Veehouder fel tegen groei van dressuurstal Academy Bartels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veehouder fel tegen groei van dressuurstal Academy Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 05:49

http://www.brabantsdagblad.nl

Varkenshouder A. Verstijnen hoopt dat de Raad van State een stokje steekt voor de uitbreidingsplannen van de Academy Bartels op het landgoed Culitsrode in Hooge Mierde. De provincie Noord-Brabant, die gisteren tijdens een spoedprocedure bij de Raad van State schitterde door afwezigheid, keurde het bestemmingsplan voor de uitbreidingsplannen van het 'Innovatief Hippisch Expertisecentrum' goed.
Met dat plan kan de Academy onder meer het aantal paardenstallen van dertig naar veertig en het aantal verblijfsruimten met acht naar twintig uitbreiden. Verder staat een nieuwe africhtingshal, een stapmolen, longeercirkel en mestopslag op stapel.

Verstijnen vreest dat de uitbreiding van het gerenommeerde paardencentrum ten koste zal gaan van zijn uitbreidingsmogelijkheden. Maar de gemeentewoordvoerster van Reusel-De Mierden zei dat Verstijnens varkenshouderij nu al problemen heeft om uit te breiden, omdat het bedrijf tussen twee woningen ligt. Alleen als Verstijnen de uitlaatpijp voor het ventilatiesysteem verder naar achteren, weg van de Koestraat en de woningen, verplaatst, is er mogelijk nog ruimte voor een geringe uitbreiding, aldus de gemeentewoordvoerster. In ieder geval zou de uitbreiding van het paardencentrum geen enkele invloed op de bedrijfsvoering van de varkenshouder hebben. Overigens heeft Verstijnen geen concreet uitbreidingsplan bij de gemeente ingediend. Wel legt hij zich volgens de gemeentewoordvoerster steeds meer toe op ambachtelijke metaalbewerking.

Toch zette staatsraad J. Scholten gisteren tijdens de rechtszitting vraagtekens bij het goedkeuringsbesluit van de provincie. "Waarom is het nodig dat er zoveel verblijfsruimten in het buitengebied worden gebouwd. Mensen kunnen toch hun paarden in de stallen laten en overnachten in een hotel in het dorp of stad", zei de staatsraad.

Joep Bartels van de Academy zei dat het in de meeste gevallen om toppaarden gaat die mensen niet graag alleen laten. "Het verblijf in de nabijheid van de paarden is een noodzaak. De ruiters en amazones slapen nog het liefst in de stal bij hun paarden", zei Bartels.

De Raad van State gaat onderzoeken of het nodig is de bouwplannen te bevriezen totdat de Raad later dit jaar met een eindoordeel komt. Als staatsraad Scholten het bestemmingsplan ongemoeid laat, kan de gemeente bouwvergunningen verlenen en kan Bartels snel aan de slag. Zo niet dat moet het hippisch centrum geduld uitoefenen.

Uitspraak volgt binnen twee weken.

Humbug

Re: Veehouder fel tegen groei van dressuurstal Academy Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:26

Ik wens hem succes... ;)

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:47

Cayenne schreef:
http://www.brabantsdagblad.nl
Toch zette staatsraad J. Scholten gisteren tijdens de rechtszitting vraagtekens bij het goedkeuringsbesluit van de provincie. "Waarom is het nodig dat er zoveel verblijfsruimten in het buitengebied worden gebouwd. Mensen kunnen toch hun paarden in de stallen laten en overnachten in een hotel in het dorp of stad", zei de staatsraad.

Joep Bartels van de Academy zei dat het in de meeste gevallen om toppaarden gaat die mensen niet graag alleen laten. "Het verblijf in de nabijheid van de paarden is een noodzaak. De ruiters en amazones slapen nog het liefst in de stal bij hun paarden", zei Bartels.

De plaatselijke hotelier mag natuurlijk geen centjes verdienen. Die steekt Bartels liever zelf in zijn zak.
Het is belachelijk dat al die paarden die daar komen "toppaarden" zijn. De meeste overnachtingen gaan gewoon naar mensen die daar een cursus volgen. En dan nog waar je slaapt maakt niet uit, als je slaapt, dan slaap je of dat nu boven de stal is of 5 km verderop. Daar merkt het paard niets van. En ik mag toch aannemen dat ze bij Bartels wel goede stalhulpen hebben die de paarden wel in de gaten houden.
Dat zullen de gasten zelf niet hoeven doen. EN dan in het geval er een toppaard zou logeren heeft die vast zijn eigen groom, dan kan die toch in 1 van de 8 verblijven bij Bartels logeren.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:57

Gelijk heb je in de grote lijnen wel Insider, toch slaap ik (groom) liever dicht bij het paard dan op een andere locatie...

En tuurlijk denkt Bartels ook aan zijn eigen portemonnee, ik geef hem geen ongelijk, het is en blijft een ondernemer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:19

Insider schreef:
De plaatselijke hotelier mag natuurlijk geen centjes verdienen. Die steekt Bartels liever zelf in zijn zak.

Ja vast...
De mensen die bij Bartels op trainingsweek zijn moeten ook nog eten en dat doen ze in de meeste gevallen bij de horecagelegenheden in de buurt. Die hebben dus niks te klagen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:29

Vind dat bartels gewoon moet kunnen uitbreiden als de regels het toe laat. Is gewoon een brdrijf net zo als elk bedrijf. Alleen omdat het een bekend iemand is komt in nieuws...

Kom op... elk bedrijf wil winst maken.. Waarom zou zij dat dan niet mogen ???

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:44

Dat vind ik ook Wafel. Ieder bedrijf is er om winst te maken toch?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:01

Als je voor een trainingsweekend naar het Federatiecentrum gaat, slaap je daar toch ook liever dan elke keer 5 km. naar een dorp in de omgeving te moeten en weer terug? wie in hun omgeving heeft daar nou last van?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:06

Van mij mogen ze uitbreiden en ik wil toch echt wel bij mijn paard in de buurt slapen. Ik slaap nu ook 20 meter van mijn stal en hoor direct of er wat loos is en dat was ook zo bij Bartels, daar ben ik midden in de nacht in mijn slaapjurk naar de stal geweest. En als je de sfeer wil proeven moet je in de buurt blijven...... inclusief varkensmest. En de plaatselijke horeca en winkel ( zijn maar heeel weinig in mierde) profiteren echt wel van Bartels. Je koelkast wordt gevuld met produkten die bij de lokale winkel wordt verkocht. Dus.........anti- bartels -fan zij profiteren echt wel :D

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:08

Volgens mij weet ik wie versteijen is en heb ik voor zijn dochter zelfs een pony toen de tijd gereden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:11

Citaat:
De ruiters en amazones slapen nog het liefst in de stal bij hun paarden

Hangmatjes aan de stal?

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:29

Wat mij vooral verbaast is dat er een stapmolen komt! Ik was op clinic bij Bartels en we kregen een rondleiding, waarbij Tineke zich fel uitsprak tegen stapmolens! Ze stapten de paarden daar aan de hand, want die dnigen waren levensgevaarlijk!...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:01

Mieschie schreef:

Precies, maar omdat deze mensen Bartels heten vinden mensen het raar, en niet kunnen.
Hadden ze nou de Jong geheten dan had je geen haan horen kraaien

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:09

Ik denk dat meneer Versteijnen alleen zijn eigen ruiten ingooit.
De gemeente reusel-de mierden kennende mag hij waarschijnlijk niet meer uitbreiden, niet omdat het niet mogelijk zou zijn, maar omdat ze er niet zo goed tegenkunnen als iemand tegen hun beslissingen ingaat.
Het is één grote vriendjes-politiek daar :(
Ik gun het Bartels wel, ze zijn al goed bezig aangezien zowat de halve straat inmiddels in hun eigendom is ;) , dus die uitbreidingen zullen er heus wel komen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:28

Insider schreef:
Het is belachelijk dat al die paarden die daar komen "toppaarden" zijn. De meeste overnachtingen gaan gewoon naar mensen die daar een cursus volgen. En dan nog waar je slaapt maakt niet uit, als je slaapt, dan slaap je of dat nu boven de stal is of 5 km verderop. Daar merkt het paard niets van. En ik mag toch aannemen dat ze bij Bartels wel goede stalhulpen hebben die de paarden wel in de gaten houden.
Dat zullen de gasten zelf niet hoeven doen. EN dan in het geval er een toppaard zou logeren heeft die vast zijn eigen groom, dan kan die toch in 1 van de 8 verblijven bij Bartels logeren.

Ik denk niet dat dit alleen voor cursisten bedoeld is hoor: meer dan 8 zullen ze er niet tegelijk willen hebben; die moeten toch ook allemaal les krijgen die week. Het leuke van een trainingsweek bij Bartels is, dat je écht een kijkje in de keuken krijgt als je daar de hele week op het terrein bent. Als je alleen maar je lesje draait en dan weer naar je hotel moet, dan is het een stuk minder leuk. Tuurlijk zijn er stalhulpen, maar je wilt toch zélf ook kijken of het goed gaat. Je paard staat in een vreemde omgeving en in een vreemde box. Als je ze buiten wilt hebben, moet je dat zelf doen en dat is vaak 's avonds omdat er veel dazen zijn in Brabant. Daarbij komt dat de plaatselijke horeca echt wel verdient aan Bartels (winkels, horeca). En ja, er staan vaak een aantal toppaarden (met of zonder hun eigen ruiters) in training en die ruiters moeten ook ergens slapen. Kan me trouwens ook voorstellen dat niet alles erbij gebouwd wordt, maar denk dat ook sommige dingen ter vervanging van nu bestaande accomodatie komt (bijv. de oude rijhal zou wel eens plaats moeten maken voor bijv. extra stallen)...

Ik gun het ze in ieder geval van harte dat ze mogen uitbreiden, want ze zijn echt op een goede manier bezig daar (zonder poeha of fratsen) :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:46

Raiza schreef:
Ik denk dat meneer Versteijnen alleen zijn eigen ruiten ingooit.
De gemeente reusel-de mierden kennende mag hij waarschijnlijk niet meer uitbreiden, niet omdat het niet mogelijk zou zijn, maar omdat ze er niet zo goed tegenkunnen als iemand tegen hun beslissingen ingaat.
Het is één grote vriendjes-politiek daar :(

Zou je me daar een paar voorbeelden van kunnen geven? Ben erg benieuwd namelijk....... Ik schrijf zelf agrarische milieuvergunningen en als een uitbreiding mogelijk is kun je daar als gemeente echt niet zomaar nee tegen zeggen omdat je er zelf geen zin in hebt of omdat je de ondernemer in kwestie niet mag ofzo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:35

Wat een bullsh*t dat eigenaren het liefst bij hun paard in het hok slapen!! Is de verzorging bij firma Bartels zo beroerd dan??

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:57

Mieschie schreef:

Als je zo af en toe geen halt toeroept aan de groei van bedrijven en het laten uitbouwen naar andere activiteiten, dat is nou de reden waar zoveel andere bedrijven weer kapot aan gaan. Het aantal hotels in een omgeving is ook voor een bepaalt aantal gasten per jaar. Als je dan weer nieuwe accomodatie gaat bouwen dan gaat een ander bedrijf daar weer kapot aan. Lekker dweilen met de kraan open!
Doe zoals in Duitsland daar verblijven de ruiters over het algemeen ook gewoon in een locaal pension of hotel. Als er grooms bij de paarden zijn is dat wel genoeg.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:09

rapido schreef:
Wat een bullsh*t dat eigenaren het liefst bij hun paard in het hok slapen!! Is de verzorging bij firma Bartels zo beroerd dan??

Misschien is dat wat overdreven uitgedrukt maar ik ben een tijdje geleden met mijn paard op vakantie geweest om lekker buiten te rijden. Ik heb toen bewust gezocht naar een stal waar ik ook kon slapen. Niet omdat ik die mensen niet vertrouwde (paard heeft het daar super gehad) maar gewoon omdat ik altijd al een eind moet rijden om op stal te komen en daar in mijn vakantie geen zin in heb.
Vond het super om als ik mn bed uit kwam even mn paardje gedag te zeggen en tussendoor ook even langs te wippen en eigenlijk een beetje te ervaren hoe het is om paard aan huis te hebben.
Ik kan dus voorstellen dat ze het aantal gastenverblijven uit willen breiden want ik denk dat ik daar niet de enige in ben

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:21

rapido schreef:

Helemaal niet, maar ik heb die dagen bijv. zelf mijn paard gevoerd (over 4-5 beurten) en een groot deel van de charme van de trainingsweek is toch dat je je even van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met paarden bezig kunt houden, beetje ponykamp voor volwassenen! Tijdens onze trainingsweek waren er twee koliekgevallen (door stress, voor er gemauw is over Bartels!), toen was het toch ook fijn dat de eigenaren 's avonds nog even welterusten gingen zeggen voor ze hun bed indoken.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:26

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen..

Als ik zo een bedrijf had zou ik hetzelfde doen..
Vind het allemaal weer een hoop heisa om niks..

Ik zou zelf liever ook daar slapen als in een hotel.. + dat het bij de trainings week incl. is..
Als je dan toch zo iets doet doe het dan goed !!!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:10

@zaratess. In de post staan dat de veehouderij dicht gelegen is bij 2 woningen. Waarschijnlijk voldoet hij niet qua geur en/of geluid.

De keuze gaat verder dan eenvoudig het bijbouwen van een aantal kamers. Wanneer de faciliteiten bi academy Bartels groter worden, zal dat inderdaad ten kosten gaan van de plaatselijke middenstand. De vraag is of dat gewenst is. We hebben immers niet voor niks stadscentra waar alles gecentreerd is. Ook is het oneerlijke concurrentie, waarschijnlijk kan Academie alles goedkoper aanbieden dan de plaatselijke middenstand. De middenstand zal bij veel van deze ontwikkelingen het hoofd niet boven water kunnen houden en vertrekken. Resultaat > verpaupert stadscentrum. Natuurlijk een beetje overdreven, maar er speelt dus in ieder geval meer als een beetje kamertjes uitbreiden.

Daarnaast kan het extra toestaan van een overnachtingsfunctie bij Bartels in de hand werken dat de boer verder op ook een camping wil beginnen en de waarom zou een gemeente dit dan ook niet toestaan? gevolg is dat het landelijke gebied in Nederland steeds verder wordt volgebouwd... En volgens mij moeten we daar zuinig op zijn.

Daarnaast zal steeds verdere uitbreiding gevolgen hebben voor de omgeving, denk bijvoorbeeld aan het aantal extra verkeersbewegingen dat langs komt.

Ik gun de acadeny zeker hun uitbreiding, de rechter zal uitspraak doen

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:13

ZaraTess schreef:
Zou je me daar een paar voorbeelden van kunnen geven? Ben erg benieuwd namelijk....... Ik schrijf zelf agrarische milieuvergunningen en als een uitbreiding mogelijk is kun je daar als gemeente echt niet zomaar nee tegen zeggen omdat je er zelf geen zin in hebt of omdat je de ondernemer in kwestie niet mag ofzo.

Niet zozeer qua uitbreiding, maar wel andere "aparte" beslissingen van de gemeente.
Om niet teveel off-topic te gaan zal ik je even pb-en

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:17

O heerlijk, voor het slapen gaan nog even je paard een knuffel geven. Vind paard ook fijn ;) Zeker als hij het gewend is en ook nog eens vreemd staat.
Is toch übergaaf als je voor een trainingsweek gaat en je staat op voor je gaat ontbijten en je kan even een aai over je paardje geven, in zijn ogen kijken en zelf constateren dat het goed met hem gaat?

Bartels wil gewoon all-inclusief bieden, is toch ook gezellig zo als je met een groep bent? Kan je ook nog even een slaapmutje samen nemen, zonder dat je BOB moet spelen.

Deze mensen hebben gewoon een bedrijf en doen aan bedrijfsuitbreiding, toch heel normaal?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:50

Bonechi_ schreef:
Wat mij vooral verbaast is dat er een stapmolen komt! Ik was op clinic bij Bartels en we kregen een rondleiding, waarbij Tineke zich fel uitsprak tegen stapmolens! Ze stapten de paarden daar aan de hand, want die dnigen waren levensgevaarlijk!...

Dat viel mij ook al op. Ik ben er van de week nog geweest en toevallig hadden wij het daar ook nog over. Stapmolens veroorzaken veel meer blessures dan dat je ze gewoon op de wei zet. Ze zal toch niet zo snel van verdachte veranderd zijn?