Brandweeroefening met paarden in Delftse manege

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweeroefening met paarden in Delftse manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:41

www.leiden.westonline.nl

De brandweerkorpsen van Delft-Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp hebben maandagmiddag op manege De Prinsenstad in Delft een brandoefening gehouden.

De korpsen wilden ervaren hoe paarden reageren als er brand in de stallen ontstaat en hoe de dieren gered moeten worden. Voor de oefening werden de stallen vol simulatie-rook gezet en kregen de brandweerlieden de opdracht om de paarden uit de stallen te bevrijden.

Luister hier naar het audioverslag.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:44

het is wel een beetje zielig voor de paarden. maar ja het is ook wel goed want er kunnen paarden levens mee gered worden.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:50

susupluus schreef:
het is wel een beetje zielig voor de paarden. maar ja het is ook wel goed want er kunnen paarden levens mee gered worden.

ja, inderdaad. gebruiken ze dan ook echt gewoon de paarden die daar gestalt staan? die hebben er ook weer een trauma'tje bij. Toch supergoed, dan hebben die paardjes meegeholpen met het redden van de levens van andere paarden.

wemkelover

Re: Brandweeroefening met paarden in Delftse manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:02

Dat zielig vind ik denk ik wel wat meevallen hoor. Ik bedoel mischien zijn die paarden ook wel ''wat'' rustiger mocht er een keer echt brand uitbreken. Daarbij hoe moeten die brandweerlieden dan leren hoe ze paard mee moeten nemen, als het allemaal van die sulletjes zijn die gewoon meekomen. En als die brandweerlieden een keer echt paarden moeten redden die wel in paniek zijn, dan heb je probleem want dan weten ze nog niet hoe ze het voor elkaar moeten krijgen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:03

Tuurlijk is het nu een beetje zielig voor die paarden. Maar het zou nog veel zieliger zijn als er echt brand was geweest en de brandweer niet wist hoe ermee om te gaan. Dan zouden ze allemaal levend verbrand zijn geweest..
Ik vind het een goede zaak van de brandweer!

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:43

ik rij op manege de prinsenstad en de paarden moesten allemaal naar de buitenbak (3 bakken aan elkaar).
Daar zijn de paarden aardig tekeer gegaan tegen elkaar waarbij en wondjes zijn opgelopen.
Het is niet dat het gehecht moest worden maar je ziet wel aardige plekken zitten.

Ze gebruikte de manege paarden. Dus eigen paarden mochten gewoon in hun stal blijven.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:45

Jaaaaaaaa was bij mijn manege!
Manege de Prinsenstad :D
Ik zat eigenlijk al te wachten op een bericht erover haha.
Maar het is allemaal goed gegaan, zoals lovekoos al zei; paarden met een paar wondjes maar deze worden goed verzorgd en zijn zelfs al helemaal aan het genezen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:48

klopt inderdaad ja, ik rij er ook en 1 van mijn pony's staat er maar die mocht lekke rblijven staan :D
Dit doen ze trouwens al 3 weken achter elkaar...
Toch vind ik het wel goed dat ze het doen, dat ze tegen elkaar tekeer gaan,, okee.
dat doe ze toch wel in de wei...

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:51

@jolmer
nu zijn die paarden ook gestrest dus gingen ze iets harder tekeer tegen elkaar.
maar er zijn gelukkig geen dode of zwaar gewonden paarden.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:54

ja okee dat klopt koosje :P maar als je ziet wat ze in de wei oplopen ..
maar vindt het alsnog wel goed dat ze het doen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:56

susupluus; er is niets zieligs aan, ik kwam toevallig de maandag op de manege dat de paarden voor het eerst de oefening mee hadden gemaakt, nou ze stonden er allemaal heel rustig bij in hun stal. Ik ben blij dat ze al 3 weken lang aan het oefenen zijn, aangezien de manege groot is kunnen de paarden alle kanten op vliegen en nu weet iedereen waar ze heen moeten.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:57

ja okee.. maar in de wei is het 1x en dan zoeken ze elkaar niet meer op, naja de meeste.
het is idd wel goed dat ze het doen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:02

Op de vorige stal waar ik stond (kleine pensionstal) werd ook een brandweeroefening gehouden.
Ook voor de brandweer om te leren omgaan met paarden....
Wij kregen het wel vantevoren te horen en hadden de keuze om op te geven of jou paard wel of niet gebruikt mocht worden.
paarden die niet gebruikt mochten worden (dus uit stal gehaald en in de wei/bak gezet en daarna weer terug naar stal) werden even ergens anders neergezet of hadden een briefje op de staldeur met daarop: mij graag laten staan, ik doe niet mee aan de oefening.

Je kan het ook anders bekijken. Ik zouhet fijn vinden als ik op een grote manege stond en ze zouden het daar oefenen. Dan weten ze bij de brandweer goed hoe het complex inelkaar zit en wat de beste vlucht routes zijn.
Bij een onbekend pand, een onbekende indeling en heftige rookontwikkeling is het nog maar de vraag of er efficient gewerkt kan worden.

Bij De Prinsenstad is de indeling nu bij de brandweer bekend, en de vlucht routes ook.

En tja, die wondjes... liever een paar wondjes dan dat ze bij een echte brand omkomen. je kan ook niet van de brandweer verwachten dat ze eerst gaan kijken welke paarden wel niet niet samen kunnen ...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:12

Zozo!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:54

spannend, ik zou echter dit niet bij mijn paard doen

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:56

op manege oostmoer was er ook eens en oefening voor de brandweer maar dan meer als een paard bijvoorbeeld in de sloot is belandt ofzo. er werd een heel braaf paard buiten op het terrein (zegmaar) geplaatst en er werd een band om zijn middel gedaan en toen werd hij een beetje opgeteeldt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:03

Wat nou zielig, maken die poons daar ook is wat mee.
Mn lieve vorige verzorgpoon staat er toevallig.
Ik vind het goed dat ze zoiets doen en ook voor de brandweer poppetjes, zodat ze daarop hebben kunnen oefenen :)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:09

Ach zielig...Daar komen ze wel weer overheen, als ze nou elke maand zo'n oefening zouden doen...tsja, dat zou nie zo leuk zijn voor de dieren. Ik denk dat je beter aan de voordelen kunt denken: toch prachtig als op deze manier ze beter geholpen kunnen worden bij een echt ongeval? Goed dat ze zo oefenen, lang niet elk mens weet hoe een paard op vuur/rook reageert, daarbij is dat per paard natuurlijk ook nog anders.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:46

suus_ schreef:
Wat nou zielig, maken die poons daar ook is wat mee.
Mn lieve vorige verzorgpoon staat er toevallig.
Ik vind het goed dat ze zoiets doen en ook voor de brandweer poppetjes, zodat ze daarop hebben kunnen oefenen :)

hoe heet je vorige verzorg poownie dan??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:48

Nemo

staat in mn profiel

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:10

ik vind het zo goed he !! ook voor die paarden en zo, hopen dat het nooit nodig is maar ze weten iig wat ze moeten doen..

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:25

als je het radiobericht luisterd hoor je sommige paarden ook hinnikin, dit doen ze bijna nooit, ja als ze eten krijgen maar dat gehinnik gaf aan dat ze toch in paniek waren.

voor de mensen die willen weten welke 2 paarden er in beeld kwamen;

Jessica (bruine)
King (palomino)

:+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:02

Goed dat dit gedaan wordt. er zullen veel levens mee gered kunnen worden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:55

Super dat ze een oefening doen +:)+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:42

Als je kijkt hoe het paard er in de link bij loopt vind ik het zeker niet zielig!