"Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:50

www.sportwereld.nl

Eén misverstand ruimt Annemarie van der Toorn vlot uit de weg. ,,Paardenfluisteren? Dat is een belachelijke term.''

De 47-jarige Vlaardingse die als enige in ons land problematische paarden traint volgens de methode 'Monty Roberts', vernoemd naar de vermaarde Amerikaanse 'paardenpsycholoog', weet wel hoe de sprookjesachtige benaming is ontstaan. ,,Ik communiceer met paarden,'' zegt ze, ,,met lichaamstaal - hún taal.

Bovendien kijk ik als ik met een paard bezig ben altijd door de ogen van het dier. De klanken die ik daarbij gebruik, bijvoorbeeld het zacht klakken met de tong, zou op fluisteren lijken. Maar er is niets geheimzinnigs aan mijn werk. En evenmin ben ik behept met bijzondere gaven.''

In het weekeinde gaf Annemarie van der Toorn, bijgestaan door haar 74-jarige leermeester Monty Roberts (die wereldfaam verwierf met het boek De man die naar paarden luistert), demonstraties tijdens de Hoefslag Horse Expo in de Brabanthallen in Den Bosch. Daartoe werden zaterdagmiddag in Stal De Blokhoeve te Vught liefst zestien paarden door de trainster en onder toeziend oog van Roberts onder handen genomen. Dat laatste figuurlijk, want Roberts' zogeheten 'join up'-methodiek gaat uit van een geheel geweldloze gedragsverandering bij paarden met grote en kleine problemen.

Uiteindelijk werden negen paarden geselecteerd om zaterdagavond en zondag voor een groot publiek te worden ontdaan van hun eigenaardigheden en angsten.

Zo heeft paard Tongo, laat de eigenaar weten, een fobie voor de hoefsmid en het geluid van krakend plastic. Bovendien wil het met zadelen ook niet echt lukken. Van der Toorn staat samen met Tongo in een piste van manshoge stalen hekken en bouwt binnen vijf minuten zowaar al iets van een relatie op met het dier. ,,Leiderschap vanuit rust,'' noemt zij dat. ,,Het dier moet weten dat jij de baas bent, maar dat kun je alleen afdwingen door zijn lichaamstaal te hanteren.''

Van der Toorn heeft al heel wat paarden 'heropgevoed', want het is niet zozeer de aard van het beestje als wel de bezitter die het dier te zeer de vrije teugel laat of diezelfde teugels juist véél te strak aanhaalt.

De trainster, verontwaardigd: ,,Ik kom nog dikwijls mensen tegen die met een zweep of een bezem een paard in een trailer proberen te meppen. Met drie man tegelijk. Vind je het gek dat het dier vervolgens als de dood is om ooit nog die trailer in te gaan? Ik heb een keer meegemaakt dat iemand met een afgevijlde beitel zijn paard aan de bovenlip de aanhangwagen in trok.''

Van der Toorn onderscheidt in haar trainingsaanpak vier categorieën: de starters (jonkies die nog geen zadel op hebben gehad), de spooky's (zeer angstige paarden), paarden met rijproblemen als steigeren en bokken, en de groep die de trailer niet durft te betreden. Haar school te Oudenhoorn (Voorne-Putten) kent een wachtlijst van vijf maanden. ,,Bij veel centra kun je meteen al terecht. Maar dan zeggen ze wel tegen je dat je de eerste twee weken moet wegblijven. Het is duidelijk waarom - er gebeuren dingen die een eigenaar beter niet kan zien. Hoewel we in Nederland wat betreft paardvriendelijkheid voorop lopen in de wereld, worden er nog steeds dieren afgetuigd en afgerost.''

Wonderen, zegt Van der Toorn, verricht ze niet, hoewel ze kan bogen op een succespercentage van ruim 95 procent. ,,Paarden zijn precies mensen. Als jouw baas op je werk uitsluitend tegen je schreeuwt, ben je niet bereid een stapje extra te zetten. Sterker, je zult eerder gaan rebelleren.''

Maar ze moet weer verder - edele viervoeters die luisteren naar namen als Tango, Moira, Smokey en Precious moeten door Van der Toorn 'gezien' worden. Oké, ze is geen fluisteraar, maar misschien dan toch een paardenpsychiater? Van der Toorn, nuchter: ,,Schei uit, zeg. Vier keer per week naar de sportschool om fit te blijven en logisch nadenken. Het is gewoon hard werken.''

chitra

Re: "Paardenfluisteren is een belachelijke term"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:56

Is ze 47? Echt?!

37 geloof ik wel, maar 47? Nou als ze inderdaad 47, Wow dan ziet ze er echt geweldig uit voor die leeftijd!
En als ze 37 is.. Dan alsnog natuurlijk ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:03

Cayenne schreef:
http://www.sportwereld.nl

Bij veel centra kun je meteen al terecht. Maar dan zeggen ze wel tegen je dat je de eerste twee weken moet wegblijven. Het is duidelijk waarom - er gebeuren dingen die een eigenaar beter niet kan zien. Hoewel we in Nederland wat betreft paardvriendelijkheid voorop lopen in de wereld, worden er nog steeds dieren afgetuigd en afgerost.''

Leuk stukje, alleen het gequote gedeelte gaat me wel een beetje te ver. Er zijn echt méér centra die op eenzelfde manier paarden van hun angsten afhelpen en dan dus niet op een manier die de eigenaar beter niet kan zien

Als voorbeeld noem ik 2Moons (Petra Vlasblom) waarvan ikzelf cq mijn paard een trailertraining heb gekregen. Alles gebaseerd op dezelfde punten die Annemarie noemt en zeker niét dmv aftuigen.... We hebben daarna nooit meer een probleem gehad met trailerladen. Petra werkt ook met probleempaarden en heeft ook een zeer hoog slagingspercentage. Zo zijn er nog veel meer goede centra te noemen !

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:19

ze probeert natuurlijk meteen even wat reclame te maken en daarbij ga je natuurlijk geen concurrent promoten. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:39

Cayenne schreef:
Het dier moet weten dat jij de baas bent, maar dat kun je alleen afdwingen door zijn lichaamstaal te hanteren.''

Fijn dat zij hier het beeld die volgens mij bij veel NH-liefhebbers heerst dat je een 'gelijkwaardige' relatie met je paard kunt hebben, ontkracht. Fijn te horen dat iemand als zij ook gewoon praat in termen als: JIJ moet baas zijn, en 'afdwingen'. In de regel worden deze termen namelijk door veel 'mensen met paarden' direct geassocieert met buitensporig geweld en mishandeling.

Cayenne schreef:
want het is niet zozeer de aard van het beestje als wel de bezitter die het dier te zeer de vrije teugel laat of diezelfde teugels juist véél te strak aanhaalt.

En in de discussies ligt de nadruk altijd op degene die de teugels te strak aanhaalt, maar het niet/te weinig stellen van grenzen is minstens zo schadelijk en verwarrend voor het paard.

Cayenne schreef:
,,Schei uit, zeg. Vier keer per week naar de sportschool om fit te blijven en logisch nadenken. Het is gewoon hard werken.''

Wat een heerlijke nuchtere uitspraak :) Daar zouden veel paardenliefhebbers eens een voorbeeld aan kunnen nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:42

Hoeveel kost het eigenlijk om met een "spooky" paard haar richting uit te gaan? weet iemand dat hier?

Het is mooi dat ze inderdaad heel realistisch is! Daar mag menig mens een voorbeeld aan nemen :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:46

@Pharagirlke, Annemarie zit ook op bokt.
Ik ben haar naam even kwijt, maar dat weet iemand anders hier vast wel.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:51

Dit stukje klinkt erg leuk. En niet zo zweverig als sommige andere op bokt willen doen geloven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:51

Ha! Alvast bedankt voor de tip!! Ik weet iig al in welk gedeelte ik naar haar ga zoeken :j

kazary: _/-\o_

edit: heb haar al :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:55

Citaat:
Wonderen, zegt Van der Toorn, verricht ze niet, hoewel ze kan bogen op een succespercentage van ruim 95 procent. ,,Paarden zijn precies mensen. Als jouw baas op je werk uitsluitend tegen je schreeuwt, ben je niet bereid een stapje extra te zetten. Sterker, je zult eerder gaan rebelleren.''

en dat werkt met alle dieren zo....!!! ALs je het natuurlijk gedrag van een dier begrijpt én kent, kun je alles trainen.. Helaas zijn de meeste mensen nog zo dom om dit te willen zien of ze willen het gewoon niet accepteren ofzo. Vooral bij veel gehouden huisdieren zie je dit probleem.

Verder vind ik haar wel heel goed, lekker met beide benen op de grond!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:03

Ben het helemaal eens met Annemarie. :j
Al heb ik altijd al gevonden dat je de naam 'paardenfluisteraar' niet zo letterlijk moet nemen. Een paard fluistert immers niet, maar snap de nuance achter die term wel. :)

Verder denk ik zeker dat er meer centra in NL zijn waar je je paard rustig kunt brengen bij problemen zonder dat ze er op gaan slaan e.d. Dan denk ik aan de Paardelarij bijvoorbeeld of die mensen die de paarden bitloos beleren in, ik geloof, Drenthe (weet de naam niet meer). En zo zijn er meer.... Maar ik weet ook dat er een hele hoop ellende zit tussen al die beleerfabrieken. ;(

Ik ken trouwens geen enkele NH-stroming waar je geen leiderschap zou moeten hebben, hoor. Graag hoor ik welke NH-stromingen precies pretenderen dat je geen leider hoeft te zijn. ;)
Ik ken ze niet. :n

Daarbij denk ik dat je wel degelijk vriendjes met je paard kunt zijn en tegelijkertijd een leider. Gelukkig maar. :)

En ben het helemaal met haar eens dat lichaamstaal de belangrijkste factor is bij het leiderschap bij paarden. Helaas hebben veel mensen geen idee hoe dat werkt, want dat leer je niet op de manege e.d. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:06

En mijn vriend word nog wel de paardenfluisteraar genoemd -O-
Achja. Het is ook een term van leken die serieus denken dat er mensen zijn die in de oren van het paard fluisteren....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:09

Twiggy2008 schreef:
Ben het helemaal eens met Annemarie. :j
Al heb ik altijd al gevonden dat je de naam 'paardenfluisteraar' niet zo letterlijk moet nemen. Een paard fluistert immers niet, maar snap de nuance achter die term wel. :)

Verder denk ik zeker dat er meer centra in NL zijn waar je je paard rustig kunt brengen bij problemen zonder dat ze er op gaan slaan e.d. Dan denk ik aan de Paardelarij bijvoorbeeld of die mensen die de paarden bitloos beleren in, ik geloof, Drenthe (weet de naam niet meer). En zo zijn er meer.... Maar ik weet ook dat er een hele hoop ellende zit tussen al die beleerfabrieken. ;(

Ik ken trouwens geen enkele NH-stroming waar je geen leiderschap zou moeten hebben, hoor. Graag hoor ik welke NH-stromingen precies pretenderen dat je geen leider hoeft te zijn. ;)
Ik ken ze niet. :n

Daarbij denk ik dat je wel degelijk vriendjes met je paard kunt zijn en tegelijkertijd een leider. Gelukkig maar.
:)

En ben het helemaal met haar eens dat lichaamstaal de belangrijkste factor is bij het leiderschap bij paarden. Helaas hebben veel mensen geen idee hoe dat werkt, want dat leer je niet op de manege e.d. :+

Dát mag ik hopen dat dat kan :j Daar doe ik het nl voor! En ik hoop velen met me :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:14

Nou, Pharagirlke, het kan, zie ons en velen met ons. :D
Mijn paard is een van mijn beste vriendjes, durf ik wel te zeggen. :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:16

Dát durf ik nu ook met gerust hart te zeggen... Die vierbeners ga ik voor door het vuur... Alles wat de mens mist om een degeijke vriendschap te kunnen hebben met een soortgenoot vind je in hen :+: En het mooie? Ondanks dat ze die tweebeners volgens mij maar rare wezens vinden volgens mij, zijn ze toch net zo graag vriendjes met ons als wij met hen :+:

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:09

Hoi, hoi, Leuke reacties, dank je wel! Ik weet beter dan wie dan ook dat er meerdere stallen zijn waar goed gewerkt wordt. Waar het over gaat is dat wij volgens de methode van monty Roberts werken, niet meer, niet minder. ik heb fantastische collega's, waaronder Emiel en Petra Vlasblom.

Groeten, Annemarie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:31

Als ik mijn paard niet zelf zou beleren, zou ik hem ook rustig naar een van deze mensen brengen. :)
Verder vind ik het heel belangrijk om zelf betrokken te worden bij het beleren, ALS ik hem weg zou brengen (heb het toch maar zelf gedaan ;) ).

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:04

Geweldig stuk. Las het net in de krant. Die gaat lekker opgehangen worden in m'n kamer! :D Mooie foto's erbij!

Veel succes met je vinger Annemarie! En zaterdag was een súperdag! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:13

oh ik dacht dat je gewoon zachtjes moet fluisteren in het oor van je paard en dat dan alles vanzelf goedkomt :+

*heeft ook een hekel aan die term*

Komt allemaal door die stomme film van eind jaren negentig 8)7

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:51

Ik ben blij dat zij zo "gewoon" doet. Het jammere is dat het alleen voor heel veel mensen niet gewoon is. Ik ben een keer wezen kijken in Ermelo (had kaartjes gekregen) bij Annemarie. Een paar honderd mensen zaten echt met open mond alles wat ze zei in zich op te nemen en dachten volgens mij dat ze wonderen verrichte. Wat mij opviel was dat zij eigenlijk datgene doet wat heel veel mensen doen die van jongs af aan in de paarden zitten. Die inmiddels door schade en schande wijzer zijn geworden en inderdaad weten dat geweld niks oplost, maar dat zachte heelmeesters, stinkende wonden maken. Ik viel van de ene herkenning in de andere en vond vooral dat ze het mooi kon vertellen. Hoe kan iets wat voor veel mensen een automatisme is, voor vele anderen een onbegrijpelijk wonder zijn. Er is wat dat betreft nog zo veel onwetendheid. De meeste mensen die daar zaten te luisteren, moeten volgens mij een paar jaar lang elke week een avond naar mensen zoals Annemarie gaan luisteren en heel hard zelf oefenen, zodat het voor hen ook een tweede natuur gaat worden in de omgang met paarden.
Heel apart.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:22

vur. je haald de woorden uit de mond. +:)+
Annemariev. Je brengt het eenvoudig , begrijpbaar voor ieder persoon, het klinkt nog leuk ook, wie dit niet vind is volgens mij erg jaloers of zo iets. +:)+ 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:31

montyjansen schreef:
vur. je haald de woorden uit de mond. +:)+
Annemariev. Je brengt het eenvoudig , begrijpbaar voor ieder persoon, het klinkt nog leuk ook, wie dit niet vind is volgens mij erg jaloers of zo iets. +:)+ 8-)

Tuurlijk, iemand die een eigen mening heeft is altijd jaloers :j Mooie instelling heb jij +:)+

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:05

Wat een heerlijke nuchtere kijk op onze trouwen 4-voeters! Ik vindt dit een fijn stukje om te lezen.

Arabesk, die film vind ik juist zo mooi :+ maar inderdaad, fluisteraar wekt hele verkeerde indrukken en klinkt niet goed in mijn oren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:06

En zou een beeeeeeetje fluisteren (lees zachtjes praten met een onruststoker) nou echt niet helpen? :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:08

Het boek was beter, hoor. ;)
Maar de film had wel wat prachtige beelden. :D