Teken: een gevaar voor mens en dier (Ziekte van Lyme)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonechi_

Teken: een gevaar voor mens en dier (Ziekte van Lyme)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 10:45

Nieuwsredactie
Door bokker Bonechi_

Misschien heb je er wel eens van gehoord... De ziekte van Lyme... Een door teken overgebrachte ziekte die steeds vaker opduikt bij zowel mensen als dieren. Wat is het nou precies? Hoe herken je het? En wat kun jij er tegen doen?

De ziekte
Teken… kleine beestjes met soms grote gevolgen. Steeds meer teken in ons land zijn besmet met de Borrelia bacterie. Door een tekenbeet kan een mens of een dier besmet raken met deze bacterie en dit kan leiden tot de ziekte van Lyme. De ziekte van Lyme kent verschillende stadia, die elkaar niet altijd in dezelfde volgorde opvolgen. In het eerste stadium ontstaat er een lokale huidinfectie, die bij ongeveer de helft van de mensen die besmet zijn optreedt. De lokale huidinfectie begint dan als een rode plek, meestal na 4-10 dagen en bijna altijd binnen drie maanden na een tekenbeet, maar soms ook nog na een jaar. Vaak vervormt deze plek zich tot een ovale ring. Dit eerste stadium kan dus overgeslagen worden. In het tweede stadium slaat de bacterie naar binnen en verspreidt zich via het bloed en voel je als eerste griepachtige verschijnselen. Dit kan leiden tot een aantasting van het zenuwstelsel, gewrichtsaandoeningen en hartaandoeningen. In het derde stadium ontstaat een chronische vorm van de aandoening.

Afbeelding
Een opzwellende teek

Hoe kom je eraan? (Of hoe komt je paard eraan?!)
Een tekenbeet is snel opgelopen. De kleine parasiet houdt zich op in bossen, duinen, parken en tuinen. De teek maakt geen onderscheid tussen mensen en dieren. Voor ruiters en paarden kan extra aandacht geen kwaad. Tenslotte brengen we vaak veel tijd door in de natuur, waardoor het risico groot is. Veel mensen merken niet eens dat ze door een teek gebeten zijn - de teek gebruikt 'verdovende middelen'. Soms is de teek al weg voordat de eerste symptomen zich voordoen. Ook bij paarden kunnen we de teek gemakkelijk missen. Teken kunnen bijvoorbeeld ook in het hooi of kuilgras zitten.

Hoe kom je eraf?
Als je door een teek gebeten bent is het slim om de dag en de tijd te noteren en de teek op een goede manier te verwijderen. Mocht er in de dagen erna een rode plek ontstaan of krijg je griepachtige verschijnselen, neem dan snel contact op met je huisarts en vraag om een antibiotica kuur. Ook paarden kunnen besmet raken. De symptomen zijn lastig te herkennen, maar mocht je paard ook ‘griepachtige’ verschijnselen krijgen, attendeer je dierenarts dan op de mogelijkheden van Lyme, want ook bij dierenartsen is de ziekte vaak nog beperkt bekend.

Petitie
Naar schatting is een half miljoen Nederlanders besmet met de ziekte van Lyme. Jaarlijks komen daar tienduizenden bij, mede doordat veel patiënten een lange zoektocht door de medische wereld afleggen voordat de juiste diagnose gesteld is. Rond de diagnose en behandeling is nog veel onduidelijk, waardoor mensen onnodig ziek worden en blijven. Om die reden is de Nederlandse Vereniging voor Lyme Patiënten een petitie gestart om meer onderzoek te kunnen doen, artsen beter op te kunnen leiden en een vaccin te ontwikkelen.
Wil je hier meer over weten? Kijk op http://www.lymevereniging.nl/.

Vind jij dit ook belangrijk? En wil je dat er beter kan worden opgetreden tegen deze infectie? Teken tegen teken en klik door naar de petitie http://lymevereniging.e-captain.nl/phpPETITION/

Anya

Re: Teken: een gevaar voor mens en dier (Ziekte van Lyme)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:57

Ik zou het echt op prijs stellen als jullie zouden willen tekenen. Als chronische lymepatient (ook te laat ontdekt) weet ik wat deze ziekte kan doen. Terwijl het te genezen is als je maar op tijd genoeg bent.

Oplossing: tekenbeet? gelijk een kuurtje van een week doxycicline. Na een paar maanden (of soms 2 jaar) is het te laat. Dan kom je er niet echt meer af.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:59

Onze paarden hebben ook last van teken, nadat we erachter kwamen dat de korstjes c.q.wondjes niet door vliegen kwamen maar door teken, hebben we nu een dagelijkse tekencontrole ingesteld.
Met een tekentang in de hand het hele paard bij langs.............

Hoe vind je een teek : Een paard heeft een bultje met daarop een soort van plakkerig korstje en als je dan héél goed kijkt zit er vaak een héél klein teekje in.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:00

Ik sluit me vanzelfsprekend bij Anya aan. Ook ik heb het dichtbij meegemaakt en het is echt een rotziekte. Dus laten we de Lymevereniging een handje helpen en teken de petitie! :)

Mensen die verdere ervaringen kwijt willen, kunnen ook op dit topic terecht:
[MW] wie is er bekend met Lyme?

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:04

ik heb ook een teek gehad, gelukkig optijd eruit & geen gevolgen :)

ik heb getekend! vind ik zeker een goede actie!

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:05

Vorig jaar had ik prijs. 2 kuren van Doxy en de verschijnselen waren weg. En hopelijk blijven ze weg.
Heb nu een enorme angst voor hoog gras en struiken waar ik niet overheen geraak.

Heb getekend.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:08

ik ben zelf de l*l..
ben nog niet naar de dokter geweest, ik wacht nog even af :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:10

Goed initiatief! Ik heb getekend.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:11

Heb getekend ! goede zaak !

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:11

Zo, getekend en gelijk de link naar de site van de Lyme vereniging doorgestuurd naar m'n hele mail-adresboek want niet iedereen zit op Bokt. Hopelijk wordt dit een inktvlek! :D

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:12

sarahtje_x schreef:
Vorig jaar had ik prijs. 2 kuren van Doxy en de verschijnselen waren weg. En hopelijk blijven ze weg.
Heb nu een enorme angst voor hoog gras en struiken waar ik niet overheen geraak.

Heb getekend.

ik heb ook angst hoor, voor bomen & struiken.
als ik met me pony door 't bos rij, altijd dikke trui aan en muts over me hoofd
en als ik met de hond door 't bos moet lopen, ook altijd zorgen dat ik iets op me hoofd heb
(had teek toen der tijd op me hoofd)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:27

Goeie zaak. :))
Heeft ondertussen ook getekend.
Diegenen met de ziekte, héél veel sterkte :(:)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:35

linky schreef:
Zo, getekend en gelijk de link naar de site van de Lyme vereniging doorgestuurd naar m'n hele mail-adresboek want niet iedereen zit op Bokt. Hopelijk wordt dit een inktvlek! :D

Ik hoop het ook Linky! Thanks!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:41

Ik heb ook getekend! Zeer goede actie :j

Mijn pony heeft de ziekte van Lyme opgelopen; nu zo'n 4 jaar geleden. Helaas waren de DA's toen nog niet goed op de hoogte, waardoor ze te laat is behandeld en chronische gewrichtsproblemen eraan heeft overgehouden.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:44

Toen ik mijn pony net een paar dagen had vonden we hem erg raar en gestressed. Hij had last van iets op zijn nek. Ik dacht eerst dat het een korstje was maar toen ik beter keer zag ik dat dit geen korstje was.

Met een tangetje hebben we het eruit getrokken en het bleek een teek te zijn. We hebben mijn pony goed in de gaten gehouden maar hij is gewoon weer normaal gelukkig.

Ik check hem nu na het rijden iedere keer en als ik niet rijd check ik hem tijdens het voeren op teken.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:45

is die handtekening zetten moeilijk en kost het geld of is het zo klaar??noujah iedereen met de ziekte van lyme heel veel sterkte

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:47

Getekend, en Michel ook zonder dat ie het weet ;)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:48

Fijn dat er hier op Bokt ook aandacht aan wordt geschonken!!!
( ik ben een chronisch Lyme-patiënt.)

pria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:49

ik heb ook getekend:)
we hebben op het moment 2 paarden met de ziekte van lyme staan, en ik heb het zelf ook (ben nu aan de antibiotica)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 11:49

Tekenen is niet moeilijk en kost geen geld. Wel moet je geloof ik ouder zijn dan 18 jaar.

Goed initiatief in je onderschrift Skessa! Dat ga ik ook doen!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:56

heb ook getekent je hoeft blijkbaar geen 18 te zijn

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:11

Ilsex schreef:
sarahtje_x schreef:

Heb getekend.

ik heb ook angst hoor, voor bomen & struiken.
als ik met me pony door 't bos rij, altijd dikke trui aan en muts over me hoofd
en als ik met de hond door 't bos moet lopen, ook altijd zorgen dat ik iets op me hoofd heb
(had teek toen der tijd op me hoofd)

Als ik ga wandelen in het bos doe ik altijd een lange broek aan en mijn rijkousen daarover, trui met lange mouwen en liefst handschoenen, marja, zomer is op komst

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:21

pfff ik vind die teken echt een horror!
gelukkig heb ik nog nooit echt een teek gehad!
wel dat ik ze voelde lopen, maar gelukkig zaten ze nog niet vast!
maar heb ondertussen al wel weer alle huisdieren van de teken lopen verlossen!(wat zijn die beesten vroeg! en wat zijn ze met veel! ik blijf maar bezig....)

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:21

getekend :j

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:22

ik heb ook een hekel aan teken,
Ik heb ook getekend