Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:03

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie

De Britse tv-zender BBC heeft afgelopen week een regen van klachten ontvangen nadat er schokkende beelden werden getoond in een nieuwe serie genaamd Horse People.

Het programma gaat over een aantal paardenhoeders welke in een afgelegen regio in Yakutia (Siberie) leven van paarden.

De hoeders leven voornamelijk van paardenvlees. Meer dan honderd mensen klaagden nadat er in de serie een paard werd gewurgd voordat het hoofd ingeslagen werd met een bijl en het dier meerdere malen in het hart gestoken werd met een mes.

Hierna werd het verminkte paard gevild voor het avondeten en werden de hoeven afgehakt ter ingredient voor een lokale delicatesse.

De merrie werd afgemaakt omdat ze afgelopen jaar geen veulen had gegeven en dus moest dienen als voer voor de gemeenschap. Vlak voor het begin van de documentaire kwam een waarschuwing in beeld, waarin werd aangegeven dat het programma weliswaar gaat over een bevolkingsgroep die veel geeft om hun dieren, maar hen ook gebruikt voor eten. Toch waren veel kijkers geschokt vanwege de beelden die zij voorgeschoteld kregen.

Sommige leden van het Britse Horse and Hound forum reageerden geschokt: "Ik kan niet geloven wat ik net zag. Ik moest bijna overgeven toen de merrie gewurgd en doodgeslagen werd. Was het nou echt nodig om dit allemaal te laten zien?"

Andere leden zijn het echter niet met hen eens en vonden het juist fascinerend. "Het was duidelijk dat deze mensen veel om de paarden geven en ze goed behandelen."

Volgens een woordvoerder van de BBC werd de merrie geslacht voor een traditionele vruchtbaarheidsceremonie bij de paarden. "We hebben onze kijkers ruim van tevoren een waarschuwing gegeven, maar we hebben dit juist in de documentaire gehouden omdat het een goed beeld geeft van het volk."

Ian Kelly, voorzitter van de welzijnsorganisatie World Horse Welfare: "De Yakut bevolking heeft veel respect voor hun dieren en het is wel duidelijk dat de dieren goed behandeld worden. Het vernietigde paard uit de documentaire was relatief snel dood.

We zijn het echter niet eens met de manier waarop de merrie aan haar einde is gekomen en dit was zeker niet diervriendelijk, maar helaas is dit niet alleen een cultureel probleem maar ook een manier voor de Yakut bevolking om zo onafhankelijk mogelijk te kunnen leven.

Ragdollcat

Re: Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:08

Het is afschuwelijk, om op deze manier een paard af te maken.

Maar het is hun cultuur en hun gebruiken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:11

Hee, dat heb ik gezien! Vond het eigenlijk wel interessant, het is hun manier van leven. Ze verzorgen de paarden wel goed, ik heb het gedeelte van het slachten van dat paard niet gezien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:12

Tja hier worden de paarden door het hoofd geschoten, ondersteboven opgehangen, gevild en de staart wordt afgehakt en verkocht voor SM-materialen.

De hoeven worden afgehakt en belanden bij bekapcursussen.

Het hoofd wordt afgehakt en doormidden gehakt om de hersenen te bekijken.

De ingewanden worden eruit gevist, de longen bekeken en weggegooid.

Ook gruwelijk, maar ik laat mijn eigen paard wel slachten. Zo'n natuurvolk heeft geen mooi slachtpistool, dus doen ze het anders, door te wurgen, niet ideaal, maar wat moet je?

Villen en hoeven afhakken doen we hier in NL net zo goed!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UDKSA4ZO.jpg

Ik vraag me af of al die mensen die dat allemaal zo zielig vonden ook vegetariër zijn. Want de paarden bij dat volk hebben namelijk wél een goed leven gehad en de gemiddelde koe of varken op ons bord niet. Hypocriet gezeur, alleen maar omdat paarden een hogere aaibaarheidsfactor hebben en dichterbij veel mensen staan door hun hobby, dan het varken of de koe. :(
Laatst bijgewerkt door Winged op 15-04-09 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:14

Echt weer heel Westers om zo te reageren.... ja, in sommige culturen moet men wel, er is weinig te eten in de Siberische winter, dan ga je niet zomaar even naar de supermarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:15

De Yakutbevolking moet er van eten en heeft weinig middelen, en dat vergeten de geschokte kijkbuiskinderen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:16

suleilitha schreef:
De Yakutbevolking moet er van eten en heeft weinig middelen, en dat vergeten de geschokte kijkbuiskinderen.

Diezelfde kijkbuiskinderen zouden hier eens moeten kijken hoe koeien, paarden en schapen geslacht worden. >;)

Elk jaar eventjes met de kids langs het slachthuis, tien jaar lang en we hebben een vegetarische bevolking }:)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:18

Ja het is hun cultuur..... En wij in onze wereld slachten ook (op gruwelijke) wijze paarden, maar ik wil het niet zien en IK keur het af, maar dát is mijn mening. (geldt ook voor ander vee trouwens)
Maar waarom moet dat in beeld gebracht worden! Zeker als je weet dat het hier in de westerse wereld schokkend is EN er altijd zogenaamde idioten zijn die dit wel eens zouden kunnen gaan uitproberen voor de "fun"...

Ik moet er niet aan denken!!
Werd al onpasselijk alleen bij het lezen van het bericht!
Hopelijk worden ze bij TV eens wijs en begrijpen ze dat niet Álles moet worden uitgezonden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:19

Martina67 schreef:
Maar waarom moet dat in beeld gebracht worden! Zeker als je weet dat het hier in de westerse wereld schokkend is

Dan maar struisvogelpolitiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:21

Ik kijk wel naar dit soort dingen, ik vind het reuze leerzaam om te zien hoe andere culturen overleven in vele moeilijker omstandigheden dan de onze. En dat er een paar honderd Britten klagen, tja. Je had eens moeten zien wat een bende zij er van maakten ten tijde van de MKZ-crisis. Ze waren nog te beroerd de kadavers van hun eigen afgemaakte koeien op te ruimen, die op grote bergen echt wekenlang hebben liggen rotten. En ook dat is op TV geweest, want het was nieuws in 2001.
Met koppen in het zand steken wordt de mens niet wijzer, wel door interesse in andere culturen die nu eenmaal anders leven dan wij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:22

Maar waarom moet dat arme dier dan eerst worden gewurgt?? Leuk verhaaltje Arabesk, maar zou jij het er dan mee eens zijn als alle paarden hier in nederland op dezelfde manier werden geslacht? Gewurgd en dan de bijl erin? Bah.. Daar gaat het hier om.. niet over wat er verder met het dode dier gebeurd..
Ik vind het wel prima dat ze het uitzenden, op die manier kan er misschien iets aan gebeuren. Het is dan wel ver weg, maar nog steeds net zo'n erge mishandeling als wanneer het in je eigen straat zou gebeuren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:22

Die dieren hebben een goed leven gehad in de frisse buitenlucht, daarna als het afgemaakt moet worden, tja da's even niet zo leuk, maar het is een natuurvolk he, wat moeten ze anders doen? ze moeten ook eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:23

Kom, we gaan een inzamelingsactie houden voor schietmaskers voor de Yakut :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:24

Ik geloof dat de Britse kijkers niet zozeer vielen over het feit dat de paarden als eten worden gezien, maar meer de manier hoe het ging. Wurgen, inslaan op het hoofd met een bijl en steken in het hart is nou niet echt een snelle manier om dood te gaan denk ik.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:25

WIJ vinden dit verschrikkelijk wat er met dat dier is gebeurt... voor hun is het een normale zaak.

Dat ze dat uitzenden geeft alleen maar weer hoe verschillende de bevolking overal is, en daarbij de Tv heeft ook een Uit knopje...

En nee hier zeg ik niet mee dat ik het er mee eens ben, maar kan er zo verrekte weinig aan doen, Dit is hun manier van doden, waarschijnlijk vinden hun de kogel door de kop die ze hier krijgen niet kunnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:25

MysticTinker schreef:
Maar waarom moet dat arme dier dan eerst worden gewurgt?? Leuk verhaaltje Arabesk, maar zou jij het er dan mee eens zijn als alle paarden hier in nederland op dezelfde manier werden geslacht? Gewurgd en dan de bijl erin? Bah.. Daar gaat het hier om.. niet over wat er verder met het dode dier gebeurd..
Ik vind het wel prima dat ze het uitzenden, op die manier kan er misschien iets aan gebeuren. Het is dan wel ver weg, maar nog steeds net zo'n erge mishandeling als wanneer het in je eigen straat zou gebeuren.

zij hebben nou eenmaal geen schietpistool op perslucht met een terugspringende pen

;-)

De andere optie is de slagader doorsnijden en het paard laten doodbloeden. Je woont in de wildernis, je hebt alleen je sterke handen en een mes. Wat moet je?

En wie zijn wij om te oordelen over hoe zij met beesten omgaan, zeker zolang wij hier dieren nog met z'n allen op een superkleine oppervlakte zetten? Varkensflats, bioindustrie....

Ik denk dat díe mensen walgen bij het zien van onze bioindustrie en ons uitmaken voor dierenbeulen en dierenmishandelaars.

Hun dieren: prachtleven + een paar minuten niet zo fijn einde
Onze dieren: rotleven + paar minuten iets fijner einde

Hmm moeilijke keuze :roll:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:27

Ook ik kijk naar dit soort dingen, vind het ook interessant, zeker als het gaat om natuurvolkeren met hun culturen en gebruiken, naar het hoe en wat.

Hoe denken jullie, die het zielig vinden, dat het er hier aan toe gaat? ook erg maar dan hebben ze wel meestal een ellendig leven achter de rug. Hoef ik hier niet uit te leggen naar het hoe en wat van bijvoorbeeld de koeien en varkens, dan zijn de dieren bij de natuurvolkeren veel beter af en ze behandelen het met respect.

Ga maar googelen, info zat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:34

Het is gewoon de natuur, als een groep roofdieren een paard te pakken heeft beginnen ze er vaak al aan te vreten voor het goed en wel dood is.
In dit verhaal is de mens het roofdier.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:37

Lekker hypocriet.

Een paard z'n leven lang in een hokkie houden van 3x3.. nee dat is lekker vriendelijk :roll:

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:39

OKe het is afschuwelijk. Maar zo zijn er bevoorbeeld mensen die zijn helemaal verliefd op koeien of varkens en houden ze zelfs als huisdier, wij eten er maar op los en stuppen 10 volwassenvarkens in een hok van 4 bij 6 wat natuurlijk veeeelll te klein is , ze vreten elkaar aan zeiken en schijten over elkaar heen, en savonds smullen wij van die heerlijke speklap met zwoerd wat je zo lekker kan af knabbelen. Of koeien wat de heledag vast gebonden staan

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:07

ik zat wat te zappen, dacht opeens 'hé wat een leuk paardje, even verder kijken'.
na de messteken heb ik toch maar weggezapt.
Arabesk heeft verder gelijk hoor, liever een mooi leven en een minder mooie dood, maar het was wel erg confronterend :o
(en ja, ik heb al gezien hoe paarden hier geslacht worden)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:16

ook de yakut kunnen in deze eeuw een betere manier hebben om te slachten.
aangezien ze 3 methodes tegelijkertijd doen, wijst aan dat 1 van die 3 methodes niet voldoende is; dus het paard lijd. weet je hoelang b.v. 5 minuten duren-als je verschrikkelijk pijn lijd?lang hoor!.
het eten van paardenvlees is geen probleem, de manier van slachten wel....en de mensen die het hebben over ëen goed leven, maar geen fijn einde"" zijn zeker ook voorstander van stierenvechten? die stieren lopen ook lekker op de pampas, tot de arena. voor hun geld hetzelfde...
en niet alle paarden hebben hier een "rotleven"nergens worden de paarden zo gepamperd als in de westerse wereld. soms wel TE, maar beter als verwaarloosd.de meerderheid heeft hier gewoon een goed en zeker lang leven....want wie wil zn merrie zo gruwelijk laten slachten, alleen omdat ze niet drachtig is?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:46

Cursusje Culturele Antropologie zou voor veel mensen geen kwaad kunnen. Verder ga ik mee met Arabesk.
Geen fijne dood, ook niet fijn om naar te kijken misschien. Maar het zal voor hun wel de meest efficiënte manier zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:48

onder het mom van cultuur worden wrede dingen begaan.is niet mer van deze tijd, voorzover er voor zoiets een tijd is....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:04

Arabesk schreef:
suleilitha schreef:

Diezelfde kijkbuiskinderen zouden hier eens moeten kijken hoe koeien, paarden en schapen geslacht worden. >;)

Elk jaar eventjes met de kids langs het slachthuis, tien jaar lang en we hebben een vegetarische bevolking }:)

hoe kom je in vredesnaam bij de vergelijking van NL slachtvee en het paard uit het programma ???
in NL is een dier bij slacht in 1 klap dood , pin, tang etc , klap=>weg...klaar....
ja hoeven worden afgehakt en dier word gevilt
maar dat maakt geen reet uit , dier is dood, dus voelt er geen fluit van , hoe het dier dan ook aan zijn einde is gekomen

het schokkende was volgens de mensen die omschreven worden in het bericht ; dat het dier eerst gewurgd werd, toen een bijl tussen de ogen kreeg en ook nog messteken en toen was het dier eindelijk een keer dood
lijtk me , hoe goed dat je ook voor je dieren bent, en hoe geweldig het leven van die beestjes ook is geweest , lijkt me dat je een iets efficientere manier van afmaken kan verzinnen
en moet ik dan maar vega worden als ik het ietwat grof en eventueel ook wat sneu voor het dier vind?
dachut nie (ben wel grotendeels vega, maar das een heel ander verhaal)
zolang ik maar geen beesten eet die op een dergelijke wijze afgemaakt worden
en wel een leuk leven (oftewel biologische weidebeestjes en wild) dan is er niets aan de hand

en trust me, ik weet hoe het er in een slachthuis aan toe gaat , heb er zelf gewerkt en massa's varkens over de kling gejaagd , dus dit kijkbuiskindje weet dondersgoed hoe het er daar an toe gat
je zou er zelf eens moeten gaan kijken
is namelijk weinig schokkends aan