Op bijzondere wijze heeft het Australische paardengedragscentrum (AEBC) in Victoria de bosbranden van 7 tot 9 februari jongstleden doorstaan. Ontelbaar veel mensen werden geëvacueerd en hebben hun bezit, vee en geliefden verloren. De medewerkers van AEBC bleven echter op het bedrijf om te redden wat er te redden viel.
Inmiddels zijn de branden geblust en is er geen bedreiging meer voor de omgeving. Maar voor de duizenden mensen die door deze gebeurtenis zijn geraakt is de ramp net begonnen. Zij zullen hun leven weer op moeten bouwen, soms letterlijk vanaf de grond af aan.
Het AEBC is echter bewaard gebleven. Zij, die bij het AEBC bleven om het bezit en de paarden te beschermen, kunnen dan ook als helden worden beschouwd. Zelfs voordat er nieuws was over brand of zichtbare rook werden er voorbereidingen genomen omdat extreme weercondities voorspeld werden. Er werd een brandplan opgesteld, brandslangen werden alvast klaar gelegd en pompen werden gecontroleerd. De werknemers brachten hun kostbare bezit naar de veiligste plek. Vanaf het moment dat vanaf de noordwestelijke kant rook in de verte te zien was, werd begonnen met uitwerken van het brandplan. Alle 31 paarden die op het AEBC waren, werden naar de binnenbak en de stallen gebracht. De stallen en de binnenbak werden continu nat gehouden. Op het moment dat de paarden in veiligheid waren gebracht, werden ook de huizen nat gemaakt. Door de kracht van de hete droge wind was dit een karwei dat steeds moest worden herhaald.
Wanneer iemand van plan was om te evacueren, adviseerde de politie op een gegeven moment om dat onmiddelijk te doen. Dat zou echter betekenen dat de paarden achter moesten blijven. Iedereen koos er daarom voor om te blijven in een poging de paarden en het terrein te beschermen. Ze patrouileerden langs de gehele grens van het terrein zodat het naderende vuur direct kon worden gedoofd. Op de fotos is te zien dat sommige brandhaarden angstvallig dichtbij kwamen. Er werd continu gewerkt om hun bezit en dieren te beschermen en dat was een levensgevaarlijke klus. Op sommige momenten was de rook zo dik dat je amper wat kon zien, laat staan ademen. De paarden zijn echter geen moment alleen gelaten.
De elektriciteit viel al snel uit, dus de stroomgeneratoren en waterpompen waren cruciaal. De telefoonverbinding viel weg op het moment dat het vuur de rand van het terrein bereikte. Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om voor hulp te bellen. Degenen die op het terrein waren om het vuur te bestrijden waren helemaal op zichzelf aangewezen. Er was geen uitweg meer mogelijk. Als het mis zou gaan, zou alles en iedereen opgaan in de bosbranden. Manuela McLean, Elsa Willans-Davis (senior trainer), Tim Rodgers (Elsa's partner), Ashley McQuillen (werknemer), Dimitri Jadot (uit België), Mini Wahlberg (uit Finland) en Rowan Sheridan (co-trainer) met Andrew en Warwick McLean en Ward Morel riskeerden hun leven om het terrein en de paarden te beschermen tegen het vuur. Dankzij het uitgewerkte brandplan, waarbij de juiste voorbereidingen zijn genomen, is het gelukt om de paarden en het grootste gedeelte van de opstallen op het terrein te redden van de brand.
De zwartgeblakerde omgeving toont aan dat alles rondom het AEBC is verwoest, waardoor pijnlijk duidelijk wordt dat het heel anders af had kunnen lopen. Dat een aantal factoren, zoals de windrichting, in het voordeel van het AEBC waren, vindt het team nog steeds ongelovelijk. Het is echter ook zeker aan hun doorzettingsvermogen te danken dat de paarden de vuurzee hebben overleeft.
jeetje ze zijn echt door het oog van de naalt gekropen! lijkt me cht vreselijk eng,als de vlammen en rook er aan komen!
HELder
Geplaatst: 19-03-09 21:06
Dan ben je wel ongelooflijk dapper. Daar blijven ondanks dat je weet dat je het misschien niet gaat overleven.... Knap hoor. Als je die foto's ziet hebben ze wel héél veel geluk gehad!
wietske100
Geplaatst: 19-03-09 21:06
Super van ze ik zou super zenuwachtig van die vlammen worden dnek ik ooh die arme schapen zeg..
spicegirl
Geplaatst: 19-03-09 21:12
petje af voor deze mensen!!
paars
Geplaatst: 19-03-09 21:14
Goh, wat Bijzonder, ja, mét hoofdletter!! Wat een goede voorbereiding, goede spullen, goed teamwork én wat hulp van de wind al niet voor elkaar kan krijgen. Super.
FuegoJoy
Geplaatst: 19-03-09 21:17
zit ook te wachten op plaatjes , pffff duurt lang
DiamondDaan
Geplaatst: 19-03-09 21:18
Wouw wat een verhaal! het zijn echte helden! die mensen zie je niet vaak!! Ben er compleet stil van
Wow wat goed, dit zijn mensen met t hart op de goede plaats!
Lenn
Geplaatst: 19-03-09 21:32
Woow wat een mentaliteit, je moet het maar durven En arme schapen idd.. Zoveel dieren levend verbrand.. en dat terwijl het merendeel aangestoken is
mik2987
Geplaatst: 19-03-09 21:37
wauw wat een super helden krijg echt kippevel als ik die foto's zie, dat ze hun eigen leven op het spel zetten voor 31 paarden echt toppers zijn het! tis dat ik zover weg woon maar anders was ik ze gaan helpen. maar die schaapjes zijn idd wel zielig
Specje
Geplaatst: 19-03-09 21:39
Ik ben er van onder de indruk! Fantastisch dat deze mensen zich zo hebben ingezet voor hun paarden! Topwerk!!
RZDLover
Geplaatst: 19-03-09 21:40
wat een helden!
AdemoJoey
Geplaatst: 19-03-09 21:40
Jeetje hee, wat is dit een bijzonder verhaal!! Ik ben zwaar onder de indruk van hun handelen, wat een risico hebben ze gelopen zeg! Gelukkig dat de wind meewerkte anders was het zeer waarschijnlijk (ondanks de goede voorbereidingen) toch anders afgelopen. Ik heb zeer veel respect voor deze mensen, wat zullen zij bang geweest zijn!
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 19-03-09 21:41
Hulde aan die mensen! Ontzettend moedig om zo iets te doen! Heb er geen woorden voor eigenlijk....
Tinkerlady
Geplaatst: 19-03-09 21:46
Geen woorden voor! zo onbaatzuchtig en uit liefde voor deze edele dieren, top! Zal een zware klus zijn geweest, nog maar niet te denken aan al die mensen die alles vanaf niks weer moeten opbouwen. Dat het paardencentrum er nog is, is met invloed van boven als je het mij vraagt!
Snoevie
Geplaatst: 19-03-09 21:47
ik heb er geen woorden voor,wat ontzettend dapper en fantastisch
Snippergroen
Geplaatst: 19-03-09 21:59
Respect!!
Arme schaapjes...
Jasmijn159
Geplaatst: 19-03-09 22:01
Niet te geloven, geen woorden voor wat deze mensen gedaan hebben..
En dan te bedenken dat er inderdaad veel branden worden aangestoken, wat bezield dat soort mensen? Ook niet te geloven dat er nog steeds geen goed systeem tegen dit soort grote bosbranden is bedacht..
Ik wordt erg stil van de foto's... Wat een schade aan de natuur zeg... En die verbrande schapen... Wordt er naar van, van deze ravage... Dit gun je niemand