Anky van Grunsven toch met Painted Black naar Las Vegas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven toch met Painted Black naar Las Vegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 07:44

http://www.telegraaf.nl

We hebben een hectisch weekeinde op Indoor Brabant achter de rug. Positieve momenten wisselden situaties af, waar ik achteraf echt over na moest denken. Ik was in ieder geval blij dat ik IPS Salinero weer aan het grote publiek heb getoond. Hij blijft een paard van absolute wereldklasse.

In de Grand Prix donderdagavond verraste hij me. Na zeven maanden rust liep hij de ring in en presteerde fantastisch. Twee dagen later tijdens de kür op muziek was hij minder geconcentreerd en liepen we tegen een fout aan. Ik blijf het zeggen, dat is typisch paardensport. Zeker in deze fase, nu het ons ontbreekt aan wedstrijdritme, gebeuren deze dingen. Het is trouwens ook een duidelijk signaal dat het dus niet allemaal zo vanzelfsprekend gaat. Zelfs als je drie olympische gouden plakken op rij wint, is dat geen garantie dat je de volgende wedstrijd weer zegeviert. Ik moet er keihard aan blijven werken.

Op de persconferentie na afloop van de kür meldde de internationale hippische federatie FEI vervolgens dat ik Salinero niet mag starten in de wereldbekerfinale volgende maand in Las Vegas. Zij wijzen op de regel dat ik als titelverdedigster Salinero tweemaal in het wereldbekercircuit had moeten starten om hem in de eindstrijd uit te kunnen brengen. Dat is niet gebeurd, Indoor Brabant was immers zijn rentree.

Na de Olympische Spelen in Hongkong heb ik heel bewust een pauze ingelast voor Salinero en mijzelf. Het olympisch goud gaf een verzadigd gevoel. We moesten afstand nemen. Daar word je fris van en de honger komt vanzelf. Dat weet ik uit ervaring. Begin 2009 voelde dat ook zo. Ik had tot die tijd het basiswerk met Salinero onderhouden. Maar nu wilde ik weer moeilijkere oefeningen aangaan. Ik merkte dat Salinero het ook met plezier oppakte.

Om toch aan de regels van de FEI te voldoen, wilde ik Salinero in februari tijdens de wereldbeker in Göteborg uitbrengen. Maar toen ging ik in korte tijd voor de tweede keer door mijn rug. Pure overmacht. Dat weten ze bij de FEI. Maar zij blijven bij hun standpunt. Daarnaast zeggen ze dat ik twee wedstrijden met IPS Painted Black heb gereden en dat ik dus wel met hem kan meedoen als titelverdedigster aan de wereldbekerfinale. Maar dat is krom. Ik heb als winnares van de finale 2008 geen punten gekregen voor de wereldbekers, die ik deze winter heb gereden met Painted Black. Ik had me immers geplaatst op basis van het feit dat ik titelhouder ben. Maar mijn kampioen van vorig jaar - ik won de finale immers dankzij Salinero - mag niet mee!

De Nederlandse paardensportfederatie KNHS en Sjef hebben samen uitgezocht of er alsnog een mogelijkheid is op basis van de FEI-reglementen met Salinero te starten in Las Vegas. Blijkbaar zijn er inderdaad enkele hiaten.

Vanaf 1 januari 2009 zijn de dressuurregels aangepast. Er wordt in sommige passages van het wedstrijdreglement niet over combinaties gerept, maar over ruiters. Dat houdt in dat ik vrij zou zijn in de keuze van mijn paard.

Daarnaast wordt aangegeven dat de organisatie van de wereldbekerfinale het laatste woord heeft bij het goedkeuren van eventuele deelname van een ander paard. Dus Las Vegas kan akkoord gaan met Salinero als vervanger van Painted Black zonder dat de FEI daar verder zeggenschap over heeft. Buiten dat heeft de FEI het recht in twee speciale gevallen toestemming te verlenen. Ook daarvoor kom ik in aanmerking. Toch blijft de FEI op het standpunt staan Salinero niet te laten starten. Dat is erg jammer voor de sport en het publiek.

De vraag is of het een goede zaak voor de sport is als ik per se mijn gelijk wil halen. Ik denk het niet. Ik kan beter de eer aan mijzelf houden. Ik voel me teveel topsporter om het in Las Vegas niet met Painted te proberen. Ook voel ik een verantwoordelijkheid naar de organisatie en het publiek. Wie mij kent, weet dat ik door het hele gebeuren in ieder geval extra gebrand ben om in Las Vegas een goed resultaat neer te zetten.

Anky van Grunsven

Verwant artikel:

[VN] Deelnemers Wereldbekerfinale dressuur in Las Vegas bekend

Pashon

Re: Anky van Grunven toch met Painted Black naar Las Vegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:51

erg jammer maar ben benieuwd! het zou toch wel erg mooi zijn als ze alsnog mag starten met salinero. maar om nou painted uit te schakelen dat ze met salinero mag starten gaat me dan weer te ver.
ben erg benieuwd en hoop dat ze nu een extra duwtje in de rug heeft om ook met painted voor de titel te gaan.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:57

Heeft Sjef niet mede bedacht dat er 2 wedstrijden gestart dienden te worden en tja Ankie heeft nu eenmaal, al is het door overmacht, maar 1 wedstrijd met Salinero gestart en dat is nu eenmaal te weinig. gelukkig kan ze toch met Painted black meedoen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:03

Mooi geschreven!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:14

Kijk, dit is mooi geschreven. Het blijft jammer, maar wel super dat ze gewoon met PB gaat. Nu wordt het nog een verrassing hoe de uitslag er uit zal gaan zien.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:16

Super instelling!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:25

jammer dat Salinero niet mee mag, maar ook wel weer leuk dat ze het met Painted Black gaat proberen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:26

.......... wat gebeurt er nu als PB niet in staat zou zijn om deel te nemen ( blessure, ziekte) ?
Mag de ruiter dan wel aantreden met een vervangend paard?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:30

Nou, dat vroeg ik mij ook meteen af...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:45

Ik vind het top van Anky dat ze zo reageert en besluit zich er gewoon bij neer te leggen en met PB te gaan! Respect!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:57

Goede instelling van Anky +:)+ maar sportief gezien is het een gemis dat Salinero niet aan de start mag verschijnen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:05

In de paardensport is alles mogelijk. Kijk maar naar jumping Amsterdam toen Isabel met Warum nicht een slechte dag had en Anky won met PB. Vlak trouwens Adelinde niet uit! Lekker juist die spanning.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:09

Sportief! Zo hoort het ook.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:11

De vraag is of het een goede zaak voor de sport is als ik per se mijn gelijk wil halen. Ik denk het niet. Ik kan beter de eer aan mijzelf houden. Ik voel me teveel topsporter om het in Las Vegas niet met Painted te proberen. Ook voel ik een verantwoordelijkheid naar de organisatie en het publiek. Wie mij kent, weet dat ik door het hele gebeuren in ieder geval extra gebrand ben om in Las Vegas een goed resultaat neer te zetten.

* Kijk zo hoort het.. Zou leuk zijn als ze nu met painted wint!! **

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:22

Helemaal mee eens...een super instelling +:)+

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:23

Citaat:
De vraag is of het een goede zaak voor de sport is als ik per se mijn gelijk wil halen. Ik denk het niet. Ik kan beter de eer aan mijzelf houden. Ik voel me teveel topsporter om het in Las Vegas niet met Painted te proberen
.

een ZééR goede zet als je het mij vraagt! Want als je kosten wat het kost je beste paard mee wilt nemen, en zou weigeren mee te doen als het niet mocht, bewijst het jou onsportiviteit én gaan de mensen in de toekomst zich vragen stellen.
Vind dat ze klasse gereageerd heeft! super

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:28

Ik vindt het een behoorlijk gejammer in het stukje, FEI dit en dat. Kijk gewoon naar jezelf zou ik zeggen. Ze kon inderdaad wel twee keer met PB starten, dan had ze Salinero ook mee kunnen nemen in de plaats.
Ik vind anders die stukjes van Anly heel erg leuk, maar ben het gemekker van die twee over Vegas ondertussen erg beu. Ook al neemt ze nu zogenaamd sportief PB mee. Ze komen er achter dat het gedrein eens geen zin heeft en nu kiest ze eieren voor haar geld.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:40

Voor dit moment kan AvG natuurlijk niet veel anders dan 'sportief' reageren - de PR-machine draait op volle toeren. Maar het is naief om te denken dat de strijd gestreden is en Anky met een groot gebaar de regels ter harte heeft genomen. Tenslotte staan er in het stukje duidelijke verwijzingen dat de affaire achter de schermen verder gaat: ze spreekt niet voor niks over 'mazen' in de wet, de uitzonderingen die de FEI in bepaalde (2) gevallen kan maken én het feit dat de organisatie van Vegas ook nog eens anders kan besluiten.

Ik denk dat we 't maar 's rustig moeten afwachten en het zou me helemaal niet verbazen als ze uiteindelijk met paardje S. aan de start verschijnt. :Z

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:41

Woest schreef:
Citaat:
De vraag is of het een goede zaak voor de sport is als ik per se mijn gelijk wil halen. Ik denk het niet. Ik kan beter de eer aan mijzelf houden. Ik voel me teveel topsporter om het in Las Vegas niet met Painted te proberen
.

een ZééR goede zet als je het mij vraagt! Want als je kosten wat het kost je beste paard mee wilt nemen, en zou weigeren mee te doen als het niet mocht, bewijst het jou onsportiviteit én gaan de mensen in de toekomst zich vragen stellen.
Vind dat ze klasse gereageerd heeft! super

Edit: sorry verkeerd gelezen :o
Laatst bijgewerkt door imd op 25-03-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:44

Ben het met Kazary eens eerst moet het breed uitgemeten worden in de pers dat ze niet met haar top paard mag starten en wat een gemis dat wel niet is voor de sport en dat ze perse hun gelijk willen halen. Nu ineens wil mevrouw wel met PB starten dat wordt nog wat hoop niet dat het publiek gaat klappen na de proef. Tijdens Jumping A'dam moest iedereen muisstil zijn toen mevrouw de ring verliet want anders schrok PB, kan je vertellen dat die Amerikanen erg enthousiast zijn dus dat wordt nog wat!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:49

Goed gezegd Anky!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:14

Jannepauli schreef:
.......... wat gebeurt er nu als PB niet in staat zou zijn om deel te nemen ( blessure, ziekte) ?
Mag de ruiter dan wel aantreden met een vervangend paard?

Die gedachte had ik ook, maar het zou wel een hele flauwe manier zijn om Salinero toch aan de start te krijgen. Als het kan dan kan het, maar wat bereik je ermee?

kazary

Re: Anky van Grunsven toch met Painted Black naar Las Vegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:15

Dat zou wel erg doorzichtig zijn.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:29

Als ze niet met PB start kan ze niet starten. ik vind dat gemekker juist helemaal niet sportief.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:42

Mooi gezegd van Anky. En natuurlijk super dat ze het in ieder geval met BP gata proberen. Niet gescoten is altijd mis.... Nu maar hopen dat BP dan een paar goede dagen heeft.