Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:14

www.dvhn.nl

Ondanks een convenant over ballonlandingen, blijven boeren zich beklagen over gestrande luchtballonnen. LTO Noord hoopt nog deze zomer extra afspraken te maken met ballonvaarders.

Opgejaagde koeien en paarden en beschadigde gewassen. Daarover doen boeren, landeigenaren en paarden- en veehouders regelmatig hun beklag en velen houden hun hart vast nu het ballonseizoen weer voor de deur staat.

"We krijgen kritische geluiden uit de hele noordelijke regio", zegt Hans Ghijsels, voorzitter van de commissie schade van LTO Nederland.

De landbouworganisatie is druk doende extra afspraken te maken met de Afdeling Ballonvaren van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Zo wordt gewerkt aan de aanstelling van regiocoördinatoren, die aanspreekpunt moeten worden voor zowel getroffen boeren als ballonvaarders.

Na jarenlange onderhandelingen is in 2005 een convenant gesloten om de schade van de acht- tot negenduizend ballonvluchten per jaar in te beperken en er zijn afspraken over landingsvergoedingen. "Maar de praktijk pakt vaak anders uit. Niet alle ballonvaarders houden zich daaraan", aldus Ghijsels.

Vorige week nog deed een paardenhouder uit Sappemeer zijn beklag omdat een luchtballon vlak bij zijn paarden was geland. De dieren zijn op hol geslagen en volgens hem ternauwernood aan een ramp ontsnapt.

"In principe blijft een ballonvaarder bij een weiland met dieren uit de buurt", zegt voorzitter Hans van Hoesel van genoemde vereniging voor ballonvaarders. "Er moet daar iets uitzonderlijks aan de hand zijn geweest."

LTO hoopt nog deze zomer de afspraken met de ballonvaarders rond te krijgen.

Anoniem

Re: Extra afspraken ballonvaart in de maak wegens schrik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:23

Hier hingen ze gisteren (delfzijl en omgeving)al weer in de lucht. Eens in de zoveel tijd verschijnen er een stuk of 40 aan de horizon met ballonnen in allerlei soorten en maten. Ik ben wel blij dat er restricties komen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:23

Nou... ik ga zelf tweede pinksterdag met een ballonvaart mee... en we vertrekken vanaf....... jahoor: stal. :=

Ballon wordt opgebouwd in het grote manegeponyweiland.

Maar dan staat wel alles netjes binnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:24

Bij ons een 100 meter van de stal zit ook een bedrijf waar dagelijks twee balonnen omhog gaan, de paarden zijn hier gelukkig aan gewent.
Maar het is idd belachelijk als ze vlakbij ineens gaan landen en je paard of koe gaat door de draad.
Bij een paard komt er ook nog emotionele waarde bij kijken en die in onvervangbaar.
Dus daar zou je mooi klaar mee zijn.
Dus goede afspraken lijkt me hier wel op zijn plek.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:27

nja, je kan niet overal rekening mee houden.. waneer er een goede omheining zou zijn zal ook al een hoop schelen:= ..
afspraken zijn wel handig, maar wat voor afspraken wil je gaan maken. hier in de buurt is er nog nooit iets gebeurd. wij wonen ook redelijk achteraf, en niet midden in de stad. scheelt misschien ook weer.

tamara45

Hier waren afgelopen donderdag ook 9 ballonnen die hier allemaal in de landerijen gingen landen. Ook ging 1 heel laag over het land van de paarden heen (staat een kudde van 9 paarden). Hij zag denk ik de paarden en is een land verder geland. Ze waren wel van slag. Gelukkig lande hij niet in het land, want weet niet wat ze dan hadden gedaan.......

Palmera

Ze zijn ook een keer geland aan de wei tegenover mij. Tussen de wei en die van mei zit dus alleen een 3 meter breed weggetje.
Totale paniek bij die 2 van mij en alle andere aangrenzende paarden. Ik was er zelf bij dus kon die 2 kalmeren, maar bij andere buren waren de paarden inderdaad dwars door het draad heen gerend. En ja, dat moet je dan wel uit je eigen zak weer vernieuwen. Om over de stress bij de dieren nog maar te zwijgen.
Ik ben er dus voorstander van om hier paal en perk aan te stellen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:29

Goede zaak.
Hopelijk WILLEN ze zich ook aan de afspraken houden.

Sommige "kapiteins" houden geen rekening met de paarden en landen dan toch.
In de provincie Utrecht ken ik iemand die, zodra ze neigen om te willen landen, met een geweer naar de ballon gebaart.
Schieten zal ie niet doen maar zijn silhouet spreekt boekdelen voor de ballonvaarder dat ie een andere plek moet zoeken om te landen.
Deze man is 2 paarden kwijt geraakt door luchtballonnen...
Ik kan mij de reactie van deze man iets voorstellen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:32

Downhill schreef:
Goede zaak.

In de provincie Utrecht ken ik iemand die, zodra ze neigen om te willen landen, met een geweer naar de ballon gebaart.
Schieten zal ie niet doen maar zijn silhouet spreekt boekdelen voor de ballonvaarder dat ie een andere plek moet zoeken om te landen.

Daar kan ik me ook iets bijvoorstellen dan, volgens mij zou ik dan zo ongeveer schieten. Maar inderdaad het is wel een goede manier om ze af te schrikken ( wel niet schieten dan heb je hem nog in de wei :+ )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:35

Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom ze zomaar op andermans grond landen. Ik begrijp best dat ze ergens moeten landen, maar daar kun je toch niet de plaatselijke agrariers en veehouders mee lastig vallen?
Ik ga toch ook niet in een wilde galop over de plaatselijke golfbaan heen omdat ik toch ergens moet galopperen?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:37

Maar femke, jouw paard is nog te sturen dus die kun je ergens anders heen sturen om te galopperen behalve die golfbaan.

Maar een ballon MOET omlaag en is NIET te sturen. Dus uiteindelijk is er gewoon niet heel veel keus waar je terecht komt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:40

Ik snap niet dat de ballonvaarders zich niet kunnen indenken hoe stom het is om in een wei met dieren te landen, ga dan een wei of 2 verder op, dat scheelt enorm met stress.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:40

Oké, daar heb je dan gelijk in. Maar je kunt het toch niet maken om een ander met je bezigheid lastig te vallen? En zeker op dergelijke schaal. Zo'n ballon kan veel kapot maken en veel in de stress jagen.
Bij gebrek aan luchtbuks zal ik niet schieten terwijl ze landen, maar een paar rake klappen voor hun kop als ze eenmaal geland zijn kunnen ze bij mij krijgen. Ik ben daar niet van gediend op MIJN grond.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:42

er word altijd gevraagd of je ergens mag landen. hier doen ze dat wel. ze gaven altijd een fles wijn en een vergoeding.

1x was een boer er niet zo mee eens. niet vanwege dat hij het niet wilde, maar er was net gegierd. heel de ballon zat onder strond :P en de passagiers ook :+

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:42

Zoals iemand zei...als je je paard niet onder controle hebt moet je er niet op buitenrijden...
als je je ballon niet kan sturen en hij moet omlaag en je hebt geen keus waar je terecht komt...dan moet dat worden afgeschaft....want in mijn ogen is dat levensgevaarlijk.

Ik snap best als de nood er is dat ze dan een keer een landing moeten maken ergens waar het niet handig is....
Maar ben er wel voor om er restricties aan te geven...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:44

@jolanda

Als ze van tevoren niet weten waar ze terecht komen en zullen landen (want dat begrijp ik uit een aantal reacties) hoe kunnen ze dan vragen of ze mogen landen?
Daarnaast helpt een flesje wijn nog wel tegen mijn stress, maar niet tegen die van mijn paarden. Dus zou daar ook niet mee akkoord gaan

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:48

Ze vragen inderdaad of ze mogen landen. Tenminste de goede. Er rijdt altijd iemand mee, die belt met grondeigenaren en vraagt toestemming. En de grondeigenaar krijgt dan vaak een kleine attentie.
Ik kan me wel zo voorstellen dat ballonvaarders wel enigzins kunnen berekenen waar ze gaan eindigen, wellicht dat dan de grondrijder ook al vrij vroeg contact kan zoeken met de landeigenaar.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:49

:D Ja precies!
Wij moeten toch ook een paard eerst in de trailer doen en naar een terrein rijden om daar lol te hebben met & van onze hobby?
En we moeten toch ook onze hobby weer netjes in de trailer doen om weer thuis te komen zonder dat daar (meestal) geen schade van komt?
:D

femke27 schreef:
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom ze zomaar op andermans grond landen. Ik begrijp best dat ze ergens moeten landen, maar daar kun je toch niet de plaatselijke agrariers en veehouders mee lastig vallen?
Ik ga toch ook niet in een wilde galop over de plaatselijke golfbaan heen omdat ik toch ergens moet galopperen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:51

Hier vragen ze eerst keurig aan de boer om toestemming :) En kunnen ze daar niet landen? Dan gaan ze een boerderij verder vragen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:52

via het kadaster. er is altijd een laptop of pda aanwezig waar ze contact mee hebben. igg zo heb ik het gezien..

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:02

hallo, wij zijn er ook ziek van, wij hebben ons land in een polder vlakbij hoorn, een paar weken geleden belde een vriend die een boerderij vlakbij ons land heeft op met de mededeling dat er een ballon in ons land was neergekomen, later er nu op dat stuk net 3 eigen paarden en 3 kostgangers lopen, ze stonden op een omheind stuk land van 100 bij 70 meter met rietkragen.
ik er heen en wat bleek, ze stonden in een stuk vlak naast ons land en waren de spullen net aan het opruimen, het was ongeveer 6 uur s,avonds,
de aanvlieg route was precies over ons stuk land gegeaan en de hoogte waarmee ze passeerden was misschien een meter of 10 tot 15, hoe bedoel je onverantwoordelijk, na de vraag aan de ballonvaarder waarom hij zo dicht over onze paarden vloog was het antwoord, ...ze waren zo lekker rustig, dat kan toch makkelijk?...ik heb toen geantwoord dat dat rustig zijn zo om kan slaan in blinde paniek, dan weet je echt niet meer wat er kan gebeuren, en het bleek dat de noodzaak om hier te landen niet echt nodig was zoals de ballonvaarder later zei,,,,, ik heb de beste man gewaarschuwd dat als hij dit weer flikt ik een aanklacht indien wegens het in gevaar brengen van vee.
Laatst bijgewerkt door brenda13 op 26-05-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:06

Downhill schreef:
Goede zaak.

Vliegende objecten horen niet thuis in weilanden met dieren.
Laten ze lekker het vliegveld opzoeken.
Ik denk als mij zo iets zou overkomen, er nog weinig zal overblijven van die luchtballon. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:07

ik vindt ook dat er meer rekening moet worden gehouden :)

ben harstikke gek met luchtballonen maar vindt niet dat ze bij een boer moeten landen.

zoek dan een ander stukje op kleine moeite.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:09

Bij ons in de buurt vragen ze het niet en landen ze gewoon. Paar jaar geleden hadden landden ze in naast het weiland met meerdere paarden erin. Eentje heeft toen z'n nek gebroken omdat hij uit angst flink gevallen was.

Mooi dat dat er extra afspraken komen!

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:39

bij ons zijn ze ook al twee keer in het land geland. gelukkig allemaal goed afgelopen maar waren we ook niet blij mee, goed dat er extra afspraken komen!