Het leven van de merrie Pandora is een... nachtmerrie. Het paard is allergisch aan gras. Als het dier maar met zelfs het kleinste sprietje in aanraking komt, is de pijn ondraaglijk. Vandaar dat Pandora haast hermetisch verpakt door de wei loopt.
Masker Het kleed en de beenbeschermers die Pandora draagt zijn vervaardigd uit polyester. Op haar hoofd draagt ze een masker met minuscule doorkijkgaatjes. De 'kledij' is gemaakt in Zweden en heeft de eigenares - de Britse Emily Pearce - 250 euro gekost.
Speciale voeding Daarenboven mag Pandora enkel een speciaal mengsel van suikerbietpulp en soja-olie eten. Elke dag krijgt het paar vijftien anti-histaminetabletten toegediend.
Ongeneeslijk De ellende begon vorige zomer. Pandora kreeg een enorm gezwel op haar buik. Na tal van onderzoeken bleek de oorzaak bij een allergie te liggen. Een allergie aan gras, nog wel. Volgens de veearts is de aandoening ongeneeslijk. (eb)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-03-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Chernique
Geplaatst: 23-03-09 13:54
Aah wat sneu! Waarom zetten ze haar dan niet gewoon in een paddock ofso, of in een losgooibak met alleen zand? Ik hoop toch dat Pandora een leuk leven lijd, ondanks haar allergie ..
Jeetje, wat naar en wat vreemd! Ik vraag me alleen af hoe goed de kwaliteit van leven zo nog is. Maar als ze bv wel in een paddock kan en gereden kan worden zal het wel meevallen, maar zo ingepakt en zoveel medicijnen... zwaar hoor!
dejavu
Geplaatst: 23-03-09 14:00
Ik vind het moeilijk om te kunnen beoordelen vanuit een positie met een gezond paard, maar ik weet niet of ik mijn paard op deze manier door het leven zou sturen.
ktink
Wel vreemd dat het paard in een weiland staat zonder iets om zijn mond/neus te hebben.. Maar jeetje.. allergisch voor gras.. het dier kan toch geen normaal leven hebben zo... ?
Gizsmootje
Jeetje daar ben je dan mooi klaar mee als paard(en eigenaar) Maar dan is het al die jaren daarvoor wel goed gegaan?
amen
Geplaatst: 23-03-09 14:02
ik dacht een een grap!!!
want die foto slaat nergens op......
allergisch voor gras...zodra ze de kop naar beneden doet dan heeft ze ondragelijke pijn aan haar mond zeker...
mocht dit waar zijn, en t was mijn paard......dan was zon paard iig einde verhaal bij mij....
zo laat je een paard niet leven.......
Paintlinger
Geplaatst: 23-03-09 14:03
Ik zou zo´n paard dan niet in een wei zetten.....maar in een paddock. En wel raar ook dat ze er bij d'r mond geen last van heeft...
Idd....grapje zeker?
Mijn paard is trouwens allergisch voor wortelen......niet zo lastig als dit maar wel raar
Oakland1990
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-09 14:04
Ik vond de foto ook al vreemd... Bij mij zou het iig einde verhaal zijn...
Komt toch echt van een nieuwssite www.hln.be dus een grap zou ik wel érg flauw vinden.
Chernique
Geplaatst: 23-03-09 14:06
Een grap.. ? wie verzint nou zoiets? maarja, het zou wel kunnen .. idd, hij heeft niets aan z'n mond ..
Cyruss_
Geplaatst: 23-03-09 14:08
Arm dier. Das toch geen paarden leven. En sja zet het dier dan lekker op een zand stuk. Das anders toch zielig?
Oja even iets waar ik me aan ergerde; paard heeft benen en een hoofd.
Karin
Geplaatst: 23-03-09 14:09
Ik neem aan dat het paard alleen voor de foto even op gras is gezet.
Overigens valt het me vaker op dat in Vlaamse teksten wordt gesproken over kop en poten. Ik erger me er niet aan.
Breghje
Geplaatst: 23-03-09 14:11
Ondraaglijke pijn moeten lijden en geen gras kunnen eten. Ze zou misschien voor de foto even op een weiland gezet kunnen worden, want het lijkt me niet dat je op die manier een paard op een weiland zet, dan idd in een paddock. Hoeveel dat ding kost boeit me geen zier eerlijk gezegt, ik zou eerder eens hard achter mijn oren krabben of dit paard een normaal bestaan zou kunnen hebben...
Mwoah, 1 april? En wie zegt er nu allergisch AAN gras? En gebruikt het woord KOP. Beetje raar als je het mij vraagt!
PussInBoots
Geplaatst: 23-03-09 14:14
Als dit waar is vraag ik me echt af hoe ze zo een paard een normaal bestaan willen bieden. Eigenlijk denk ik toch echt aan een broodje aap.........
Karin
Geplaatst: 23-03-09 14:15
JaneJansen schreef:
Mwoah, 1 april? En wie zegt er nu allergisch AAN gras? En gebruikt het woord KOP. Beetje raar als je het mij vraagt!
Nogmaals: dit is een artikel uit een Vlaamse krant. In Vlaanderen gebruikt men soms andere woorden dan in Nederland.
aafjes
Geplaatst: 23-03-09 14:25
Ik zal niet zo snel zeggen dat dit een grap is, want ik ken echt een paard wat allergisch is voor gras. Als eigenaar heb je dan echt een probleem! Overigens kan dit paardje wel gewoon in de paddock staan en van hooi heeft hij geen last omdat het gedroogt is.
Ook ik zeg dat als een paard geen waardig bestaan kan leven, dat het beter is om hem te laten gaan. Dat zou ik dus bij dit paard in kwestie ook doen.
Chernique
Geplaatst: 23-03-09 14:56
Ik denk idd niet dat dit een grapje was.. maar je gunt een paard toch niet zo'n leven?! .. Verschrikkelijk voor dat beestje.. Ik hoop dat de eigenaar een goede beslissing neemt en hem idd laat gaan .. hoe zielig het ook is
Deze allergie bestaat echt! En ik denk dat er maar een remedie is... een spuitje! Das toch geen leven zo!
nickyu
Geplaatst: 23-03-09 15:04
wij hadden een shet die er ook niet tegen kon het ETEN van gras en ander groenvoer ging ook vaak mis op zand en hooi was er niets aan de hand
maar een paard zo in moeten pakken maar een onbeschermde neus ? zet je toch wel aan het denken en vooral twijfellen
als mijn paard zo ingepakt door het leven moest omdat iedere aanraking te veel zou zijn en ook langs waaiend gras dus voor problemen zou zorgen dan kreeg die van mij toch een pijnvrije eeuwige weide