Twee deelnemers aan Enjoy the Ride van afgelopen zondag. foto: www.esmeeblom.nl
Afgelopen zondag werd op Stal Mansour in Arnhem de eerste ‘Enjoy the ride’ seizoensrit gereden. Met meer dan 30 enthousiaste deelnemers was de pilot een groot succes. Het nieuwe buitenrijconcept van de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie bestaat uit een routegids met de mooiste ruiter- en menroutes van Nederland en diverse georganiseerde buitenritten.
De deelnemers waren erg enthousiast over dit nieuwe buitenrij-evenement. Ruiters met en zonder eigen paard konden zich opgeven voor een goed georganiseerde buitenrit in Nationaal Park de Hoge Veluwe. De route was opgedeeld in verschillende moeilijkheidsgraden: een één sterren rit van 15 kilometer, een twee sterren rit van 23 kilometer en een drie sterren rit die met behulp van een GPS apparaat moest worden gereden. Diverse professionals, zoals een dierenarts en een endurance ruiter, waren van de partij om de deelnemers van advies te voorzien.
Met het concept ‘Enjoy the ride’ wil de KNHS het buitenrijden promoten. Want wat is er leuker dan samen met een paard de prachtige Nederlandse natuur te ontdekken? Alleen met een paard kun je tot op een meter afstand een hert benaderen of op de meest onbegaanbare plaatsen komen. ‘Enjoy the ride’ is een bron van inspiratie en hét ideale vertrekpunt voor ontdekkingstochten te paard door Nederland.
Eén van de enthousiaste deelnemers was Paul Huijts, directeur generaal van het ministerie van VWS. “Ik rijd twee keer per week bij manege ‘De Balij’ in Zoetermeer. De lessen zijn ondersteunend voor mijn doel met paardrijden, namelijk buiten rijden. Paardrijden is een mooie sport en te paard kom je op plaatsen waar je lopend of met de auto niet komt. Daarom heb ik ook genoten van de prachtige rit vandaag. Een goed initiatief van de KNHS om het buitenrijden voor meer ruiters toegankelijker te maken. Het is goed dat je ook zonder eigen paard kunt deelnemen.”
Ook Clémence Ross, KNHS bestuurslid Recreatiesport, was van de partij. “De KNHS wil met dit initiatief het buitenrijden promoten. De enthousiaste reacties tijdens het testevenement geven aan dat Enjoy the Ride daar absoluut een bijdrage aan kan leveren. Beginnende ruiters en menners kunnen zo kennismaken met het buiten rijden en ervaren ‘buitenrijders’ kunnen nieuwe gebieden verkennen.”
De ‘Enjoy the ride’ seizoensritten worden dit jaar nog drie keer georganiseerd door de KNHS. Meer informatie hier te lezen.
In de PaardenSport stond er ook iets over, heb het niet gelezen. Maar lijkt me wel leuk om te doen!
Dinger
Geplaatst: 23-03-09 19:38
Leuk initiatief zeg! Ook handig als je niemand hebt om mee buiten te rijden, dan kun je toch met andere mensen op pad. En ook leuk om eens in een ander gebied te rijden lijkt me. Ik ga een keer meedoen!
kan iedereen zich daar gewoon voor opgeven? je hoeft geen endurance ruiter ofzo te zijn of speciale startkaarten of iets dergelijks? lijkt mij echt super leuk om aan mee te doen
MarcovA
Geplaatst: 23-03-09 20:14
Ik kan de data en startplaatsen ook niet vinden. Zo te zien is de site nog niet compleet, jammer!!
Ook zonder eigen paard kun je meedoen staat er, kun je een paard huren?
Judith_H
Geplaatst: 23-03-09 20:19
Oeeh.. dat klinkt wel erg leuk! Ik zou ook wel een keertje mee willen doen! Jammer dat de site nog niet compleet is, wacht met smart de data en startplaatsen af!
ik heb meegedaan met de rit van 25 km. en het was echt heel erg leuk. de volgende x zijn we weer van de partij!
Chefke
Geplaatst: 23-03-09 21:05
Ook mij lijkt het leuk om een keer mee te doen! Weet iemand of je daar een startkaart voor nodig hebt?Hoop ook dat het hier een keer in de buurt is
Flabbergast
Geplaatst: 23-03-09 21:19
Hee Poekel mooi dat je het leuk vond! Volgens mij hadden jullie paarden het ook érg naar hun zin.. .
Om even de vragen een beetje te beantwoorden, voor volledige informatie moeten jullie bij de KNHS zelf zijn. Er is geen startkaart nodig om te starten, je paard moet tijdig geënt zijn en een geldig paspoort hebben. De ritten worden in samenwerking met maneges gehouden en het is dus mogelijk zonder eigen paard mee te doen. Je kan daar dus een paard huren! Verdere data komen nog zodra die bekend zijn komen ze vast gelijk op de site te staan!
Ook wij waren van de partij, het was echt een heel leuk evenement. Wij hebben de 25 km gedaan en het was zeker voor herhaling vatbaar. Wij vonden het een groot voordeel dat je weliswaar een georganiseerde rit rijdt, maar dat je die gewoon in je eigen tempo kunt rijden. Als je met een groep gaat moet de snelste zich altijd aanpassen aan de langzaamste (of andersom) en tijdens enjoy the ride volg je gewoon de route die je dan vervolgens in je eigen tempo rijdt. Absoluut een aanrader!!!
Ik rij de route samen met (let op deze persoon moet ook een inschrijfformulier invullen):
Ik maak gebruik van de kortingsbon uit de routegids Enjoy the ride en krijg € 10,= korting
Opmerkingen:
Het inschrijfgeld bedraagt € 20,= voor KNHS leden en € 25,= voor niet leden. Dit kan ter plekke worden betaald. Vul het formulier in en mail deze naar l.braun@knhs.nl of fax naar 0577-401725