Zes verwaarloosde paarden uit Roemenië even thuis in Emst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zes verwaarloosde paarden uit Roemenië even thuis in Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 17:53

http://www.destentor.nl

Zes verwaarloosde paarden komen zondagmorgen vanuit Roemenië aan in Emst. Ze verblijven er maar kort en gaan door naar adoptieadressen. De reddingsoperatie is een initiatief van de stichting DogsAdoptionsNederland.
Nathalie Klinge uit Emst is een van de dierenwelzijnswerkers die al eerder zwerfpaarden uit Roemenië haalde. De dieren worden op grote schaal door Roma aan hun lot overgelaten en vinden nauwelijks iets te eten. De Roma 'dumpen' hun de paarden omdat ze niet meer met paard en wagen over hoofdwegen mogen rijden.

Klinge en haar collega troffen de dieren die naar Nederland komen, aan in de stad Slatina, vastgebonden aan een paal op een terrein dat bezaaid ligt met dierenbeenderen.
De dieren zijn fit genoeg voor de reis naar Nederland.

Wildgirl

Re: Zes verwaarloosde paarden uit Roemenië even thuis in Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:55

Hopenlijk krijgen ze hier fijne baasjes en kunnen ze aan hun 2e leven beginnen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:58

stumpertjes :(:)
hopelijk vinden ze een liefdevol baasje :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:09

Zie ook het topic op paardenpraat!!!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:26

Gadverdamme :S
In wat voor wereld leven we ook alweer ??

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:59

Vind het goed voor de beesies dat ze hier goede huisjes vinden en het is ook allemaal heel triest.. alleen vind ik dat sommige mensen beter eens hier een hond uit het asiel kunnen halen dan uit het buitenland weg te plukken :) (niet aanvallend bedoeld) De asiels zitten hier nl overvol...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:01

Tiffany schreef:
Vind het goed voor de beesies dat ze hier goede huisjes vinden en het is ook allemaal heel triest.. alleen vind ik dat sommige mensen beter eens hier een hond uit het asiel kunnen halen dan uit het buitenland weg te plukken :) (niet aanvallend bedoeld) De asiels zitten hier nl overvol...

Volgens mij zijn het paarden die vastgebonden stonden. En die vind je niet in de asiels hier gelukkig.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:03

Jammer dat hier weer een discussie komt over dieren in NL of het buitenland helpen. Er zijn in ieder geval een paar paarden gered van een hongerdood. Dat is wat voor mij telt, of het nu in Nederland, Roemenië of waar dan ook ter wereld is. :)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:36

Mallodie schreef:
Gadverdamme :S
In wat voor wereld leven we ook alweer ??

In de hel, duh. |o

Maar ik hoop dat de beesies een goed huis krijgen, en ik hoop dat ze met de reis geen problemen krijgen. Erg goed trouwens dat ze worden opgevangen. Zij verdienen net zo goed een goed leven.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:58

staan ze weer bij een bokker????

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:52

Ze gaan naar bokkers, ik ben weer bezig geweest om baasjes te vinden en dat is dankzij bokt weer gelukt. Nu nog afwachten tot ze hier zijn. En dan kunnen ze gelijk lekker door naar hun nieuwe huisje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 07:57

Wat super dat je dit doet! echt super veel respect voor! Echt sneu dat ze die paarden maar laten verhongeren ik dacht dat paarden juist belangrijk waren voor zigeuners.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:08

Het is toch niet te geloven.......................................(sprakeloos), laat die Roma fijn rijden dan worden de paarden misschien ook iets minder gedumd.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:23

ik ben dol op mensen die zich zo voor dieren inzetten, ode aan hun _/-\o_

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:38

Ik heb ontzettend veel respect voor deze meiden, alleen het verhaal over Roma daar heb ik moeite mee, als afstammeling van de Roma zigeuners weet ik dat het verhaal niet kloopt, omdat ik denk dat niemand hier zit te wachten op een discussie over de Roma's laat ik het hier maar bij maar roep niet zo maar iets alsjeblieft zonder de feiten te kennen.

Toch heel veel respect voor jullie, ga zo door.

haflingertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:40

Super zeg dat ze naar nederland komen, en een goed nieuw plekje krijgen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:50

Ik wens iig de paarden en hun nieuwe baasjes heel veel geluk samen toe!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:58

Hartstikke supergoeie actie!!!! Rockwitch en organisatie: bij deze een dikke pluim!

Ergens vind ik het wel vreemd van de Romabevolking. Ik ben jarenlang op vakantie naar Hongarije geweest. We hadden daar ook een huis. Niet in zo'n toeristisch gedeelte en in ons dorp woonden ook zigeuners. En als een zigeuner ergens gek op is dan is het wel zijn paard.
De zigeuners in ons dorp hadden nog geen schoenen aan hun voeten (nadat wij er een huis kochten wel hoor, namen we voor ze mee) maar hun paarden zagen er super uit.

Ik denk dat het feit dat de zigeunerbevolking het ook erg moeilijk gemaakt wordt ook meespeelt. Uiteraard hebben ze daar zelf ook schuld aan, want de meeste mannelijke Roma hebben een behoorlijk alcoholprobleem.

Natuurlijk wil ik hun daden tegenover deze paardjes niet goed praten maar ik vraag me af wat de oorzaak is en of die te verhelpen is. Want laten we eerlijk zijn, anders staan er volgende maand weer een paar knollies vastgebonden aan het hek.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:19

HBVisser schreef:
Hartstikke supergoeie actie!!!! Rockwitch en organisatie: bij deze een dikke pluim!

Ergens vind ik het wel vreemd van de Romabevolking. Ik ben jarenlang op vakantie naar Hongarije geweest. We hadden daar ook een huis. Niet in zo'n toeristisch gedeelte en in ons dorp woonden ook zigeuners. En als een zigeuner ergens gek op is dan is het wel zijn paard.
De zigeuners in ons dorp hadden nog geen schoenen aan hun voeten (nadat wij er een huis kochten wel hoor, namen we voor ze mee) maar hun paarden zagen er super uit.

Ik denk dat het feit dat de zigeunerbevolking het ook erg moeilijk gemaakt wordt ook meespeelt. Uiteraard hebben ze daar zelf ook schuld aan, want de meeste mannelijke Roma hebben een behoorlijk alcoholprobleem.

Natuurlijk wil ik hun daden tegenover deze paardjes niet goed praten maar ik vraag me af wat de oorzaak is en of die te verhelpen is. Want laten we eerlijk zijn, anders staan er volgende maand weer een paar knollies vastgebonden aan het hek.

Nou echt alsjeblieft ik begrijp niet waarom dit over Roma's gaat, hoezo de meeste mannelijke Roma's hebben een alcoholprobleem?????
Kun je dit onderbouwen, sorry maar ik laat niet zo maar mijn volk hier zwart maken.

Natuurlijk word er geroepen dat Roma's die paarden achtergelaten hebben, wat een onzin, enig idee hoeveel waarde een paard heeft daar??????
Ongeveer net zoveel als een auto hier en die laat je toch ook niet achter.

Enne nog iets de meeste Roma's reizen met auto en Caravan, de paarden die meegaan zijn puur voor de handel en niets anders, sinds wanneer laat iemand zijn handel achter, bah wat een rotverhaal word dit, laat ons hierbuiten alsjeblieft ik heb veel respect voor deze mensen maar om zomaar te roepen dat de paarden van Roma's zijn terwijl er nergens Roma's te bekennen zijn dat stuit mij tegen de borst, in heel Roemenie worden paarden gedumpt en achtergelaten, ik ben er talloze keren geweest (bij mijn Roma grootouders op bezoek) mensen hebben daar van de honger geen ontlasting en dumpen alles ook paarden wanneer ze geen nut meer hebben maar is dat niet logisch als mensen en kinderen daar sterven van de honger.

Ik vind die meiden echt toppie maar eerst bewijs zien dat het Roma paarden zijn (krijgen toch al overal de schuld van) en zoniet dan zou een retificatie meschien op zijn plaats zijn.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:38

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. De meeste mannelijke Roma in het voormalig oostblok hebben een alcoholprobleem.
Tenminste dat is wat ik met eigen ogen heb gezien. En dat is niet om een bevolking zwart te maken want ik heb zelf namelijk ook nog ergens zigeunerbloed in mijn aderen stromen.

Ik vind het erg genoeg hoor, en waarschijnlijk als mij het leven zo moeilijk werd gemaakt zou ik ook naar de fles grijpen.
Begrijp me goed, dit was absoluut geen oordeel, alleen wat ik met eigen ogen gezien heb.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:53

HBVisser schreef:
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt. De meeste mannelijke Roma in het voormalig oostblok hebben een alcoholprobleem.
Tenminste dat is wat ik met eigen ogen heb gezien. En dat is niet om een bevolking zwart te maken want ik heb zelf namelijk ook nog ergens zigeunerbloed in mijn aderen stromen.

Ik vind het erg genoeg hoor, en waarschijnlijk als mij het leven zo moeilijk werd gemaakt zou ik ook naar de fles grijpen.
Begrijp me goed, dit was absoluut geen oordeel, alleen wat ik met eigen ogen gezien heb.

Hb eerlijk waar hoe kom je hierbij, de sociale controle onder de Roma's is enorm, ook zijn wij erg gesloten tegen buitenstaanders dus hoe kom je hierbij?????? Denk je nou werkelijk dat jij als toerist even binnen komt huppelen op het kamp om te zien dat alle Roma's naar de fles grijpen.
Als je werkelijk bij de Roma's was binnengekomen had je geweten dat mijn volk al lang niet meer in woonwagens woont maar in grote huizen met hoge hekken.
Hier laat ik het bij verder want dit topic is niet bedoeld voor Roma's maar voor deze geweldige meiden die echt iets goeds doen, succes meiden en ga zo door.

Romhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:49

Ik ben Nathalie Klinge en ik woon niet in Emst. Ik ben geen vrijwilligster van DogsAdoptionNederland. Persberichten worden helaas niet altijd juist overgenomen. Ik heb geen zin in hele discussies, maar even de feiten op een rij.

In Roemenië leven ongeveer 2 miljoen Roma. Roma worden door Roemenen gezien als het uitschot van de maatschappij. Veel Roma leven in pure armoede en hebben vaak geen paspoort. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Dat zijn de rijke Roma met hun huizen met zilveren daken. Ik kom heel veel in Roemenië en heb veel Roemeense vrienden en de organisatie waar ik voor werk heeft veel Roma in loondienst. Door Europese regelgeving mogen paard en wagen niet meer op hoofdwegen. Roemenië kent weinig snelwegen, dus is een weg is al gauw een hoofdweg. Daarom worden paarden gedumpt (door de arme Roma). Dat is geen vingerwijzing naar de Roma, maar een constatering.

Wat betreft het hierheen halen van paarden en/of honden. Het probleem dient bij de wortel te worden aangepakt. De oplossing ligt in Brussel en Straatsburg. De Roemeense organisatie waar ik voor werk is zeer bedreven in het oplossen van straathondenproblemen op humane wijze. In de stad Oradea hebben wij het aantal straathonden in 4 jaar tijd gereduceerd tot 10 procent van het aanvangsaantal. De oplossing ligt er. Nog een feit: Nederland kent het op één na hoogste herplaatsingscijfer ter wereld wat honden betreft. Negentig procent van de honden in onze herplaatscentra (beter woord dan asiel) wordt herplaatst. Nederland heeft (nog) geen hondenoverschot.

Ik heb de oplossing niet voor de meer dan 1 miljoen zwerfpaarden in Roemenië. Een opvang bouwen heeft geen zin, want die barst in een mum van tijd uit zijn voegen, omdat je met dumpingen te maken krijgt. Met de reddingacties probeer ik aandacht van de media te krijgen en daarmee aandacht van de politici. Uiteraard beander ik de politici ook op andere wijzen. Daarnaast laat ik de Roemenen hiermee zien dat het ook anders kan. Armoede is geen reden om een dier opzettelijk te mishandelen.

Uiteraard ben ik heel blij, dat 6 paarden de hongerdood of erger bespaard blijft. Inderdaad een druppel op een gloeiende plaat, maar ik doe het graag.

Groetjes,
Nathalie
http://www.sosdogs.ro

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:09

eppie38 schreef:
HBVisser schreef:

Hb eerlijk waar hoe kom je hierbij, de sociale controle onder de Roma's is enorm, ook zijn wij erg gesloten tegen buitenstaanders dus hoe kom je hierbij?????? Denk je nou werkelijk dat jij als toerist even binnen komt huppelen op het kamp om te zien dat alle Roma's naar de fles grijpen.
Als je werkelijk bij de Roma's was binnengekomen had je geweten dat mijn volk al lang niet meer in woonwagens woont maar in grote huizen met hoge hekken.
Hier laat ik het bij verder want dit topic is niet bedoeld voor Roma's maar voor deze geweldige meiden die echt iets goeds doen, succes meiden en ga zo door.

Normaal gesproken ben ik niet zo van het off topic reageren maar dit laat ik niet over mijn kant gaan. Wij waren ten eerste niet zomaar toeristjes, wij woonden nog net niet in ons huis in Hongarije. Wij waren er elke vrije week van het jaar en hebben zo de zigeuners daar vrij goed leren kennen. En inderdaad ze waren ook zeer gesloten. Toch zijn wij daar opgenomen.

Als je mijn eerste post goed had gelezen dan had je ook gelezen dat ik het zeer vreemd vind dat de Roma zo met hun paarden omgaan, juist omdat zoals ik het gezien heb, zij zeer trots op hun paard(en) zijn en deze over het algemeen zeer goed behandelen.
Ik ben er jarenlang in Hongarije geweest, dus niet Roemenie, ik heb met mijn neus op de zigeuners in ons dorp gezeten. Die idd in een huis woonden met een groot hek eromheen. En gaten in het dak en muren.
De zigeuners in ons dorp leefden in armoede. Desondanks maakten ze zelf een soort sterke rode wijn waar de mannen dagelijks veel van in namen.

Denk je nou echt dat ik zoiets zou posten als ik niet dagelijks bij die mensen over de vloer kwam? In vredesnaam, wat heb ik daar aan?

Hoe dan ook, ik ben blij dat het voor deze paardjes beter is geworden. Nu de rest nog en dat begint bij de mentaliteit van de bevolking al dan Roma of niet. Als je zelf niks te eten hebt hoe kan je je dieren dan te eten geven.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:16

Fitch schreef:
Jammer dat hier weer een discussie komt over dieren in NL of het buitenland helpen. Er zijn in ieder geval een paar paarden gered van een hongerdood. Dat is wat voor mij telt, of het nu in Nederland, Roemenië of waar dan ook ter wereld is. :)

idd! liever dier uit asiel dan weer een nieuwe pup die gefokt is,
omdat de asiels overvol zitten. maar als het om dierenwelzijn gaat, vind k niet dat t uitmaakt
of het in roemenië of nederlands is.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:54

Ik ben ook altijd erg blij als mensen gewoon hier uit een asiel een hond of kat nemen en geen pup, al moet iedereen het zelf weten, ik veroordeel niemand en ben ook altijd blij als mensen mij niet veroordelen dat ik heb gekozen voor de buitenlandse dieren. Het is ooit zo op mijn pad gekomen en tja dan kan ik dat nu niet meer mijn rug toe keren, ze hebben de hulp gewoon hard nodig.
En gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken.