In mijn ogen is doping pas doping wanneer het een piek geeft in de prestatie op wedstrijd. Paarden wat hulp geven zodat ze op meerdaagse wedstrijden minder spierpijn hebben moet wat mij betreft gewoon kunnen! Gelukkig kunnen ze nog niet alles vinden en kunnen ze zo nog een beetje geholpen worden zonder dat je de prestatie drastisch verbeterd en zonder dat het paard daar schade aan ondervind.
Ik zou het leuk vinden als je voor jezelf sprak... Ik maak deel uit van de sport en denk er zo absoluut niet over.
En als het een haak is die nog net niet genaaid moet worden is het sowieso niet verstandig om op wedstrijd te gaan, dat is met betadine echt niet sneller genezen. Adriana schreef:Systeem aan de chip?? Als ik later ooit een paard koop dan wil ik er niet eens een chip inhebben.
brigitta1987 schreef:@ pharagirlke:
Je kan wel behandelen met iets anders, maar je moet wel voor álles toestemming vragen aan de dierenarts. Alle papierwerk daarbij horend moet in orde zijn.
Eén onoplettende groom en je hebt een probleem. Of wat als je je stallen hebt ontsmet je paard krijgt per ongeluk wat van dat goedje binnen (via het stro bijvoorbeeld)? Ook een pepermuntje geven kan je al een positieve dopingtest geven.
Ik vind het gewoon raar dat het bij de paardensport zo anders gaat dan in andere sporten. Ik vind doping niet kunnen, laat dat duidelijk zijn! Maar alleen als je daarmee je prestatie bevorderd. Bij andere stoffen hoeven ze van mij echt niet zo streng te zijn.
Blijkbaar hebben de ruiters zelf er niet zo'n problemen mee om doping te gebruiken... Dan maak je het er toch ook naar?
Het is makkelijk om iedereen maar over 1 kam te scheren...
Adriana schreef:Je kunt niet eens hoofdstellen normaal schoonmaken want daar zitten ook stofjes in die als doping aanslaan.
Ik vind het allemaal maar een dikke heksenjacht. Hoe kunnen we mensen kapot maken, daar lijkt het meer op!
Systeem aan de chip?? Als ik later ooit een paard koop dan wil ik er niet eens een chip inhebben.
brigitta1987 schreef:@Pharagirlke: Wat betreft de groom, daar heb je gelijk in en dat topsport meer papierwerk is ook.
Maar ik overdrijf zeker niet, van de kleinste dingen kan je paard positief worden bevonden, niet alleen in de topsport óók in de basissport. Zie bijvoorbeeld --> [WD-V] Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?
pharagirlke schreef:brigitta1987 schreef:@Pharagirlke: Wat betreft de groom, daar heb je gelijk in en dat topsport meer papierwerk is ook.
Maar ik overdrijf zeker niet, van de kleinste dingen kan je paard positief worden bevonden, niet alleen in de topsport óók in de basissport. Zie bijvoorbeeld --> [WD-V] Wisten jullie dat pepermunt onder doping valt?
En is het werkelijk zo'n ramp om een paard geen pepermuntje te geven? Je hebt ook paardensnoepjes met munt in.

pharagirlke schreef:Waar leg je de grens? Jij vind dat pepermuntjes mogen, een ander vind dat zware pijnstillers mogen