Indrukwekkende documentaire over Brooke Hospital op TV

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Indrukwekkende documentaire over Brooke Hospital op TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:48

http://www.academybartels.nl

Een werkstage van 3 Nederlandse studenten dierengeneeskunde voor Brooke Hospital in Egypte, is door de TROS in een televisieserie van 5 afleveringen vastgelegd. Tineke is ambassadeur van Brooke en zag enkele weken geleden al enkele fragmenten. Na het zien van deze beelden was ze zichtbaar geraakt.

Eerste uitzending: 17 mei 2009, om 18:10 uur op Ned. 1

Het leven voor veel werkdieren in landen als India en Egypte is afschuwelijk. Ze moeten ploeteren in ondraaglijke temperaturen, ze worden verwaarloosd en krijgen nog stokslagen ook. De eigenaren van de dieren zijn straatarm. Zij zijn zo druk met overleven dat ze geen aandacht hebben voor hun werkdier.

Er is één organisatie die zich het lot van deze dieren en mensen aantrekt. Met gratis diergeneeskundige hulp helpt Brooke Hospital for Animals jaarlijks 500.000 werkpaarden en ezels (een half miljoen!). En met effectieve voorlichtingsprogramma's wordt de eigenaren het belang van dierenwelzijn bijgebracht. De toegewijde Brooke-dierenartsen zijn afkomstig uit het land zelf; zij kennen de problematiek van binnenuit. Zij kunnen hun belangrijke werk doen dankzij donaties uit Engeland en Nederland.

Brooke Hospital for Animals bestaat 75 jaar!! En in dit jubileumjaar is iets heel bijzonders gebeurd. Bij wijze van hoge uitzondering heeft de Egyptische Brooke-organisatie drie jonge Nederlandse paardenartsen uitgenodigd voor een onbetaalde stage in Egypte. Drie Utrechtse studenten diergeneeskunde zijn de uitdaging aangegaan: Claire, Morgan en Kim. Hun turbulente werkstage, die letterlijk gepaard ging met bloed zweet en tranen, is vastgelegd op film. De televisieserie zal deze zomer in 5 delen worden uitgezonden bij de TROS. Wat de meiden meemaken in de dierenklinieken in Luxor, Cairo en Alexandrië zal ze voor de rest van hun leven bijblijven. En de kijker beleeft het mee. 3 Hollandse meiden; 3 karakters; 1 droom, die ze delen met hun Egyptische vakgenoten: een beter leven voor paarden en ezels in Egypte.

Tineke is ambassadeur voor Brooke Hospital for Animals. "In mijn ogen is Brooke een dierenhulporganisatie waar alles op z'n plaats is. Een werkdier hoort gezond te zijn, en een gezond dier is economisch voordelig voor de eigenaar. Zowel de dieren als de mensen hebben baat bij het werk van Brooke. Het mes snijdt bij Brooke aan twee, nee aan drie kanten (zelfs de platte kant snijdt!). In Nederland lijden paarden soms aan luxe. Ze mogen de wei niet in uit angst voor blessures; ze mogen nooit lekker galopperen omdat de ruiter dat niet aankan. Wat een gezeur als we dat vergelijken met de problemen van de mensen en de werkdieren in India of Egypte. De benadering van Brooke is heel praktisch; niet sentimenteel; no nonsense; het werk moet gedaan worden. Zo simpel is het. Daarom spreekt Brooke mij zo aan" ; aldus Tineke.

In november 2007 vond op Academy Bartels het 'Hippisch Concert' plaats waarbij geld werd ingezameld voor Brooke. Er werd een veiling gehouden waarbij Hippische artikelen en kunstwerken onder de hamer kwamen. Er werd ruim € 50.000,- opgehaald.

Klik hier voor foto's.

guenivere

Re: Indrukwekkende documentaire over Brooke Hospital op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:03

Ik ben benieuwd, ga zeker ff kijken.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:13

ik ga ook zeker kijken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:21

Een van de meiden ken ik erg goed! Dat is Claire. Ik kan niet wachten om de uitzendingen te kijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:24

kijken is goed, geven beter!! *D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:44

zou 't best willen zien, maar heb geen NL- tv. Misschien is er herhaling.

haflingertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:00

spicegirl schreef:
kijken is goed, geven beter!! *D

Doe ik al jaren! ;)

Ik ga ook zeker kijken!

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:31

Voor diegene die de serie niet kunnen kijken op het moment van uitzenden...waarschijnlijk kan je het ook zien op uitzending gemist, aangezien het op ned 1 komt.

Ben ook heel benieuwd hoe het er allemaal uit ziet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:54

ik ook :$

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:56

Jammer dat het niet een maandje eerder was, 13 mei houd ik een presentatie over brooke hospital
Super organisatie, ik ga zeker kijken :)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:48

Een meisje van stal van ex-verzorgpaard deed hier aan mee, was de dag dat ze kwamen filmen toevallig op stal.
Ben benieuwd, zeker een goede actie :j

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:25

Ik ga ook zeker kijken ook al is het de dag voor examens beginnen. ;) Kan altijd wel janken als ik de documentaires zie!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:15

Ik ga zeker kijken!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:22

Ik pobeer ook te kijken, ben al jaren lid na een documentaire op tv en een vakantie in Egypte waar ik veel zielige paarden zag.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:40

Ik ga het zeker ook kijken!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:02

Een vriendin van mij is net terug uit Egypte. Ze is op verschillende plaatsen geweest. Maar nergens kenden ze Brooke Hospital. Vaag hè. Waar blijft ons geld dan, dachten we :P Dus ik ga zeker naar de tv-uitzending kijken. Misschien moeten er gewoon nog meer mensen lid van worden, zodat ze nog groter kunnen worden! :))

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:14

manishdra schreef:
zou 't best willen zien, maar heb geen NL- tv. Misschien is er herhaling.

Hopelijk is dit te zien op www.uitzendinggemist.nl

tinkelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:46

ik ga zeker kijken!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:11

Jennyxx schreef:
Een vriendin van mij is net terug uit Egypte. Ze is op verschillende plaatsen geweest. Maar nergens kenden ze Brooke Hospital. Vaag hè. Waar blijft ons geld dan, dachten we :P Dus ik ga zeker naar de tv-uitzending kijken. Misschien moeten er gewoon nog meer mensen lid van worden, zodat ze nog groter kunnen worden! :))

Misschien heb je niet goed gezocht. :D
Er zijn naast de 13 mobiele artsenteams, zes klinieken in Egypte: in Caïro (sinds 1934) in Alexandrië (geopend in 1961), Luxor (1966), Edfu (1992), Aswan (1998) en in Mersah Matrouh (2000). In totaal bereiken de 6 klinieken en 13 mobiele teams in Egypte ca. 120.000 dieren per jaar.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:54

Wij gaan meermaals per jaar naar Egypte en ik ben al héél vaak in het Brooke Hospital in Luxor geweest...
Ze hebben er niet zo massa's veel (zo'n stal of 10 à 12) maar doen ze enorm goed werk!
We hebben ook al massa's lokale ziekenhuizen bezocht (dus niet voor toeristen) en ik moet toegeven, de dieren in het Brooke's zijn er dankzij massale (geldelijke)steun beter aan toe dan de egyptenaren zélf daar in zo'n ziekenhuis (wel een beetje tragisch).
Ik wil maar zeggen, ze doen daar écht enorm hun best om het hygiënisch te houden, veel vers eten en zo...
Een initatief om toe te juichen!
Trouwens de meeste Egyptenaren zorgen écht wel goed voor hun paard, het is hun broodwinning, ze weten ook wel dat toeristen niet in een koets stappen met een graatmager paard (maar het komt wel nog voor). Het zijn eerder ezels die daar staan of paarden die niet gebruikt worden voor toeristische doeleinden...

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:19

Ja, ik weet het. Er staat bij onze ponyclub een collectepotje voor die organisatie

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:40

Ik kreeg vandaag ook een kaart van Brooke via de post met een reminder m.b.t. de uitzendingen.

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:22

Hallo Brooke fans,

Als je op http://www.brooke.nl kijkt, dan kan je doorlinken in het stukje "Dierenhelden in Egypte" en dan kom je meer te weten over de werkstages. Daar worden ook stukjes van dagboeken van de 3 meiden neergezet.

Groetjes

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:46

Ik heb er de hele dag aan gedacht, vergeet ik het alsnog :+
Lang leve uitzending gemist.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:11

Wow! Gister gekeken. Ik ben heel benieuwd hoe deze dames het gaan ervaren...

De serie is mooi opgezet en gefilmd, ik vind ook de voice-over van Kees van Kooten verrassend om te horen! 'Leuk'