Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

CaPrIoLe`79 schreef:Gaat dit onderzoek ook nut hebben? Het jaar erop zullen er ook weer genoeg verse plantjes staan en ook in het hooi blijft het giftig.
Willen ze nu bekijken of ze dit proces ook in hooi voor elkaar krijgen?
Breghje schreef:Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)
Breghje schreef:Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)

Brainless schreef:Breghje schreef:Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)
Als een plant afsterft voor de winter, gaan alle voedingsstoffen die nog in de stengel en bladeren zitten terug naar de wortel.
Zo blijven niet gebruikte voedingsstoffen bewaard voor in het voorjaar.
(werkt ook zo met blaadjes die van de bomen vallen).
) 
zij schreef:Breghje schreef:Dat is dan ergens wel vreemd, als het gemaaid wordt spoelen de gifstoffen er blijkbaar niet uit, als het natuurlijk afsterft wel.. Afijn, als de heren onderzoekers het niet zo heel erg vinden ga ik het niet afwachten of uitproberen, alles wat in de verste verste enigzins op een beginnend kruisraketje lijkt wordt vermoord in mijn wei. (nee, geen gif, ik rag ze eruit)
vind dat niet zo vreemd. denk dat de gifstoffen gewoon terugzakken naar de wortels? kan mij zoiets tenminste wel voorstellen. bij een bloembol gaan alle voedingsstoffen tenzlotte ook terug naar de bol...
Cayenne schreef:http://www.horses.nl / http://www.verantwoordeveehouderij.nl
Gedroogde resten van jakobskruiskruid die na de bloei in het weiland blijven staan, zijn na verloop van tijd ongevaarlijk voor grazende dieren. Van nature gestorven jakobskruiskruid verliest namelijk voor het volgende voorjaar zijn giftige stoffen. Dit blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut.
De uitslag van het onderzoek is opvallend omdat gemaaid, gedroogd gras zijn giftigheid niet verliest. De onderzoekers vermoeden dat de gifstoffen uit de natuurlijk afgestorven stengels spoelen of dat de gifstoffen tijdens de wintermaanden worden afgebroken.

Yinari schreef:Maar....als het vóór het volgende voorjaar de gifstoffen verliest, hoe zit het dan als je paarden of ander vee het hele jaar door op het land staat? In die periode zullen ze wellicht eerder een hapje JKK nemen omdat er gewoonweg minder gras staat. De gifstoffen zullen er niet direct uitspoelen dus vooral in de eerste helft van de winter is het dan nog altijd erg gevaarlijk denk ik? Of begrijp ik nu iets verkeerd?
yarrah schreef:Cayenne schreef:http://www.horses.nl / http://www.verantwoordeveehouderij.nl
Gedroogde resten van jakobskruiskruid die na de bloei in het weiland blijven staan, zijn na verloop van tijd ongevaarlijk voor grazende dieren. Van nature gestorven jakobskruiskruid verliest namelijk voor het volgende voorjaar zijn giftige stoffen. Dit blijkt uit onderzoek van het Louis Bolk Instituut.
De uitslag van het onderzoek is opvallend omdat gemaaid, gedroogd gras zijn giftigheid niet verliest. De onderzoekers vermoeden dat de gifstoffen uit de natuurlijk afgestorven stengels spoelen of dat de gifstoffen tijdens de wintermaanden worden afgebroken.
Hier hebben we dus niets aan, omdat natuurlijk afgstorven JKK niet in ons hooi zit.