Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 07:44

http://www.nieuwsblad.be

Eigenaren kunnen vijftig paarden nog tijdig evacueren.

Twee spelende kinderen hebben een ravage aangericht in manege Ruitershof. De opslagplaats voor stro ging in vlammen op en enkele paardenstallen werden vernield. De brandweer moest negen uur blussen.
In manege Ruitershof aan de Diepvenstraat in Langdorp (Aarschot) zijn ze aan een catastrofe ontsnapt. Twee jongens die in het stro met vuur aan het spelen waren, stichtten woensdagavond per ongeluk brand. Het vuur verspreidde zich razendsnel en legde een opslagplaats en enkele stallen in de as. Als bij wonder vielen er geen gewonden. Ook de vijftig paarden konden tijdig geëvacueerd worden.

De eigenaars waren nog aan het werk in de stallen toen plots een tienjarige jongen de schuur binnen snelde. 'Brand! Brand!', riep hij. Toen de uitbaters een kijkje gingen nemen, sloegen de vlammen al metershoog uit de opslagplaats. 'We hebben nog geprobeerd de brand te lijf te gaan met enkele brandblussers, maar dat was onbegonnen werk. Er waren twee brandweerkorpsen en zo'n 300.000liter water nodig om het vuur te blussen. Het korps van Aarschot en dat van Scherpenheuvel-Zichem hadden van 18u tot 2u30 de handen vol. Gisterenochtend en gisterennamiddag zijn ze zelfs nog eens moeten terugkomen. We bevinden ons in een bosrijke omgeving. Als het vuur was overgeslagen op de bomen, hadden de gevolgen catastrofaal kunnen zijn.'

Voor eigenaar Jeffrey Tielemans zat er gisteren niets anders op dan de schade op te meten. 'Die is behoorlijk groot', zegt hij. 'Al had het natuurlijk allemaal nog veel erger kunnen zijn. Stel je maar eens voor dat de brand 'savonds laat was uitgebroken en er niemand meer aanwezig was. Dan waren onze paarden wellicht om het leven gekomen.'

De vijftig paarden van manege Ruitershof konden woensdagavond allemaal in veiligheid gebracht worden. 'De dieren waren in paniek', zegt Jeffrey. 'We hebben ze meteen bevrijd maar sommige hebben zich bezeerd door zo wild weg te rennen. Enkele dieren hebben ook nu nog last van angst en stress. Morgen (vandaag, red) komt de dierenarts langs om hen allemaal eens grondig te onderzoeken.'

De manege ging gisteren in allerijl op zoek naar enkele vrije stallen in de omgeving. 'We moeten onze paarden toch ergens onderdak kunnen bieden', zegt Jeffrey. 'Bovendien zijn we eigenlijk ook dringend op zoek naar een opslagplaats voor het stro. Al het opgeslagen stro is in vlammen opgegaan, maar binnenkort begin het nieuwe hooiseizoen en dan kunnen we dat nergens stockeren. Ik hoop dat de stad Aarschot zich een beetje inschikkelijk toont en ervoor zorgt dat de papiermolen wat sneller draait. Anders zitten we binnen enkele maanden met een groot probleem.'

De brand in de manege werd veroorzaakt door spelende kinderen. Twee jongens van acht en tien jaar waren woensdagavond met een aansteker aan het spelen in de opslagplaats. De oudste van de twee hield de aansteker te dicht bij het stro, waardoor dat vuur vatte. Al snel stond de hele schuur in lichterlaaie. De jongen verwittigde nog wel zelf de uitbater van het Ruitershof. De twee konden zich gelukkig tijdig uit de voeten maken. Het is niet de eerste keer dat spelende kinderen een brand veroorzaken. Een week geleden moest de brandweer van Aarschot ook al eens uitrukken naar een bosje aan de Gijmelbergwijk in Langdorp.

Klik hier voor een foto.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:49

Jeetje mina, dat is echt je grootste nachtmerrie, brand...
Wel fijn dat er geen gewonden zijn gevallen, maar voordat je alles weer opgebouwd hebt!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:53

10 jaar oud en dan al pyromaan.. waar gaat dat toch heen!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:54

Gelukkig waren ze er tijdig bij........het had veel erger kunnen uitpakken.

Zo is bij mijn buren de koeienstal en een deel van de boerderij in brand gevlogen omdat de buurjongen op de hooizolder fikkie stookte met een vriendje :(

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:56

verschrikkelijk |(

Stoute jongetjes, maar toch weer gelukkig dat het kereltje de baas waarschuwde.
Hij had ook van schrik en angst heel hard weg kunnen rennen.

Sterkte aan alle betrokkenen :(:)

capopjekop

Re: Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:59

Tjeetje wat een ramp zeg. Hopelijk krijgen ze het allemaal vergoed van de verzekering. Gelukkig dat alle paarden het overleefd hebben en dat er verder geen ernstige gewonden zijn gevallen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:00

Ten eerste: wat deden die kinderen eigenlijk in een hooi opslagplaats? en ten tweede: ze weten toch wel dat stro ontzettend brandbaar is? Ik ga helemaal mee met JLLN_... waar gáát het heen met de jeugd tegenwoordig? Maar goed dat ze de paarden op tijd konden evacueren, had veel en veel erger kunnen zijn... :( :(

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:02

Dat is even schrikken zeg!
Gelukkig is er niemand gewond, maar de schade is natuurlijk super groot!

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:03

En een ding is zeker.... dat doen die jongens noooooooit meer! Ben benieuwd of die kinderen hier nog op de een of andere manier voor gestraft gaan worden.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:03

Jee he das zeker een nachtmerrie!! Het zal je gebeuren.. Snap best dat die dieren allemaal de naweeen nog hebben!!

Maar die jochies he daar kunnen ze toch op verhalen? Die zijn er wel tussenuit geknepen maar normaal ben je daar verzekerd voor?? En idd waar gaat dat heen met de jeugd..

Ik snap wel dat dat het leed wat er nu is niet weg neemt maar toch..

Veel sterkte daar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:04

Ik denk dat die kinderen wel genoeg gestraft zijn.....

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:07

verschrikkelijk, helaas is zo bij ons ook de boel afgebrand een aantal jaar geleden. Kinderen denken daar gewoon niet bij na, daar zijn ze te jong voor om vooraf de gevolgen te overzien

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:07

Waar gaat het ook heen met de opvoeding... kinderen van 8 en 10 die dus een aansteker op zak hebben.. :n
Weet je op je 10e nog niet wat voor dingen snel brand kunnen vatten!? Dacht dat ik dat toch wel wist op die leeftijd... :\

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:10

Zelfs met de meest goed opgevoede kinderen kan zoiets gebeuren.
Ze doen iets wat spannend want verboden is, en ze kunnen nog totaal niet de gevolgen van hun acties inschatten.
Ze zijn zich vast rotgeschrokken.

Kinderen van alle tijden hebben dingen in de fik gezet, soms helaas met desastreuze gevolgen. Om dat nu op 'de jeugd van tegenwoordig' te steken.... stelletje bejaarden. :+

Gelukkig dat mensen of dieren gespaard zijn gebleven, maar wat een strop voor de eigenaar!

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor de manege, dat de verzekering eens lekker doorwerkt en niet kinderachtig treuzelt met uitkeren, dat de gemeente ook zijn steentje bijdraagt aan vlotte voortgang.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:12

trustHim schreef:
verschrikkelijk, helaas is zo bij ons ook de boel afgebrand een aantal jaar geleden. Kinderen denken daar gewoon niet bij na, daar zijn ze te jong voor om vooraf de gevolgen te overzien

ze zijn idd te jong om de gevolgen te overzien,, maar het lijkt me wel dat ze donders goed weten dat vuur geen speelgoed is..

klote voor de eigenaar, gelukkig hebt hij de paarden kunnen redden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:18

Ben het wel met randalinpony eens. Mijn broertje en ik zijn goed opgevoed en zijn vrienden ook. Maar als kind hebben ze samen ook vuurtjes proberen te stoken. Gelukkig waren zij alleen niet zo dom om dat in een hooizolder te doen, maar in een gat in de grond, maar het idee blijft hetzelfde.

Maar ze zullen hun lesje nu wel geleerd hebben hopelijk. Wel sneu dat de manege het dure lesgeld moet betalen

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:20

het is allemaal heel erg ,maar idd deden wij vroeger geen dingen die juist verboden werden?
kids van die leeftijd vinden het juist spannend om dingen te doen die eigenlijk niet mogen,, zoals stoer met een aansteker lopen en hem ff aandoen..
En achteraf begrijpen ze pas wat ze gedaan hebben..
Maar goed ben blij dat het iig goed met alle mensen en dieren gaat en dat er geen slachtoffers zijn gevallen.
En nu hopen dat ze beetje steun van alles en iedereen krijgen zodat de paarden weer gauw een thuis hebben... ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:52

Gelukkig dat er gewonden en doden zijn gevallen. Maar het zal je maar gebeuren, opeens huisloos, stalloos en werkloos. Hopelijk kan alles vlot met de verzekering geregeld worden.
Deze jongens lijken me inderdaad nog te jong om het echt te kunnen overzien. Die denken niet na over de gevolgen. Natuurlijk weten ze dat stro goed brand, niet voor niets dat ze daar fikkie stookten. Maar dat dit zo uit de hand loopt, daar zijn ze niet op voorbereid. Ze zullen hun lesje wel geleerd hebben. Hoe vaak brand er ook geen huis af omdat er op een slaapkamer gespeeld wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:53

Ik ben het eens met de laatste reacties hierboven: hoe goed je kinderen ook (probeert) op te voeden, juist dingen die niet mogen blijven enorm trekken, zeker op die leeftijd.
En met vuur spelen is nu eenmaal heel erg spannend en ja, dat ga je juist ergens achteraf doen waar je niet meteen in de gaten loopt.

Het neemt niet weg dat het heel erg is wat er is gebeurd en deze kinderen zullen het vast ook nooit meer doen, die zulle zich heus wel rotgeschrokken zijn.

En voor de eigenaar van de manege is het heel erg verschrikkelijk, maar wel een geluk dat alle dieren gered zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:53

jawaddedadde, mijn zus heeft daar nog leren rijden, en ikzelf heb daar de eerste stappen op een pony (shetlandertje waar m'n moeder me mee rondstapte) gezet!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:02

x_Marr schreef:
Waar gaat het ook heen met de opvoeding... kinderen van 8 en 10 die dus een aansteker op zak hebben.. :n
Weet je op je 10e nog niet wat voor dingen snel brand kunnen vatten!? Dacht dat ik dat toch wel wist op die leeftijd... :\

Iedereen doet toch wel eens onverantwoordelijke dingen als kind, ik heb zo veel idiote acties uitgehaald. Het enige verschil is dat het bij mij steeds net goed ging, en bij hun net niet. Kwestie van pech hebben, hoeft echt niks met de opvoeding te maken te hebben hoor. Hoort ook een beetje bij de leeftijd, dat rebelse :P

Maar toch fijn dat er niemand gewond is geraakt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:08

ik snap sommige reacties hier echt niet

dit is gewoon brandstichting, klaar uit!
die kinderen mogen dan nog jong zijn maar ze zijn gewoon gruwlijk fout bezig geweest en dat is nooit goed te praten
een kind van 10 is heus wel wijzer(ik heb zelf 3 kinderen waarvan de jongste 10 jaar is)

er komen bij mij ook allemaal vragen op

Wat moesten die kinderen daar op de manege? je komt om te rijden niet om te spelen
Wat deden die kinderen in de stro opslag? dat is geen speelplek en zou zwaar verboden terrein moeten zijn
Hoe komen ze aan een aansteker?
Waar zijn die ouders van die kinderen , houden die hun kroost niet in de gaten?

zowel de ouders als de kinderen zijn hier schuld aan een groot drama
beide zouden van mij als taakstraf mogen helpen met de wederopbouw en verzorging van de paarden
laten die kinderen maar een jaartje iedere zaterdag daar stallen gaan uitmesten, doen ze iets nuttigs inplaats van stoute dingen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:12

ik vind brandstichting een veel te zwaar woord hiervoor. brandstichting doe je bewust, dit is gewoon een stom ongeluk. Spatter ik hoop maar voor je dat jou kids idd wijzer zijn, maar kinderen spelen nu eenmaal graag met vuur. Niet dat ik het goed praat of zo maar ik weet uit mijn eigen jeugd dat we ook met vuur speelden en lucifers of aanstekkers gewoon jatten uit de keuken of waar dan ook

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:15

je zal het maar hebben! de arme paarden helemaal in de stress. mischien handig om hooischuren verboden terrein te maken voor onbevoegden. bij mij vroeger op de manege mochten de kinderen ook niet in het stro spelen. wens ze veel sterkte de komende tijd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:17

hoe onbewust kun je in een stro-opslag fikkie gaan stoken?
dan weet zelfs een kind dat dat heel gevaarlijk is, kom nou
verder vraag ik me af wat die daar te zoeken hadden

ergens een keertje fikkie stoken is natuurlijk best leuk , dat heb ik ook wel gedaan maar ik bleef wel nadenken waar