Flinke nederlaag voor Anky, Adelinde en Parzival tweede

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Flinke nederlaag voor Anky, Adelinde en Parzival tweede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 18:20

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Isabell Werth en Satchmo
foto: www.yvonnetermeer.nl

Dressuuramazone Anky van Grunsven heeft zaterdag in de kür van Indoor Brabant met IPS Salinero een voor haar doen ongekend lage klassering behaald. De drievoudig olympisch kampioene uit Erp werd in de wereldbekerwedstrijd slechts derde.

De winst was voor de Duitse Isabell Werth met Satchmo. Op de tweede plaats eindigde de Drentse Adelinde Cornelissen met Parzival.

Verklaringen voor de wat tegenvallende prestatie van Van Grunsven waren er wel. De Brabantse zette haar toppaard Salinero deze week pas voor het eerst sinds de Olympische Spelen van vorig jaar augustus in bij een wedstrijd. Donderdag won ze desondanks wel de Grand Prix in Den Bosch.

Voor Cornelissen - bij de Spelen nog reserve achter Van Grunsven, Imke Schellekens-Bartels en Hans Peter Minderhoud - was het de eerste keer dat ze in het WB-circuit de combinatie Van Grunsven/Salinero voorbleef. Eerder won Cornelissen in Stockholm, Londen en Mechelen, maar dat was in de periode dat Van Grunsven haar beste paard rust gaf.

Minderhoud werd in Den Bosch vijfde met Exquis Nadine. Schellekens kwam in de B-groep tot tegenvallende prestaties met Hunter Douglas Sunrise. Zij bracht haar paard echter ook een half jaar niet in wedstrijden uit, wegens een in Hongkong opgelopen blessure.

Citaat:
De 'aartvijand' Isabell Werth won met Satchmo de Kür op muziek in de bomvolle Bossche Brabanthallen tijdens Indoor Brabant. Met een score van 84.150% stelde de Duitse amazone orde op zaken in de wedstrijdring, die als thuisarena van Anky van Grunsven gezien mag worden. De Erpse amazone werd slechts derde, omdat zij ook nog Adelinde Cornelissen (Beilen) met Parzival, wiens nieuwe Kür de première beleefde, boven zich moest dulden.

Het deelnemersveld dat in deze Kür op muziek aan de start verscheen was van een zeldzaam hoog gehalte, wat ook duidelijk werd uit het gegeven dat geen van de 15 starters een waardering kreeg die onder de 70% lag. Isabel Werth reed een hele sterke wedstrijd, waarin eigenlijk geen enkel foutje te bespeuren viel. "Ik had er op gehoopt hier te winnen, maar ik had het zeker niet verwacht. Satchmo en ik hebben ons best gedaan en de beloning is de zege", vertelde ze na afloop. Met ruim anderhalf procent voorsprong op Cornelissen sloot Werth de wedstrijd af.
De Drentse amazone Cornelissen, die haar eerste seizoen in de dressuursport op dit niveau afsloot met een tweede plaats in de West-Europese league, wist niet wat ze zou mogen verwachten van haar geheel nieuwe Kür. "We hebben een paar kleine foutjes gemaakt, maar dat was ingecalculeerd. Af en toe waren we ook een paar maten voor de muziek uit, dus voor Las Vegas hebben we nog enig huiswerk te doen. Mede daardoor moest ik af en toe iets te veel terugrijden, waardoor de onderdelen piaffe en passage, die anders hele sterke onderdelen zijn, nu iets minder uit de verf kwamen. Ze hebben misschien net iets te veel aan expressie ingeboet, maar in Las Vegas zal het allemaal kloppen als een bus!", aldus Cornelissen.

Anky van Grunsven moest ervaren dat een terugkeer na een afwezigheid van zeven maanden in de wedstrijdring te midden van het sterkste deelnemersveld van de wereld niet ongestraft kan blijven. "Op een gegeven ogenblik was Salinero even helemaal de weg kwijt. Hij keek in het publiek en was even totaal uit zijn concentratie. Ik wist het handig op te lossen, maar zo'n fout kun je je niet permitteren. Wat ik wel als heel positief heb ervaren is dat na die totale communicatiestoring de concentratie bij mijn paard binnen een paar tellen helemaal terug was", aldus Anky.
Hans Peter Minderhoud (Harskamp) had zijn merrie Exquis Nadine heel fijn voor elkaar in de Kür. De merrie bleef steeds mooi bovenin lopen, er was honderd procent controle, en er was wederom de uitstraling die deze kleine merrie in stokmaat niet alleen groot maakt, maar ook zo aantrekkelijk. Christa Laarakkers (Winschoten) reed met Ovation een hele degelijke Kür, die de charme van deze ruin volledig tot zijn recht laat komen. Hier en daar even een kleine onvolkomenheid, maar ook met hele sterke onderdelen, zoals de galopreprises. Jeannette Haazen (Neeroeteren Bel.) had de druk een topprestatie neer te zetten met Nartan, om er zeker te zijn dat ze van start mag gaan in Las Vegas. De frêle Limburgse slaagde niet echt in haar missie en werd slechts twaalfde. Toch bleef Haazen zesde in de tussenstand en een klein gilletje van opwinding ontsnapte haar toen bleek dat haar rekensom klopte en dat zij toch naar Las Vegas mag afreizen.

http://www.knhs.nl

Klik hier voor alle uitslagen.

Verwant artikel:

[VN] Anky en Salinero eerste in Grand Prix Indoor Brabant

Anoniem

Re: Flinke nederlaag voor Anky, Adelinde en Parzival tweede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:25

Knap van Adelinde!
Inderdaad erg jammer van Anky, maar ja, foutjes kunnen er altijd zijn. Volgende keer beter!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:25

Adeline reed een mooie kur! Enkelt wat storings foutjes in overgangen, maar verder vond ik haar super presteren!
Isabel had wel wat last van spanning, maar verders was dat ook een foutloze proef.
Terecht dat zij boven Anky uit kwamen. Liep bij Anky gewoon nog niet zo als je gewendt bent. Maar begreep ook dat ze het als oefenwedstrijd zagen.
Heerlijk dat TV het uitzondt. Ondanks het mooie weer, hield het me zeker aan de buis\

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:26

ik heb het gezien op tv.
heel jammer voor anky,maar ze had te veel fouten,en de andere waren gewoon goed.
ik vond Isabell erg goed rijden,en Andelinde was ook erg goed vandaag.

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:32

Als je alles al gewonnen hebt is derde worden nogal snel een "nederlaag" De kür was zeker niet foutloos en Adelinde en Isabel waren zeker beter.
De nieuwe kür van Adelinde vond ik trouwens erg leuk!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:41

Vond het terecht :) Ze reden super!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:42

kun je de beelden ergens terugkijken?

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:43

sunnymay schreef:
Adeline reed een mooie kur! Enkelt wat storings foutjes in overgangen, maar verder vond ik haar super presteren!
Isabel had wel wat last van spanning, maar verders was dat ook een foutloze proef.
Terecht dat zij boven Anky uit kwamen. Liep bij Anky gewoon nog niet zo als je gewendt bent. Maar begreep ook dat ze het als oefenwedstrijd zagen.
Heerlijk dat TV het uitzondt. Ondanks het mooie weer, hield het me zeker aan de buis\

Dit was wat ik ook wilde zeggen. :P Het was idd ook nog mooi lang op de buis.
Meestal is het een kort stukje, maar nu waren het de besten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:43

Om een derde plek een nederlaag te noemen vind ik wel ver gaan hoor van de KNHS.
Waar ik nu wel benieuwd naar ben is welke Nederlandse ruiters naar Las Vegas mogen.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:44

En idd heel knap van Adelinde! :j
Hartstikke leuk voor haar, dat zij ook eens voor Anky blijft.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:44

flicka schreef:
Om een derde plek een nederlaag te noemen vind ik wel ver gaan hoor van de KNHS.
Waar ik nu wel benieuwd naar ben is welke Nederlandse ruiters naar Las Vegas mogen.

Idd! Slaat nergens op van de KNHS. :(:)
Anky is er ook een half jaar uit geweest, dan is dit nog een zeer knappe prestatie!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:46

Ben ook wel benieuwd of de beelden ergens terug te zien zijn? had me nog zó voorgenomen om het op te nemen (tsja, ben er toch wel lekker op uit getrokken met peerdje) maar was 't vergeten, erg jammer.

Heeft iemand een link voor me?

Wel geweldig voor Adelinde trouwens :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:51

Wat een rare en negatieve berichtgeving. Wat een onzin zeg dat Anky een ongekend lage score heeft behaald, ze heeft alsnog dik 82% gescoord! Velen zullen haar dat uberhaupt nooit nadoen.

En ben ik soms de enige die vond dat ik Adeline wel eens betere proeven heb zien rijden? Vond het geheel wat gespannen over komen waardoor het leek alsof ze er flink aan moest rijden, en er enkele tactfouten in vooral het galopgedeelte zaten. Het uitstrekken heb ik Parzival ook wel eens beter zien doen.
Laatst bijgewerkt door VValar op 21-03-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:10

Knap van Adeline, al heeft Parcival wel een mooiere uitgestrekte draf inderdaad dan vandaag getoond werd.
Al met al vind ik het onwijs knap van haar.
Gr Esther

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:16

VValar schreef:
Wat een rare en negatieve berichtgeving. Wat een onzin zeg dat Anky een ongekend lage score heeft behaald, ze heeft alsnog dik 82% gescoord! Velen zullen haar dat uberhaupt nooit nadoen.

En ben ik soms de enige die vond dat ik Adeline wel eens betere proeven heb zien rijden? Vond het geheel wat gespannen over komen waardoor het leek alsof ze er flink aan moest rijden, en er enkele tactfouten in vooral het galopgedeelte zaten. Het uitstrekken heb ik Parcival ook wel eens beter zien doen.

klopt ook wel dat adeline ook wat galopfouten had, maar Anky vond ik meer fouten maken.
Vond het er braaf uitzien bij Adeline. Had niet echt het idee dat er heel veel spanning was.
En zo hebben we de hele top 3 wel beter zien rijden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:19

Zijn de beelden her te bekijken? Als je derde worden al nederlaag noemt :roll:

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:23

Ik vond dat Adeline de titel had moeten winnen! Ik vond Adeline super rijden!

En van Anky, Ja, jammer!!!

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:23

anky en adelinde hadden alletwee wel foutjes,bij adelinde waren de overgangen niet zo ontspannen maar bij anky leek het alsof ze in de uitgestrekte draf en vooral de galop ontzettend hard moest werken en dat was niet mooi om te zien en dan het overspringen ,ipv hem terug te nemen probeerde ze toch om hem terug te laten springen terwijl ze de pirouette aan het inzetten was,tja ze kan het dan wel beschouwd hebben als een ""oefenwedstrijd""maar zo zag het er dus niet uit.
waarschijnlijk had ze hier iedereen naar huis willen rijden om te laten zien dat ze met sallie in de finale hoort te staan maar ze zal het dan toch met painted black moeten doen en ze weet nog niet of ze daarmee gaat.ankie heeft inmiddels zoveel gewonnen en is zondermeer de beste amazone van nederland maar als je je plaatst voor een finale dan moet je gaan ookal weet je dat je waarschijnlijk niet de beste zult zijn.
Laatst bijgewerkt door *puck* op 21-03-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:24

Annekeee schreef:
Ik vond dat Adeline de titel had moeten winnen! Ik vond Adeline super rijden!

Volgens mij hebben wij niet naar dezelfde proeven gekeken 8-)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:27

isabel was de beste vandaag,ik vond wel dat adelinde meer punten had mogen krijgen t.o.v. anky,

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:30

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:32

best jammer voor anky maar als je al 3 keer olimpisch kampioen bent geworden... en verder vondt ik isabel en adelinde goed rijden.

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:32

Ik vond persoonlijk Anky beter dan Adelinde, Anky had een grote fout maar Adelinde had veel meer storingen en taktfouten. En op de middenlijn voor het afgroeten wat ze (Adelinde) toen allemaal aan het doen was dat weet ik ook niet?!

Isabell was vandaag de beste. :j

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:33

m r dit zijn de uitslagen van gisteren,de kwalificatie voor de kur

Lienemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:33