PWN zet Exmoor pony's in voor behoud van grijze duinen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

PWN zet Exmoor pony's in voor behoud van grijze duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:03

www.webregio.nl

Het behoud van de in de hele wereld zeldzame 'grijze duinen'. Daar moet een groep zogeheten 'grote grazers' in het duingebied tussen Wijk aan Zee en Castricum voor zorgen. Schotse Hooglanders, Exmoor pony's en Hollandse landgeiten moeten het duin kaler grazen. Volgens PWN-boswachter Evert Jan Woudstra is dat voor de beesten nog een hele klus. "Maar ook een nuttige, want nergens anders in de wereld tref je dit type duinen aan".

Woudstra: "Vanuit zeg maar Europa wordt dit graasproject voor behoud ook mede aangestuurd. Het gaat er om, dat we het open duin weer terugkrijgen. En dat betekent een duingebied bestaande uit geel/grijs zand met hoofdzakelijk duindoorns als begroeiing."

Zure regen

De man noemt zure regen toch als één van de belangrijkste oorzaken van het dichtgroeien van met name de kalkarme delen van het Noordhollands Duinreservaat. "Door die zure neerslag is het duingebied versneld dichtgegroeid. Het begint met hoog opschietend gras, al snel volgt dan verstruiking en verbossing van het gebied. Echt, als we niets doen is het duin binnen tien jaar veranderd in bos."

De 'grijze duinen' beslaan een flink gebied van zo'n 3.500 hectare. Voor het begrazen is het gebied in de afgelopen tijd in compartimenten ingedeeld. Boswachter Woudstra: "We hebben heel wat gaashekken neergezet, klappoorten geplaatst en veeroosters aangelegd. Daarnaast zijn er ook delen van het duin afgepaald met laag gespannen schrikdraad. Het zijn in principe vervelende maatregelen, maar het dreigende verlies van de grijze duinen weegt gewoon zwaarder."

Woudstra vertelt verder, dat de nu ingezette groep grote grazers verschillend graasgedrag vertonen. "Waardoor dus de diversiteit van het duingebied verder ook toeneemt. Daardoor neemt ook de vogelstand weer toe. Neem bijvoorbeeld de roodborsttapuit. Voor die redelijk zeldzame vogel wordt het open duin weer aantrekkelijk."

Meer grote grazers in de duinen betekent natuurlijk ook toename van de kans op een ontmoeting tussen mens en dier. Boswachter Evert Jan Woudstra: "Maar echt, het wordt niet gevaarlijker in het duinterrein. Exmoor pony's lopen uit zichzelf al weg als ze mensen ontwaren, een Schotse Hooglander op het pad betekent even een grote boog maken. Je moet natuurlijk niet schreeuwend en joelend met een fel gekleurd plastic boodschappentasje op een dier afrennen."

Knuffeldier

Re: PWN zet Exmoor pony's in voor behoud van grijze duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:45

:) Een boswachter die geiten durft in te zetten, joepie! Hopelijk zullen ze de effecten van begrazing gaan monitoren. Een interessante situatie.

In veel duingebieden wordt met hoop op het openhouden van het gebied toch begraasd met echte grazers als het rund. Juist de combinatie rund-paard-geit zal voor veel diversiteit gaan zorgen en zeer waarschijnlijk bosvorming tegen kunnen houden.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:56

Maar het blijft spannend als je op een kronkelend duinpaadje aan komt galopperen en er opeens een kudde koeien en/ of pony's zorgt voor een noodstop :)
De pony's lopen overigens helemaal niet weg, maar bekijken je nieuwsgierig als je met je paard probeert te passeren :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:24

maar zodra je afstapt scheuren ze ervandoor :D

En de Schotse hooglanders rennen juist bang weg voor mijn paard, die ze altijd op wil jagen (maar dat mag ie niet van mij).

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:18

Of je staat een half uur te kloten voor zo`n klaphek waar zo`n Hooglander achter ligt te pitten en écht niet weg gaat!
En nee hoor gevaarlijk wordt het niet, als je met een hengst rijdt en een paar van die hengstige Exmoors voor je staan te horney-en :+

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:20

Precies om die reden zijn in veel gebieden de grazende paarden afgescheiden van het ruiterpaden netwerk. Alleen in Meijendel kun je voor zo ver ik weet in de toekomst complete kuddes koniks (dus incl. hengst) tegen gaan komen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:51

[***] schreef:
Precies om die reden zijn in veel gebieden de grazende paarden afgescheiden van het ruiterpaden netwerk. Alleen in Meijendel kun je voor zo ver ik weet in de toekomst complete kuddes koniks (dus incl. hengst) tegen gaan komen.

:n meijendell heeft geen Koniks, maar fjorden.
En die fjorden kan je niet doorheen rijden, die staan in afgezette stukken en verplaatsen steeds.

In Zoetermeer kan je meestal ook niet tussen de pony's door rijden (wel wandelen en fietsen).
(heel soms staan ze wel op het stuk waar jij met je paard rijdt, maar heb dat pas 1 keer meegemaakt).

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:00

ik heb 1x schotse hooglanders tegen gekomen bij wijk aan zee of egmond aan de hoef ;) maar die laggen lekker te slapen en te eten :P

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:27

[***] schreef:

In de Kennemerduinen kan je tussen de hooglanders, shetlanders en koniks doorrijden, zelf heb ik wel eens een paar enthousiaste nieuwsgierige jaarlingen mee op sleeptouw gekregen die vonden mijn paard leuker dan hun eigen kudde :D

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:41

Zijn er bij de PWN pony's ook hengsten bij?
Vraag ik me al een poosje af :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:09

nee geen hengsten en als het goed is ook geen stieren, er lopen wel ruinen bij en soms veulens en kalfjes maar dan wordt er dus ergens anders gedekt ze snappen gelukkig wel dat dat gewoon te gevaarlijk is met een stier of hengst verder moet ik eigenlijk nog erg wennen aan die hekken en alle grote grazers ik vind het van die ponies gewoon niet zo leuk dat ze meestal een heel stuk met je mee gaan lopen/rennen en de hooglanders die idd opeens om een bocht liggen haha maar die zijn nog wel voorspelbaar als ze dinsdag ergens lopen lopen ze daar woensdag/donderdag ook nog wel in de buurt dus dan kan ik er een beetje rekening mee houden het is idd alleen heeeeel vervelend als ze net achter of bij het hek staan waar je doorheen moet mn pony moet nog wat wennen aan die hekken en tja als er zon pony etende koe achter dat hek staat ga je dr natuurlijk helemaal niet meer langs haha

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:13

joelledsr schreef:
Zijn er bij de PWN pony's ook hengsten bij?
Vraag ik me al een poosje af :)

Ik had laatst in een regionaal blaadje gelezen dat er plotseling veulens bij liepen, terwijl dat niet de bedoeling is. Waarschijnlijk zit er een klophengst tussen de ruintjes.

Zelf vind ik het juist heel leuk dat je ieder moment een koe of een paard tegen kan komen. Soms schrikken ze, maar dat heb je ook als er een tegenligger om de bocht in galop aankomt.

De koeien gaan vanzelf opzij als je er naartoe loopt, en als je paard het eng vindt kun je gewoon afstappen en zelf voorop gaan, dan gaan de koeien ook opzij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:09

Mijn paard is niet degene die er bang voor is...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:54

Ik vind het machtig die loslopende grazers, die hebben echt een mooi leven, alleen is het jammer dat niet elke ruiter controleert of het klaphek wel dichtvalt.

andvari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:33

Wij zijn een jaar of 4 geleden bij 't Bluk (in 't Gooi) een kudde galloway-runderen tegengekomen met onze IJslanders ... Normaal zijn die niet eng, maar deze liepen op een breed pad (ruiterpad) langs een hoog hek en gingen in formatie lopen: }:0 met zijn 4en of 5en naast elkaar, kalfjes ertussen...
Ehhhh... voordat vriendin en ik hadden bedacht wat we hiermee moesten (je mag niet van het ruiterpad af toch?) draaiden onze paardjes zich in één klap om en zouden op zeer hoog tempo naar de horizon vertrekken: hellllluup!!!
Ik kon mijn IJsje stilzetten tegen het hek met de nodige moeite, vriendin stuurde haar IJs het struikgewas in.... Was echt wel heeel erg gruwelijk spannend...:\

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:59

opala schreef:
Ik vind het machtig die loslopende grazers, die hebben echt een mooi leven, alleen is het jammer dat niet elke ruiter controleert of het klaphek wel dichtvalt.

Er zijn een paar hekken die nooit goed dichtvallen, het PWN weet dit, maar doet er niets mee. Overigens vind ik de hekken niet altijd even verstandig neergezet, soms staat het paaltje wat het hek tegen doorslaan tegen moet houden midden op het pad en kan je amper fatsoenlijk het hek bedienen daarnaast vind ik schrikdraad pal naast het hek ook niet echt paardvriendelijk.

Wel leuk om te merken is dat de paarden steeds meer mee gaan denken bij de hekken, die van mij probeert al met zijn hoofd het hek open te duwen, hij moet alleen nog leren dat de hendel opzij geduwd moet worden ipv het hek naar voren. Maar dat komt vast nog wel. ;)

Overigens, er werd ons in den beginne verteld dat het gebied zo groot was dat de kans klein was dat we de koeien tegen zouden komen, inmiddels na een aantal rondjes is de vraag nu van waar we ze tegen komen en niet of we ze tegenkomen, want hoe je het went of keert we komen ze altijd tegen. (plus de 5 hekken die we door moeten voor een "klein" rondje).

Mijn paard vind de hekken niet zo erg, nooit gevonden ook, maar schrik zich nog elke keer een hoedje als we de koeien tegen komen.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 27-03-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:00

dubbelpost, hier ging iets fout.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:02

Andvari: In zo'n situatie zou ik wel het pad afgaan, mocht dat mogelijk zijn. Bij ons zijn de gebieden niet zo groot, dus mocht ik op een bepaalde plaats te weinig ruimte hebben om bijv. een Schotse Hooglander te passeren, kies ik ervoor de route terug te nemen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:05

ingvdh schreef:
Er zijn een paar hekken die nooit goed dichtvallen, het PWN weet dit, maar doet er niets mee.

En omdat de hekken niet vanzelf makkelijk sluiten, mag de ruiter gewoon doorrijden, ook al staat het hek nog open :+ .

andvari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:18

opala schreef:
ingvdh schreef:
Er zijn een paar hekken die nooit goed dichtvallen, het PWN weet dit, maar doet er niets mee.

En omdat de hekken niet vanzelf makkelijk sluiten, mag de ruiter gewoon doorrijden, ook al staat het hek nog open :+ .

Kunnen jullie dan allemaal die hekken bedienen vanaf je paard??
Ik heb het een paar keer geprobeerd met hulp van een vriendin, maar paardlief vindt het dichtslaan van het hek dusdanig griezelig, dat hij er dan als een idioot heel snel doorheen wil..... Betekent bij mij dus altijd op- en afstijgen, dus geen enkele moeite om -als je er dan toch af bent- het hek dan meteen goed te sluiten...

Ik ben erg blij dat ik tegenwoordig bijna geen hekken meer heb :o ....
Koeien zijn heel mooi, maar na dat incident hou ik ze toch liever op afstand... (we beperken ons tot heideschapen op het moment :D )

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:48

Het hek is een kwestie van oefenen, zie het maar als een leuk spelletje: als je paard echt moeilijk doet kun je afstappen en het hek voor z'n neus tien keer open en dicht doen, ondertussen zelf rustig blijven en doen alsof het niks voorstelt en tussendoor geruststellen. Desnoods neem je wortelschijfjes mee zodat hij gaat denken: "Oh een hek! Dat betekent een wortelschijfje! Leuk!"

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:05

ma_rie_tje schreef:
[***] schreef:

:n meijendell heeft geen Koniks, maar fjorden.
En die fjorden kan je niet doorheen rijden, die staan in afgezette stukken en verplaatsen steeds.

In Zoetermeer kan je meestal ook niet tussen de pony's door rijden (wel wandelen en fietsen).
(heel soms staan ze wel op het stuk waar jij met je paard rijdt, maar heb dat pas 1 keer meegemaakt).

Nu zijn er idd nog een paar Fjorden (oudere ruinen), maar die gaan verdwijnen. Er zijn al een aantal Koniks, en dat aantal zal zich gaan uitbreiden. Evenals het terrein waar ze mogen komen. Nu is dat (idd) een afgezet stuk, maar straks zullen zowel de runderen als de paarden in een veel groter stuk (waar ook ruiterpaden lopen) kunnen komen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:27

wat ik me wel afvraag eigenlijk... als ze zo graag willen dat die duinen open blijven en er zelfs speciaal pony's voor gaan importeren, waarom dan niet gewoon de ruiters toelaten van het ruiterpad af te gaan? Volgens mij doen ze dat bij andere duinen ook.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:37

arno8 schreef:
wat ik me wel afvraag eigenlijk... als ze zo graag willen dat die duinen open blijven en er zelfs speciaal pony's voor gaan importeren, waarom dan niet gewoon de ruiters toelaten van het ruiterpad af te gaan? Volgens mij doen ze dat bij andere duinen ook.

Dat lijkt mij ook wel wat, maar het zal wel met het "begrazen" te maken hebben en niet met het er doorheen stampen ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:41

hmmm dat zou zomaar kunnen... jammer...